Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Loreen

Loreen

29-05-2013 om 11:39

Vwo examen frans


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hombre

Hombre

04-06-2013 om 09:50

Dirksmama

Inderdaad, in Indonesie gaat het dus net zo. Mijn inschatting dat dat in corrupte culturen schering en inslag is klopt dus.

"Volgens onderwijsdeskundige Bambang Wisodo is dit cijfer het bewijs dat er bij de eindexamens op grote schaal wordt gefraudeerd. ‘Ouders willen graag dat hun kind het examen haalt. De onderwijzer omkopen om dit te bewerkstelligen is daabij vaak geen enkel probleem. Ouders die hiertegen in opstand komen worden door andere ouders afgestraft.’"

Toevallig ook nog moslims, maar dat is van ondergeschikt belang.

Hombre

Hombre

04-06-2013 om 09:53

Stenna

"Waarom doet het je eigenlijk precies genoegen dat je vooroordeel waar lijkt?"

Het doet me genoegen als ik gelijk heb (ik betwist overigens de term vooroordeel). Zeker in dit politiek correcte gezelschap waar ik de euvele moed heb tegen de dwingende communis opinio in te gaan.

cqcq

cqcq

04-06-2013 om 09:59

Je hebt dus geen gelijk

Deze school heeft namelijk helemaal geen absurd hoge examencijfers.

Hombre

"Honderd procent slagingspercentage voor het VWO! Dat is op zich al bijna \'bewijs\' van fraude. Er is geen Nederlandse school die daar aan kan tippen!"

Google maar eens op 'slagingspercentage 100% eindexamen voortgezet onderwijs' en je zal zien dat het vaker voorkomt. Van mijn eigen eindexamenklas was trouwens ook 100% geslaagd.

Ibn Ghaldoun was in 2008 door de Onderwijsinspectie als zwak bestempeld. In 2010, n.a.v. een inspectiebezoek eind 2009, kreeg de school weer basistoezicht. Dat was dus al voor dat de sleutel van de kluis, waar de examens bewaard worden, vermist was. In eerste instantie legde jij verband tussen het vermissen van de kluissleutel en de eindexamenresultaten, maar nu gooi je het maar op het feit dat Turkijke en Marokko een stuk scoren op de lijst met corrupte landen, dus dat er altijd wel gefraudeerd zal worden door 'deze mensen'?

"Opinieweekblad Elsevier noemde in januari 2012 de vwo-afdeling van de school "een opmerkelijke nieuwkomer in de lijst met winnaars".

In de Dronkerslijst krijgen ze cijfers tussen de 2 en de 4 op een schaal van 10, afhankelijk van het type, dus die zijn is minder enthousiast. Die lijstjes zijn bepaald niet eenduidig, laten we het er maar op houden dat die lijstjes allemaal subjectief zijn.

skik

Hombre

Hombre

04-06-2013 om 10:36

Percentages

cqcq heeft gelijk als ze (?) zegt dat het aantal leerlingen een rol speelt. Maar ik houd vol dat het bij een behoorlijk aantal leerlingen zeer verdacht is dat er 100% slagen. Net zoals een politieke partij nooit 100% van de stemen haalt bij een behoorlijk aantal kiezers.

Mijn cijfers komen van wikipedia (ik had de bron erbij gezet) en gaan over 2009.

cqcq:
"Deze islamitische school had vorig jaar namelijk maar 67 % geslaagden op het VWO."

Vorig jaar is 2012. Des te verdachter, vind je niet? Dat het slagingspercentage in 3 jaar zo in elkaar kan storten. Of is er iets gebeurd waardoor ze de fraude tot een wat minder opvallend niveau hebben teruggebracht? Misschien had het sluiten van die Amsterdamse islamitische school er iets mee te maken?

Tenzij er in 2009 2 mensen VWO deden en allebei slaagden en in 2013 3 mensen examen deden en er 2 slaagden, maar dat lijkt me niet echt een rendabele opleiding. (tegenbewijs naturlijk welkom)

Dirksmama, als er structureel gefraudeerd wordt is er geen enkele reden om aan te nemen dat de fraude beperkt bleef tot Frans. Het totaal aantal leerlingen weet ik niet.

Jammer, als mensen hun kritische geest uitsluitend inzetten als het ze uitkomt. Ik hoop in ieder geval dat de onderwijsinspectie zorgt dat de onderste steen bovenkomt in dit geval. Want als er inderdaad systematisch gefraudeerd is is dat slecht voor het hele onderwijs, het 'islamitische', het 'christelijke', het openbare en god weet wat voor varianten er nog mee zijn (wat mij betreft schaffen ze die hele poppenkast af en houden we alleen openbaar onderwijs over).

