Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Helena71 schreef op 04-09-2022 om 23:58:

Groot voorstander van. Mijn dochter zit op een school waar niet per definitie brood hoeft te worden gegeten in de middag. Zolang het gezond is, is er veel mogelijk.

Dochter eet dan ook geen brood tussen de middag. Ook niet warm, want er is geen oven of magnetron (laatste doe ik sowieso niet aan), maar dus alles behalve brood.

Mag ik vragen wat je haar dan mee geeft? Meer rauwkost of wraps?

Ik probeer ideeën op te doen, zoon begint een beetje tabak te krijgen van altijd brood mee naar school. Maar er moet snel gegeten worden met 20 min.. eet pauze 🥴

Ik vind inderdaad alleen brood 's avonds heel karig. Tenzij met een kom soep erbij.

DS1971 schreef op 04-09-2022 om 21:47:

[..]

Nee, een gevarieerd dieet is gezond.

Brood is wel gezond en past prima in een gevarieerd dieet.

Marty1984 schreef op 04-09-2022 om 23:42:

[..]

De helft van de grote bedrijven heeft een bedrijfskantine.

Gewoon dus jij ook 's middags een warme lunch en 's avonds samen met de kinderen een boterham kaas of pindakaas. Met eventueel wat kerstomaten erbij.

nou wij zijn een grote instelling, wel met bedrijfskantine maar geen warme maaltijden. En hoeveel werken er bij grote bedrijven?? 

ToetieToover schreef op 04-09-2022 om 23:55:

[..]

3-A497-F93-AA8-E-4150-8-B3-B-A9-C85-A17-CA8-D.jpg


Twee boterhammen als lunch? Ik zou het toch eerlijker vergelijken vinden met 4 boterhammen.

Als je drie maaltijden rond de 600 a 700 kcal hebt, past op dezelfde dag daar nog prima een avondmaaltijd (van 700 kcal) bij en je zit rond de 2000 kcal.

Dit is om meer uitleg te geven over mijn situatie, waar ik ‘s middags warm eet en ‘s avonds nog een keer.

Deze lunchsalade bevat ongeveer evenveel eiwitten, meer onverzadigde vetten en minder koolhydraten, meer vezels, minder zout dan vier boterhammen kaas en dan heb ik daar geen boter bij gerekend en karnemelk in plaats van halfvolle of volle melk.

Ik weet wel wat ik liever eet.

Zou je serieus 4 boterhammen eten?

Ik dus niet. En ik moet er echt niet aan denken 2 keer warm eten. Je schetst de broodmaaltijd wel erg simpel nu ook. 

ToetieToover schreef op 04-09-2022 om 23:55:

[..]

3-A497-F93-AA8-E-4150-8-B3-B-A9-C85-A17-CA8-D.jpg


Twee boterhammen als lunch? Ik zou het toch eerlijker vergelijken vinden met 4 boterhammen.

Als je drie maaltijden rond de 600 a 700 kcal hebt, past op dezelfde dag daar nog prima een avondmaaltijd (van 700 kcal) bij en je zit rond de 2000 kcal.

Dit is om meer uitleg te geven over mijn situatie, waar ik ‘s middags warm eet en ‘s avonds nog een keer.

Deze lunchsalade bevat ongeveer evenveel eiwitten, meer onverzadigde vetten en minder koolhydraten, meer vezels, minder zout dan vier boterhammen kaas en dan heb ik daar geen boter bij gerekend en karnemelk in plaats van halfvolle of volle melk.

Ik weet wel wat ik liever eet.

Het gaat hier over kinderen en of het een probleem is dat zij s avonds een extra warme maaltijd eten. Mijn kinderen eten 2 boterhammen als lunch op school, dus ik ga niet ineens vergelijken met vier sneetjes. 

Friezinnetje schreef op 04-09-2022 om 22:15:

[..]

In Engeland en Amerika kunnen ze het niet, HA!

Gebrek aan ervaring, het gaat op veel scholen wel goed! Maar niet overal, maar de gemiddelde broodtrommel hier zit ook weinig gezonds in. 

Marty1984 schreef op 04-09-2022 om 23:42:

[..]

De helft van de grote bedrijven heeft een bedrijfskantine.

Gewoon dus jij ook 's middags een warme lunch en 's avonds samen met de kinderen een boterham kaas of pindakaas. Met eventueel wat kerstomaten erbij.

Ik werk niet bij een groot bedrijf en partner ook niet. 

