Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk 2e klas


Een straf moet niet nuttig zijn, een straf moet vervelend zijn en daardoor een afschrikkend effect hebben. 

MarvelousM schreef op 04-10-2023 om 16:24:

Een straf moet niet nuttig zijn, een straf moet vervelend zijn en daardoor een afschrikkend effect hebben.

Ja maar als een kind er dus niks van leert juist omdat hij bijvoorbeeld lasr heeft van impulsief gedrag vanuit een diagnose is straf dus soms niet de beste oplossing.  

Prachtwacht schreef op 04-10-2023 om 14:44:

[..]

Ik vind een aantal keer per week ook erg veel.
Mijn zoon komt van speciaal basisonderwijs en nu regulier VMBO, maar ik ben bang dat dit misschien niet de juiste school voor hem is, maar misschien een speciaal voortgezet onderwijs. Als het zo door gaat met mijn zoon dan zal hij van school af moeten. Dat heb ik al begrepen.

Te veel straf is natuurlijk ook niet goed voor een kind. Uit je andere post begrijp ik dat hij niet meer echt naar school wil en dat je al serieuze gesprekken voert. Ik hoop dat dat voor je zoon een plek of aanpak oplevert waardoor hij weer naar school wil. Sterkte en wijsheid in dit proces

Kimdekim schreef op 04-10-2023 om 16:36:

[..]

Ja maar als een kind er dus niks van leert juist omdat hij bijvoorbeeld lasr heeft van impulsief gedrag vanuit een diagnose is straf dus soms niet de beste oplossing.

Dat klopt. Anderzijds gaat soms het belang van de groep even boven het belang van het individu. Als iemand herhaaldelijk storend gedrag vertoond en daar niet corrigeerbaar op is en de docent kan niet fatsoenlijk lesgeven en de rest van de klas komt daardoor ook niet tot leren, dan moet je soms de keuze maken om een leerling de klas uit te sturen. 

MamaE schreef op 04-10-2023 om 16:47:

[..]

Dat klopt. Anderzijds gaat soms het belang van de groep even boven het belang van het individu. Als iemand herhaaldelijk storend gedrag vertoond en daar niet corrigeerbaar op is en de docent kan niet fatsoenlijk lesgeven en de rest van de klas komt daardoor ook niet tot leren, dan moet je soms de keuze maken om een leerling de klas uit te sturen.

De klas uitsturen is wat anders dan strafwerk.  Dat kan je ook nog positief maken in de zin van: ik zie dat het nu even niet lukt,  de andere kinderen hebben er last van,  je kan beter op de gang/ in de aula/ in de bieb werken.  Het is juist bij deze kinderen belangrijk om het zelfbeeld en zelfvertrouwen te vergroten.  Ze hebben al veel vaker dan kinderen van hun leeftijd te maken met negativiteit rondom hun "zijn".  Daarnaast leren ze vaak niks van straf omdat het gedrag hun "overkomt". 

Meesje schreef op 04-10-2023 om 13:53:

[..]

Lijkt mij ook. Maar mss maakt zoon het strafwerk nog wel buiten het zicht van mama om een afgang op school te voorkomen?

Als 14 jarige een opstel over hoe je je voelt schrijven en inleveren bij een leraar die daar niet om gevraagd heeft zou ik als puber 100x erger hebben gevonden dan strafregels.

Ik ben een docent en zou dat niet accepteren. Een moeder gaat niet mijn gezag ondermijnen door zelf even een andere straf te bedenken. Als ik strafregels opleg ( nog nooit gedaan) dan wordt dat gemaakt. Punt


Prachtwacht

Prachtwacht

04-10-2023 om 18:15 Topicstarter

Meesje schreef op 04-10-2023 om 13:53:

[..]

Lijkt mij ook. Maar mss maakt zoon het strafwerk nog wel buiten het zicht van mama om een afgang op school te voorkomen?

Als 14 jarige een opstel over hoe je je voelt schrijven en inleveren bij een leraar die daar niet om gevraagd heeft zou ik als puber 100x 

Nee, mijn zoon gaat echt niet buiten mijn zicht nog de strafregels schrijven. Daarvoor heeft hij de motivatie niet eens. Sowieso geen motivatie voor wat dan ook als het om school gaat. En mijn zoon schreef liever op wat het hem doet dan dat hij de strafregels ging schrijven, want we hebben het hier over gehad. 

Maar goed, de angel is er al uit. Ik maak me zorgen over mijn zoon en besef dat hij zijn uitbarstingen niet onder controle kan houden. En dat hij het op zijn huidige school waarschijnlijk niet gaat redden. 

Heb ook tegen hem gezegd dat als het niet gaat veranderen de kans bestaat dat hij naar een andere school gaat met taxibusje. Het maakte hem niks uit. Dan moet je je vrienden ook missen. Maakt niet uit, kan ik toch gewoon contact mee hebben, zei hij. 

Toevallig is er vandaag bij mijn zoon (2vwo) ook strafwerk in de vorm van strafregels schrijven uitgedeeld voor het niet bij je hebben van het boek. Mijn zoon had wel zijn boek bij zich, maar vond het overdreven dat dat voor alleen het vergeten een boek was.  
Totdat mijn man zij. Als de docent er niet moeilijk over zou doen, neemt niemand de volgende keer zijn boek mee.

Caroline80 schreef op 04-10-2023 om 18:49:

Toevallig is er vandaag bij mijn zoon (2vwo) ook strafwerk in de vorm van strafregels schrijven uitgedeeld voor het niet bij je hebben van het boek. Mijn zoon had wel zijn boek bij zich, maar vond het overdreven dat dat voor alleen het vergeten een boek was.
Totdat mijn man zij. Als de docent er niet moeilijk over zou doen, neemt niemand de volgende keer zijn boek mee.

