Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

17-09-2014 om 22:21

Van vmbo b naar?

Zoon van een kennis doet vmbo b. Als hij examen doet is hij net 16 dus best wel jong om aan een BBL- of dergelijke opleiding te beginnen. Doorstromen naar vmbo k of tl is niet mogelijk op zijn huidige school, want volgens school wettelijk verboden, dus dan zou hij naar het volwassenenonderwijs moeten.
Klopt het wat school zegt? Zo ja, waarom is dat dan zo?


Marie

Marie

17-09-2014 om 22:51

MBO-2

Vanuit VMBO-basis stroom je gewoon door naar MBO-2.

Dus jongen kan zich gewoon bij elke MBO-opleiding niveau-2 inschrijven die hij leuk lijkt.

Begrijp de opmerking van school dus helemaal niet.

Kijk hier maar eens:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-toelatingseisen-voor-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo.html

Katniss

Katniss

17-09-2014 om 23:01

Keuze uitstellen

Dat had ik gelezen, maar het is dus niet mogelijk om je keuzemoment uit te stellen door bijv. een mavo-diploma te halen?

Marie

Marie

17-09-2014 om 23:54

te weinig vakken

Opstromen van basis naar kader kan soms wel geloof ik, van kader naar TL wordt lastig denk ik, omdat ze op TL meer theorievakken hebben.

En waarom moet de keuze uitgesteld worden? Ik neem aan dat hij nu ook al een richting heeft gekozen? Techniek, Zorg&Welzijn, economie, groen, etc?

Hij hoeft op het MBO niet in dezelfde richting door te gaan, hij kan elke richting kiezen.

Trouwens is het niet anders dan toen wij op het LBO zaten. Toen moest je na de zesde klas al kiezen voor LTS, LHNO, LEAO, Landbouwschool en ging je ook met 16 naar het MBO.

Dochter van kennis is met net 16 na VMBO-BB ZW gestart met dierverzorging niveau-2.

Ken trouwens een meisje dat na examen Basis afgelopen jaar examen Kader heeft gedaan. Veel is ze er niet mee opgeschoten, want i.p.v. niveau-3 doet ze een opleiding op niveau-2, omdat 3 vol zat.

Katniss

Katniss

17-09-2014 om 23:59

Ja dat is wel zo

Ik heb het zelf niet ervaren want ik was al bijna 18 toen ik van het vwo af kwam, maar als ik nu naar die 15-jarigen kijk vind ik ze toch nog echt wel jong. Mijn dochter mag gelukkig nog 3 jaar naar de middelbare school, maar ze heeft nog geen concreet idee van wat ze daarna wil. Je instelling zal wel anders zijn op het vmbo, want dan ga je daar waarschijnlijk eerder naartoe leven.

Farasha

Farasha

18-09-2014 om 08:29

Gewoon MBO

Mijn zoon, VMBO-t en ook net 16, is dit schooljaar op het MBO begonnen. En met hem een hoop leeftijdgenoten. De meeste leerlingen die het vmbo zonder zittenblijven hebben doorlopen zijn 16, soms zelfs pas 15, als ze naar het MBO gaan. Het MBO is daar ook op ingesteld. De leerlingen worden in het begin bijna net zo schools als op de middelbare school begeleid. Inclusief absentiebeleid, mentor (heet nu opeens "studieloopbaanbegeleider), contact met ouders, ouderavond etc. Zeker zolang ze nog minderjarig zijn en geen startkwalificatie hebben.

Ik was er ook wat huiverig voor. Zoon niet, die vond het idee dat hij nu "van school af" was fantastisch. Dacht dat ik nu niets meer van school zou horen en niets meer over zijn opleiding te zeggen had. Dat is 'm flink tegengevallen . Wel heeft hij vrij veel wat oudere leerlingen in zijn klas (18-22 jaar, zelfs 1 met kind....), zij hebben vaak al een mbo (2) opleiding voltooid.

Je opmerking over keuzemoment uitstellen snap ik niet zo goed. Hij heeft toch in de 3e al een sector moeten kiezen? MBO opleidingen sluiten hier op aan, en er zijn ook redelijk generieke opleidingen die niet voor 1 specifiek beroep opleiden (bv vergelijkbaar met de vroegere MEAO).

roosje

roosje

18-09-2014 om 08:36

jong?

