Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolzwemmen buitenbad bij 14 graden verplicht?


Baantjes trekken als volwassene is anders dan zwemles voor kinderen. Als je nu gaat zwemmen, dan ga je in het water en je blijft daar in tot je klaar bent. Tijdens een zwemles komen kinderen vrij regelmatig op de kant voor instructie. Ze koelen dan snel af, zeker bij wind en regen. Kinderen hebben relatief gezien een groot lichaamsoppervlak (waarlangs ze warmte verliezen) ten opzichte van hun lichaamsinhoud. Daardoor raken ze sneller onderkoeld. En natuurlijk zijn er echte diehards die het wel fijn vinden, maar met de huidige temperaturen en het weer vind ik het heel begrijpelijk om te zeggen dat een kind hier niet aan meedoet. Zeker gezien het kind er slecht van slaapt.

Twee jaar geleden was ze 7 jaar oud. Je dochter heeft dus nog steeds last van die herinnering?

Of is er (thuis) misschien wat te veel over gepraat dat het te koud zal zijn.

Ik zou je dochter zeggen dat ze het twee jaar later best nog eens kan proberen. Wie weet ervaart ze het nu anders. 
Is ze inmiddels zo angstig, dan kan ze een keer mee kijken op de kant. Als ze dan ziet dat alle andere kinderen lekker zwemmen en blij aankleden, haalt dat haar zorg misschien weg. Helemaal thuis houden zou ik daarom niet doen. Een discussie over ‘verantwoord of niet’ zou ik ook niet gaan voeren, je ziet hoe de meningen hier uiteenlopen. Daarnaast denk ik dat school/zwembad hier ook over nadenken. 

MamaE schreef op 18-05-2021 om 23:30:

Baantjes trekken als volwassene is anders dan zwemles voor kinderen. Als je nu gaat zwemmen, dan ga je in het water en je blijft daar in tot je klaar bent. Tijdens een zwemles komen kinderen vrij regelmatig op de kant voor instructie. Ze koelen dan snel af, zeker bij wind en regen. Kinderen hebben relatief gezien een groot lichaamsoppervlak (waarlangs ze warmte verliezen) ten opzichte van hun lichaamsinhoud. Daardoor raken ze sneller onderkoeld. En natuurlijk zijn er echte diehards die het wel fijn vinden, maar met de huidige temperaturen en het weer vind ik het heel begrijpelijk om te zeggen dat een kind hier niet aan meedoet. Zeker gezien het kind er slecht van slaapt.

precies dit inderdaad.

"Een discussie over ‘verantwoord of niet’ zou ik ook niet gaan voeren, je ziet hoe de meningen hier uiteenlopen"

Dat is een wat merkwaardige redenering. Net alsof je alleen maar een discussie zou mogen voeren als iedereen het met je eens is. Maar als iedereen het met je eens is, hoef je geen discussie te voeren.

Groeten,

Temet

Kinderen kunnen ook tijdens de instructie in het water blijven. Alleen bij het oefenen van duiken van de kant hoeven ze er kort uit. De wachtrij hangt dan watertrappend aan de kant. Zo deden ze het bij mijn zoon ook in het binnenbad. 

Ook een zwemdocent kan de lesmethode aanpassen het als de docenten op school moesten de afgelopen periode.

Temet schreef op 19-05-2021 om 08:18:

"Een discussie over ‘verantwoord of niet’ zou ik ook niet gaan voeren, je ziet hoe de meningen hier uiteenlopen"

Dat is een wat merkwaardige redenering. Net alsof je alleen maar een discussie zou mogen voeren als iedereen het met je eens is. Maar als iedereen het met je eens is, hoef je geen discussie te voeren.

Groeten,

Temet

Ik zeg niet dat ze geen discussie mag voeren. Wat ik bedoel is dat het in dit geval klinkt als een probleem van dit kind. Ze ligt er al nachten wakker van en heeft twee jaar geleden er ook erg lang last van gehad. Ik lees nergens dat andere kinderen in de klas dit probleem ook hebben. 
Ik zou me daarom richten op het probleem van mijn kind. En dit ook aankaarten bij de juf. Een discussie over ‘of het verantwoord is’ kun je ook voeren, maar dan zit je kind nog steeds met dit probleem als de juf en het zwembad er een ander idee over hebben. Het is niet zo zwart-wit. De een vindt een beetje blauwbekken wel kunnen, de ander vindt het onverantwoord. 

Krijgt de juf meerdere individuele signalen, dan ga ik er vanuit dat ze er wat mee doet. 

Ik vind ook dat je als ouder zelf een beslissing moet nemen. Ik zou haar niet laten gaan, met name omdat ze er nu al tijden wakker van ligt etc. 

Overigens is hier ook al heel lang het buitenbad open en wordt daar flink gebruik van gemaakt. De watertemperatuur is er 21 graden. Ik vind dat behoorlijk koud en ga er echt niet in zwemmen. Man, fanatiek zwemmer, is 2 keer geweest. De eerste keer vond hij het wel te doen, de tweede keer verkrampte zijn spieren van de kou. Hij doet het dus ook niet meer en is heel blij dat eindelijk de binnenbaden weer open gaan voor banen zwemmen. 

Over het fenomeen "afdroogouder". Heb ik ook wel gedaan bij schoolzwemmen van mijn kinderen in groep 3 en 4. Het is vooral toezicht houden in de kleedkamer en dat het allemaal vlot gebeurt (bus wacht niet zo lang). Want de meeste kinderen kunnen zich inderdaad zelf afdrogen en aankleden, maar het gaat vaak heel langzaam (kletsen met de buurvrouw is veel leuker) en dan heb ik het nog niet eens over de onhandige kleding die sommige (meestal meisjes) dragen, zoals panty's en maillots.

Over het zwemmen in een verwarmd buitenbad. Dat kan meestal prima. Belangrijk is wel om daarna vlot af te drogen en aan te kleden. Dus gemakkelijke kleding aan (joggingbroek met trui bijvoorbeeld).

Junio schreef op 19-05-2021 om 10:40:

[..]

Een discussie over ‘of het verantwoord is’ kun je ook voeren, maar dan zit je kind nog steeds met dit probleem als de juf en het zwembad er een ander idee over hebben. Het is niet zo zwart-wit. De een vindt een beetje blauwbekken wel kunnen, de ander vindt het onverantwoord.

Krijgt de juf meerdere individuele signalen, dan ga ik er vanuit dat ze er wat mee doet.

De een zus en de ander zo, maar er is maar een partij met specifieke verantwoordelijkheid voor het kind en dat zijn de ouders. Ik zou dan ook helemaal geen discussie voeren maar gewoon meedelen dat mijn kind niet komt zwemmen. Dat het in die tussentijd graag een werkje doet in een verwarmde klas.

Overigens heb ik mooie herinneringen aan het onverwarmde buitenbad.

Ik zwom af tijdens een storm weet ik nog. Mega golven. 

https://aalsmeervandaag.nl/Media/Default/Sport/viba-3.jpg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.