Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk 2e klas


Mevrouw75 schreef op 04-10-2023 om 13:36:

[..]

Echt waar? Te gênant. Hier waren ouders juist hartstikke blij.

Hoorde het ook van mijn zus die docent is op een middelbare school dat ouders tegen het tefefoonverbod zijn. 

Mevrouw75 schreef op 04-10-2023 om 13:22:

[..]

Wat leer je nou van zo’n genânte moeder.

Nou wat een kortzichtige uitspraak om to als een genante moeder te betitelen. Alsof scholen bekend staan om hun goed, verheffende aanpak?  Tijdens Corona vond ik het opvallend hoe vrijblijvend school bleek voor leerkrachten (les via zoom en video, bijv). Toevallig heeft mijn ene kind nu een hele fijne mentor die werk maakt van het mentorschap en leuk met de leerlingen omgaat en ik moet zeggen dat die ander daarbij heel schril afsteekt. 

Overigens, ben ik ook blij met het telefoonverbod en ik besef dat wij als ouders dat probleem bij school hebben neergelegd.  Ik sta helemaal achter school wat dat betreft. 

Aviendha schreef op 04-10-2023 om 13:46:

Het lijkt me voor een puber ook best voor schut als hij zn strafwerk niet hoeft te maken van mama. Maar misschien is het tegenwoordig anders.

Lijkt mij ook. Maar mss maakt zoon het strafwerk nog wel buiten het zicht van mama om een afgang op school te voorkomen?

Als 14 jarige een opstel over hoe je je voelt schrijven en inleveren bij een leraar die daar niet om gevraagd heeft zou ik als puber 100x erger hebben gevonden dan strafregels. 

Bloemenaandewaterkant schreef op 04-10-2023 om 13:51:

[..]

Nou wat een kortzichtige uitspraak om to als een genante moeder te betitelen. Alsof scholen bekend staan om hun goed, verheffende aanpak? Tijdens Corona vond ik het opvallend hoe vrijblijvend school bleek voor leerkrachten (les via zoom en video, bijv). Toevallig heeft mijn ene kind nu een hele fijne mentor die werk maakt van het mentorschap en leuk met de leerlingen omgaat en ik moet zeggen dat die ander daarbij heel schril afsteekt.

Overigens, ben ik ook blij met het telefoonverbod en ik besef dat wij als ouders dat probleem bij school hebben neergelegd. Ik sta helemaal achter school wat dat betreft.

Jij ziet niet een 14-jarige puber voor je die met het schaamrood op de kaken moet gaan opbiechten dat hij maar iets anders heeft gedaan want mama vond dit beter dan strafregels schrijven? 

Straf hoeft van mij niet nuttig te zijn. Maar wat vinden jullie dan een nuttige straf. Ik moest vroeger een keer een opstel maken over gedrag in de klas.

Caroline80 schreef op 04-10-2023 om 13:55:

Straf hoeft van mij niet nuttig te zijn. Maar wat vinden jullie dan een nuttige straf. Ik moest vroeger een keer een opstel maken over gedrag in de klas.

Had net zoveel nut, denk ik? 

Ik vind straf die een leraar heeft opgelegd wijzigen naar iets dat jij nuttiger vind echt absurd. Als je nu zou zeggen door zijn stoornis is zijn gedrag hem niet aan te rekenen dus ik ga in gesprek met die leraar om de straf in te trekken zou ik dat mss nog kunnen begrijpen. Bijv straf omdat iemand met Gilles de la Tourette tics heeft oid. Maar nu lijk je het er wel mee eens te zijn dat hij straf verdient, maar vindt je kennelijk dat jij dan mag beslissen welke straf. Dat is toch niet werkbaar? Moeten ze dan jn het vervolg iedere keer bellen? "Zoon verstoort de les, we hebben 3x gewaarschuwd, we moeten ingrijpen, wat moeten we doen moeder van zoon?". 

Caroline80 schreef op 04-10-2023 om 13:55:

Straf hoeft van mij niet nuttig te zijn. Maar wat vinden jullie dan een nuttige straf. Ik moest vroeger een keer een opstel maken over gedrag in de klas.

