IngridT
04-07-2021 om 14:23
Telefoon uit de klas. Goed idee?
Mag ik even een ouderpeiling doen hier?
Vo school waar ik werk (lyceum) is voor de zomer niet echt meer open geweest. Nu al zo goed als vakantie ( regio noord) dus de echte ‘herstart’ van het onderwijs komt eigenlijk pas in augustus. We hebben het gevoel dat er een hoop in te halen is, er zijn veel leerlingen op wankele basis over, en we hebben ook het gevoel dat zowel docenten als leerlingen toch wel een beetje uit het gareel zijn geraakt het afgelopen half jaar. Normale routines wat verdwenen, iedereen best wel gaar na dat halve jaar hybride werken..kortom: een goede, frisse en georganiseerde herstart van het nieuwe schooljaar is geen overbodige luxe. Heldere afspraken hoe we dingen ook al weer deden, focus op rust, reinheid regelmaat zeg maar.
Één van de dingen die de laatste weken regelmatig wordt genoemd door collega’s als optie om die rust weer terug te krijgen is ‘ de telefoon het lokaal uit’. De smartphone is al een jarenlange groeiende ergernis op school. Ondanks allerlei halfhartige regels (‘alleen als de docent het ok vindt’ , ‘ alleen voor onderwijsdoeleinden’) is er een glijdende schaal ontstaan waarbij het steeds normaler is geworden dat de telefoon te vaak in beeld is. Met de telefoon in de hand het lokaal in en uit, en ook tijdens de lessen steeds vaker telefoons op tafel. Zelfs in de broekzak leiden ze af. Enfin. Puberouders weten wat ik bedoel denk ik. Veel docenten zijn er van overtuigd dat het rendement van de lessen voor een aantal leerlingen omlaag gaat door de telefoon, en we zijn ook een beetje moe van de niet aflatende ( oneerlijke) strijd om aandacht in de les tussen jou en je vak & instagram/ Snapchat/ whatsapp/ etcetera
Eerdere initiatieven op onze school om de telefoon de klas uit te krijgen liepen vaak spaak. T ging altijd wat halfslachtig. Paar telefoonhotels…maar ja, als die niet in elk lokaal aanwezig zijn, en je her en der der lesgeeft bouw je geen gewoontes op. Idem als niet alle collega's aanhaken. En als de schoolleiding er niet echt achter staat.
Maar nu, na alle lockdown ellende is iedereen echt klaar met beeldschermen. Zelfs de leerlingen denken we. Het ultieme moment om het nieuwe schooljaar te beginnen met een pilot ‘ telefoon uit de klas’. Alle leerlingen hebben overigens een Chrome book. Dus telefoon uit de klas betekent niet dat ze geen device meer hebben. gezien onze matige ervaringen met telefoonZakken/ hotels neigen we naar een ‘telefoon in de kluis’ aanpak.
Maar nou komt ie: onze schoolleiding is bang voor (klachten van) ouders! Die vinden dat hun schatjes lijden onder een aantal uren zonder smartphone? Of willen dat hun kind 24/7 bereikbaar is? Invloed op aanmeldingen nieuwe leerlingen?
Ondanks dat willen we nu eigenlijk met een paar docenten even doorpakken en uitzoeken hoe we op z’n minst een pilot kunnen voorstellen/ opzetten gedurende de eerste periode vh schooljaar. Om goed beslagen ten ijs te komen ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig naar wat input van ouders
Wat vind je van het idee?
Als jij bezwaren zou hebben..kun je eens uitleggen welke?
Zijn er dingen die de school van jouw kind gedaan worden qua reguleren van afleiding door beeldschermen die werken? Werkt dat telefoon hotel ( of zo’n zak) ueberhaupt ergens? ( ik hoor alleen maar niet- succesverhalen van andere scholen)
Andere tips of ideeën?
ik ben heel benieuwd…
@nnemoon
14-10-2021 om 08:13
Ingrid, wat goed dat de pilot van start gaat. Knap dat jullie zo volhoudend zijn! Ik hoop dat de tegenstanders na de proefperiode ook zullen zien dat het wel werkt.
MamaE
14-10-2021 om 09:48
Het is vast een kwestie van een gewoonte aanwennen. Na een tijdje denk ik dat de leerlingen er zelf ook blij mee zijn. Elke verandering roept weerstand op in het begin. Maar uiteindelijk zullen ze zelf ook wel merken dat het prettiger werkt.
syboor
18-10-2021 om 20:37
@Ingrid Goed gedaan, zeg! Die procedure voor het inleveren is slim bedacht om de drempel laag te houden voor docenten. En geen telefoon in de gangen is ook lekker duidelijk en zwart-wit (in tegenstelling tot 'geen telefoon in de klas' wat al gauw wordt 'geen telefoon pas als de les begonnen is').
Poppy
18-10-2021 om 22:03
Hier vandaag bericht gekregen dat op zoon’s middelbare school (in Engeland) per 1 Nov telefoons uit en in de tas moeten de gehele schooldag, ook tijdens voor/naschoolse activiteiten. Nu mogen ze nog gebruikt worden in de pauzes in bepaalde ruimtes en voor/na school. Als ouder vind ik het prima maar ben benieuwd hoe het nieuws ontvangen wordt. Eerste keer overtreding is telefoon inleveren en ouder kan die op afspraak afhalen. Tweede keer overtreding is telefoon kwijt voor 2 weken.
