Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nikoleta

Nikoleta

22-06-2017 om 00:04

Voorlopig advies groep 7


Tamara

Ja, ik dacht ook wel zoiets, het was een beetje retorische vraag. Ik heb er nog nooit van gehoord, dat je alleen met I+ naar het vwo mocht.
En de havisten dan? Alleen lage enen?
Nikoleta, wordt bij jullie de plaatsingswijzer helemaal niet gebruikt?

braam

braam

27-06-2017 om 16:01

belachelijk

Heb je het er ook met andere ouders over gehad? En aan de directeur gevraagd hoe het kan dat in hun ervaring kinderen met IV en V scores naar basis moeten? Het is blijkbaar hun ervaring dat kinderen van deze school het slechter doen op de middelbare school dan gemiddeld, want gemiddeld stroomt echt niet 40% van de leerlingen uit naar basis, en 40% haalt wel IV en V scores. En ongeveer de helft van de kinderen doet havo/vwo, terwijl deze school daar alleen de best scorende 20% heen wil sturen. Dus, hoe kan dat, dat uit hun ervaring blijkt dat kinderen van deze school het zo vreselijk beroerd doen op de middelbare school dat ze gemiddeld een niveau lager moeten doen dan andere kinderen met de zelfde cito scores? Laat deze school op andere gebieden zoveel steken vallen?

Raar

Ik heb dit topic een tijdje bijgehouden, maar ik vind het gewoon raar van die school.

De term 1+ score ken ik en die geven ze niet alleen in groep 7, maar ook in lagere klassen. Mijn dochter had dit jaar de eerste en de tweede cito een 1+ score voor rekenen. Ze zit nu in groep 2. Ik denk dat je het vooral kan zien als een hele hoge 1.

Met de scores die TO aangeeft zou ik ook aan minstens Havo en misschien zelfs Havo/VWO denken zeker geen VMBO TL. Ook als dit een voorzichtig advies is en school volgend jaar een hoger definitief advies zouden geven, vermoed ik dat ze eerder Havo zullen zeggen dan Havo/VWO terwijl kind TO dit misschien wel zou kunnen.

Het is niet ideaal, maar ik zou onderhand overwegen om groep 8 op een andere school te doen die wel normale adviezen geven. Het nadeel is natuurlijk wel dat kind dan een jaar moet wennen op een nieuwe school, vrienden oude school achterlaten en het jaar daarna op de middelbare weer wennen. Andere optie is alvast informeren bij de middelbare scholen in de omgeven en vragen naar welke cito normering zij kijken als het om Havo/VWO gaat.

Met andere ouders praten om te kijken welk advies hun kind heeft gekregen kan ook geen kwaad. Ik vraag me af of alle leerlingen groep 7 een lager dan verwacht advies hebben gekregen of dat ze hier een selectie in hebben gemaakt.

Nikoleta

Nikoleta

27-06-2017 om 17:47

Andere school

Een andere school is ook een optie.
Morgen heb ik een gesprek met de direktrisse van de andere school in de beurt.
Ik weet nog niet of het slim is naar eennandere school is in groep 8 te gaan, maar we hebben nog een kind wie in groep 5 nu zit... we moeten ook rekening met hem houden

Ik heb nog een week iets te doen, daarna is het te laat.

De school scoort veel lager dan de nationale en regionale resultaten, dat heb ik in allecijfers.nl gezien.

Naar havo en vwo gaan alleen 30% van de leerlingen. Tegen meer dan 60% op nationale en regionale niveau.

Er is iets verkeerd met de school dus .

Bedankt voor de reacties allemaal!

kaplablokje

kaplablokje

27-06-2017 om 18:11

Landelijk

stroomt niet meer dan 60% van de leerlingen uit naar havo en vwo, volgens allecijfers.nl. In 2016 stroomde 45,2% naar havo, havo/vwo en vwo.

wendy

wendy

27-06-2017 om 18:51

...

Een andere school is een optie maar denk daar echt goed over na..

Vriendin van mij heeft dat ook gedaan met vervolg dat haar kind totaal niet in de groep lag en zo gepest is dat haar resultaten naar beneden gingen en dat was echt niet leuk. Want en haar laatste jaar wat je als kind graag leuk af wilt sluiten was erg vervelend en haar resultaten gingen naar beneden.

Haar dochter is uiteindelijk van de eerste klas vmbo t/havo na de kerstvakantie gelijk doorgezet naar vwo en zit nu in het 2de jaar van vwo.