Hombre

Hombre

04-06-2013 om 10:37

Cqcq

"Deze school heeft namelijk helemaal geen absurd hoge examencijfers."

Volgens mijn gegevens *wel* in 2009, misschien hebben ze het roer omgegooid.

cqcq

cqcq

04-06-2013 om 10:42

Kleine school

Het gaat hier om een kleine school, met nog geen hele klas VWO'ers. Statistisch gezien is het niet meer dan logisch dat de eindexamen cijfers daardoor meer fluctueren.

(en volgens jou dus fraude in 2009, overigens kloppen volgens mij jouw cijfers niet, en de jaren daarna gaan fraude, en dan wel weer fraude in 2013?).

Hombre

Hombre

04-06-2013 om 10:52

Skik

(zucht, da's het leuke van iets controversieels zeggen, je wordt van alle kanten tegelijk aangevallen, kost weer veel teveel tijd)

"Google maar eens op \'slagingspercentage 100% eindexamen voortgezet onderwijs\' en je zal zien dat het vaker voorkomt. Van mijn eigen eindexamenklas was trouwens ook 100% geslaagd."

Ik ben blij dat te horen. Dan is dat blijkbaar minder bijzonder dan ik dacht (mijn klas was wat zwakker).

"Ibn Ghaldoun was in 2008 door de Onderwijsinspectie als zwak bestempeld."

Maar dat blijf ik dan *toch* merkwaardig vinden. In 2008 wordt je als zwak bestempeld en in 2009 haal je 100% geslaagden op het VWO en 95% op het HAVO. Een Deus ex Machina van heb ik jou daar!

"In 2010, n.a.v. een inspectiebezoek eind 2009, kreeg de school weer basistoezicht. Dat was dus al voor dat de sleutel van de kluis, waar de examens bewaard worden, vermist was. In eerste instantie legde jij verband tussen het vermissen van de kluissleutel en de eindexamenresultaten"

Nee, ik begon met het in twijfel trekken van de school omdat die bekend staat (stond) als een nest van fraude en dat voor die andere islamitische school ook al gold. Vervolgens kwam Loreen met de verdwenen sleutel als 'nuancering' waarop ik stelde dat dat geenszins een nuancering hoeft te zijn.

"maar nu gooi je het maar op het feit dat Turkijke en Marokko een stuk scoren op de lijst met corrupte landen, dus dat er altijd wel gefraudeerd zal worden door \'deze mensen\'?"

Waarom moet je mijn argumentatie vals voorstellen? Dat is een uitwerking van mijn eerdere stelling. Als je immigranten uit een cultuur waar onderwijsfraude normaal is hier een eigen school laat opzetten moet je niet vreem dopkijken als het gierend uit de klauwen loopt. Dat bleek al met snoepreisjes naar Mekka en lo and behold nu wordt er ook nog een examen vermist!

""Opinieweekblad Elsevier noemde in januari 2012 de vwo-afdeling van de school "een opmerkelijke nieuwkomer in de lijst met winnaars".

In de Dronkerslijst krijgen ze cijfers tussen de 2 en de 4 op een schaal van 10, afhankelijk van het type, dus die zijn is minder enthousiast. Die lijstjes zijn bepaald niet eenduidig, laten we het er maar op houden dat die lijstjes allemaal subjectief zijn."

Niet als de lijstjes uitgaan van harde cijfers.

Overigens is een zekere vorm van fraude ook bij 'witte' scholen niet onbekend. Scholen die zwak scoren op het centraal schriftelijk die dat compenseren door het heel goed te doen op de schoolonderzoeken schijnen vaker voor te komen. Maar inzage in de vragen van het centrale examen da's toch wel een flinke stap in de richting van het totale failliet.

Hombre

Hombre

04-06-2013 om 10:59

Cqcq

Het kan best zijn dat mijn cijfers niet kloppen en ik doe natuurlijk ook maar een gooi naar wat er aan de hand is.

Maar een ding staat als een paal boven water. In 2013 is er een kopie van een examen opgedoken.

De vraag is of die paal het topje van een ijsberg is of een merkwaardig incident waarbij een niet-leerling eenmalig aan een sleutel wist te komen en direct een examen op het internet zette.