Ik snap dat er heus oplossingen te bedenken zijn hoor. Ik kan de avond van te voren koken en het dan de volgende dag opwarmen (mits ik ergens werk met magnetron). Maar mijn punt is dat ik vermoed dat veeeele gezinnen die moeite echt niet gaan nemen. Ik ook niet. Omdat er iets wordt ingevoerd wat bij veel mensen niet binnen de behoefte ligt en daarmee er niet plots draagvlak is voor een totale cultuur omslag in eetgewoontes. Met als resultaat dat, denk ik, de meeste kinderen gewoon twee keer per dag een warme maaltijd nuttigen straks, van het soort dat niet past binnen de mooie overzichtjes die hier worden geschetst. En dat je dan het probleem van overgewicht groter maakt, wat al een groot risico is in de huidige cultuur.

Fenyw schreef op 05-09-2022 om 06:23:

Ben ik nou de enige die 's avonds brood helemaal niets vind? Het voelt voor mij karig, calvinistisch en ongezellig.
Als ik een warme lunch heb, heb ik 's avonds weer warm. Echt niet dat mijn diner uit een boterham bestaat, ik blijf bovendien de hele tijd het gevoel houden dat ik nog niet heb gegeten.

Nee hoor, hier ook. 2x per dag warm. Heerlijk.

Renmuis schreef op 04-09-2022 om 22:54:

[..]

Het probleem is dat lang niet iedereen geschikt is voor de klas te staan. Als andere mensen het eten zouden begeleiden, en we weten dat elk kind een goede maaltijd krijgt, zou dat juist weer werkdruk verlichting kunnen betekenen voor de juffen en meesters. Daar moet alleen wel budget voor zijn. Enfin, ik heb liever meer extra personeel in de school die wat taken kunnen overnemen, dan weer een zij-instromer begeleiden die er na een half jaar mee stopt.

Maar dat is niet de voornaamste reden dat ik voor ben. 1 op de 10 kinderen groeit op in armoede, en ik heb op scholen gewerkt waar dat percentage nog veel hoger ligt. Ik had op een gegeven moment standaard extra lunch en fruit bij me. Dat kun je je misschien niet voorstellen, maar er zijn kinderen waarbij het niet vanzelfsprekend is dat de broodtrommel gevuld is. Voor die leerlingen zou dit een echt verschil kunnen maken.

Als dat de reden moet zijn? Het moet niet gekker worden.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 06:10:

[..]

Ja en brood past daar prima in.

Maar als je twee van de drie maaltijden brood eet is dat niet gevarieerd.

Marty1984 schreef op 04-09-2022 om 23:42:

[..]

De helft van de grote bedrijven heeft een bedrijfskantine.

Gewoon dus jij ook 's middags een warme lunch en 's avonds samen met de kinderen een boterham kaas of pindakaas. Met eventueel wat kerstomaten erbij.

Niet iedereen werkt bij een bedrijf. Er werken ook veel mensen in de zorg.

Er is geen kantine bij ons.

Gelukkig zijn mijn kinderen al groot maar stel dit zou standaard worden? Lijkt me echt vreselijk.  Ik bepaal zelf wel wat ze binnen krijgen.


Decembermamma schreef op 05-09-2022 om 06:47:

[..]

Brood is wel gezond en past prima in een gevarieerd dieet.

Nee. Het is vooral goedkoop en makkelijk. Al zal goedkoop snel tot het verleden behoren. Als een brood straks 5-10 euro kost zal de populariteit wel afnemen.

DS1971 schreef op 05-09-2022 om 07:29:

[..]

Maar als je twee van de drie maaltijden brood eet is dat niet gevarieerd.

Ach ja in ons geval eet ik in de ochtend granola met yoghurt en fruit en tussen de middag brood, zoon eet inderdaad 2 boterhammen en fruit, tussen de middag 2 boterhammen (ander beleg als in de ochtend) en fruit, yoghurt, rauwkost en dat varieert allemaal per dag. In de Aziatische landen waar men 3 keer per dag warm eet zit 3 keer rijst in het menu ook niet echt afwisselend.

DS1971 schreef op 05-09-2022 om 07:29:

[..]

Maar als je twee van de drie maaltijden brood eet is dat niet gevarieerd.

Wat een onzin. En mensen eten ook yoghurt of brinta of crackers.

Misschien moeten mensen eens niet voor een ander gaan bepalen wat " gevarieerd " is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.