"Als hij examen doet is hij net 16 dus best wel jong om aan een BBL- of dergelijke opleiding te beginnen."

Ik zie het probleem niet zo... Het is volstrekt normaal om op je 16e het VMBO te verlaten en dan dus een vervolgopleiding te starten. Waarom is hij 'dus' best wel jong?

wizzer

wizzer

18-09-2014 om 08:43

School is slecht geinformeerd

Het stapelen was inderdaad bij wet verboden, maar dat is juist een aantal jaren geleden afgeschaft:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30079-19.html

http://www.platform-tl.nl/over-tl/regelgeving.htm

Dus doorstroom mag gewoon weer. Tegelijkertijd is ook de maximale verblijfsduur van vijf jaar op het VMBO afgeschaft. Het is nu dus weer mogelijk om twee maal te doubleren om het VMBO.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 08:43

Precies

Hij is helemaal niet jong, ieder kind wat van basis, kader, gemengd of theoretisch afkomt zou 16 moeten zijn of bijna 16 moeten zijn als er geen zittenblijven aan te pas komt. Ook kan hij na een mbo2 (waar hij nu op aangewezen is) naar een mbo3 en daarna naar een mbo4.

Van basis naar mavo kan echt niet, dat is te vergelijken met van mavo naar vwo.

wizzer

wizzer

18-09-2014 om 08:45

doorstoom naar Kader

Zou wel moeten kunnen, dan kan daarna gelijk aan een hoger niveau MBO begonnen worden. Dat is ook een veel goedkopere oplossing voor ouders, aangezien het MBO vaak veel hogere kosten met zich meebrengt dan een middelbare school.

Katniss

Katniss

18-09-2014 om 08:47

Jong ja

Het kan wel normaal zijn maar ik vond het jong, en zijn moeder ook
Maar stapelen mag dus wel gewoon, dat wilde ik weten.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 08:51

katniss

Dat het mag wel nog niet zeggen dat de school dat moet doen.

Wizzer kan wel zeggen dat het goedkoper is voor de ouders (logisch) maar het is duurder voor de overheid: kind heeft namelijk nog steeds geen startkwalificatie, wat het na anderhalf jaar mbo2 wel zou hebben. Waar staat de school waar het over gaat? Bij jou in het dorp of elders?

Nogmaals: ALLE kinderen op het VMBO hebben dit probleem toch? En je kunt na mbo2 toch gewoon door met mbo3? Vaak ook in een andere richting. Aan een mbo2 diploma heeft hij meer dan aan een kaderdiploma.

wizzer

wizzer

18-09-2014 om 09:22

duurder?

Dat is de vraag of het echt duurder is voor de overheid. MBO is duurder dan VMBO voor de overheid. Bovendien duurt MBO-2 vaak 2 jaar, dat is dus een jaar langer dan de route via VMBO-kader en dan naar MBO-3 of 4.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 10:34

wizzer

MBO2 kan ook vaak in anderhalf jaar maar juist DAN hebben ze wel een sk, niet met kader en dat is waar het om gaat. Met dat mbo2 diploma kun je solliciteren, niet met kader.

Kun je uitleggen waarom mbo duurder is als je als ouder alle boeken betaalt en ook nog schoolgeld daar waar dat op kader niet hoeft?

Maar serieus: ik zal de eerste zijn die blij zou zijn als die mogelijkheid er is maar het is dus niet erg logisch. Van mavo naar havo wel want havo geeft een sk. Binnen vmbo kom je niet tot een sk.

Beroepsgericht of algemene ontwikkeling

Ik denk dat het probleem is, dat het MBO een beroepsgerichte keuze vraagt, terwijl VMBO-kader meer algemene ontwikkeling is.
He uitstellen van een beroepskeuze voor een 15, bijna 16-jarige jongen kan ik me best voorstellen. Het is gewoon vroeg in het leven, en dan moet je kiezen voor een baan waar je de komende 50 jaar in wilt verkeren. Dat is nogal wat.
Kijk toch eens naar MBO's die dan wel beroepsgericht zijn, maar ondertussen ook breder en algemener zijn. Leg hem de grote keuzes voor:
- talen of techniek
- binnen of buiten werken
- zorg
- economie/handel/administratie
- techniek

Ik zou zelf helemaal enthousiast worden van iets als AOC terra: een richting met goede beroepsmogelijkheden, maar vooral ook breed, zodat je later altijd nog kunt doorgroeien naar een MBO-3 opleiding of naar een ander beroep.

