Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk 2e klas


Caroline80 schreef op 04-10-2023 om 13:55:

Straf hoeft van mij niet nuttig te zijn. Maar wat vinden jullie dan een nuttige straf. Ik moest vroeger een keer een opstel maken over gedrag in de klas.

Ligt eraan. Hoeft niet altijd nuttig te zijn maar wel in verhouding tot het gebeurde. 

Ik heb een keer een jongen een spreekbeurtje laten maken over scheten omdat ie bewust vieze scheten zat te laten in de klas. 

Een kleurplaat voor die leerling die kinderachtig zat te doen; Of een leerling verdiepingswerk gegeven over het onderwerp waar we mee bezig waren; of een samenvatting van een deel van het hoofdstuk; tafels laten leren (vwo2); lokaal laten schoonmaken nadat iemand bewust rotzooi op de grond had gegooid; nieuwe geodriehoek laten kopen omdat ie de mijne had gebroken; rondje om de school laten rennen; plintentrapje bij de conciërge laten halen;


Zelf maakte ik altijd mijn schoolwerk en toen de docent eens een voorbeeld wilde stellen en ik één keer mijn schrift vergat, mocht ik meteen een heel hoofdstuk uit Oeroeg overschrijven. Dat vond ik zo’n onzin… 

SuzyQFive schreef op 04-10-2023 om 14:04:

[..]

Ja, bij ons ook. Dwz: hier is het in de les verboden.

gelukkig maar. Bij mijn zoon is het ook verboden in de les; zoon had speciaal weer eens een agenda gekocht omdat er dan niet meer in magister gekeken kon worden. Bij de ouderavonden was er een ouder die dat 'terug naar het stenen tijdperk' vond, diverse andere ouders vonden het niet van deze tijd, er waren zelfs ouders die voor hun eigen kind probeerden een uitzondering los te peuteren. Het malle is dat de meesten toch al een laptop mee naar school nemen en daar kan je ook alles op opzoeken als je wil, dus wat zeuren ze eigenlijk. Nouja, snapchat zit er niet op natuurlijk 

 En hoe verrassend (weet natuurlijk strict genomen niet zeker of het een causaal verband heeft): hij maakt tegenwoordig huiswerk en de cijfers zijn zowaar goed. 

Het is een straf en ik vind dat een docent die gestoord wordt tijdens het lesgeven echt niet ook nog een creatieve pedagogisch verantwoorde straf hoeft te verzinnen. Ik vind wel dat je met je zelf verzonnen straf de docent ondermijnt en je zoon in een moeilijke positie brengt.

Pas als het in korte tijd meerdere keren voorkomt of als de hoeveelheid strafregels buitenproportioneel is zie ik reden om met de docent contact op te nemen.

Ik zou me niet bemoeien met eventueel strafwerk van kind. Kind is vervelend en dat heeft consequenties. Dat is de les van strafwerk; dat je dan iets moet doen wat niet leuk is. Als het inhoudelijk nuttig is, is dat mooi meegenomen, maar niet per se een vereiste. Ook een IADH kind dient zich te gedragen. En dan heb ik het niet over straf geven voor tics bij iemand met gilles de la tourette. Maar er zijn ook kinderen die zodra je ze ergens op aanspreekt roepen 'ja maar ik heb {diagnose}'. Leuk joh, ik ook. Mag ik dan ook door iedereen heen tetteren, met spullen gooien, brutaal zijn etc.? 

Ik vind het een ondermijning van de school en de docent als je als ouder zegt 'van mij hoef je het strafwerk niet te maken'. School bepaalt wat je op school moet doen, thuis bepaal je dat als ouder. Een docent geeft doorgaans geen straf omdat die dat leuk vindt, maar om grenzen te stellen en te laten ervaren dat gedrag consequenties heeft.
Als jouw kind ermee weg komt, stelt dat ook een precedent voor anderen.

We zijn het wel lekker eens met elkaar hier

Zou hierdoor een lampje gaan branden bij TO? 

Prachtwacht

Prachtwacht

04-10-2023 om 14:40 Topicstarter

Ik ben blij met de reacties, misschien stel ik mij aan, dat kan. 

