Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 07:36

DS1971 schreef op 05-09-2022 om 07:29:

[..]

Maar als je twee van de drie maaltijden brood eet is dat niet gevarieerd.

Natuurlijk wel of knaag jij gewoon droge boterhammen zonder boter of beleg op? Dan is het inderdaad niet gevarieerd.


Voor kinderen die thuis niets gezonds krijgen (uit armoede of onwetendheid) zou het mooi zijn als op bepaalde scholen een project zou draaien met een warme lunch. Als er ook draagkracht is bij de ouders. 

Voor mijn eigen kinderen wil ik dit absoluut niet. Ik kook zelf gezonder en vooral gevarieerder (vaak samen met) dan ik verwacht uit zo'n schoolkantine/cateringbedrijf. Ik vind het mijn taak als ouder. 

En als leerkracht zit ik ook niet te wachten op warme lunches. Fijn dat iemand anders dat zo positief ziet, maar het komt erop neer dat je gewoon zelf als leerkracht verantwoordelijk gesteld gaat worden dat Pietje die geen wortels lust zijn worteltjes opeet. En al die vieze eetdampen in mijn klas zit ik ook niet op te wachten (heb ooit in de ouderenzorg een bijbaan gehad, ik kan me die geuren nog herinneren). 

Fenyw schreef op 05-09-2022 om 06:23:

Ben ik nou de enige die 's avonds brood helemaal niets vind? Het voelt voor mij karig, calvinistisch en ongezellig.
Als ik een warme lunch heb, heb ik 's avonds weer warm. Echt niet dat mijn diner uit een boterham bestaat, ik blijf bovendien de hele tijd het gevoel houden dat ik nog niet heb gegeten.

Kwestie van wennen. Mijn internationale collega's vinden onze lunch juist bijzonder karig en vinden het maar vreemd dat we niet warm eten bij de lunch. De rij voor de magnetron in het gebouw naast ons werd zo groot dat ons gebouw er ook maar een kreeg in de pantry.

Wij (zoon en ik) hebben bijna zijn hele basisschooltijd 2* per dag warm gegeten. In vakantieperiodes nog steeds en in de winter is 3* ook geen probleem. Maar je past je portiegrootte aan natuurlijk. En ook de gerechten. Ik stemde mijn lunchgerecht af op het maandmenu van de tso. 

Ik neem nu veel al een restje van de avond er voor mee, al is dat nu een strijd met zoon geworden want op zijn nieuwe school kan hij wel iets laten opwarmen en dus eet hij het liefst ook weer warm tussen de middag. Dan heeft hij een lichte maaltijd tussen school en training en na de training eten we samen weer warm. En hij is niet de enige in zijn klas die wat laat opwarmen dat van huis af komt.

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 07:44:

[..]

Kwestie van wennen. Mijn internationale collega's vinden onze lunch juist bijzonder karig en vinden het maar vreemd dat we niet warm eten bij de lunch. De rij voor de magnetron in het gebouw naast ons werd zo groot dat ons gebouw er ook maar een kreeg in de pantry.

Wij (zoon en ik) hebben bijna zijn hele basisschooltijd 2* per dag warm gegeten. In vakantieperiodes nog steeds en in de winter is 3* ook geen probleem. Maar je past je portiegrootte aan natuurlijk. En ook de gerechten. Ik stemde mijn lunchgerecht af op het maandmenu van de tso.

Ik neem nu veel al een restje van de avond er voor mee, al is dat nu een strijd met zoon geworden want op zijn nieuwe school kan hij wel iets laten opwarmen en dus eet hij het liefst ook weer warm tussen de middag. Dan heeft hij een lichte maaltijd tussen school en training en na de training eten we samen weer warm. En hij is niet de enige in zijn klas die wat laat opwarmen dat van huis af komt.

Maar noem dan eens voorbeelden van wat je eet als je 3 keer " warm" eet?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 07:47

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 07:44:

[..]

Kwestie van wennen. Mijn internationale collega's vinden onze lunch juist bijzonder karig en vinden het maar vreemd dat we niet warm eten bij de lunch. De rij voor de magnetron in het gebouw naast ons werd zo groot dat ons gebouw er ook maar een kreeg in de pantry.