Dochter zit in een andere richting, toerisme (MBO-3). Zij heeft een duidelijk beeld van haar beroepskeuze. Maar ondertussen krijgt ze vooral heel vel talen. Dat vind ik dan gunstig, want als die beroepskeuze niet uitkomt heeft ze toch een brede onderbouw in de talen.

Tsjor

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 11:24

startkwalificatie

Klinkt leuk, maar je hebt natuurlijk veel betere kansen op de arbeidsmarkt met een MBO-3 of MBO-4 opleiding. De weg daarnaar toe is het kortst via een VMBO-kader of VMBO-t diploma na je VMBO-basis.

Verder betaal je op het MBO voor minderjarige leerlingen ook geen lesgeld, daar is geen verschil met VMBO-kader. Het MBO is als beroepsopleiding (duurdere faciliteiten) duurder dan het VMBO voor het rijk. Het is niet zomaar dat het stapelen van diploma's opnieuw mogelijk gemaakt is. De regering ziet duidelijk het voordeel van de mogelijkheid om eerst een hoger VMBO diploma te halen voordat aan het MBO begonnen wordt.

Wizzer

Op de eerste plaats ligt het er erg aan in welke sector je wil gaan werken of een mbo-2 diploma voldoende is.
Op de tweede plaats: ik denk niet dat je in het examenjaar van VMBK-kader kunt beginnen, je mist dan teveel theoretische onderbouw. Je zult dus in 3 VMBO-K moeten beginnen en dan doe je nog twee jaar over je VMBO. Daarna nog 3 jaar over je MBO-3.
Als je de overstap maakt naar MBO-2 kun je MBO-3 vaak in één jaar halen.
Jouw route duurt dus vijf jaar. De MBO-route duurt drie jaar. En levert tussentijds al een startkwalificatie op.

Tsjor

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 11:40

nee hoor

Scholen die dit aanbieden gaan uit van eindexamen in 1 jaar. Soms wel met een verplicht programma direct nat het examen (dus voor de zomervakantie) als voorbereiding op het hogere niveau.

En dan nog

1 jaar kader plus drie jaar MBO-3 is nog altijd langer dan 2 jaar MBO-2 en 1 jaar MBO-3. Met als voordeel, dat iemand die ergens in een bepaalde richting een MBO-2 opleiding heeft gekozen meer kansen heeft om na twee jaar te weten wat je echt wil, dan iemand die kader heeft gedaan. En beter voorbereid is.
Ik vind het trouwens knap als je na VBMO-B in één jaar kader kunt halen. De verschillen zijn echt groot.

Tsjor

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 12:16

geen idee van de verschillen

Maar ik heb meerdere scholen gevonden die het aanbieden, overigens wel vaak wel met eisen aan de eindexamencijfers en de motivatie van leerlingen. En soms dus met een instroomprogramma dat direct na de examens al begint. Ik vind het een goede zaak dat dit weer kan. Zo kan een laatbloeier bijvoorbeeld ook nog steeds naar het HBO via de route VMBO-kader, VMBO-t en dan havo. Overigens wist ik niet dat je in 1 jaar je MBO-3 kunt halen als je al een MBO-2 hebt. Dat gaat waarschijnlijk alleen op als je direct de juiste richting gekozen hebt en daarin door stroomt?

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 12:21

Overigens

halen veel meer leerlingen die direct van het VMBO naar het MBO-3 mogen hun diploma MBO-3 (70%) dan leerlingen die doorstromen van MBO-2 naar MBO-3 (50%).

Hier een interessant artikel over verschillende manieren van doorstromen en stapelen:
http://www.canonberoepsonderwijs.nl/2_1303_Doorstroomroutes_in_en_rond_het_mbo.aspx

bibi63

bibi63

19-09-2014 om 13:23

reactie

Ik denk ten eerst dat het overgrote deel van de kinderen op MBO-2 rond de 16 jaar zijn, dus jong is hij dan zeker niet. Op MBO-3/4 kan dat anders zijn, bijv. Havisten die daarnaar toe gaan en dus een jaar langer VO hebben gedaan en doorstromers die eerst MBO-2 hebben gedaan.
Verder heb je het over een BBL opleiding (heb ik overigens een draadje over gestart ivm mijn dochter, VMBO-T). Waarom niet gewoon BOL, dat is gewoon school met af en toe een paar stageweken. BBL is direct werken en dat werk zelf zoeken, dus daarvoor inderdaad wel jong m.i.
Verder had iemand het over kosten die je op het MBO wel betaalt en op het VO niet (boeken, lesgeld). Dat is niet zo, tot je 18e betaal je dat op het MBO ook niet. Logisch ook, want je bent verplicht na het VMBO naar MBO te gaan tot i.i.g. je 18e. Ik begreep overigens ook dat MBO'ers nu ook een OV kaart krijgen.

