Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Drukkekidsmum

Drukkekidsmum

10-04-2014 om 11:02

Valkuilen bij middelbare school(keuze) kinderen met adhd/add


Karmijn

Karmijn

15-07-2014 om 18:42

vragenlijst

Ach, de vragenlijst van de school was hier ook de dia negatief van onze vragenlijst.

Onze zoon beheerst namelijk (tot op zekere hoogte) het vermogen om zich sociaal wenselijk te gedragen. Bij vreemden lijkt hij eerder rustig dan druk. Vooral als hij zich niet op zijn gemak voelt. Op school dus.

Een goede onderzoeker kijkt verder dan de neus lang is. De psycholoog van zoon kon uit zijn eigen observaties wel degelijk een concentratie probleem concluderen.

En trouwens, de school kan alleen invullen, wat ze daadwerkelijk zien. Dus als je dochter zich toevallig in deze periode anders is gaan gedragen, omdat ze het al zo vaak gehoord heeft, dan zien ze dat afgeleide gedrag dan ook niet en kunnen ze het ook niet invullen in de vragenlijst.

Een ander punt is (ik weet niet om welke vragenlijsten het gaat) is dat sommige mensen de lijsten niet goed interpreteren. Bij de AVL die wij voor onze zoon in moesten vullen, stond heel duidelijk:

Vaak is dagelijks, redelijk vaak is een keer per week, soms is maandelijks.

In mijn beleving zou ik het anders ingevuld hebben. Voor mij is vaak, meerdere keren per dag, etc.

Dat is wel iets om na te vragen. Heeft school de vragenlijst goed begrepen? Ik ben wel een beetje geschrokken van de onkunde van leerkrachten (zacht uitgedrukt), dus ik zou er niet van uit gaan, dat zij wel verstandig en goed zo'n lijst in kunnen vullen.

Je zou ook nog kunnen overwegen om je dochter in de klas te laten observeren. Bij onze zoon zie je de onrust alleen maar, als je echt op hem let. Dan zie je dat hij continu ergens naar kijkt, actief zit (meestal op het randje, zodat hij net niet valt), zijn schoenen bewegen omdat hij continu met zijn tenen wiebelt, etc. Als je globaal over de klas heen kijkt, zie je die dingen niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.