IngridT
04-07-2021 om 14:23
Telefoon uit de klas. Goed idee?
Mag ik even een ouderpeiling doen hier?
Vo school waar ik werk (lyceum) is voor de zomer niet echt meer open geweest. Nu al zo goed als vakantie ( regio noord) dus de echte ‘herstart’ van het onderwijs komt eigenlijk pas in augustus. We hebben het gevoel dat er een hoop in te halen is, er zijn veel leerlingen op wankele basis over, en we hebben ook het gevoel dat zowel docenten als leerlingen toch wel een beetje uit het gareel zijn geraakt het afgelopen half jaar. Normale routines wat verdwenen, iedereen best wel gaar na dat halve jaar hybride werken..kortom: een goede, frisse en georganiseerde herstart van het nieuwe schooljaar is geen overbodige luxe. Heldere afspraken hoe we dingen ook al weer deden, focus op rust, reinheid regelmaat zeg maar.
Één van de dingen die de laatste weken regelmatig wordt genoemd door collega’s als optie om die rust weer terug te krijgen is ‘ de telefoon het lokaal uit’. De smartphone is al een jarenlange groeiende ergernis op school. Ondanks allerlei halfhartige regels (‘alleen als de docent het ok vindt’ , ‘ alleen voor onderwijsdoeleinden’) is er een glijdende schaal ontstaan waarbij het steeds normaler is geworden dat de telefoon te vaak in beeld is. Met de telefoon in de hand het lokaal in en uit, en ook tijdens de lessen steeds vaker telefoons op tafel. Zelfs in de broekzak leiden ze af. Enfin. Puberouders weten wat ik bedoel denk ik. Veel docenten zijn er van overtuigd dat het rendement van de lessen voor een aantal leerlingen omlaag gaat door de telefoon, en we zijn ook een beetje moe van de niet aflatende ( oneerlijke) strijd om aandacht in de les tussen jou en je vak & instagram/ Snapchat/ whatsapp/ etcetera
Eerdere initiatieven op onze school om de telefoon de klas uit te krijgen liepen vaak spaak. T ging altijd wat halfslachtig. Paar telefoonhotels…maar ja, als die niet in elk lokaal aanwezig zijn, en je her en der der lesgeeft bouw je geen gewoontes op. Idem als niet alle collega's aanhaken. En als de schoolleiding er niet echt achter staat.
Maar nu, na alle lockdown ellende is iedereen echt klaar met beeldschermen. Zelfs de leerlingen denken we. Het ultieme moment om het nieuwe schooljaar te beginnen met een pilot ‘ telefoon uit de klas’. Alle leerlingen hebben overigens een Chrome book. Dus telefoon uit de klas betekent niet dat ze geen device meer hebben. gezien onze matige ervaringen met telefoonZakken/ hotels neigen we naar een ‘telefoon in de kluis’ aanpak.
Maar nou komt ie: onze schoolleiding is bang voor (klachten van) ouders! Die vinden dat hun schatjes lijden onder een aantal uren zonder smartphone? Of willen dat hun kind 24/7 bereikbaar is? Invloed op aanmeldingen nieuwe leerlingen?
Ondanks dat willen we nu eigenlijk met een paar docenten even doorpakken en uitzoeken hoe we op z’n minst een pilot kunnen voorstellen/ opzetten gedurende de eerste periode vh schooljaar. Om goed beslagen ten ijs te komen ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig naar wat input van ouders
Wat vind je van het idee?
Als jij bezwaren zou hebben..kun je eens uitleggen welke?
Zijn er dingen die de school van jouw kind gedaan worden qua reguleren van afleiding door beeldschermen die werken? Werkt dat telefoon hotel ( of zo’n zak) ueberhaupt ergens? ( ik hoor alleen maar niet- succesverhalen van andere scholen)
Andere tips of ideeën?
ik ben heel benieuwd…
SuzyQFive
29-10-2021 om 20:29
IngridT schreef op 29-10-2021 om 20:21:
[..]
Krijtbord…zucht. Die zijn bij ons pas een jaar of 4 terug verdwenen. Ik wil ze dolgraag terug. Echt. Leesbaarheid is veel beter. En m’n handschrift ook.
