Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolzwemmen buitenbad bij 14 graden verplicht?


Imi

Imi

18-05-2021 om 15:01

Ik heb als kind buitenschools zwemles gehad in een buitenbad. Ik was vrij mager en kwam letterlijk blauw van de kou terug van de zwemles. Niet het zwemmen zelf was koud, wel het wachten tijdens de uitleg en totdat je aan de beurt was. Je staat de helft van de les nat buiten in de wind. Ik ben er halverwege mee gestopt, het ging echt niet.

Mocht dit over mijn kind gaan, dan had ik haar  gewoon thuisgehouden.

Imi schreef op 18-05-2021 om 15:01:

Ik heb als kind [...]

Mocht dit over mijn kind gaan, dan had ik haar gewoon thuisgehouden.

Ja, vroeger...toen verwarmden ze zwembad vast niet eens.

Wat is er mis met het een keer proberen? het water kan prima verwarmd zijn, en de uitleg kan ook gebeuren terwijl de kinderen in het water blijven. 

Ik zou die van mij gewoon laten gaan. Denk je nou echt dat een leerkracht en/of instructeur daar de hele klas in zo'n folie wil gaan wikkelen of door de ambulance wil laten ophalen wegens onderkoeling? Mocht het wat koud zijn, dan stoppen ze echt wel als ze zien dat teveel kinderen het niet aankunnen.

Deze winter heb ik een paar keer in een verwarmd buitenbad gezwommen. Dat is het eerste baantje even doorbijten, daarna is het echt heel lekker.  Zo lekker dat ik er een paar keer naar de andere kant van het land voor ben gegaan.  Vorige week heb ik een zomerabonnement voor het buitenbad in het naburige dorp gekocht en ben ik daar in waer van 16 graden gedoken.  Ik heb het halve uur wel volgemaakt, maar dat bleef zo koud dat met het hoofd onder water zwemmen niet mogelijk was vanwege acute brain freeze. Dat moet je met een groep kinderen niet willen.

Imi

Imi

18-05-2021 om 15:52

Valeria,

Ik zwom in een verwarmd zwembad. Wat ik al schreef: niet het zwemmen was het probleem, wel het wachten op de kant, nat, in de wind. Ik raakte in het water niet meer opgewarmd.

Kind van TO heeft dit al een seizoen gedaan, goed lezen. Maar nu is het wel érg koud en guur.

Ik denk echt dat als je schriftelijk (mail, app, brief) aan de school laat weten dat jij het onverantwoord vindt om je kind in deze temperaturen te laten zwemmen, de kans groot is dat dit niet bij de leerplichtambtenaar belandt. Of, als het daar belandt, het verder nergens toe leidt.

Ik betwijfel ernstig of De Autoriteiten deze discussie eventueel bij de rechter willen hebben.

Maar als je geen zin hebt in een principiële aanvaring - ik kan me er alles bij voorstellen - dan is je dochter gewoon verkouden op de bewuste dag en dan moet ze de uitkomst van de coronatest afwachten. Mist ze een hele dag les in plaats van alleen zwemmen, als de school dat liever heeft.

Groeten,

Temet

Hier is al meer dan een jaar geen Schoolzwemmen / natte gymles meer door de coronamaatregelen. Ik moet wel zeggen dat het hier altijd in een binnenbad was. 

Ik vrees dat de school een afspraak heeft met de gemeente om het zwembad overdag gevuld te houden, en dat het buitenzwembad als enige open is. Dat lijkt me geen legitieme reden om met deze temepraturen te gaan zwemmen. De kinderen zijn dat niet gewend en kunnen dus ziek worden. 


TO, aangezien je de leerkracht hebt gemaild raad ik je aan niet meer met het smoesje van verkoudheid aan te komen.  Als deze zwemles jouw dochter uit haar slaap  en haar een hele zomer uit het zwembad houdt - dus eigenlijk haar zwemvaardigheid  eerder belemmert dan stimuleert -  dan is die les niet gezond voor haar.  En gaat ze dus niet mee.  Een kind met een arm in de mitella hoeft ook niet mee te gymmen. DIe mag een boekje lezen in een klas of helpen bij de kleuters.  Mijn advies is een beleefde doch duidelijke mail aan de leerkracht met de directie in de cc waarin je vraagt welk alternatief de school biedt (of een van bovenstaande twee voor te stellen)

Ik vind met 14° zwemmen in een onverwarmdbad wel koud hoor laat staan voor de kinderen.

als het bad verwarmd is kan het wel, maar als dat niet het geval is vind ik dat ze je niet moeten kunnen verplichten, 14° graden is koud als je nat bent, je koelt zo af.

en al helemaal als het bad niet verwarmd is, dan is het water gewoon koud.

Valeria schreef op 18-05-2021 om 15:15:

[..]

Ja, vroeger...toen verwarmden ze zwembad vast niet eens.

Wat is er mis met het een keer proberen? het water kan prima verwarmd zijn, en de uitleg kan ook gebeuren terwijl de kinderen in het water blijven.