Mijn zoon heeft dit, dit schooljaar, elke week al een paar keer gehad. We zijn met de school samen juist aan het kijken wat de beste aanpak is. En wat de aanpak van school is, en wat voor hem werkt. Dit dus niet, mijn mening en ik zal dat ook nog wel aankaarten. Hij is ook al 5 keer de klas uitgestuurd dit schooljaar. We hebben dus al verschillende gesprekken hier over gehad. School wil ook van ons weten hoe wat de beste aanpak is. Dus ja ik vind dat ik dan best kan zeggen dat strafwerk niet echt passend is. 
Nou ja, en overdreven of gênant, etc. 
Ik maak mij gewoon heel erg zorgen om mijn zoon omdat hij echt niet gelukkig is. Hij hoort alleen maar overal dat wat hij doet, niet goed is. Naast zijn ASS heeft hij dyspraxie, wat onhandig is bij sommige vakken. Hij voelt zich niet begrepen door de leerkrachten. Hij denkt dat de leerkrachten hem raar en stom vinden. Hij voelt zich meer een meisje dan een jongen. Hij is de hele motivatie ook kwijt als het om school gaat. Zijn zelfbeeld is heel laag. Dat opstel gaat niet naar de docent. De gedragsdeskundige van school wil ik het wel laten zien. Daarin heeft hij geschreven hoe hij zich voelt, het is ook geen prater, dus ik vond het nog niet zo gek als jullie het vinden. 

Ik denk dat ik gewoon even van me af wil schrijven omdat het me allemaal niet lekker zit. 

Prachtwacht schreef op 04-10-2023 om 14:40:

Ik ben blij met de reacties, misschien stel ik mij aan, dat kan.

Mijn zoon heeft dit, dit schooljaar, elke week al een paar keer gehad. We zijn met de school samen juist aan het kijken wat de beste aanpak is. En wat de aanpak van school is, en wat voor hem werkt. Dit dus niet, mijn mening en ik zal dat ook nog wel aankaarten. Hij is ook al 5 keer de klas uitgestuurd dit schooljaar. We hebben dus al verschillende gesprekken hier over gehad. School wil ook van ons weten hoe wat de beste aanpak is. Dus ja ik vind dat ik dan best kan zeggen dat strafwerk niet echt passend is.
Nou ja, en overdreven of gênant, etc.
Ik maak mij gewoon heel erg zorgen om mijn zoon omdat hij echt niet gelukkig is. Hij hoort alleen maar overal dat wat hij doet, niet goed is. Naast zijn ASS heeft hij dyspraxie, wat onhandig is bij sommige vakken. Hij voelt zich niet begrepen door de leerkrachten. Hij denkt dat de leerkrachten hem raar en stom vinden. Hij voelt zich meer een meisje dan een jongen. Hij is de hele motivatie ook kwijt als het om school gaat. Zijn zelfbeeld is heel laag. Dat opstel gaat niet naar de docent. De gedragsdeskundige van school wil ik het wel laten zien. Daarin heeft hij geschreven hoe hij zich voelt, het is ook geen prater, dus ik vond het nog niet zo gek als jullie het vinden.

Ik denk dat ik gewoon even van me af wil schrijven omdat het me allemaal niet lekker zit.

Maar dan is het probleem niet 'hij krijgt straf voor vervelend/onwenselijk gedrag', maar 'hij zit niet lekker in zijn vel en dat merken ze op school ook, alleen is het nog zoeken hoe daarmee om te gaan'. 

MamaE schreef op 04-10-2023 om 14:34:


Ik vind het een ondermijning van de school en de docent als je als ouder zegt 'van mij hoef je het strafwerk niet te maken'. School bepaalt wat je op school moet doen, thuis bepaal je dat als ouder. Een docent geeft doorgaans geen straf omdat die dat leuk vindt, maar om grenzen te stellen en te laten ervaren dat gedrag consequenties heeft.
Als jouw kind ermee weg komt, stelt dat ook een precedent voor anderen.

Daar ben ik wel mee eens. Je moet ook niet bij alles in verzet komen. Als je misdragen hebt en de leraar heeft gelijk, dan heb je gewoon pech. Je mag wel wat van de straf vinden, desnoods verwerk je dat op creatieve wijze in het werk zelf. Maar er zijn momenten … 

Prachtwacht

Prachtwacht

04-10-2023 om 14:44 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 04-10-2023 om 14:29:



Pas als het in korte tijd meerdere keren voorkomt of als de hoeveelheid strafregels buitenproportioneel is zie ik reden om met de docent contact op te nemen.

Ik vind een aantal keer per week ook erg veel. 
Mijn zoon komt van speciaal basisonderwijs en nu regulier VMBO, maar ik ben bang dat dit misschien niet de juiste school voor hem is, maar misschien een speciaal voortgezet onderwijs. Als het zo door gaat met mijn zoon dan zal hij van school af moeten. Dat heb ik al begrepen. 

Prachtwacht schreef op 04-10-2023 om 14:40:

Ik ben blij met de reacties, misschien stel ik mij aan, dat kan.