Fijn dat het project goed gaat 👍🏻.
Hoe groot is jullie school?
En geldt hetzelfde voor docenten?
Maar krijtbord mis ik dan weer niet, veel te veel stof en gedoe. Ik kan op een whiteboard weer netter schrijven dan op een krijtbord.
IngridT
29-10-2021 om 20:48
suzy, we hebben ruim 1200 leerlingen . En ja, de docenten doen ook mee. We overwegen om er volgende week ook eentje tegen de lamp te laten lopen ( msch een beetje geënsceneerd) en een foto op onze school nieuws site te zetten van een docent die braaf z’n telefoon inlevert….
overigens is het ontwapenend om te zien hoe blij iedereen om 1500 z’n telefoon komt halen. Ze huppelen werkelijk deur weer uit. Zelf uitpakken. T lijkt wel Sinterklaas…. ( alleen jammer voor dat meisje dat woensdag om 1500 precies haar telefoon kwam halen, gehaast doorging richting mentorles, en daar met de telefoon in de hand binnenrende (ze had natuurlijk wat bij te lezen) . Tja. Toen was ze om 1505 terug in de mediatheek om m nog keer in te leveren…. Ze nam t sportief op gelukkig.
Lotte78
29-10-2021 om 23:05
Op een aantal scholen waar ik kom hebben ze links krijtbord gedeelte, midden digibord, rechts whiteboard. Echt ideaal.
IngridT
30-10-2021 om 07:31
Oh. Heb ik trouwens wel opgeschreven hoeveel telefoons er daadwerkelijk zijn ingeleverd deze week? We begonnen op maandag met 22, en we eindigden vrijdag met 5.
Ik zeg niet dat we er al zijn,. Maar het scheelt volgens mij niet veel . Bizar. Jarenlang een enorme ergernis. En zo eenvoudig op te lossen.
Ysenda
30-10-2021 om 10:27
Ingrid, worden het analoge of digitale klokken?
Want bij analoog zal mijn zoon toch op zijn Chromebook of telefoon moeten kijken of aan een klasgenoot moeten vragen hoe laat het is want door de dysorthografie kan hij geen analoge klokken aflezen net als veel dyslectici.
IngridT
30-10-2021 om 11:09
Ik ben bang analoge Ysenda…..
Wel een mooie eye opener, je opmerking. Nooit eerder gehoord of bij nagedacht dat dat een issue kan zijn voor sommige leerlingen
Schemerlampje
30-10-2021 om 11:21
https://www.promostore.nl/analoge-wandklok-met-digitale-aanduiding.html?source=googleps&mp=1&gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9jIFPuKYunEXFuEV7Um-fLCW6qgZ644KvMPnrfpF4S7PJjWT40oSmxoCPVcQAvD_BwE
Misschien is zoiets geschikt? Zowel analoog als digitaal.
mut
30-10-2021 om 11:36
In mijn school hangen in alle lokalen (denk ik) een whiteboard en een krijtbord. Digibord bijna niet. Whiteboard gebruik ik alleen als scherm voor de beamer.
Ysenda
30-10-2021 om 11:49
IngridT schreef op 30-10-2021 om 11:09:
Ik ben bang analoge Ysenda…..
Wel een mooie eye opener, je opmerking. Nooit eerder gehoord of bij nagedacht dat dat een issue kan zijn voor sommige leerlingen
Dysorthografie kenmerkt zich onder andere door automatiseringsproblemen. Het aflezen van een analoge klok is een automatisme waardoor ze daar grote moeite mee hebben.
troelahoep
01-11-2021 om 16:38
Wat een goed bericht!