Ik voor mij weet natuurlijk ook niet hoe die ijsberg er uit zou zien en of die er werkelijk is of niet, maar ik denk dat er reden genoeg is om een zorgvuldig onderzoek onder de waterspiegel de gaan verrichten.

De school heeft 650 leerlingen en een VWO en een Gymnasium afdeling. Zo klein lijkt me dat niet.

cqcq

cqcq

04-06-2013 om 11:32

We hadden het toch over vwo?

Wat ik beweerde is dat het VWO geen volledige klas is. In elk geval de afgelopen drie jaren niet. Te weinig dus om wat voor analyse dus op te baseren.

(en in geen van de leerjaren zijn er voldoende VWO'ers om een hele klas te vullen).

Hombre

Hombre

04-06-2013 om 12:14

"Wat ik beweerde is dat het VWO geen volledige klas is. In elk geval de afgelopen drie jaren niet. Te weinig dus om wat voor analyse dus op te baseren.

(en in geen van de leerjaren zijn er voldoende VWO\'ers om een hele klas te vullen)."

Hoeveel dan? 2, 4, 24?
Blijkbaar zie jij ergens de cijfers.

cqcq

cqcq

04-06-2013 om 14:22

Tja

In 1 van mijn eerder bijdragen staat al het linkje naar Vensters voor Verantwoording. Maar ik geloof niet dat jij echt in de cijfers geïnteresseerd bent. Tenminste niet als ze jouw theorie niet ondersteunen.

Ik snap trouwen niet waarom deze school goed zou scoren in welke lijst dan ook. Eindexamenresultaten zijn op zijn best wisselvallig te noemen. Vrij consequent worden er lagere cijfers gescoord op het Centraal examen in vergelijken met het schoolexamen. De VWO (en ook havo) is in feite te klein om zelfstandig bestaan te rechtvaardigen.

(Ik vraag me trouwens af of er veel leerlingen daar Frans gekozen hebben, ze bieden daar namelijk ook Turks aan wat als tweede moderne taal gekozen kan worden).

Hombre

Hombre

04-06-2013 om 14:39

"In 1 van mijn eerder bijdragen staat al het linkje naar Vensters voor Verantwoording. Maar ik geloof niet dat jij echt in de cijfers geïnteresseerd bent. Tenminste niet als ze jouw theorie niet ondersteunen."

Oh, ik heb zeker een paar minuten zitten klikken, maar die cijfers zag ik niet zo snel. Ik heb dan ook nog andere dingen te doen.

Flauwe jij-bak, trouwens.
Verbaast me niks.

Cqcq

Turks als tweede moderne taal is vooral handig voor kinderen met een Turkse achtergrond. Voor kinderen met een Noord-Afrikaanse achtergrond is Frans als vreemde taal juist weer veel aantrekkelijker, veel Noord-Afrikanen spreken uitstekend Frans. Het percentage kinderen dat Frans kiest kon op die school wel eens aanzienlijk hoger liggen dan gemiddeld.

Groeten,

Temet

Stenna

Stenna

04-06-2013 om 16:49

Overal zo

Hombre: "Deze islamitische school had vorig jaar namelijk maar 67 % geslaagden op het VWO.Vorig jaar is 2012. "

Dat was op alle scholen zo, komt doordat de eindexamen eisen verscherpt zijn in 2012. De scholen hier in de omgeving hadden op havo/vwo in voorgaande jaren 85% tot 95% geslaagden, in 2012 nog maar tussen de 65% en 70%.

Je bent slecht op de hoogte, want de verscherpte eisen zijn nogal algemeen bekend (veel over te doen geweest ook)

Hoe kom je erbij stenna

Het percentage geslaagden is helemaal niet veel lager vorig jaar door de verscherpte eisen! Het viel in heel Nederland juisst heel erg mee!
Hier in de regio is vorig jaar vergelijkbaar gescoorde met de jaren ervoor. Helemaal niet veel slechter.

Evanlyn

Evanlyn

04-06-2013 om 23:32

Sleutel

Wat ik niet snap is waarom het slot niet veranderd is toen de sleutel vermist werd. In een geval waar geheimhouding zo belangrijk is, en totaal niet duidelijk is wie die sleutel heeft, laat je dat toch niet op zijn beloop?

Vreemd verhaal.

Stenna

Stenna

04-06-2013 om 23:43

Mach

Hier wel dus. Sowieso heel duidelijk in de cijfers van de school waar mijn zoon op zit (een heel grote regionale scholengemeenschap). En er zijn er meer hier.

