Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

24-08-2021 om 13:47

Schoolplein verhalen, irritaties, noodzakelijk “kwaad” of gezellige boel?


Valeria schreef op 24-08-2021 om 16:44:

[..]

Volgens mij waren er bij mijn kinderen op school heel veel die van 9 tot 15 werkten. Dan heb je inderdaad weinig meer te doen om 15.15. Nog geen tijd om te eten of te sporten....

Vaak willen die kids ook nog lekker met elkaar spelen op het schoolplein en merken er niks van dat moeders staat te kletsen.. tenminste, zo zag ik dat wel eens als ik me nichtje en neefje ging ophalen van school, dat was 2 keer in de week.

Julali schreef op 24-08-2021 om 16:50:

[..]

Het was een vraag. Ik vraag me ook af waar al die vaders dan zijn die onregelmatige uren draaien? Er wordt alleen gesproken over moeders?

Vaders zijn daar ook veel neutraler in.. zover ik weet, ze komen letterlijk hun kind ophalen en weer weg, geen koffieleuten. Miss zoals blueheart in de auto wachten en als de kindjes eraan komen uitstappen en huts lekker na huis.

Zo zie ik hetzelf trouwens ook voor me.

Toen ik mijn nichtje en neefje ophaalde was ik ook zo neutraal daarin. Af en toe kwam een vader wel eens met me kletsen maar dat kwam omdat ik ze kende, maar meestal is het gwn ophalen en weg. 

Rachel. schreef op 25-08-2021 om 12:59:

[..]

Vaders zijn daar ook veel neutraler in.. zover ik weet, ze komen letterlijk hun kind ophalen en weer weg, geen koffieleuten. Miss zoals blueheart in de auto wachten en als de kindjes eraan komen uitstappen en huts lekker na huis.

Zo zie ik hetzelf trouwens ook voor me.

Toen ik mijn nichtje en neefje ophaalde was ik ook zo neutraal daarin. Af en toe kwam een vader wel eens met me kletsen maar dat kwam omdat ik ze kende, maar meestal is het gwn ophalen en weg.

Zo doet iedereen het bij ons. Je komt daar toch om je kind te brengen of op te halen? Niet om te keuvelen over elkaar? 

BlueHeart schreef op 24-08-2021 om 19:12:

[..]

Daar heb ik helemaal geen zin in hoor.

Kga stuk om jou, ik ben ook zo

Julali schreef op 25-08-2021 om 13:01:

[..]

Zo doet iedereen het bij ons. Je komt daar toch om je kind te brengen of op te halen? Niet om te keuvelen over elkaar?

Nouja ik snap wel in sommige gevallen als je het gwn weg goed met elkaar kunt vinden of leuke gesprekken hebt, dat je dan blijft kletsen.. al ben ik zelf niet iemand die een gesprek gaat starten.. maar als dat voorvalt ja, kan gebeuren, en meestal willen de kinderen nog flink samen spelen op het schoolplein dus ik kan het wel begrijpen dat ook leuk kan zijn.


Hier staan er ook groepjes op het schoolplein. Meestal groepjes ouders die elkaar al kennen, vlakbij elkaar wonen of waarbij de kinderen in dezelfde klas zitten. Eén groepje moeders wilde altijd alles regelen in school en populair doen, die gingen op hun vrije dag (parttime werkten ze) na het brengen gezellig met elkaar boodschappen doen. Nu zit mijn jongste in groep 8 en heeft ze me laten weten dat ze toch echt niet meer opgehaald wil worden. Vorig jaar haalde ik ook al niet op maar dat was omdat het niet mocht ivm corona. 

Julali schreef op 25-08-2021 om 13:01:

[..]

Zo doet iedereen het bij ons. Je komt daar toch om je kind te brengen of op te halen? Niet om te keuvelen over elkaar?

Wie zegt dan dat ze het over elkaar hebben? Mens kom eens los van je eigen wereldbeeld 

Julali schreef op 25-08-2021 om 11:44:

Bij ons is het onderscheid verdwenen tussen vaders en moeders, allemaal zijn ze even betrokken. Maar je merkt wel dat iedereen een baan heeft, dus 's ochtends zet je je kind af en gaat je kind naar binnen en ga je zelf ook gelijk door. En dan dus niet urenlang keuvelen op het schoolplein, of de wasmachine aanzetten en daarna de hond uitlaten, maar echt aan het werk.

