Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisonderwijs tijdens coronatijd

Hoi,

Zoals het er naar uit ziet, gaan misschien binnenkort de middelbare scholen weer volledig open. Nou wil mijn zoon (14) thuisonderwijs volgen, hij vindt zelf dat 1,5-2 maanden naar school gaan ook wel online kan. Wat zijn jullie meningen hierover? Hij vindt fysiek les niks aan.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik denk dat het geen keuze is. Maar ik zou vooral kijken waarom je kind het op school niet prettig vindt, en daar dan wat aan proberen te doen.

Ik bedoel: "niks aan" is natuurlijk geen argument. 

Dat je het hier peilt wil zeggen dat je hem niet meteen ongelijk geeft?

Ik zou het absoluut geen optie vinden. Hup, op de fiets en naar school, dat is in meerdere opzichten gezonder dan op je kamer blijven zitten.

In principe heeft hij leerplicht en ook schoolplicht. Dat laatste is door corona natuurlijk anders, maar als de scholen open gaan zal hij moeten gaan tenzij zijn eigen gezondheid of die van jullie heel kwetsbaar is. Hij hoeft school niet per se leuk te vinden, want dat is het nu eenmaal niet altijd. Wel moet hij zich in de klas prettig en veilig kunnen voelen. Ik zou eerder uitzoeken waarom hij niet naar school wil en indien nodig daaraan gaan werken. 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

20-04-2021 om 14:17 Topicstarter

MamaE schreef op 20-04-2021 om 13:56:

In principe heeft hij leerplicht en ook schoolplicht. Dat laatste is door corona natuurlijk anders, maar als de scholen open gaan zal hij moeten gaan tenzij zijn eigen gezondheid of die van jullie heel kwetsbaar is. Hij hoeft school niet per se leuk te vinden, want dat is het nu eenmaal niet altijd. Wel moet hij zich in de klas prettig en veilig kunnen voelen. Ik zou eerder uitzoeken waarom hij niet naar school wil en indien nodig daaraan gaan werken.

Hij heeft wel kenmerken van autisme. We zijn nu bezig met een diagnose.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

20-04-2021 om 14:20 Topicstarter

Jippox schreef op 20-04-2021 om 12:43:

Ik denk dat het geen keuze is. Maar ik zou vooral kijken waarom je kind het op school niet prettig vindt, en daar dan wat aan proberen te doen.

Hij is al bij een soort organisatie op school geweest tegen pesten, heeft niet echt geholpen, en in combinatie met (waarschijnlijk) autisme is het nog lastiger. En ook als zijn vader wil verhuizen naar een ander land.

Dan nog: als het enige probleem is dat hij er "niks aan" vindt, dan is dat toch geen reden om thuis te blijven? 

Ik zou goed uitzoeken of er niet meer aan de hand is dan alleen geen zin hebben. Je noemt als het onderzoek naar autisme, de organisatie waar hij was tegen pesten. Wacht het onderzoek af. Wie weet wat voor handvatten je krijgt. 

Hij/jullie doen wel heel erg je best om niet gewoon nasr school te gaan. Naar Amerika, naar de ambassade in Duitsland, thuisonderwijs. Misschien toch eens hulp inschakelen voor jezelf en voor je zoon?

Ingridtiem6

Ingridtiem6

20-04-2021 om 16:22 Topicstarter

MeikeT schreef op 20-04-2021 om 15:35:

Hij/jullie doen wel heel erg je best om niet gewoon nasr school te gaan. Naar Amerika, naar de ambassade in Duitsland, thuisonderwijs. Misschien toch eens hulp inschakelen voor jezelf en voor je zoon?

Hulp voor mezelf? want?

Oh, is dit van die Greencard die er nog niet is? Laat maar.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

20-04-2021 om 17:16 Topicstarter

EmmaT schreef op 20-04-2021 om 16:54:

Oh, is dit van die Greencard die er nog niet is? Laat maar.

ok

Zoek hulp en ondersteuning voor je zoon. En dan boeit het niet of hij wel of geen diagnose heeft. Blijkbaar loopt hij vast, dan heeft hij hulp daarbij nodig.
En zoek ook ondersteuning voor jezelf en je man. Hoe je je zoon het beste kunt helpen. Met hem meepraten (je hoeft niet naar school) is niet per se de beste oplossing. Dat klinkt vooral als het gesprek niet aandurven.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

20-04-2021 om 20:59 Topicstarter

boekenlegger schreef op 20-04-2021 om 18:22:

Zoek hulp en ondersteuning voor je zoon. En dan boeit het niet of hij wel of geen diagnose heeft. Blijkbaar loopt hij vast, dan heeft hij hulp daarbij nodig.
En zoek ook ondersteuning voor jezelf en je man. Hoe je je zoon het beste kunt helpen. Met hem meepraten (je hoeft niet naar school) is niet per se de beste oplossing. Dat klinkt vooral als het gesprek niet aandurven.

Ik snap ook niet waarom ze alleen maar fysiek les accepteren in Nederland. Neem bijvoorbeeld een voorbeeld aan de VS... daar mag je kiezen. En ja, hulp gaan we zeker zoeken.

Ingridtiem6 schreef op 20-04-2021 om 16:22:

[..]

Hulp voor mezelf? want?

Want óf je gaat blijkbaar met elke gril van je zoon mee en dan heb je hulp bij de opvoeding nodig, óf je zuigt alles uit je duim en dan heb je psychische hulp nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.