Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


felija schreef op 05-09-2022 om 08:48:

[..]

Hier in Nederland moet je kennelijk ook 2x hetzelfde eten: brood, warm eten is alleen iets voor 's avonds.

Dat zegt niemand,  maar mensen die dat niet doen zeggen dat het niet gevarieerd is.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 08:47:

[..]

Dat vraag ik mij dus ook af en ook hoe je dan bijhoudt hoeveel je precies hebt binnengekregen.

Houdt jij precies bij wat je binnenkrijgt? 

Ik heb een weekmenu dat maken we op zondag.

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 07:44:

[..]

Kwestie van wennen. Mijn internationale collega's vinden onze lunch juist bijzonder karig en vinden het maar vreemd dat we niet warm eten bij de lunch. De rij voor de magnetron in het gebouw naast ons werd zo groot dat ons gebouw er ook maar een kreeg in de pantry.

Wij (zoon en ik) hebben bijna zijn hele basisschooltijd 2* per dag warm gegeten. In vakantieperiodes nog steeds en in de winter is 3* ook geen probleem. Maar je past je portiegrootte aan natuurlijk. En ook de gerechten. Ik stemde mijn lunchgerecht af op het maandmenu van de tso.

Ik neem nu veel al een restje van de avond er voor mee, al is dat nu een strijd met zoon geworden want op zijn nieuwe school kan hij wel iets laten opwarmen en dus eet hij het liefst ook weer warm tussen de middag. Dan heeft hij een lichte maaltijd tussen school en training en na de training eten we samen weer warm. En hij is niet de enige in zijn klas die wat laat opwarmen dat van huis af komt.

Ik heb het niet over een warme lunch 😉. Dat vind ik geweldig. Als het zou kunnen zou ik ook warm ontbijten. Ik vind brood als avondeten gewoon niets. Ikzelf zou nooit een warme maaltijd ruilen tegen een broodmaaltijd, ook niet als je hem opleukt. Over brood tegen warm eten ruilen hoef ik niet eens na te denken, heel graag!

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 08:48:

[..]

Ik zeg toch niet dat je het moet doen.

Ja, en dat zoveel mensen het doen geeft ook aan dat het niet heel vreemd is maar dat wij blijkbaar cultureel bepaald hebben wat wel of geen warme maaltijd zou zijn. Hier is warme maaltijd gelijk aan diner. Een warme maaltijd is ook alles wat warm is.

Maar dat is niet wat hier bedoeld wordt

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 08:36:

[..]

Dat hangt ervan af wat ik op mn brood doe hoe gevarieerd het is lijkt mij. En ik zie een omelet ook niet echt als warm eten. Ik bedoelde meer dat je met batch koken gewoon vaker dezelfde dingen eet per week. Want diezelfde ontbijtcurry eet je waarschijnlijk ook meerdere keren per week. Nee ik zie het voordeel er niet van in. Het bespaart geen tijd of geld, en is niet zoveel gevarieerder als brood bij tenminste 1 maaltijd.

Dat hoor je mij ook niet zeggen dat het tijd of geld spaart. Het is wel veel lekkerder dan brood, brood krijg je bijna alleen lekker als je het in de broodrooster doet.

Diezelfde ontbijt curry eet ik niet meerdere keren per week want batch koken en in de vriezer.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 08:54

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 08:49:

[..]

Houdt jij precies bij wat je binnenkrijgt?

Ik heb een weekmenu dat maken we op zondag.

Ja ik houd dat wel bij. 

Hier loopt alles door elkaar heen. Maaltijden worden aangepast aan werktijden (onregelmatig) activiteiten zin honger etc. We hebben weinig vaste tijden en de ene dag eet ik 2x en soms 5x. En soms alleen maar koude gerechten op een dag en soms alleen maar warme.

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 08:52:

[..]

Dat hoor je mij ook niet zeggen dat het tijd of geld spaart. Het is wel veel lekkerder dan brood, brood krijg je bijna alleen lekker als je het in de broodrooster doet.

Diezelfde ontbijt curry eet ik niet meerdere keren per week want batch koken en in de vriezer.

Jij vindt dat lekkerder, dat wil niet zeggen dat het ook zo IS

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 08:43:

[..]

Meestal voor de lekker en met spek en kaas of zoet, geen volwaardige maaltijd dus. En nee, op een omelet alleen kan ik niet de hele avond op teren met als gevolg dat ik ga snacken.

Je kunt ook groenten en vlees op je volkorenpannenkoek doen natuurlijk.

En een omelet bestaat niet alleen uit ei, daar zit ook aardappel en groenten in. Rauwkost er naast en je hebt een volledige maaltijd.

Miepjecody schreef op 05-09-2022 om 08:56:

[..]

Jij vindt dat lekkerder, dat wil niet zeggen dat het ook zo IS

Jeetje, jij reageert in je posts echt heftig op de eetgewoonten van een ander. Alsof je je persoonlijk aangevallen voelt of bang bent dat jij opeens verplicht met curry moet gaan ontbijten als je vriendelijk reageert.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 08:54:

[..]

Ja ik houd dat wel bij.

Nou dat kun je dus ook prima doen met al het andere dat je eet. Je weet de ingrediënten je weet hoeveel je opschept. 

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 08:25:

[..]

Welke praktijk en theorie heb jij het over??

Dat brood voor de meesten weinig anders bevat dan kaas/vlees en nog veel erger: diverse varianten van suiker, zoals hagelslag. En daar flikkeren mensen nog margarine bij ook. 

En dat gewoon dag in, dag uit. Vlokken met hagelslag en jam afwisselen is voor de meeste Nederlanders hoe ze de broodmaaltijd zien. Zelfs als ze met de caravan naar Frankrijk gaan nemen ze nog de verzamelde werken van De Ruijter mee. Je zal eens een keer iets anders eten!

Lollypopje schreef op 05-09-2022 om 08:57:

[..]

Jeetje, jij reageert in je posts echt heftig op de eetgewoonten van een ander. Alsof je je persoonlijk aangevallen voelt of bang bent dat jij opeens verplicht met curry moet gaan ontbijten als je vriendelijk reageert.

Nee het gaat er om dat andere mensen denken dat brood niet gevarieerd of gezond is. 

Lollypopje schreef op 05-09-2022 om 08:57:

[..]

Jeetje, jij reageert in je posts echt heftig op de eetgewoonten van een ander. Alsof je je persoonlijk aangevallen voelt of bang bent dat jij opeens verplicht met curry moet gaan ontbijten als je vriendelijk reageert.

Ze schrijft dat brood alleen lekker is in een broodrooster. Dat zij dat vindt, maakt dat geen waarheid hoor.

Niets mis met brood wmb maar ik probeer wel zoveel mogelijk volkoren te eten en idd geen halve pot suiker erop en ook geen bergen zout. (vleeswaren) 
In theorie eet ik het ook niet vaak en gecombineerd met rauwkost oid maar de praktijk is weleens anders. (Maar ik eet het niet iedere dag)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.