Dus een lager advies wilt niet per definitie zeggen dat je kind niet op kan stromen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-06-2017 om 19:10

Ander school

Wat Wendy zegt klopt. Een andere school is natuurlijk een gok, zeker als je dochter het nu goed naar haar zin heeft, maar bij onze dochter heeft de overstap, een paar maanden voor het eind van groep 7, heel goed uitgepakt.

Dochter hier werd verwaarloosd op school (haar eigen woorden) en de sfeer was vijandig. Ze klom op van een vmbo-bk advies in groep 7 op haar oude school naar een havo/vwo-advies in groep 8 op de nieuwe.

Op haar nieuwe school werd nergens meer naar gekeken en telden alleen de I en II scores die ze daar E7 en B8 haalde. Ze deed het goed, maar geen I+ hoor. Ze kreeg zonder 1+ op rekenen en begrijpend lezen een h/v-advies en op initiatief van school een vwo-aanpassing na de eind-cito. Ik vraag me af wat de gedachte van school achter het "lage" advies van je dochter is.

Mocht je voor een andere school kiezen, vraag op de nieuwe school dan of er meerdere groepen zijn waar ze in kan. Onze dochter werd, gezien de late instap, bewust in een gezellige klas geplaatst. De andere groepen 7 waren volgens de directeur geen optie, omdat ze daar hun handen al genoeg aan vol hadden. Fijn als een nieuwe school daar rekening mee houdt.

Nikoleta

Ik snap heel goed dat je een andere school overweegt, zeker gezien het feit dat je nog een jonger kind hebt. Dit klinkt niet best. Maar het is inderdaad een grote stap voor je dochter. Hoe kijkt zij er tegenaan? Je zou ook nog kunnen overwegen zachtjes te "dreigen" met een andere school als je niet méér inspraak in haar advies krijgt. Gewoon eerlijk in een volgend gesprek met de directeur zeggen dat je sterk overweegt over te stappen en waarom.
Ook zou je nog met een VO-school van je keuze kunnen gaan praten, straks. Cito in de hand en vragen om passende plaatsing. Garandeert niets, maar kan werken (bij ons wel, zoon is een stuk hoger geplaatst dan zijn advies).
En intussen kun je je jongere kind natuurlijk sowieso overplaatsen, gewoon omdat het niet zo'n goede school is.

Enfin, het is een lastige beslissing, overstappen in groep 8 of niet. Succes!

Sorry

Je zóón natuurlijk....geen idee hoe ik hier nu weer bij kom.

Marianne

Marianne

28-06-2017 om 09:08

andere school

Over 1+ : http://wijzeroverdebasisschool.nl/kennisbank-rekenen/begrippenlijst/i-score-2/

Dat is de bovenste 10%

Een andere school is inderdaad een grote stap. En een andere school in beeld maakt dat er nog wel eens beweging lijkt te komen. Wij zijn destijds overgestapt in groep 6. Probeerden bijvoorbeeld al weken een afspraak met de directeur te krijgen omdat we zo ontevreden waren. En dat rekte maar en dat rekte maar. Totdat we tijdens het rapportgesprek lieten vallen dat we serieus om ons heen aan het kijen waren. De volgende dag sprak hij ons aan op het schoolplein en we hadden binnen no time een gesprek....
En tijdens dat gesprek kon er ineens van alles. Alleen, waarom was dat er nu pas, het ging al veel langer niet lekker (zacht uitgedrukt). En toen was dat blijkbaar niet belangrijk genoeg om er actie op te laten ondernemen.

Dreigen met een overstap, kan veel mooie praatjes geven op directieniveau. Maar het is niet de directie die ze moet gaan uitvoeren en praten is heel makkelijk, zeker over andermans werk. School weet ook dat met elke week dat jij volgend jaar blijft ook al doen zij niks de kans dat je nog gaat overstappen kleiner wordt en al vrij snel nul gaat zijn. En je kind betaalt daarvan de rekening.

