Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nikoleta

Nikoleta

22-06-2017 om 00:04

Voorlopig advies groep 7


Nikoleta

Het slaat echt nergens op meid, dat lijstje. Ik zou er maar even mee naar de directeur, om opheldering vragen. Als je tenminste zeker weet dat je de leerkracht goed begrepen hebt. Dat hele TL is hier misplaatst.

Anoniem

Anoniem

22-06-2017 om 20:51

Tja

Natuurlijk mogen scholen zelf bepalen hoe ze die adviezen geven, maar ook ik heb dit lijstje nooit eerder gezien. Naar mijn idee gaat ongeveer 50-60% van de kinderen naar het VMBO en volgens jouw lijstje zit je al snel op 80%. Als dat al ergens beleid is, dan is dat hooguit op jullie school, maar zeker niet landelijk.

Zelf woon ik in de regio Utrecht en hier zijn regionale afspraken gemaakt over welke scores bij welk advies passen. Met die regionale afspraken ben ik in het verleden niet altijd even blij geweest en dit jaar heb ik er nog niet naar gekeken, maar daar kon je altijd vinden wat hier in de regio de afspraken waren. Kun je als je op overgang po vo in jullie regio zoekt, geen regionale afspraken vinden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat lijstje daar wel normaal is.

Nikoleta

Nikoleta

22-06-2017 om 20:55

Anneque

Natuurlijk heb ik goed begrepen, daarom ben ik hier

Ik heb morgen een afspraak met de directeur en de intern begeleider.

Nikoleta

Nikoleta

22-06-2017 om 20:58

Anoniem

We wonen ook in regio Utrecht....

Waar kan ik de regionale afspraken vinden?

Dat lijstje klopt niet!

I+ is voor de allerhoogst scorende vwo'ers, dus de gymnasiumklantjes en zo. Maar een I is echt Vwo, een II havo, BL en rekenen tellen zwaar, spelling minder en de rest niet. Ook de methodetoetsen tellen totaal niet mee. Dus ik zou zeggen zeker havo en misschien zelfs havo-vwo. Dat ligt er wel een beetje aan of de II voor BL een hoge of lage II is, want begrijpend lezen is echt wel belangrijk op het voortgezet onderwijs.

Guera

Guera

22-06-2017 om 22:19

Ok maar waarom

Heb je het niet meteen gevraagd dan? Er is toch dialoog. Dan vraag je toch: hoe kom je hierbij juf?

Anoniem

Anoniem

22-06-2017 om 22:25

povo

Vorig jaar en toen mijn oudste in groep 8 zat, stonden de tabellen op de site van povo utrecht. Nu zie ik de tabel zo snel niet staan, maar je zou ze eventueel ook kunnen bellen om gewoon te vragen wat er nu regionaal is afgesproken en of ze die tabel nog hebben.

Net bedacht ik me overigens dat het lijkt of jullie juf/school in die tabel geprobeerd heeft om de oude normering (A-E) om te zetten naar de nieuwe (I-V) en daar de mist mee in is gegaan... Bij die oude normering vroegen ze hier wel vaak een hoge A voor VWO, een lage A of hoge B voor HAVO en dan was een D of E vaak basis, maar die D en E waren samen de slechtste 25%, dus vergelijkbaar met die V nu. Misschien stom gedacht, maar ik denk bijna dat het zoiets is.

Vraag in ieder geval hoe ze aan die tabel komen en waar ze die op baseren, want hier in de regio was in het verleden overheersend een II echt meestal Havo.

Nikoleta

Nikoleta

22-06-2017 om 22:29

Guera

Het was geen dialog.... Hier is het lijstje zei de juf. Hij zit gewoon tussen TL en HAVO...

En het was over!

De juiste lijst

Staat gewoon op de site van cito en voorin elk rapport. Dit is echt raar...

Sanne

Sanne

23-06-2017 om 00:10

Onzin

Dit is havo/vwo of bij voorzichtig voorlopig advies havo. Absoluut geen TL als begrijpend lezen en rekenen geen 3 zijn, ik zoek even de plaatsingswijzer voor je.

Sanne

Sanne

23-06-2017 om 00:21

Plaatsingswijzer

Ik kan 'm zo niet vinden, maar heb een groep 8 kind in de regio.