Wat ik mij wel afvroeg.... ik heb het hier in huis ook regelmatig met mijn tieners over telefoongebruik en dan tijdens het huiswerk. Bizar hoe hard 1 van de 2 kinderen met name blijft volhouden dat hij de telefoon nodig heeft bij het huiswerk. Het enige waar de telefoon dan voor nodig is om op magister te kijken wat het huiswerk is, dus ik ben niet helemaal overtuigd van die ontzettende noodzaak..... Maar wat meer is: beide kinderen (zitten op verschillende scholen) zeggen dat ze magister altijd en overal bij de hand moeten houden omdat je nooit weet of het rooster gewijzigd is, of dat de leraar nog een mededeling over het huiswerk op magister heeft gezet. Wat ik daaruit opmaak is dat de kinderen ervaren dat ze voor het volgen van lessen op school, en om te weten waar ze moeten zijn, enorm afhankelijk zijn van de telefoon. Er wordt ook vaak gewerkt met een kahootje of andere quiz.
Hoe is dat op andere scholen, bijvoorbeeld op die van jou Ingrid? Zijn daar wel vaste roosters en onveranderlijk huiswerk?
MamaE
01-11-2021 om 17:17
Wat fijn dat het zo goed gaat zeg!
Ik vind het echt absurd dat kinderen door school min of meer gedwongen worden om de hele dag door op magister te kijken, troelahoep. Gebeurt het echt dagelijks dat huiswerk opeens wijzigt of dat het lokaal vijf minuten voor aanvang van de les wijzigt? Want dat lijkt me een bijzonder onwerkbare situatie voor ongeveer iedereen en het is dan aan de school om dat aan banden te leggen. In principe geeft een docent in de les huiswerk op voor de volgende les en wijzigt dat niet opeens een dag later naar meer of minder. Een school maakt op deze manier leerlingen afhankelijk van hun telefoon terwijl uit talloze onderzoeken blijkt dat het een grote afleiding is voor jongeren. Ik zou daar toch met school een gesprek over voeren denk ik. Dat jij vindt dat je kinderen hun telefoon beneden moeten laten tijdens het studeren maar dat ze aangeven dat dit onmogelijk is door constante wijzigingen in het huiswerk en de leerstof. Misschien blijkt het allemaal best mee te vallen.
IngridT
01-11-2021 om 17:17
troelahoep,
de leerlingen op mijn school hebben allemaal een ‘schooldevice’ , oftewel een Chromebook, dat bij sommige vakken gebruikt wordt als middel om digitale lesactiviteiten te ontplooien. Ik gebruik dat amper. Natuurkunde leent zich niet zo voor digitaal. Teken en rekenwerk moet met pen en papier. Bij vakken waar de Chromebooks wel gebruikt wordt kan de docent via een monitor programma meekijken of leerlingen rare tabbladen hebben openstaan, of hij kan ze ‘ vastzetten’ in een bepaald programma. Kahoot etc kan ook op chromebook.
Huiswerk staat idd in magister ( zucht, de papieren agenda is daardoor verdwenen) ..maar dat huiswerk hoort een week vooruit te zijn opgegeven. Dat gebeurt denk ik niet altijd, , maar t verandert echt niet op de dag zelf. En als leerlingen in de les aan de slag gaan met hw voor de volgende les, an vertel ik ze wat dat is ( en zet dat op t bord). Geen enkele reden dus om tijdens de les magister te checken. Rooster wisselt nog wel eens ( te vaak naar m’n zin), maar tijdens een pauze even 2 uurtjes vooruit kijken werkt prima. En anders vraag je een klasgenoot of gaat langs de wc 😀. Docenten zijn deze eerste weken ook de beroerdste niet, en projecteren het graag even op het digibord als het gevraagd wordt.,,
En ja, als leerling geen agenda heeft moet ie thuis in magister kijken om te zien wat het huiswerk is. Maar dan check je dat voor vak A ( kost 3 tellen) en dan ga je t doen. daarna idem voor vak 2 . Allemaal onzin dus dat die telefoon er volcontinue bij moet.
We zien nu ook ( week 2) dat t geen enkel probleem is allemaal. Alles lost zich soepel en probleemloos op zonder telefoon. En alle collega’s roepen dat t zelfs op de gangen effect heeft. Gezellig geklets ipv zombie gehang. We hadden het veel eerder moeten doen.