Fatim

Fatim

23-04-2018 om 16:29

mijn kind

mijn kind heeft op haar rapport bij de cito toetsen dit gekregen
rekenen/IV
begrijpendlezen/IV
spelling/V
woordenschat/V
lezen/II

wat voor advies krijg ze want ik wil dat ze havo krijg en de juf zij dat ze havo kan doen

Kaori

Kaori

23-04-2018 om 16:38

geen havo

er wordt gekeken naar rekenen en begrijpend lezen, de andere vakken zijn vooral voor de afronding van belang.
I / I = vwo
II /II = havo
III / III = vmbo TL
IV / IV = vmbo kader
V / V = vmbo basis

is ongeveer de uitleg.

met een IV voor begrijpend lezen en een IV voor rekenen moet je niet uitgaan van een havo advies. In uitzonderlijke gevallen kan er nog een vmbo TL advies uitrollen maar of de middelbare school daar in mee gaat is maar zeer de vraag. Met een V score op de vakken spelling en woordenschat verwacht ik dat het een vmbo kader advies zal worden.

wendy

wendy

24-04-2018 om 13:17

Fatim

Hier zouden kinderen in de brugklas vmbo basis/kader komen met deze scores.

Waarom wil je eigenlijk dat je kind Havo gaat doen?

Fatim

Fatim

26-04-2018 om 06:56

school advies voor groep 7

maar kan ze ook havo halen als ze dit doet want dat is voor M7
lezen/I
rekenen/II of een III
begrijpendlezen/II of een III
spelling/II
woordenschat/III

Anoniem

Anoniem

26-04-2018 om 09:25

Onduidelijk

Het is mij een beetje onduidelijk wat je nu precies bedoelt. Eerst schrijf je relatief lage scores op en mensen reageren dat ze verwachten dat dat een kader-advies op zal leveren. Vervolgens noem je heel andere M7-scores. Zij die laatste scores de M7, wat zijn dan die eerste scores die je noemt?

Ook de andere scores die je noemt leveren hoogstwaarschijnlijk geen havo-advies op, zeker niet gecombineerd met die eerdere scores. Wel denk ik dat de ontwikkeling belangrijk is. Als dit een stijgende ontwikkeling is, is het een ander verhaal dan wanneer de scores opeens dalen. Probeer in ieder geval helder te krijgen waarom die scores zo variëren.

Fatim

Fatim

26-04-2018 om 15:55

SCHOOLADVIES

JAA MAAR ME KIND HEEFT MAVO HAVO ADVIES

Fatim

Wanneer je hoofdletters gebruikt, wordt dat hier geïnterpreteerd als schreeuwen. En waarom zou je willen schreeuwen tegen mensen die behulpzaam met je meedenken? Wat nog niet makkelijk is, want je berichten zijn niet erg duidelijk.

De scores die je geeft in #102 wijzen in principe in de richting van vmbo kader. De scores die je in #105 geeft, zijn niet eenduidig te interpreteren. Is het nou een II of een III voor begrijpend lezen en rekenen? Dat maakt nogal uit. Met een II op die vakken zou je in principe een havo-advies kunnen verwachten, met een III niet. Maar: als je kind in gr 7 deze scores had, en later (nu in gr 8?) pas die andere scores (uit #102), dan is ze dus achteruit gegaan. Daar zal over gepraat moeten worden. Hoe komt dat?

Verder zijn spelling e.d. niet zo relevant voor het advies.
Ik zou naar de leerkracht gaan met je vragen.

Fatim

Op een forum komen hoofdletters schreeuwend over. Ik denk niet dat dit je bedoeling was. Je mobiel staat zeker nog op capital- stand.

De eerste post waren zeker de resultaten uit groep 7. Dat had je niet erbij gezet.
De tweede post lijk en de resultaten te zijn van M8. Maar ook dat is niet duidelijk.
Maar als dit klopt, heeft ze een mooie voortuitgang gemaakt, top.
De juf kent haar het best en kijkt ook naar haar werkhouding. Als ik kijk naar haar groei, lijkt ze zeker te beschikken over een indrukwekkende werkhouding, eentje die voor haar pleit.

Even watanders. Het is niet duidelijk hoe lang ze al op deze school zit. Waarom waren haar resultaten vorig jaar beduidend minder? Heeft ze nu een geweldige juf of zo?

Eigenlijk is het best jammer dat ze nu laat zien wat ze kan; is haar basis goed geworteld in zo’n korte tijd? Komt de stap naar het voortgezet onderwijs misschien wat te vroeg? Of zit er nog meer in het vat?
Je kan overwegen en met de juf bespreken hoe zij tegen een kansklas aankijkt.

wendy

wendy

26-04-2018 om 17:32

In welke klas zit ze nu?

Kopklas

Ik bedoelde een kopklas ipv kansklas. Kopklas geeft net meer basis en training om zo op bv een havo of misschien zelfs havo/ vwo niet zo op de tenen te hoeven lopen.