Hombre

"Maar dat blijf ik dan *toch* merkwaardig vinden. In 2008 wordt je als zwak bestempeld en in 2009 haal je 100% geslaagden op het VWO en 95% op het HAVO."

Het slagingspercentage is niet het enige criterium voor de onderwijsinspectie om te bepalen of een school als zwak beschouwd wordt. Er wordt naar alle aspecten van het onderwijs gekeken: is er een goed zorgplan, wordt de voortgang van de leerlingen goed bijgehouden, wordt het onderwijs afgestemd op de behoefte van de leerlingen, is de administratie in orde, staat alles in de schoolgids wat er in moet staan, heerst er een veilig klimaat, is alles geborgd, enzovoorts. In het geval van Ibn Ghaldoun had het verscherpte toezicht voornamelijk te maken met de zorgstructuur voor zover ik uit de inspectierapporten kon opmaken.

"Die lijstjes zijn bepaald niet eenduidig, laten we het er maar op houden dat die lijstjes allemaal subjectief zijn." "Niet als de lijstjes uitgaan van harde cijfers."

Beide lijstjes baseren zich op harde cijfers (zittenblijven, eindexamencijfers, afstromen, verschil schoolexamen- en landelijk eindexamencijfers), ze verwerken en interpreteren ze waarschijnlijk alleen anders, anders zouden ze wel op hetzelfde oordeel uitkomen. En dat doen ze niet. Dus die lijstjes kan je met een korrel zout nemen.

"Als je immigranten uit een cultuur waar onderwijsfraude normaal is hier een eigen school laat opzetten moet je niet vreemd opkijken als het gierend uit de klauwen loopt."

Dat noem ik dus vooroordelen. Immigranten die hier komen waren niet per definitie corrupt in hun land van herkomst, zetten corrupte gewoontes hier niet per se voort, zijn misschien wel tweede of derde generatie, zijn hier geboren. Je kan niet zomaar stellen dat iemand met een Marokkaanse achtergrond corrupt is. Bovendien werken er op die school zat mensen met een oerhollandse achternaam.

Voorlopig weten we niet meer dan dat de school een tijd het predicaat zeer zwak heeft gehad (voornamelijk op basis van de zorgstructuur) en dat dankzij een verbeteringen ze nu weer onder basistoezicht staan, en dat er een examen uit de kluis gehaald is door iemand die naar verluid geen personeelslid en ook geen leerling is. Dus om nou te zeggen dat het gierend uit de klauwen loopt...

skik

Stenna

Stenna

05-06-2013 om 10:58

Culturen

Hombre, je hebt het over corrupte culturen en haalt dan het voorbeeld van Indonesie aan. Ik zie niet helemaal de link tussen de cultuur van Indonesie en de (waarschijnlijk) marokaanse of turkse cultuur die de leerlingen van deze school als achtergrond hebben (denk ik)? Even vooropgesteld dat er 1 "Indonesische cultuur" en 1 "Marokkaanse cultuur" zou zijn. Welke culturen bedoel je allemaal met corrupte culturen? Alle culturen buiten Nederland misschien? Misschien beginnend bij Italie, of misschien al bij Belgie?

Evanlyn

Evanlyn

05-06-2013 om 15:10

België natuurlijk!

Nee joh

begint al bij limburg en brabant, en ach die school staat in Rotterdam-Zuid, dat is al halverwege beneden de grote rivieren...

Loreen

Loreen

08-06-2013 om 10:32

Nog een examen?

Mogelijk is het examen Engels ook gestolen op dezelfde school, aldus diverse kranten online en nu.nl. De politie gaat onderzoek doen.
Zou dat niet ontdekt zijn bij opening van de enveloppe in de examenzaal? En ik hoop niet dat dit examen dan over moet. Dan denken al die scholieren dat ze klaar zijn, moeten ze nog een keer. Wat een zootje en wat een sukkel, die dader.

Loreen

Loreen

09-06-2013 om 21:04

En 2 mensen opgepakt

Zie http://www.nu.nl/binnenland/3496350/twee-mensen-opgepakt-stelen-eindexamens.html
Exemens gestolen van havo, VWO en VMBO en die zijn doorverkocht. Ik ben eens benieuwd of dit nog gevolgen heeft voor ALLE examenkandidaten van dit jaar. Dat zou toch wel erg zuur zijn. En dat omdat een verdwenen kluissleutel "alleen maar" wordt vervangen en niet het slot.