IngridT
01-11-2021 om 17:19
OH, bij last minute lokalenwissel ( gebeurt soms als er practica zijn) dan hangen we heel,ouderwets met een stukje plakband een briefje op de deur 😂😂😂. Dat deden we zelfs al voor deze pilot. Werkt prima 😀😀😀😀
SuzyQFive
01-11-2021 om 17:31
troelahoep schreef op 01-11-2021 om 16:38:
Wat een goed bericht!
Wat ik mij wel afvroeg.... ik heb het hier in huis ook regelmatig met mijn tieners over telefoongebruik en dan tijdens het huiswerk. Bizar hoe hard 1 van de 2 kinderen met name blijft volhouden dat hij de telefoon nodig heeft bij het huiswerk. Het enige waar de telefoon dan voor nodig is om op magister te kijken wat het huiswerk is, dus ik ben niet helemaal overtuigd van die ontzettende noodzaak..... Maar wat meer is: beide kinderen (zitten op verschillende scholen) zeggen dat ze magister altijd en overal bij de hand moeten houden omdat je nooit weet of het rooster gewijzigd is, of dat de leraar nog een mededeling over het huiswerk op magister heeft gezet. Wat ik daaruit opmaak is dat de kinderen ervaren dat ze voor het volgen van lessen op school, en om te weten waar ze moeten zijn, enorm afhankelijk zijn van de telefoon. Er wordt ook vaak gewerkt met een kahootje of andere quiz.
Hoe is dat op andere scholen, bijvoorbeeld op die van jou Ingrid? Zijn daar wel vaste roosters en onveranderlijk huiswerk?
troelahoep schreef op 01-11-2021 om 16:38:
Wat een goed bericht!
Wat ik mij wel afvroeg.... ik heb het hier in huis ook regelmatig met mijn tieners over telefoongebruik en dan tijdens het huiswerk. Bizar hoe hard 1 van de 2 kinderen met name blijft volhouden dat hij de telefoon nodig heeft bij het huiswerk. Het enige waar de telefoon dan voor nodig is om op magister te kijken wat het huiswerk is, dus ik ben niet helemaal overtuigd van die ontzettende noodzaak..... Maar wat meer is: beide kinderen (zitten op verschillende scholen) zeggen dat ze magister altijd en overal bij de hand moeten houden omdat je nooit weet of het rooster gewijzigd is, of dat de leraar nog een mededeling over het huiswerk op magister heeft gezet. Wat ik daaruit opmaak is dat de kinderen ervaren dat ze voor het volgen van lessen op school, en om te weten waar ze moeten zijn, enorm afhankelijk zijn van de telefoon. Er wordt ook vaak gewerkt met een kahootje of andere quiz.
Hoe is dat op andere scholen, bijvoorbeeld op die van jou Ingrid? Zijn daar wel vaste roosters en onveranderlijk huiswerk?
Uit ervaring weet ik dat scholen heel verschillend omgaan met huiswerkbeleid. Tegenwoordig is op de meeste scholen wel Magister of Som leidend.
Ik werk zelf op een huiswerkluwe school in de onderbouw. Maar desalniettemin: leerwerk moet wel thuis. Leerwerk mag niet de dag voor het getoetst wordt gewijzigd worden.
Verder is bijna op elke school waar ik heb gewerkt dat huiswerk ook echt in de les opgegeven moet worden. Docenten mogen ook met een planning werken maar wel elke les aangeven wat gedaan moet worden en de planning moet dan bij studiewijzers staan.
Mijn oudste twee zijn al even van het VO af.
Maar mijn derde werkt op school met kunskapskolan en heeft echt altijd haar laptop nodig. Magister is alleen voor het rooster dus die heeft ze daar niet bij nodig.
Mijn vierde zit in de brugklas en daar werken ze met een Plenda icm SOM. De Plenda is een agenda met planmogelijkheid. In de les moeten ze het huiswerk daarin schrijven. Huiswerk wordt ook in SOM gezet. Thuis kijken we even of ze alles in haar Plenda heeft staan en dan blijft de telefoon beneden en kan ze aan de slag.
---
01-11-2021 om 21:41
Is eigenlijk het probleem nu opgelost dat als een lesuur uitvalt het huiswerk ook verdwenen is in Magister? Dat hoop ik wel onderhand
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.