Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk 2e klas


Moradora schreef op 04-10-2023 om 13:11:

[..]

Ik vind het wel bijzonder dat je dus (zonder overleg met school) je eigen plan trekt rond ok zijn straf en zelf iets anders bedenkt. Ook IADH kinderen krijgen straf als ze over de schreef gaan en als school zegt strafregels moet je je daar als moeder niet mee bemoeien. zelf een andere straf bedenken die jij wel nuttig vind vind ik echt heel raar en gezag ondermijnend richting school.

Ja, soms is dat nodig. Zeker als kind niet fijn op school zit en school ook niet weet wat te doen. Dan is straf misschien wel nodig maar strafregels nu niet gepast. Soms moet je niet op alle slakken zout willen leggen… als ouders al in gesprek zijn, wat is er mis om even te bellen met de ouder, bijvoorbeeld. Strafregels en straf geven puur om het saai te laten zijn ed vind ik armoe. Het is een beetje vernederend en wat leer je daar nu van? 

Prachtwacht schreef op 04-10-2023 om 13:06:

Ik bemoei me er wel mee, school wil weten hoe ze het het best kunnen aanpakken met hem, omdat het niet goed gaat. En ik vind strafwerk schrijven dan iets om over te zeggen dat gaat hem niet helpen.
Ik vind zelf strafwerk zinloos. En hij hoeft het van mij ook niet te maken. Hij schrijft nu een opstel over hoe hij het ervaart op school, dat leek me nuttiger.

Zolang jullie niet tot een plan van aanpak zijn gekomen lijkt mij dat dit het is waar zoon het nu even mee moet doen. Ik vind het (net als mijn voorgangers) heel raar dat jij zijn strafwerk vervangt door een andere opdracht.

Bloemenaandewaterkant schreef op 04-10-2023 om 13:20:

[..]

Ja, soms is dat nodig. Zeker als kind niet fijn op school zit en school ook niet weet wat te doen. Dan is straf misschien wel nodig maar strafregels nu niet gepast. Soms moet je niet op alle slakken zout willen leggen… als ouders al in gesprek zijn, wat is er mis om even te bellen met de ouder, bijvoorbeeld. Strafregels en straf geven puur om het saai te laten zijn ed vind ik armoe. Het is een beetje vernederend en wat leer je daar nu van?

Wat leer je nou van zo’n genânte moeder. 

Ik ben sowieso niet zo'n voorstander van straf, dus het zou mijn manier niet zijn.

Maar daarnaast heb ik alle vertrouwen in school en de opvatting dat ik me daar niet mee hoef te (/wil) bemoeien. Als er op school iets gebeurd, wordt dat op en door school opgelost op hun manier en ik meng me daar niet in. Dus als zij strafregels opleggen, prima. Het zou niet in me opkomen om kind dan maar iets anders te laten doen en ik kan me heel goed voorstellen dat de leraar daar totaal niet van gecharmeerd is. 

ik heb een flashback:
https://www.viafora.nl/forum/ouders-en-school/strafwerk-in-2-havo?page=11

Het verbaast me echt dat zoveel ouders zich hier tegenaan bemoeien. Zo stokoud ben ik nog niet (31) maar ik kan me echt niet herinneren dat dit gebeurde toen ik op de middelbare school zat. Ben benieuwd hoe ik zelf ga worden als mijn oogappeltjes naar de middelbare gaan. 

Prachtwacht schreef op 04-10-2023 om 13:06:

Juist omdat al bekend is dat er iets aan de hand is met met IADH kind vind ik het een beetje flauwekul. We zijn namelijk al aan het kijken hoe hij zijn gedrag kan aanpassen (denken nu zelfs aan medicatie), daar zijn al verschillende gesprekken over gevoerd met school. Kind is ook totaal niet gelukkig op school. Ik bemoei me er wel mee, school wil weten hoe ze het het best kunnen aanpakken met hem, omdat het niet goed gaat. En ik vind strafwerk schrijven dan iets om over te zeggen dat gaat hem niet helpen.
Ik vind zelf strafwerk zinloos. En hij hoeft het van mij ook niet te maken. Hij schrijft nu een opstel over hoe hij het ervaart op school, dat leek me nuttiger.

Dus jij besluit zonder overleg met de docent, zonder te weten waarom je zoon strafwerk heeft gekregen dat hij het niet hoeft te doen? Wat zou je ervan vinden als de docent jou komt vertellen dat je zoon niet hoeft af te wassen thuis, of zelf mag weten hoe laat ie naar bed mag of iets dergelijks?

troelahoep schreef op 04-10-2023 om 13:27:

[..]

