Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verschil 4 havo en 4 vwo


Foetsie

Foetsie

26-06-2021 om 22:31 Topicstarter

Dat zou zomaar kunnen gebeuren, alleen heeft hij ook geen motivatie voor mbo en al helemaal niet voor werken

Hij hoeft van ons beslist niet naar de universiteit. Het lijkt op dit moment echter het enige dat een beetje zou passen. Maar eerst maar eens deze stap en als het aan mij ligt wordt het havo. Het is echter wel zijn eigen keuze, hij moet het ermee doen. 

Ik denk dat de kans groot is dat hij zelf ook voor de havo kiest.
Zoals je zelf al aangaf is hij in de veronderstelling dat dat niet veel inspanning van hem vraagt.
En met een beetje geluk ontdekt hij in de aankomende 2 jaar wat hij wel graag zou willen.
Het was niet dat mijn zoon stond te springen om te gaan werken maar meer smaken waren er niet, het was of een opleiding of werken.
Optie 3 was onder een brug gaan wonen 😁 (grapje....)

Foetsie

Foetsie

26-06-2021 om 23:27 Topicstarter

Tover-Feetje schreef op 26-06-2021 om 22:50:

Ik denk dat de kans groot is dat hij zelf ook voor de havo kiest.
Zoals je zelf al aangaf is hij in de veronderstelling dat dat niet veel inspanning van hem vraagt.
En met een beetje geluk ontdekt hij in de aankomende 2 jaar wat hij wel graag zou willen.
Het was niet dat mijn zoon stond te springen om te gaan werken maar meer smaken waren er niet, het was of een opleiding of werken.
Optie 3 was onder een brug gaan wonen 😁 (grapje....)

Ik neig naar optie 4: achter het behang

Foetsie

Foetsie

27-06-2021 om 10:39 Topicstarter

Poeh, na een nachtje slapen vind ik het best zonde om te blijven zitten als er nog een kans is dat je over kunt gaan. Terwijl ik een goede basis juist ook heel belangrijk vind. Kwestie van even wennen, denk ik. 

Hier ook van vwo naar havo wegens complete desintresse. Daarna een heel tof tussenjaar, toen 1 jaar hbo en met de behaalde propedeuse nu succesvol in het 3de jaar van de universiteit.

Wie zegt dat de basis wankel is, jij of school? Hier werd dat nl. ook gezegd na vwo3. Havo zou een ramp worden want hij miste de basis. Ze konden het alleen niet onderbouwen en het bleek dus ook helemaal niet waar. 

Foetsie

Foetsie

27-06-2021 om 16:03 Topicstarter

jester4 schreef op 27-06-2021 om 15:50:

Wie zegt dat de basis wankel is, jij of school? Hier werd dat nl. ook gezegd na vwo3. Havo zou een ramp worden want hij miste de basis. Ze konden het alleen niet onderbouwen en het bleek dus ook helemaal niet waar.

Dat vind ik zelf en hij ook. In 3 vwo zou hij al blijven zitten maar ivm corona mocht iedereen over. Er waren nauwelijks online lessen. School laat niet zoveel van zich horen. Eigenlijk zijn er anderhalf jaar te weinig lessen en toetsen geweest om echt te zien waar hij staat. Ook dit jaar zijn de overgangsnormen heel laag,  vandaar ook dat hij ze zou kunnen halen. 

Ik denk dat hij zelf mag kiezen tussen havo en vwo.

Foetsie

Foetsie

27-06-2021 om 16:04 Topicstarter

Ippel, wat een mooie weg!  zo'n weg zou ook goed passen denk ik. Alleen moet die motivatie dan wel een keertje komen. 

Foetsie schreef op 27-06-2021 om 16:04:

Ippel, wat een mooie weg! zo'n weg zou ook goed passen denk ik. Alleen moet die motivatie dan wel een keertje komen.

Als de motivatie niet was gekomen, dan was een ander pad ook goed geweest. Gaan studeren zonder motivatie leek ons een kansloze missie. Werken hadden we ook goed gevonden, voorzover je oets te vinden hebt als ouder😅.

De voorwaarde voor een tussenjaar was een plan voor de invulling, én een plan B. Daar hebben we over meegedacht en is echt heel leuk/goed geweest.

Foetsie

Foetsie

27-06-2021 om 21:20 Topicstarter

Ippel schreef op 27-06-2021 om 17:54:

[..]

Als de motivatie niet was gekomen, dan was een ander pad ook goed geweest. Gaan studeren zonder motivatie leek ons een kansloze missie. Werken hadden we ook goed gevonden, voorzover je oets te vinden hebt als ouder😅.