Ik had een keer straf van de godsdienstleraar voor praten tijdens de dagopening/gebed (eigenlijk praatte mijn vriendin en ik knikte alleen, maar oke, ze had inderdaad niet "met de muur gecommuniceerd") ik moest artikelen uit de krant knippen die over godsdienst gingen en daar dan wat dingen over schrijven. Die opdracht heb ik braaf zelf gemaakt. Later had ik weer een keer straf bij natuurkunde voor gewoon vervelend zijn, ik moest wat hoofdstukken overschrijven. Daar heb ik mijn zusje 2 euro voor gegeven. 

Straf hoeft niet per se nuttig te zijn; je kan er ook gewoon van leren dat vervelend gedrag consequenties heeft. 

Het hoeft ook geen nut te hebben. Het is straf. Straf omdat een leerling ongewenst gedrag heeft getoond. Gedrag waar anderen leerlingen last van hebben. 

Maar ik vermoed dat TO dat feit, ondergeschikt vindt. 
 

Mevrouw75 schreef op 04-10-2023 om 13:55:

[..]

Jij ziet niet een 14-jarige puber voor je die met het schaamrood op de kaken moet gaan opbiechten dat hij maar iets anders heeft gedaan want mama vond dit beter dan strafregels schrijven?

Nee, niet perse nee. Zit puber er wel zo bij, dan schrijft hij toch lekker strafregels? Wèl iemand blij met strafregels.. zo maak je nog eens wat mee.

(nog niet alles gelezen)
Dat je adhd, ass of iadh hebt is nog geen excuus om je te misdragen. 

We hebben als docenten echt begrip voor kinderen die moeite hebben met stilzitten, ze mogen van mij ook rustig staan tijdens het werken. Echter ook een kind waar iets mee is kan zich gewoon aan fatsoensnormen houden. 

Ik heb nu een mentorgroep waar maar twee kinderen inzitten waar niets mee aan de hand is. Dus er wordt heel wat gewiebeld maar we verwachten wel van ze dat ze stil zijn als de docent praat en dat ze tijdens het werken bezig zijn. 

Mevrouw75 schreef op 04-10-2023 om 13:36:

[..]

Echt waar? Te gênant. Hier waren ouders juist hartstikke blij.

Ja, bij ons ook. Dwz: hier is het in de les verboden. 

Aviendha schreef op 04-10-2023 om 13:59:

[..]


Straf hoeft niet per se nuttig te zijn; je kan er ook gewoon van leren dat vervelend gedrag consequenties heeft.

Of hoe je iemand voor je karretje spant (nouja, betaald hebt). Ook waardevolle lessen.

Meesje schreef op 04-10-2023 om 13:59:

Ik vind straf die een leraar heeft opgelegd wijzigen naar iets dat jij nuttiger vind echt absurd. Als je nu zou zeggen door zijn stoornis is zijn gedrag hem niet aan te rekenen dus ik ga in gesprek met die leraar om de straf in te trekken zou ik dat mss nog kunnen begrijpen. Bijv straf omdat iemand met Gilles de la Tourette tics heeft oid. Maar nu lijk je het er wel mee eens te zijn dat hij straf verdient, maar vindt je kennelijk dat jij dan mag beslissen welke straf. Dat is toch niet werkbaar? Moeten ze dan jn het vervolg iedere keer bellen? "Zoon verstoort de les, we hebben 3x gewaarschuwd, we moeten ingrijpen, wat moeten we doen moeder van zoon?".

Zo'n soort straf heb ik voor mijn zoon inderdaad een keer aangevochten. Met nah op regulier onderwijs zat hij in een maximaal rumoerige klas (de pennen vlogen door het lokaal) naar zijn tafel te staren om zijn concentratie terug te vinden. Moest hij regels schrijven vanwege niet opletten in de les.

Met het klimmen der jaren kon hij beter voor zichzelf opkomen en vroeg hij altijd of de docent eerst even zijn dossier wilde lezen en als er dan na het lezen van het dossier nog reden was voor strafwerk dan zou het maken. 

Bloemenaandewaterkant schreef op 04-10-2023 om 14:07:

[..]

Of hoe je iemand voor je karretje spant (nouja, betaald hebt). Ook waardevolle lessen.

Haha ja maar ik was 14 ofzo en mijn moeder heeft het in elk geval niet opgelost. Heeft me wel een zuurverdiende 2 euro gekost 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.