Dat is precies wat mensen steeds vergeten. Je hebt als docent een hele klas vol tieners die je iets moet bijbrengen. Dat kan niet als er een paar door je uitleg heenkletsen, een aantal geen boeken heeft, weer een aantal een lege laptop, nog weer anderen geen huiswerk, er moeten er vier naar de wc terwijl het net pauze is geweest, enzovoorts. Is het erg als een leerling een keer geen boek heeft, of huiswerk niet gemaakt, of even zit te kletsen? Op zich niet, maar je moet het wel aanpakken als docent omdat je anders de deur openzet voor nog veel meer ongewenst gedrag. En daar lijdt de hele klas onder. Is strafwerk vervelend en tijdverspilling? Ja, en laat dat nou precies de bedoeling zijn. 

Toen mijn zoon op het VSO zat vertelde hij een keer trots dat hij een 7 voor gym had gekregen. Ik vroeg waarvoor dat was en hij zei “omdat ik mijn gym spullen mee had, en de anderen niet dus die kregen een 5”. Toen ik zei dat het goed was dat hij ze altijd mee had, zei hij dat het eigenlijk toeval was dat hij er die dag wel een keer aan gedacht had.
Ik moest er erg om lachen en was blij dat ik niet voor een 2 HAVO groep vol ADHD en ASS jongens hoef te staan. Enige lankmoedigheid is dan echt wel handig. Tegen onvermogen helpt straf niet zo erg.

(Nog afgezien van dat die jongens ook niet allemaal uit perfecte huishoudingen komen, zeker gezien er een erfelijke component is…).

AlisonH schreef op 04-10-2023 om 19:05:

[..]

Dat is precies wat mensen steeds vergeten. Je hebt als docent een hele klas vol tieners die je iets moet bijbrengen. Dat kan niet als er een paar door je uitleg heenkletsen, een aantal geen boeken heeft, weer een aantal een lege laptop, nog weer anderen geen huiswerk, er moeten er vier naar de wc terwijl het net pauze is geweest, enzovoorts. Is het erg als een leerling een keer geen boek heeft, of huiswerk niet gemaakt, of even zit te kletsen? Op zich niet, maar je moet het wel aanpakken als docent omdat je anders de deur openzet voor nog veel meer ongewenst gedrag. En daar lijdt de hele klas onder. Is strafwerk vervelend en tijdverspilling? Ja, en laat dat nou precies de bedoeling zijn.

Ja dit dus. Bepaalde dingen zijn gewoon de basis. Ook als dat moeilijk is. Je kunt op je stage of werk ook niet aan de lopende band dingen vergeten, waardoor je weer terug naar huis moet of je werk niet kunt doen.

Weet nog dat mijn docent Duits ooit al drie weken vroeg om het tweede werkboek mee te nemen en telkens had de halve klas dat niet bij zich. Toen was hij er klaar mee en stuurde zonder pardon 17 mensen naar de conrector. 

Natuurlijk kun je hier en daar een beetje proberen op te voeden. Maar dingen als steeds vanalles vergeten zijn echt geen opvoedproblemen hoor.
Ik vergeet ook vanalles en dat vergeten an sich is echt wel straf genoeg. Het helpt echter geen zier.
Wat wel helpt (een beetje): rust en weinig stress. Ik krijg er stress van als mensen me willen straffen voor dat soort dingen dusss…

Verder denk ik dat het normaal gesproken niet al te moeilijk moet zijn om een klas te beschermen voor ongewenst gedrag van een individu zonder het individu een rotgevoel te geven. 
Bij zaken als ADHD ed is het grootste struikelblok vaak het zelfbeeld/ zelfvertrouwen, dat wordt doorgaans vakkundig om zeep geholpen. 

Pinokkio schreef op 05-10-2023 om 00:57:

Natuurlijk kun je hier en daar een beetje proberen op te voeden. Maar dingen als steeds vanalles vergeten zijn echt geen opvoedproblemen hoor.
Ik vergeet ook vanalles en dat vergeten an sich is echt wel straf genoeg. Het helpt echter geen zier.
Wat wel helpt (een beetje): rust en weinig stress. Ik krijg er stress van als mensen me willen straffen voor dat soort dingen dusss…

Verder denk ik dat het normaal gesproken niet al te moeilijk moet zijn om een klas te beschermen voor ongewenst gedrag van een individu zonder het individu een rotgevoel te geven.
Bij zaken als ADHD ed is het grootste struikelblok vaak het zelfbeeld/ zelfvertrouwen, dat wordt doorgaans vakkundig om zeep geholpen.


Hoe naïef allemaal. 

Dweedledee schreef op 05-10-2023 om 01:35:

[..]


Hoe naïef allemaal.

Ja, heel naïef, want natuurlijk helpt alleen hard aanpakken, straffen, voor gek zetten? Net zoals een bril niet hoeft, gewoon meer straf geven? En wie niet hoort moet maar voelen ipv een gehoorapparaat? 
Discipline is een mooi ding maar bij onvermogen helpt het niet.

Routine is wel prima, stress verhogen door veel druk uit te oefenen niet. Weet je wat ook belangrijk is om kinderen te leren? Empathie en compassie.

Heeft hij een behandelaar? Ik las ergens ‘we overwegen zelfs medicatie’. Waarom heeft hij die nog niet als er zoveel problemen zijn? Mijn kind heeft adhd en medicatie maakt een wereld van verschil, niet alleen qua concentratie, maar ook in gedrag. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.