Natuurlijk kijkt een school breder, huiswerkhouding, gedrag in de klas, motivatie om naar boven of naar beneden af te ronden. Maar begrijpend lezen is het belangrijkste, direct gevolgd door rekenen en dan een hele tijd niks. Als die structureel 1 en 2 zijn, dan zit je op havo/vwo. Mogelijk met een 3 op spelling naar een havo advies rond, ook kijkend naar het kind. Maar ik zou vragen waar die TL vandaan komt dus.

En dat lijstje is kul. Ons kind gaat naar het gym nota bene, met een expliciet gymadvies en ze zat echt niet op I+ niveau op alles. Sterker nog: er zat wel eens een hoge 2 bij.

Succes met het gesprek!

"Gym-advies"?

Voor zover bij mij bekend bestaat gymnasium advies helemaal niet in Nederland. Het is vwo-advies en dan kun je kiezen voor het atheneum (evt. met iets plussigs) of het gymnasium. Tot 2015 eisten categorale scholen voor het gymnasium daarnaast ook minimaal 545 voor de Cito maar ook dat kan niet meer, nu het advies allesbepalend is.

Een juf kan misschien wel zeggen 'expliciet gymnasium' of 'je bent een echte gymnasium leerling' maar er is geen enkel verschil met een vwo advies. Expliciet gymnasium geeft niet meer rechten dan gewoon vwo advies.

Triva

Triva

23-06-2017 om 08:26

drietje

'Ook de methodetoetsen tellen totaal niet mee.'

Hoe kom je daar nu weer bij? Basisscholen geven hun advies echt niet alleen op basis van de LVS scores hoor.

Anoniem

Anoniem

23-06-2017 om 11:40

methodetoetsen

Methodetoetsen tellen op de school waar mijn kinderen zitten/zaten ook niet mee. Scholen bepalen zelf hoe ze dat advies geven. School van mijn kinderen gaf ik het verleden het advies uitsluitend op basis van de cito's rekenen en begrijpend lezen van groep 6 t/m 8. Andere scholen kijken uitsluitend naar het beeld van de leerkracht.

Zelf hoop ik het meest op een combinatie van beeld leerkracht/cito's/methodetoetsen, die scholen zijn er ook, maar helaas dus niet die van ons. Vrees hier alweer het ergste voor die van mij in groep 7 met citoscores in het lvs varierend van I-V.

Hier wat percentages schooldadviezen

https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/primair-onderwijs/deelnemerspo/schooladvies

Het aantal ongedeelde vwo adviezen ligt tegenwoordig op 20%. 7% krijgt havo/vwo en nog eens 20% krijgt havo-advies.

De lijst van de juf is echt onzin.

Hmmm

Nee hoor, methodetoetsen tellen echt niet mee. Hier in de wijde omgeving op geen enkele school. Ouders denken dan: hij/zij heeft altijd een 9 op de methodetoetsen, dus dat wordt vwo. Nou nee hoor, tenzij de cito's ook hoog zijn.

Bermbrand: mijn jongste gaat nu naar tvwo en daar werd bij de voorlichting expliciet aangegeven dat je voor taal een I+ moet hebben. Dus tja, soms telt die I+ toch wel. In de praktijk merk ik dat kinderen die hier boven de vwo-norm van I uit stijgen vaak naar iets 'plusserigs' gaan, bv gymnasium of tto. Je krijgt hier officieel niet hoger dan een vwo-advies, maar toch moet de leerkracht hier gymnasium of tto expliciet vermelden bij het advies.

Havo/Vwo

Eens met wat hieroven is gezegd: havo/vwo-advies is hier op zijn plaats. Minimaal havo, als ze voorzichtig willen zijn, maar zeker niet lager.
I=vwo
II=havo
III=TL
IV=kader
V=basis
En dan middelen ze de scores van BL en rekenen. Dochter had BL I en rekenen III dat werd havo-advies. Zoon had BL I en rekenen I (geen I+) dus vwo-advies. Voorlopig advies bij onze zoon was ondanks de I'tjes vanaf groep 6 overigens havo/vwo, omdat ze toch voorzichtig zijn (wat ik vanuit de leerkracht ergens kan begrijpen, maar wat een kind erg onzeker maakt). Het advies zou beste als volgt geformuleeerd moeten worden: als je zo doorgaat dan wordt het advies ... . Maak je nog een groei door op BL, dan wordt het .... . Dan begrijpt een kind ook waar die aan moet werken en hoe het er nu daadwerkelijk voor staat. C'est tout simple.

Sanne

Sanne

23-06-2017 om 18:43

Drietje

Hier net zo. Wettelijk volstaat vwo, maar de wens is sterk dat school ook gymnasium aangeeft. Mogen niet weigeren zonder, maar basisschool kijkt wel echt of gym erbij mag staan.