Dat beeld dat vaak wordt geschetst van roddelende moeders op het schoolplein, herken ik niet. Dat klinkt voor mij als iets wat zich 40 jaar geleden afspeelde en nu misschien nog in een enkel dorp in de bible belt.

Ik ben echt benieuwd waar jij woont.. alles is zo anders daar😅🤣. En dat meen ik oprecht 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

25-08-2021 om 13:18

Rachel. schreef op 25-08-2021 om 13:11:

[..]

Ik ben echt benieuwd waar jij woont.. alles is zo anders daar😅🤣. En dat meen ik oprecht

Lala loopsie land 

Rachel. schreef op 25-08-2021 om 12:59:

[..]

Vaders zijn daar ook veel neutraler in.. zover ik weet, ze komen letterlijk hun kind ophalen en weer weg, geen koffieleuten. Miss zoals blueheart in de auto wachten en als de kindjes eraan komen uitstappen en huts lekker na huis.

Zo zie ik hetzelf trouwens ook voor me.

Toen ik mijn nichtje en neefje ophaalde was ik ook zo neutraal daarin. Af en toe kwam een vader wel eens met me kletsen maar dat kwam omdat ik ze kende, maar meestal is het gwn ophalen en weg.

Dat zie ik hier dan weer niet. 

Julali schreef op 25-08-2021 om 13:01:

[..]

Zo doet iedereen het bij ons. Je komt daar toch om je kind te brengen of op te halen? Niet om te keuvelen over elkaar?

En gewoon keuvelen mét elkaar? 

Rachel. schreef op 25-08-2021 om 12:59:

[..]

Vaders zijn daar ook veel neutraler in.. zover ik weet, ze komen letterlijk hun kind ophalen en weer weg, geen koffieleuten. Miss zoals blueheart in de auto wachten en als de kindjes eraan komen uitstappen en huts lekker na huis.

Zo zie ik hetzelf trouwens ook voor me.

Toen ik mijn nichtje en neefje ophaalde was ik ook zo neutraal daarin. Af en toe kwam een vader wel eens met me kletsen maar dat kwam omdat ik ze kende, maar meestal is het gwn ophalen en weg.

Ik zag er niet zoveel verschil in eigenlijk. Vaders en opa's stonden ook gewoon op het plein te kletsen. Sowieso moesten ze wel bij de kleuters, want die mochten niet weg als er geen ophaler was. 

Lekker nuffig druk druk druk doen zou niet werken, want no way dat je kleuter in z'n eentje naar de auto mocht lopen


Valeria schreef op 25-08-2021 om 13:36:

[..]

Ik zag er niet zoveel verschil in eigenlijk. Vaders en opa's stonden ook gewoon op het plein te kletsen. Sowieso moesten ze wel bij de kleuters, want die mochten niet weg als er geen ophaler was.

Lekker nuffig druk druk druk doen zou niet werken, want no way dat je kleuter in z'n eentje naar de auto mocht lopen


Ja kdenk dat het ook een beetje aan de buurt ligt.. hier zijn veel jonge vaders ook, en ze staan wel op het schoolplein maar heel anders dan de moeders. 

Vaders doen wel eens een gesprekje maar als kind er is zijn ze ook meteen weg.

Vaak is het een gesprekje van vader tot vader even of soms met mij maar omdat we elkaar wel kennen allemaal.

Maar dat zijn simpele gesprekjes en als de kinderen er zijn gaat iedereen ook. De moeders blijven hier soms wel wat langer staan, dat is hier bij de vaders niet echt het geval.

Valeria schreef op 25-08-2021 om 13:36:

[..]

Ik zag er niet zoveel verschil in eigenlijk. Vaders en opa's stonden ook gewoon op het plein te kletsen. Sowieso moesten ze wel bij de kleuters, want die mochten niet weg als er geen ophaler was.

Lekker nuffig druk druk druk doen zou niet werken, want no way dat je kleuter in z'n eentje naar de auto mocht lopen


Nee maar als ze de kinderen de deur uit zien komen stappen ze uit om ze van het schoolplein te halen. Zo deed de vader van mijn nichtje en neefje het zelf dan.

Maargoed die parkeer plaatsen staan dan wel direct aan het hek bij schoolplein.

Ik vind een praatje iets anders dan echt dat geroddel waar je vaak over hoort. Dat er een hele sociale subcultuur ontstaat rondom zo'n schoolplein, zoals bijvoorbeeld in de Luizenmoeder het geval is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.