Ik zou die van mij gewoon laten gaan. Denk je nou echt dat een leerkracht en/of instructeur daar de hele klas in zo'n folie wil gaan wikkelen of door de ambulance wil laten ophalen wegens onderkoeling? Mocht het wat koud zijn, dan stoppen ze echt wel als ze zien dat teveel kinderen het niet aankunnen.

als het water niet verwarmd is en het is 14°, dan is het water koud.laat staan als je nat aan de kant staat.probeer het zelf maar eens uit dan voel je meteen wat ik bedoel.

Ik vind het ook te koud, het mag wel iets warmer. En ik denk ook dat de zwemleiding niet gewend is om les te geven in die kou.

Wat ik me herinner was het hooguit even op een drafje weer naar het begin lopen maar dan snel weer in het water. Op de kant blijven was er niet bij, dat lijkt mij inderdaad een recept voor ziekte.

En het was wel even 'wennen' in het koude water, maar als je 'door' was dan merkte je dat niet meer. En zolang je in beweging blijft.

Ik vind het ook te koud voor jonge kinderen. Voor sommige kinderen is dit prima, voor andere een verschrikking. Mijn kinderen kwamen al bibberend en met paarse lippen uit een binnenzwembad. Als je zelf gaat zwemmen in een buitenbad en je houdt het tempo er in dan blijf je wel warm maar als deze kinderen (nog) niet goed kunnen zwemmen kunnen ze misschien ook niet goed in beweging blijven. Ook wordt er tijdens zwemles veel instructie gegeven, dan liggen de kinderen stil. Ook na het zwemmen lijkt het me erg koud. De kinderen kunnen zich vast zelf afdrogen en aankleden maar dat zal niet heel snel en soepel gaan, dan zitten ze vast ook een tijdje in de kou.

Ah ja, herinnneringen! Wij hadden ook schoolzwemmen in een buitenbad. Zo een  met houten beschoeing en een zandbodem, onverwarmd uiteraard. Met de klas op de fiets er naar toe, we zullen wel een jaar of 9-10-11 zijn geweest. Niet om te leren zwemmen, maar als een soort vervanging van de gymles.
Het ging niet door als de watertemperatuur (!) 13 graden of minder was. Oeh, om dat water van 14 graden in te gaan, viel niet mee.



Tja, hier ben ik afgelopen weken ook lekker met de kinderen gaan zwemmen. Rillend met de handdoek om je heen naar de buitendouche rennen en daarna lekker afdrogen en aankleden. 

Toen ik op de basisschool zat, was het buitenzwemmen vanaf de meivakantie tot aan de herfstvakantie, dus ja, zelfs in oktober nog buiten. Blauwe lippen en knikkende knietjes, maar na afloop heerlijk loom met zo'n warme gloed weer in de klas zitten. Dus nee, persoonlijk vind ik het niet absurd, maar ú bent de moeder en hoewel ik zelf het liefst zoveel mogelijk met de school zou meegaan, beslist u over uw kind.

Het is trouwens voor het eerst dat ik hoor van het woord 'afdroogmoeder'. Kunnen kinderen in die leeftijd dat niet allang zelf? 

Ik vind het bijzonder om het onverantwoord te vinden om in een buitenbad te gaan zwemmen in mei. Hier zijn altijd kinderen in het bad aan het spelen; dat weet ik omdat ik zelf 3x in de week baantjes trek. Die kinderen zien er allemaal hartstikke gezond uit hoor en de volwassenen in het bad voor het baantjes trekken ook. Ik vind het hartstikke goed dat school zwemmen organiseert: zowel voor de zwemveiligheid (niets zo onverantwoord als een kind dat niet goed zwemmen kan), voor de beweging en het opbouwen van een beetje weerstand. Over het algemeen is die zwemles wat mij betreft dus super, tegelijkertijd zijn er redenen te bedenken waardoor de zwemles beter overgeslagen kan worden. In dat geval zou ik het kind afmelden voor de les, zonder het hele lesprogramma ter discussie te stellen. 

Rachel. schreef op 18-05-2021 om 17:29:

Ik vind met 14° zwemmen in een onverwarmdbad wel koud hoor laat staan voor de kinderen.

als het bad verwarmd is kan het wel, maar als dat niet het geval is vind ik dat ze je niet moeten kunnen verplichten, 14° graden is koud als je nat bent, je koelt zo af.

en al helemaal als het bad niet verwarmd is, dan is het water gewoon koud.

Lucht van 14 graden is niet koud zonder wind. Dat was het vanmorgen ook en het buiten zwemmen was heerlijk. Bovendien pak je meteen een grote handdoek als je eruit komt. Of, dat kan. Ik doe dat pas bij iets kouder weer.

Nu over het water. Waarom zou er schoolzwemmen zijn in een totaal overwarmd zwembad? Dat er überhaupt schoolzwemmen is geeft al aan dat het waarschijnlijk warm genoeg is. Mijn zoon traint nu in een buitenbad. Dat wordt flink verwarmd en later op de dag is daar ook schoolzwemmen. Hij traint vóór school, dus meestal is het dan nog niet eens 14 graden boven water.

nou ja, ik kan me echt slecht voorstellen dat het zó koud is dat er al jaren iedere les 10 kinderen onderkoeld worden afgevoerd naar het ziekenhuis en dat men daar desondanks stug schoolzwemmen  blijft organiseren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.