Mijn zoon heeft dit, dit schooljaar, elke week al een paar keer gehad. We zijn met de school samen juist aan het kijken wat de beste aanpak is. En wat de aanpak van school is, en wat voor hem werkt. Dit dus niet, mijn mening en ik zal dat ook nog wel aankaarten. Hij is ook al 5 keer de klas uitgestuurd dit schooljaar. We hebben dus al verschillende gesprekken hier over gehad. School wil ook van ons weten hoe wat de beste aanpak is. Dus ja ik vind dat ik dan best kan zeggen dat strafwerk niet echt passend is.
Nou ja, en overdreven of gênant, etc.
Ik maak mij gewoon heel erg zorgen om mijn zoon omdat hij echt niet gelukkig is. Hij hoort alleen maar overal dat wat hij doet, niet goed is. Naast zijn ASS heeft hij dyspraxie, wat onhandig is bij sommige vakken. Hij voelt zich niet begrepen door de leerkrachten. Hij denkt dat de leerkrachten hem raar en stom vinden. Hij voelt zich meer een meisje dan een jongen. Hij is de hele motivatie ook kwijt als het om school gaat. Zijn zelfbeeld is heel laag. Dat opstel gaat niet naar de docent. De gedragsdeskundige van school wil ik het wel laten zien. Daarin heeft hij geschreven hoe hij zich voelt, het is ook geen prater, dus ik vond het nog niet zo gek als jullie het vinden.

Ik denk dat ik gewoon even van me af wil schrijven omdat het me allemaal niet lekker zit.

Dat is heel vervelend... Maarrreeh docent heeft tussen de 25-30 leerlingen in de klas. Tegenwoordig heeft de helft een label van pddnos tot add .... een docent heeft dus echt alle tijd nodig om ze wat te leren in plaats van leuk strafwerk te verzinnen. Leuk strafwerk is ook geen strafwerk maar gewoon huiswerk..

Ach wat naar, TO
Het klinkt, alsof hij niet helemaal op zijn plek zit. Ik neem even aan dat hij op regulier onderwijs zit?

Het schooljaar is nog maar net begonnen en dan is meermaals strafwerk en 5 keer eruit gestuurd worden, wel heel erg veel. 

Gezien een docent de verplichting heeft om alle leerlingen prettig en rustig onderwijs te bieden, moeten docenten soms ingrijpen om de rust weer terug te laten keren in de klas (ik heb overigens zelf een achtergrond in het onderwijs). 

Maar als jouw zoon zo vaak gestraft wordt (vanwege bovenstaande reden), wordt zijn situatie steeds onveiliger voor hem. Voor hem is het heel naar om zo vaak te horen dat hij iets niet goed doet. 

Hebben jullie speciaal onderwijs overwogen? 

Prachtwacht

Prachtwacht

04-10-2023 om 14:51 Topicstarter

MamaE schreef op 04-10-2023 om 14:43:

[..]

Maar dan is het probleem niet 'hij krijgt straf voor vervelend/onwenselijk gedrag', maar 'hij zit niet lekker in zijn vel en dat merken ze op school ook, alleen is het nog zoeken hoe daarmee om te gaan'.

Ja, dat is zo.

Hij gaat nu nog wel elke dag naar school. Maar hij probeerde deze week al 3x er onder uit te komen. Dan zegt ie dat ie nog moe is, dan zegt ie dat ie buikpijn heeft, dan zegt ie dat hij van zijn fiets gevallen is. Er bestaat gewoon een kans dat hij echt gaat weigeren om te gaan. Zo ver moet het niet komen maar de kans is wel aanwezig. 

Ah. Ik lees nu dat hij inderdaad regulier onderwijs geniet. Ik zou de opties voor speciaal onderwijs gaan onderzoeken. Dat is waarschijnlijk beter voor je zoon, de dynamiek in de klas en dus ook zeker voor zijn klasgenoten. 

Snap sowieso niet dat je hier een vraag komt stellen als je toch aan je standpunt vastgeplakt zit


Ik heb geen enkele ervaring met of kennis van speciaal onderwijs, maar ik vraag me af of het inderdaad niet beter voor je zoon is om naar het speciaal vo te gaan, waar er waarschijnlijk veel meer ruimte is voor zijn gebruiksaanwijzing. 

Ik zou een gesprek met de mentor en de IB-er (heet dat op het VO nog altijd een IB-er eigenlijk? Dat  weet ik niet eens) aanvragen. Een toestand waarin je zoon meerdere malen per week straf krijgt, dat moet niet nog maanden aanhouden, daar wordt iedereen alleen maar ongelukkiger van. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.