De voorwaarde voor een tussenjaar was een plan voor de invulling, én een plan B. Daar hebben we over meegedacht en is echt heel leuk/goed geweest.

Hoe zag dat tussenjaar eruit?

Hij heeft een 10-daagse opleiding tot skileraar gedaan en vervolgens het hele winterseizoen als skileraar gewerkt. Er was/is een groot tekort aan skileraren. Vantevoren heeft hij via duitse films en een taalapp redelijk duits geleerd.

Hij wilde écht niet meteen verder studeren na die drama Havo😅

Het was allemaal leuk en leerzaam: in Nederland werken om skis en schoenen te kopen. Hulp zoeken voor de sollicitatiebrieven in het Duits, Duits leren, de 10_daagse opleiding. En toen met alle leerlingen naar Oostenrijk voor het examen en vandaar uit alleen naar z'n werkplek om met skiklasjes aan de slag te gaan.

Ik ken ook jongeren die zijn gaan werken via Workaway, zie hun website. Maar goed, er zijn natuurlijk veel manieren om zo'n jaar goed in te vullen. Of te verlummelen... daarvan zeiden wij duidelijk dat dat géén optie was, maar je hebt maar beperkt 'stuurmogelijkheden' natuurlijk. Maar onze zoon is gek van skiën, dus de motivatie was er. Heerlijk om te zien, zo kon het dus ook🙂

Laat hem zich eens goed verdiepen in vervolgopleidingen (hbo/wo) die hij zou willen doen. Desnoods via een beroepskeuzetest (de decaan op school kan daar bij helpen). Als hij tot de conclusie komt dat hij met een hbo opleiding terecht komt waar hij wil, dan is nu havo een goede keuze, want dan is hij sneller klaar.

Als hij een universitaire opleiding wil gaan doen - of die mogelijkheid wil openhouden - dan moet hij nu echt niet naar 4 havo; dan zou hij nog 4 jaar (4 have, 5 havo, 5 vwo, 6 vwo) bezig zijn en dat gaat hij waarschijnlijk niet volhouden. 

Het kan best zijn de besluitvorming bij je kind stiekem andersom gaat: hij wil naar de havo, dus kiest hij voor hbo. Maar zelfs dan helpt zo'n oriëntatie op mogelijke vervolgopleidingen om de laatste schooljaren door te komen. Als hij niet gemotiveerd is voor school, zorg dan dat hij tenminste een doel voor ogen heeft om die laatste jaren door te komen.


Foetsie schreef op 27-06-2021 om 21:20:

[..]

Hoe zag dat tussenjaar eruit?

Dochter van een vriendin wist na de havo niet wat ze wilde en heeft gewoon een jaar gewerkt. (Plan was eerst misschien nog iets in het buitenland, maar door corona... Dat was achteraf gezien geen slechte keus, want daardoor heeft ze geen 'eenzaam' eerste corona-studiejaar gehad). Nu weet ze wel wat ze wil en gaat ze in september starten aan het hbo, geld gespaard, kamer geregeld...

Ik begrijp alleen niet dat je de universiteit als makkelijker lijkt te bestempelen dan HBO. Zeker als hij ook zwak in wiskunde (dus logisch denken) is. Hij lijkt vooral lui en gemakzuchtig, een typische jongenspuber (ik heb er ook zo een).

Als hij jong in zijn doen en laten is, studievaardigheden mist, dat is wellicht Havo de beste optie. Ook om zelfvertrouwen op de doen en niet op zijn tenen te lopen. VWO is altijd nog een optie.

Verder krijg je als je van Havo naar VWO gaat vrijstelling voor CKV en Maatschappijleer.

Als hij toch moet blijven zitten zou ik aansturen op VWO4. Dan hij heeft meer mogelijkheden qua vervolgopleidingen. Voordeel van havo is natuurlijk dat je er een jaar eerder vanaf bent... Dus ik snap wel dat jullie daar aan denken. Echter als hij echt niet weet wat hij na school moet gaan doen dan zou ik de mogelijkheden zoveel mogelijk openhouden. 

Wiskunde is wel lastig want dat kan je op de havo natuurlijk laten vallen en op het vwo niet, is er geen wiskunde c op zijn school? (de hele makkelijke variant.) Of zou dat met wat extra bijles toch goed kunnen komen?


Uiteindelijk kun je op die leeftijd niet echt meer dwingen dus als hij perse naar havo4 zou willen dan dat maar doen.... het is natuurlijk wel zonde, zeker als hij wel naar de universiteit wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.