Benieuwd

Ik ben intussen wel benieuwd hoe je gesprek verliep vandaag. Hoop dat een en ander opgehelderd (en aangepast) is.

Guera

Guera

23-06-2017 om 19:36

Anne sophie

Zo is het exact bij ons op school. Daarom verbaast dit draadje me zo. Dat er dus geen echte gesprekken worden gevoerd. Op onze school is gesprek met kind en ouders zitten erbij. Leerkracht bouwt mooi op met gesprek over goede eigenschappen van kind etc. Komt allemaal in dossier. Dan leidt ze in dat ze voorzichtig zijn dat ze kinderen uitgedaagd willen houden etc. Kind 2 hier kreeg letterlijk te horen je scores geven havo. Toch geef ik nu mavo havo want......er volgende een denkelijk en argumentatie. Tot slot als je zo doorgaat wordt het gewoon havo.
Dus ik vind het echt apart dat veel scholen zo kort door de bocht gaan. En doen alsof ze een gesprek voeren.

Nikoleta

Nikoleta

23-06-2017 om 20:14

Anneque

Dank jullie wel voor de reacties.

Onze gesprek is tot maandag uitgesteld.

Kind zit al 2 dagen BL te oefenen... Hij wil heel graag naar VWO

Heb ook een afspraak met een andere school in de buurt gemaakt. Just in case het gesprek super verkeerd gaat.

Will keep you posted!

Guera

Guera

23-06-2017 om 20:51

Top toch

Goed gemotiveerd. Dat is precies wat juf wilde bereiken. Vwo? Laat maar zien.

Nikoleta

Nikoleta

23-06-2017 om 22:14

meer bang dan gemotiveerd

Hij dacht dat hij een havo-vwo zal krijgen, of voor de motivatie misschien HAVO...

Met rekenen heeft hij geen probleem, hij kan dus de hoge 1 makkelijk naar 1+ maken, maar begrijpend lezen... tja... als hij daar volgend jaar beter scoort, blijven de twee II van groep 7 en groep 6 toch nog zitten

Geen VWO dus.

Drietje - vwo (gymnasium) advies

Dat slaat dus nergens op, dat 'de juf moet wel expliciet gymnasium er bij zetten'. Er is immers enkel vwo advies en geen onderverdeling in atheneum en gymnasium.
In Amsterdam luisteren ouders dan ook niet braaf naar dat advies dat een vwo-advies de facto tegenwoordig niet meer betekent dat je ook een categoraal gymnasium aankan. In Amsterdam had 35% van de kinderen met vwo-advies vorig jaar een Cito score lager dan de minimale bandbreedte 545. Er gaan sinds het tweede objectieve gegeven in 2015 is vervallen kinderen naar categorale gymnasia met een Cito eindtoets score van 528. Zij blijken nu niet het niveau te halen en blijven zitten of moeten van school. Ik vraag me oprecht af of bij dit soort lage scores een categoral gymnasium nou echt de beste keuze is, Prima dat alle kinderen kansen krijgen maar behoorlijk frustrerend dat je voor kansen totaal afhankelijk bent van de juf en die juf bepaald niet gespeend is van vooroordelen. Want aan de ene kant krijgt Sophie uit Zuid met haar (te) lage Cito's toch een vwo advies en mag zij zich in de grote scholenloterij opgeven voor het Barlaeus en alle andere categorale gymnasia. Aan de andere kant haalt Hassan uit nieuw-west altijd al hoge Cito's en haalt hij op zijn eind Cito ook ruim boven de minimale bandbreedte van 545, maar omdat hij vmbo-t/havo advies van de juf kreeg, is hij veroordeeld tot de havo kansklas op een vmbo-college. Hij *mag* zich ondanks zijn consequent betere scores dan Sophie enkel opgeven voor Vmbot/havo klassen (waar veelal op vmbo niveau. les wordt gegeven). Dit verhaal over enerzijds Sophie en anderzijds Hassan is *geen* fictief verhaal (wel fictieve namen).
Het valt me ook hier op, dat ook als de objectieve scores in groep 6-7-8 bepaald geen vwo aanduiden, zoals deze casus, de wens is vwo en de juf moet onder druk gezet worden om toch dat vwo advies te geven in groep 8. Heel begrijpelijk en ik wens ieder kind een kans om hoog in te stromen, ondanks de te lage objectieve scores. Maar besef dan wel dat het misschien geen 'passend advies' is en misschien toch te hoog gegrepen. Kies dan niet per se voor een categoraal gymnasium. En besef tegelijk dat er legio kinderen zijn die wèl consequent die hoge scores haalden in groep 6-7-8 en niet dat passende advies kregen.
Wat mij betreft gaan we heel snel weer terug naar het basisschooladvies inclusief het tweede objectieve gegeven, om juist die kinderen kansen te geven, die het zo hard nodig hebben omdat zij dat niet krijgen van de juf.