Dus jij besluit zonder overleg met de docent, zonder te weten waarom je zoon strafwerk heeft gekregen dat hij het niet hoeft te doen? Wat zou je ervan vinden als de docent jou komt vertellen dat je zoon niet hoeft af te wassen thuis, of zelf mag weten hoe laat ie naar bed mag of iets dergelijks?

Met de toevoeging dat hij/zij dat echt een zinloos karwei vind. 

Aviendha schreef op 04-10-2023 om 13:23:

ik heb een flashback:
https://www.viafora.nl/forum/ouders-en-school/strafwerk-in-2-havo?page=11

Het verbaast me echt dat zoveel ouders zich hier tegenaan bemoeien. Zo stokoud ben ik nog niet (31) maar ik kan me echt niet herinneren dat dit gebeurde toen ik op de middelbare school zat. Ben benieuwd hoe ik zelf ga worden als mijn oogappeltjes naar de middelbare gaan.

Nou! Wij waren laatst bij een ouderavond van de middelbare school van een van onze kinderen. Op de school is in aanloop naar januari alvast een telefoonverbod ingevoerd. De avond verliep te genant voor woorden, allemaal ouders die bij de mentor probeerden voor elkaar te krijgen dat hun spruitje wel op de telefoon mocht in de les. Het leek bijna een dystopische film over telefoonverslaving. 

Ook IADH kinderen zijn wel eens vervelend of stout. Leer je kind te luisteren naar de leraar, agent of verkeersregelaar op straat ook al vind hij het stom. Luisteren naar gezaghebbers is ook een stukje opvoeding.

Mevrouw75 schreef op 04-10-2023 om 13:28:

[..]

Met de toevoeging dat hij/zij dat echt een zinloos karwei vind.

Hahaha, ja precies. 

Prachtwacht schreef op 04-10-2023 om 13:06:

Juist omdat al bekend is dat er iets aan de hand is met met IADH kind vind ik het een beetje flauwekul. We zijn namelijk al aan het kijken hoe hij zijn gedrag kan aanpassen (denken nu zelfs aan medicatie), daar zijn al verschillende gesprekken over gevoerd met school. Kind is ook totaal niet gelukkig op school. Ik bemoei me er wel mee, school wil weten hoe ze het het best kunnen aanpakken met hem, omdat het niet goed gaat. En ik vind strafwerk schrijven dan iets om over te zeggen dat gaat hem niet helpen.
Ik vind zelf strafwerk zinloos. En hij hoeft het van mij ook niet te maken. Hij schrijft nu een opstel over hoe hij het ervaart op school, dat leek me nuttiger.

Dan is het wel handig als je nu alvast een mail naar de docent stuurt en dit vertelt, dan kan die naar jou toe reageren. Anders krijgt je zoon het de volgende les allemaal over zich heen.

troelahoep schreef op 04-10-2023 om 13:30:

[..]

Nou! Wij waren laatst bij een ouderavond van de middelbare school van een van onze kinderen. Op de school is in aanloop naar januari alvast een telefoonverbod ingevoerd. De avond verliep te genant voor woorden, allemaal ouders die bij de mentor probeerden voor elkaar te krijgen dat hun spruitje wel op de telefoon mocht in de les. Het leek bijna een dystopische film over telefoonverslaving.

Echt waar? Te gênant. Hier waren ouders juist hartstikke blij. 

Tuurlijk TO. Lekker doen wat jij wil. 
Maar daarna niet huilie huilie doen, als de samenwerking met de school weinig constructief wordt. Blijkbaar zie jij niet in, dat dit zeker niet in het belang is van je zoon. 

Het spijt me zeer, maar jouw zoon is niet speciaal. Er zijn genoeg andere kinderen met etiketjes. Dat betekent nog niet, dat het getolereerd moet worden, dat andere leerlingen, last hebben van jouw zoon. 

Ik vind eigenlijk jouw reactie nogal lachwekkend, om heel eerlijk te zijn 

”We denken nu zelfs aan medicatie”. Zo zo. Poeh poeh. 
Wake up call; je kind is niet speciaal. Legio kinderen zitten aan de medicatie. Maak het allemaal niet zo ingewikkeld voor je zoon. 

PS: Ik slik zelf al decennia lang Ritalin. Dus ik weet, waar ik het over heb. 

Het lijkt me voor een puber ook best voor schut als hij zn strafwerk niet hoeft te maken van mama. Maar misschien is het tegenwoordig anders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.