Bibi

Bibi83

'Dat is niet zo, tot je 18e betaal je dat op het MBO ook niet. Logisch ook, want je bent verplicht na het VMBO naar MBO te gaan tot i.i.g. je 18e.' Kun je aangeven waar dat staat? Voor mijn dochter (net 17) heb ik ruim 200 euro betaald voor werkkleding en 770 euro voor boeken. Ik wil dat geld wel heel graag terug!

Tsjor

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 13:53

het klopt ook niet

Voor het MBO zijn er geen gratis schoolboeken. Wel is er geen lesgeld voor minderjarigen. (daarentegen hebben de MBO's over het algemeen wel een 'vrijwillige' bijdrage, waarvan lang niet altijd duidelijk is dat deze vrijwillig is). Vandaar ook mijn stelling dat voor ouders de route via stapelen op het VMBO goedkoper is, zeker als een kind nog niet precies weet welke richting het wil doen.

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 14:03

bibi

Die ovkaart komt pas in 2017 (op dit moment bekend dan, kan nog veranderen).

Juist niet

Wizzer: 'Vandaar ook mijn stelling dat voor ouders de route via stapelen op het VMBO goedkoper is,' Juist niet: tot 18 op VMBO vertoeven betekent dat je op het MBO daarna onmiddellijk schoolgeld moet betalen (en boeken etc.) en dat veel langer (voor MBO-3 minstens 3 jaar). Je krijgt dan wel studiebeurs, maar de looptijd van de tien jaar begint dan ook meteen te lopen en de mogelijkheden om daarna te switchen of verder op te bouwen worden dus ook beperkt. Je bent duurder uit.

Tsjor

bibi63

bibi63

19-09-2014 om 15:41

oh pffff

Ik heb me weer rijkgerekend.....

Ik heb even gegoogled, maar het is me niet erg duidelijk.

Wat ik eruit opmaak:

- geen lesgeld tot 18 jaar, daarna recht op studiefinanciering
- wel boekengeld tot 18 jaar
- geen OV (of straks wel..??) tot 18 jaar, maar wel korting op reisproduct.

Wie weet het precies?

Bibi

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 19:10

nu nog geen OV voor achtienminners

Door de route via een hoger VMBO niveau wordt je verblijftijd op het MBO korter. Dat zijn dus minder jaren dat je zelf boeken moet bekostigen en ook minder jaren dat je nog geen OV hebt en zelf voor de reiskosten opdraait. De reiskosten zijn al snel hoger dan het lesgeld dat je vanaf 18 jaar moet betalen.

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 20:09

wizzer

Ik vind het allemaal prima maar hier zijn geen scholen die dat doen, ik denk dus ook wel dat de overheid het minstens ontmoedigd. Van mavo naar havo is een ander verhaal maar binnen het vmbo zie ik het nergens. Wel dat je na een half schooljaar meteen op kan stromen en daar doen ze ook niet moeilijk over als je goede cijfers laat zien.

wizzer

wizzer

19-09-2014 om 20:20

nee overheid ontmoedigd het niet meer

Het is juist recent (2011? denk ik) toegestaan. Scholen moeten er alleen nog nieuw beleid op maken (en er zijn dus zelfs scholen die nog steeds denken dat het niet mag, of dat wel gemakkelijk vinden).

Net zoals er scholen zijn die beweren dat je maar 1 keer mag doubleren. Ook dat staat nergens in de wet, en voor het havo en VWO is zelfs in dezelfde wetswijziging de maximale verblijfsduur in de onderbouw geschrapt (was vijf jaar, nu is er geen beperking meer).

Het beleid is nu juist dat opstromen goed is, en dat scholen daar niet teveel belemmeringen voor op moeten werpen. Beleid is juist tot stand gekomen omdat er heel veel uitval is op de MBO-1 en MBO-2 opleidingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.