Wij (zoon en ik) hebben bijna zijn hele basisschooltijd 2* per dag warm gegeten. In vakantieperiodes nog steeds en in de winter is 3* ook geen probleem. Maar je past je portiegrootte aan natuurlijk. En ook de gerechten. Ik stemde mijn lunchgerecht af op het maandmenu van de tso.

Ik neem nu veel al een restje van de avond er voor mee, al is dat nu een strijd met zoon geworden want op zijn nieuwe school kan hij wel iets laten opwarmen en dus eet hij het liefst ook weer warm tussen de middag. Dan heeft hij een lichte maaltijd tussen school en training en na de training eten we samen weer warm. En hij is niet de enige in zijn klas die wat laat opwarmen dat van huis af komt.

Maar hoe dan? Dan ben je toch steeds extra tijd kwijt aan bereiding en opwarmen? En buiten dat kost het meer. 

Zoals ik al schreef: het was echt gezond en gevarieerd eten en vrij kleine porties. Bijhalen mocht, maar er was bijv dan geen extra vlees meer, dat werd geleverd met 1 stukje p.p. Zeker genoeg groenten, geen grote stukken vlees, elke dag ern vegetarische optie. 
Van een gezonde, uitgebalanceerde maaltijd krijgt een normaal kind geen overgewicht, integendeel. Als het te weinig eet, of eten met te weinig bouwstoffen, dan houdt het honger en gaat snacken en daar komt het meeste overgewicht vandaan.

Wat betreft de kosten: er was wat subsidie voor iedereen, zat in de prijs verwerkt. Voor de ouders die het financieel moeilijk hadden, sprong het schoolfonds bij.

De ouders aten ofwel op hun werk warm, zelf meegenomen of bedrijfsrestaurant (inderdaad veel gebruikelijker in België), ofwel ze kookten 's avonds zelf. Dat mag iedereen natuurlijk helemaal zelf weten. Ik hield het simpel 's avonds: soep en wat brood, een tosti met wat rauwkost, dat soort dingen.

  Het interessante is dat vrijwel alle kinderen op school warm aten. Blijkbaar was er wel degelijk behoefte aan.

MamaE schreef op 04-09-2022 om 23:21:

Ik heb er ook wel moeite mee dat we steeds meer bij scholen neer gaan leggen. Ja, voor kinderen in armoede kan het het verschil maken, maar als je ervoor moet betalen, kunnen die ouders dat misschien ook weer niet. En dan?
Daarnaast vind ik het belangrijk dat mijn kind leert koken. Ze helpt dus regelmatig mee met groenten snijden etc.
Plus, hier in de regio eet vrijwel iedereen elke dag vlees. Wij eten thuis vegetarisch, maar elders wat de pot schaft. Ik heb er geen moeite mee als mijn kind af en toe vlees eet, maar vijf dagen per week vind ik wel veel. En ik weet zeker dat als school vleesloze dagen gaat aanbieden, dat mensen dan gaan steigeren omdat ze denken dat hun kind doodgaat van een dag geen vlees eten. De school hier in het dorp is ook niet zo groot en een vegetarisch menu aanbieden voor enkele leerlingen lijkt me ook niet haalbaar.

Wij eten in vakanties wel eens tussen de middag warm. Vroeger met mijn bijbaan deed ik dat ook regelmatig als ik in de middag/avond moest werken. Bij hele lange dagen at ik ook wel eens in de ochtend warm.

Niet gelijk allerlei beren op de weg zien, er is veel mogelijk. Mensen zien altijd op tegen veranderingen: het kan ook goed gaan hoor. Je kind leren koken kan ook in het weekend.

Miepjecody schreef op 05-09-2022 om 07:47:

[..]

Maar noem dan eens voorbeelden van wat je eet als je 3 keer " warm" eet?

Ontbijt: rijst met groenten, bananenpannenkoekjes en varianten daarop, roerei in wrap, havermoutpap, gevulde omelet en vanuit Shi Lanka hebben we de gewoonte om curry bij het ontbijt overgenomen, vooral in de winter om lekker om warm aan je dag te beginnen.

Lunch: maaltijdsoep bv zoete aardappelsoep, rijst met groenten (dat kan bij elke maaltijd) restje curry, pasta pesto met kip, martebak, glass noodles met bouillon. Er bij vrijwel altijd rauwkost.

Avond, vrijwel hetzelfde als bij de lunch maar dan afgesloten met bv een bakje yoghurt, fruit of clafoutis.



Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 07:47:

[..]

Maar hoe dan? Dan ben je toch steeds extra tijd kwijt aan bereiding en opwarmen? En buiten dat kost het meer.

Dat valt wel mee, veel voor het ontbijt doe ik 's avonds al, lunch zij extra gekookte porties, opwarmen duurt niet lang en dan heb ik toch pauze. Wat ik dan meestal doe, eerst een half uur wandelen met de collega's dan warm ik mijn eten op want dan staat er geen file meer voor de magnetron, eerste bespreking is vaak al tijdens de lunch omdat mensen zich niet aan je geblokkeerde agenda houden dus eten tijdens een bespreking is heel normaal bij ons.

Mijn dag is ook lang, ik begin 3* per week vroeg in de sportschool, kom thuis, dan warm ik mijn ontbijt op, douchen, naar mijn werk, ontbijt achter mijn buro ivm tegelijk nemen van mijn medicatie, lunchen op mijn werk, naar huis racen, zoon naar training brengen, dan werk ik nog even, ga wandelen of boodschappen doen, thuis komen eten koken, eten samen met zoon, opruimen volgende dag voorbereiden en dan kan ik even tv kijken, lezen en de volgende dag vrijwel hetzelfde ritme. 

Het is niet echt extra werk, ik sta 's morgens idd geen curry te maken, die is dan al klaar. Batch koken vaak in het weekend of op mijn vrije dag. Rijst maak ik in de hooimadam, daar heb je geen omkijken naar. 


Miepjecody schreef op 05-09-2022 om 07:35:

[..]

Wat een onzin. En mensen eten ook yoghurt of brinta of crackers.

Misschien moeten mensen eens niet voor een ander gaan bepalen wat " gevarieerd " is.

Ja, want gezond eten is ook subjectief…

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 07:36:

[..]

Natuurlijk wel of knaag jij gewoon droge boterhammen zonder boter of beleg op? Dan is het inderdaad niet gevarieerd.


Ik eet zelden brood.

Maar goed, kijk voor de grap eens naar de praktijk en niet naar de theorie.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 08:23

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 08:18:

[..]

Ontbijt: rijst met groenten, bananenpannenkoekjes en varianten daarop, roerei in wrap, havermoutpap, gevulde omelet en vanuit Shi Lanka hebben we de gewoonte om curry bij het ontbijt overgenomen, vooral in de winter om lekker om warm aan je dag te beginnen.

Lunch: maaltijdsoep bv zoete aardappelsoep, rijst met groenten (dat kan bij elke maaltijd) restje curry, pasta pesto met kip, martebak, glass noodles met bouillon. Er bij vrijwel altijd rauwkost.

Avond, vrijwel hetzelfde als bij de lunch maar dan afgesloten met bv een bakje yoghurt, fruit of clafoutis.


[..]

Dat valt wel mee, veel voor het ontbijt doe ik 's avonds al, lunch zij extra gekookte porties, opwarmen duurt niet lang en dan heb ik toch pauze. Wat ik dan meestal doe, eerst een half uur wandelen met de collega's dan warm ik mijn eten op want dan staat er geen file meer voor de magnetron, eerste bespreking is vaak al tijdens de lunch omdat mensen zich niet aan je geblokkeerde agenda houden dus eten tijdens een bespreking is heel normaal bij ons.

Mijn dag is ook lang, ik begin 3* per week vroeg in de sportschool, kom thuis, dan warm ik mijn ontbijt op, douchen, naar mijn werk, ontbijt achter mijn buro ivm tegelijk nemen van mijn medicatie, lunchen op mijn werk, naar huis racen, zoon naar training brengen, dan werk ik nog even, ga wandelen of boodschappen doen, thuis komen eten koken, eten samen met zoon, opruimen volgende dag voorbereiden en dan kan ik even tv kijken, lezen en de volgende dag vrijwel hetzelfde ritme.

Het is niet echt extra werk, ik sta 's morgens idd geen curry te maken, die is dan al klaar. Batch koken vaak in het weekend of op mijn vrije dag.


Soort kliekjesdag dus?? Maar dan eet je dus een paar keer per week hetzelfde maar dan in een ander vormpje? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 08:25

DS1971 schreef op 05-09-2022 om 08:21:

[..]

Ik eet zelden brood.

