Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verschil 4 havo en 4 vwo


Ik kan alleen maar zeggen hoe het hier ging, en dat is natuurlijk een individueel geval. Zoon kon niet van 4 VWO naar 5 VWO vanwege te slechte resultaten. Puur een motivatie probleem. Hij had (vanwege corona) de mogelijkheid om naar 5 havo over te stappen. Nog 3 jaar VWO was voor hem echt onoverbrugbaar lang geweest, dus we hadden mazzel met die mogelijkheid. Hij heeft nu geen jaar verloren, zonder noemenswaardige inspanning heeft hij zijn diploma gehaald (dit is ook wel een nadeel, want echt blokken heeft hij dus niet geleerd...) en als hij alsnog naar de uni wil, kan dat via vwo of via propadeuse hbo.

Doubleren in 4 vwo had hem in deze situatie niets meer opgeleverd. Vandaar: vraag eens na of overgang naar 5 havo (ivm corona is er sowieso meer mogelijk) ook een optie is.

NB voor zijn exacte vakken heeft hij veel filmpjes op youtube gekeken. Zijn tweede vreende taal heeft hij laten vallen - dat is wel een belemmering om alsnog daarna naar vwo te gaan uiteraard.

Ik zou ook kijken of 5 HAVO misschien een optie is. Ik dacht dat het niet standard mocht, maar dat er vaak wel uitzonderingen worden gemaakt.

Het is natuurlijk ook net wat je zoon (nu en daarna) wilt doen. Als hij heel graag naar de universiteit wilt gaan, dan zou ik niet naar HAVO 4 gaan, dat maakt de weg alleen nog langer. Als hij nog erg twijfelt zou ik ook er voor kiezen om op VWO te blijven, dan heeft ie net wat meer opties.

Ik kan me voorstellen dat je zoon ook tevreden is met een HBO (wat ook super is), dan zou 4 HAVO wel een goede oplossing zijn. Ik kan me namelijk voorstellen dat hij school beu is en het liefst zo snel mogelijk klaar wil zijn. Dan is nog een jaar extra vwo (wat sowieso al een jaar langer is) doen inderdaad niet motiverend voor hem.

Foetsie

Foetsie

16-07-2021 om 00:32 Topicstarter

Het gaat 4 havo worden. De leraren gaven advies voor 4 vwo maar hij wil dat niet meer. Ik vind het een goede keuze. 5 havo is een stap te ver, dan moet hij hele grote stappen maken volgend jaar en dat lijkt me na anderhalf jaar corona echt teveel gevraagd. Een jaar normaal les en herhaling zal hem goed doen. Daarna kan hij altijd nog naar vwo, evt 2 jaar in 1, of naar hbo. Van latere zorg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.