Hombre

Hombre

10-06-2013 om 11:49

Onderzoek

"Exemens gestolen van havo, VWO en VMBO en die zijn doorverkocht."

Natuurlijk, als je bij 1 examen kunt je je bij alle (dirksmama), ze hebben vast geen kluis per vak...

Ik hoorde vanochtend op de radio dat de examens van de afgelopen drie jaar van deze school worden onderzocht op onregelmatigheden. Bevooroordeelde types, die onderwijsinspectie

Ik vermoed nog steeds dat er met tentamens daar al langer structureel en opzettelijk onveilig werd omgegaan zodat leerlingen (en anderen) inzage hadden.

Wat er dit jaar vermoedelijk gebeurd is is dat een of meer leerlingen bedachten dat die informatie geld waard was als je hem ook buiten de school aanbood. Dat is natuurlijk zo, maar gelukkig wordt de kans dat het uitkomt dan ook een stuk groter.

Loreen

Loreen

11-06-2013 om 09:10

Wantoestanden

Pff, wat een wantoestanden op die school, als we kijken naar de feiten (gespeculeer, daar doe ik verder niet aan). Allereerst: er is een kluissleutel weg die alleen maar door een andere sleutel vervangen is, het slot is hetzelfde gebleven.
Ten tweede: er is gelegenheid geweest om zonder toezicht in die kluis te koemn.
Ten derde: de verzegeling is beschadigd/verbroken maar dat is niet opgemerkt. Pas nadat een examen door een klokkenluider (?) online gezet is, wordt bemerkt dat er met het zegel van het enige examen dat nog in de kluis is gesjoemeld is.
Ten vierde: bij het aantreden van de directeur in 2012 zjn alle sloten, codes etc veranderd behalve dus dat bewuste kluisslot.
Ten vijfde: de examens van deze school vanaf 2010 (het jaar dat die bewuste sleutel kwijt was) zijn voor onderzoek in beslag genomen.
Ten zesde: er zijn 3 examenleerlingen van deze school gearresteed en er is een soort van klokkenluider die het balletje aan het rollen heeft gemaakt gearresteerd geweest maar die is vrijgelaten. Hij blijft wel verdachte.
Pfff, heel wat gedoe. Ik ben eens heel benieuwd of dit allemaal nog gevolgen heeft voor de examenleerlingen. Ik hoop eigenlijk van niet. Ik zou niet weten welke beslissing de juiste is.

Stenna

Stenna

12-06-2013 om 00:10

Oja belgie

Daar was inderdaad niet lang geleden ook zo'n soort fraudegeval. Een directrice die de examenopgaven aan haar eigen kinderen had gegeven. Dus daar begint het al, de corrupte cultuur

Verder hoop ik toch echt niet dat mijn zoon straks ook zijn examen moet overdoen zeg. Dat overleven we niet, nog een keer die spanningweken.

Evanlyn

Evanlyn

12-06-2013 om 13:28

Ja, zie je wel

Rotterdam ligt idd al vrij dicht bij België, dus daar heb je het...

Ik heb zo'n vermoeden dat het bij deze school zal blijven, terecht of niet. Anders valt het nauwelijks meer te organiseren.

Ik las vanochtend in de krant dat een boze leerling van Ibn Ghaldoun zei dat het allemaal door de media kwam, die het zo hadden opgeblazen. Je moet maar durven...

Sympathiek vond ik dan wel een andere leerling, die met een brede grijns op het journaal zei dat hij het wel prima vond zo, want hij had het de eerste keer slecht gemaakt. Die heeft er dus in elk geval niks mee te maken!

P

P

12-06-2013 om 14:49

1987

Op de radio hoorde ik dat het in 1987 ook eens was gebeurt maar dan door het vriendje van een examenkandidate die bij de drukker werkte en het aan haar gegeven had. Het ging fout toen zij het had gefaxt naar anderen.

cqcq

cqcq

12-06-2013 om 15:25

Waarom directeur niet op non actief?

Wat ik niet goed begrijp is waarom de directeur hangende het onderzoek niet door het bestuur op non-actief is gesteld. Evenals de aanwezige surveillanten tijdens de examens die gestolen zijn.

De schijn is in elk geval gewekt dat zij hun werk niet goed hebben gedaan. Zij hadden moeten controleren of de examens nog goed verzegeld waren net voor aanvang van het examen.

Het is onbegrijpelijk dat dat veertien keer over het hoofd is gezien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.