Zon

Zon

23-06-2017 om 22:37

Bermbrand

Mijn zoon zit in gr 8 en hier scoorden behoorlijk veel kinderen boven het basisschooladvies. School heeft al deze adviezen opgehoogd indien ouders dat wensten. Op deze manier zou Hassan ook zijn kansen kunnen pakken.

Ik ben nl wel van mening dat cito's van meerdere jaren een beter beeld geven dan een momentopname die de einddito is. Mijn zoon had 'm nl slecht gemaakt maar dat bleef zonder consequenties. Anders was met 1 toets al het eerdere teniet gedaan. Oftewel: alles heeft voor- en nadelen.

Zon

Het is en-en, dus EN baseer het advies op de scores in groep 6-7-8 (en beloon een verbetering in scores) EN weeg het tweede objectieve gegeven op de eindtoets mee. Dat voorkomt dat de juf Sophie wel kansen geeft en Hassan niet. Dat voorkomt aan beide zijden ook onaangename verassingen en teleurstellingen.

Voorheen was het zo dat als je vwo advies had en je scoorde onverhoopt minder dan 545 op je Cito, dan was je niet zonder meer toelaatbaar op een catgeoraal gymnasium maar had je wel de kans om na een aanvullende toets aan te tonen dat je het wel degelijk in je had. Dat tweede objectieve gegeven zorgde ook voor een beetje realiteitszin bij de schoolkeuze. En doordat de Cito eindtoets in februari werd afgenomen, had Hassan die te laag werd ingeschat door zijn juf, ook nog wat aan zijn goede Cito toets. Nu is een goede Cito eindtoets compleet mosterd na de maaltijd geworden en heeft het geen enkel effect meer. Als je het geluk hebt dat je advies naar boven wordt bijgeteld door de juf (slechts 20% van de gevallen), dan zitten de scholen die passen bij je advies al vol.

Zon

Zon

23-06-2017 om 23:02

Bermbrand

Wat betreft dat laatste, dat is natuurlijk simpel op te lossen. Scholen moeten kinderen pas toelaatbaar maken na het definitieve schooladvies, dus na de eindcito en het evt bijstellen daarvan. Maak het naar boven bijstellen verplicht zodat zoveel mogelijk kinderen de beste kansen krijgen. Door met minimum scores te komen, maak je het weer een exclusief feestje.

Bij ons hebben ze echt alle adviezen bijgesteld indien kinderen/ouders dat wilden.

Bermbrand

Dat slaat misschien nergens op, maar het is wel zo. Er is zelfs een apart vakje gymnasium voorgedrukt op het adviesformulier. En dat geldt dus voor alle scholen hier in de omgeving. Ver van Amsterdam trouwens

Zon

Eens hoor met je idee, maar je schrijft ook " Door met minimum scores te komen, maak je het weer een exclusief feestje."
Maar zonder minimum zit er geen enkele rem op voor een bepaalde groep bevoorrechte kinderen. Vind je dat je met extreem lage scores zoals 528 op je eindcito recht hebt op een plek op een categoraal gymnasium omdat de juf nu eenmaal vwo advies heeft gegeven? Ik vraag me inmiddels oprecht af of dat nou echt in het belang van het individuele kind is. Prima om op vwo niveau een kans te krijgen maar waarom dan niet op een havo/vwo lyceum ipv op een categoraal gymnasium? Als het vwo toch te hoog gegrepen is, moet je bij een categorale school echt van school af. In Amsterdam is het ook nog eens extreem moeilijk om tussentijds van middelbare school te wisselen. Na afstroom van een categoraal gymnasium is de kans reëel dat je buiten Amsterdam naar een passende school moet.

Aanvulling

Juist doordat er nu geen tweede objectieve gegeven meetelt en geen minimum score is, is het sinds 2015 een exclusief feestje geworden voor de bevoorrechte kinderen en staan bepaalde niet bevoorrechte kinderen keihard buiten spel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.