Fatim

Fatim

27-04-2018 om 09:06

verlopige advies

groep 7 en ze is heel slim en ze hebben haar havo gegefen

Lynn

Lynn

27-04-2018 om 09:43

onduidelijk

Hoi Fatim, je verhaal is een beetje onduidelijk.

Begrijp ik dat je kind nu in groep 7 zit?

En dat ze in groep 7 (M7)
rekenen/II of een III
begrijpendlezen/II of een III
heeft gehaald?

En wanneer heeft ze dan die IV voor begrijpend lezen en rekenen gehaald? In groep 6?

En je bent ook wat onduidelijk in het advies dat je kind gekregen heeft. Eerst zeg je (met hoofdletters) Mavo Havo advies. En nu zeg je dat ze havo-advies heeft gekregen.

Overigens, als ze nu in groep 7 zit zal het een voorlopig advies zijn en kan ze zich in groep 8 nog meer bewijzen en een eventuele stijgende lijn nog meer laten zien. Dan kan het best dat als de docenten dat ook zien, ze een havo of havo-vwo advies krijgt (geen garantie maar alles is mogelijk afhankelijk van de docent en de school).

Heb je al op Kopschool gegoogled? En is dat bij jullie in de buurt? Ik wist niet dat het bestond. En weet ook niet of je het wat voor je dochter vindt. (nb

wendy

wendy

27-04-2018 om 10:09

Maar je geeft onderstaande lijstje door voor midden groep 7

lezen/I
rekenen/II of een III
begrijpendlezen/II of een III
spelling/II
woordenschat/III

Had ze nu een II of een III op rekenen en begrijpend lezen? ook dat is nog een verschil.

meelezer

meelezer

27-04-2018 om 10:30

raar

Ik vertrouw al die draadjes nooit, elk jaar weer, keer op keer iemand die niet al te goed Nederlands schrijft en altijd met al die scores komt en altijd roept dat kind hoger moet of met de standaardvraag komt: dit zijn de scores, wat wordt het advies?

Fatim

Fatim

28-04-2018 om 15:57

schooladvies

kijk in groep 6 had ze dit op haar rapport rekenen/IV
begrijpendlezen/IV
spelling/V
woordenschat/V
lezen/II
maar nu zit ze in groep 7 en nu heeft ze deze score lezen/I
rekenen/II of een III
begrijpendlezen/II of een III
spelling/II
woordenschat/III
dus nu wil ik weten wat voor advies krijg mijn kind want de juffrouw zegt dat ze havo advies krijgt

waarom

Geloof je de juf niet dan? Zij kent je kind, wij niet.

wendy

wendy

28-04-2018 om 16:16

verschil

Je schrijft II of III hoezo weet je niet welke ze had?

Als de juf zegt Havo dan zal dat wel zo zijn.

Lynn

Lynn

28-04-2018 om 18:50

vraag

"dus nu wil ik weten wat voor advies krijg mijn kind want de juffrouw zegt dat ze havo advies krijgt"

De juffrouw bepaalt het advies en ik begrijp nu dat het havo-advies is.

Waarom vraag je ons welk advies je dochter krijgt?

En inderdaad: had ze in groep 7 voor rekenen en begrijpend lezen een II (havo-niveau) of III (VMBO-T niveau)?

In elk geval: ben je tevreden met het havo-advies?

Zoals ik al eerder schreef: in groep 7 is het nog een *voorlopig* advies. Kan dus in groep 8 bijgesteld worden. Zowel naar beneden als naar boven, afhankelijk van hoe je dochter zich verder ontwikkelt.

Maar er zit een mooie stijgende lijn in, en de juf ziet dus wat ze in haar mars heeft.

Als je nu nog vragen aan ons hebt, kan je misschien aangeven *waarom* je het aan ons vraagt.

Check

Lynn, ik denk om te checken of het advies klopt. Of haar dochter niet ondergeadviseerd wordt daar dit vaker voorkomt bij NT2 kinderen?

Het kan ook zijn dat Fatim probeert om het te begrijpen. Het lijkt nu eerder dat de juf het kind hoger adviseert dan je op basis van de resultaten zou verwachten.
Veel ouders die een ander onderwijssysteem kennen zijn erop gebrand dat hun kind naar de universiteit gaat (dokter of advocaat), maar realiseren zich niet dat veel opleidingen en beroepen in Nederland niet op de universiteit worden gegeven, maar op het HBO en zelfs ook op het MBO.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.