Maar goed, kijk voor de grap eens naar de praktijk en niet naar de theorie.

Welke praktijk en theorie heb jij het over?? 

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 08:18:

[..]

Ontbijt: rijst met groenten, bananenpannenkoekjes en varianten daarop, roerei in wrap, havermoutpap, gevulde omelet en vanuit Shi Lanka hebben we de gewoonte om curry bij het ontbijt overgenomen, vooral in de winter om lekker om warm aan je dag te beginnen.

Lunch: maaltijdsoep bv zoete aardappelsoep, rijst met groenten (dat kan bij elke maaltijd) restje curry, pasta pesto met kip, martebak, glass noodles met bouillon. Er bij vrijwel altijd rauwkost.

Avond, vrijwel hetzelfde als bij de lunch maar dan afgesloten met bv een bakje yoghurt, fruit of clafoutis.


[..]

Dat valt wel mee, veel voor het ontbijt doe ik 's avonds al, lunch zij extra gekookte porties, opwarmen duurt niet lang en dan heb ik toch pauze. Wat ik dan meestal doe, eerst een half uur wandelen met de collega's dan warm ik mijn eten op want dan staat er geen file meer voor de magnetron, eerste bespreking is vaak al tijdens de lunch omdat mensen zich niet aan je geblokkeerde agenda houden dus eten tijdens een bespreking is heel normaal bij ons.

Mijn dag is ook lang, ik begin 3* per week vroeg in de sportschool, kom thuis, dan warm ik mijn ontbijt op, douchen, naar mijn werk, ontbijt achter mijn buro ivm tegelijk nemen van mijn medicatie, lunchen op mijn werk, naar huis racen, zoon naar training brengen, dan werk ik nog even, ga wandelen of boodschappen doen, thuis komen eten koken, eten samen met zoon, opruimen volgende dag voorbereiden en dan kan ik even tv kijken, lezen en de volgende dag vrijwel hetzelfde ritme.

Het is niet echt extra werk, ik sta 's morgens idd geen curry te maken, die is dan al klaar. Batch koken vaak in het weekend of op mijn vrije dag.


Tja, als je ei, havermoutpap, en bananenpannekoek ook " warm eten" noemt?

Daar ging het natuurlijk niet over.

En rijst met groenten smorgens daar moet ik ook even niet aan denken.

Marianne76 schreef op 05-09-2022 om 07:53:

Zoals ik al schreef: het was echt gezond en gevarieerd eten en vrij kleine porties. Bijhalen mocht, maar er was bijv dan geen extra vlees meer, dat werd geleverd met 1 stukje p.p. Zeker genoeg groenten, geen grote stukken vlees, elke dag ern vegetarische optie.
Van een gezonde, uitgebalanceerde maaltijd krijgt een normaal kind geen overgewicht, integendeel. Als het te weinig eet, of eten met te weinig bouwstoffen, dan houdt het honger en gaat snacken en daar komt het meeste overgewicht vandaan.

Wat betreft de kosten: er was wat subsidie voor iedereen, zat in de prijs verwerkt. Voor de ouders die het financieel moeilijk hadden, sprong het schoolfonds bij.

De ouders aten ofwel op hun werk warm, zelf meegenomen of bedrijfsrestaurant (inderdaad veel gebruikelijker in België), ofwel ze kookten 's avonds zelf. Dat mag iedereen natuurlijk helemaal zelf weten. Ik hield het simpel 's avonds: soep en wat brood, een tosti met wat rauwkost, dat soort dingen.

Het interessante is dat vrijwel alle kinderen op school warm aten. Blijkbaar was er wel degelijk behoefte aan.

Maar waar werd dat eten bereid en opgegeten? 

Waar mijn kinderen op school zaten was 1 extra ruimte en dat was de lerarenkamer. Overblijven deden de kinderen in hun klas. De helft van de klassen had boven les 

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 08:23:

[..]

Soort kliekjesdag dus?? Maar dan eet je dus een paar keer per week hetzelfde maar dan in een ander vormpje?

Elke dag brood bij je lunch is toch ook niet gevarieerd?

Hoezo kliekjes dag? Een ontbijt curry is een andere dan ik 's avonds zou eten. Een omelet kun je niet overhouden als kliekje, dat is niet lekker.

En bij batch koken zorg je voor variatie op voorraad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.