Promethium
18-10-2021 om 22:04
Wat goed dat je het er door hebt gekregen! Ik ben benieuwd hoe het gaat.
skik
19-10-2021 om 09:07
Succes! Ik kan me het gemor onder conciërges e.d. wel voorstellen trouwens, die krijgen er weer waarschijnlijk weer taken bij: checken of leerlingen in de gang niet op hun telefoon zitten, ze aanspreken en de actie opvolgen. De mediatheek idem dito. Het respect voor conciërges is vaak laag onder leerlingen én docenten, maar ze moeten het maar wel weer gaan doen.
IngridT
29-10-2021 om 17:32
Update: Het gaat fantastisch! De docenten doen goed mee. De leerlingen morren wat maar nemen het sportief op. We begonnen maandag met 21 ingenomen telefoons. Vandaag waren het er nog maar 5. We zij met ons telefoon team de hele week paraat geweest in de mediatheek om alle kinderziektes en problemen te tackelen, maar dat waren er best weinig. Hele week de collega’s op de hoogte gehouden van hoe het liep, en de leerlingen aangemoedigd via de school site. Collega’s zijn zo blij. Het kost Verbazend weinig moeite te handhaven met glasheldere regels die consequent worden toegepast. En de effecten in de lessen zijn enorm. Meer aandacht. Geen gezanik. Rust. Zelfs op de gangen is het gezelliger. Er wordt gekletst en lol gemaakt. We hebben knullige dingen ontdekt en opgelost: uit de enquête die we gehouden hebben bleek bv dat leerlingen vaak tijdens de les op hun telefoon keken wegens geen klok in lokaal . Grrrrr. En dan natuurlijk ook even de app bijwerkten etcetera. Dus. Volgende week hangen overal weer klokken. Zo simpel…
we krijgen alleen maar complimenten van collega’s, en werkelijk niemand snapt waarom dit zo lang heeft moeten duren en zo ingewikkeld was om erdoor te krijgen. Ik ook niet trouwens. Krijg nog steeds geen antwoord vd schoolleiding. Die nu doen alsof ze mede verantwoordelijk zijn voor dit succes. ( hahahaha. Behslve zijzelf is er niemand die dat gelooft)
Enfin. Ik stap daar maar overheen en ben vooral erg blij….,
RosaMontana
29-10-2021 om 17:48
Leuk IngridT! Ik zou willen dat jij docent was bij mijn kinderen op school
Haaknaald
29-10-2021 om 17:57
Wow. Ingrid gefeliciteerd!!!!!
Fijn dat het zo goed gaat. Kan je deze "pilot" landelijk uitrollen?
Zou zo fijn zijn als ze dat op de school van zoon ook gingen doen.
Promethium
29-10-2021 om 18:05
Wauw, wat goed! Superfijn dat het zo goed loopt. Ik ben benieuwd of het zo makkelijk blijft gaan, blijf je ons op de hoogte houden?
Ysenda
29-10-2021 om 18:08
IngridT schreef op 29-10-2021 om
Volgende week hangen overal weer klokken. Zo simpel…
Digitaal en analoog mag ik hopen voor de dyslectici en disorthografen in de populatie. Want analoog krijgt die van mij echt niet afgelezen.
Sinilind
29-10-2021 om 19:46
In Frankrijk zijn ze op school verboden. En ik ben er voor. Geen telefoons meer. Overigens, vandaag of gisteren in de Stentor een artikel van een docent die pleit voor geen digibord meer maar terug naar krijtboard. Het proberen waard.
Overigens, als ouders bij mij klagen over het telefoongebruik van hun kinderen en of ik tips heb, moet ik altijd denken "ja maar van wie heeft hij/zij die telefoon cadeau gekregen dan..?" zucht
Sini
IngridT
29-10-2021 om 20:19
RosaMontana schreef op 29-10-2021 om 17:48:
Leuk IngridT! Ik zou willen dat jij docent was bij mijn kinderen op school
Nou Rosa….ik was er van de week zo druk mee dat ik zowaar het gevoel kreeg dat m’n lesvoorbereiding deze week een beetje middelmatig was.
Maar dat komt volgende week ( of de week daarna) vast weer goed.
IngridT
29-10-2021 om 20:21
Sinilind schreef op 29-10-2021 om 19:46:
In Frankrijk zijn ze op school verboden. En ik ben er voor. Geen telefoons meer. Overigens, vandaag of gisteren in de Stentor een artikel van een docent die pleit voor geen digibord meer maar terug naar krijtboard. Het proberen waard.
Overigens, als ouders bij mij klagen over het telefoongebruik van hun kinderen en of ik tips heb, moet ik altijd denken "ja maar van wie heeft hij/zij die telefoon cadeau gekregen dan..?" zucht
Sini
Krijtbord…zucht. Die zijn bij ons pas een jaar of 4 terug verdwenen. Ik wil ze dolgraag terug. Echt. Leesbaarheid is veel beter. En m’n handschrift ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.