Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:02 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 17:02:

[..]

Doe jezelf dan een lol voor je eigen gemoedsrust en vraag dat na bij de school. Kans is groot dat die energydrinks echt niet vanuit school komen maar dat het anders in elkaar steekt.

Kan ik doen maar te vaak scholen op (vreselijke) leugens betrapt.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

10-10-2022 om 17:04

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 17:02:

[..]

Kan ik doen maar te vaak scholen op (vreselijke) leugens betrapt.

Zoals?

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:04 Topicstarter

duizel schreef op 10-10-2022 om 07:00:

hoe vond je zoon dat feest eigenlijk? Heeft hij dat ook verteld of hij het een leuke avond vond of eigenlijk niet?

Ik begrijp nu van je dat zoon dit jaar op deze school gaat afmaken en dat jij gaat observeren wat je ervan vindt. Dat is op zich prima maar neem dan ook mee wat zoon ervan vindt.
Stel dat hij zijn draai niet heeft gevonden en zelf aangeeft weg te willen zou ik toch kiezen voor een school die opleidt tot een diploma. Voor zijn toekomst wel fijn. En dan bij voorkeur niet met staatsexamen.

In de stad waar ik werk staat een vrije middelbare school. Dat is een erg gewilde school. Daar worden voor de eerste kinderen afgewezen omdat er eigenlijk altijd teveel aanmeldingen zijn. Kinderen maken daar, in ieder geval in de onderbouw, hun huiswerk op school. Ze hebben wat langere schooldagen maar als ze thuiskomen hebben ze ook vrij. Hooguit nog een keer iets doorlezen voor een toets.

De school biedt meer lessen dan het regulier onderwijs. Ook houtbewerking en smeden bijvoorbeeld. En creatieve technologie. Er is veel aandacht voor sociale ontwikkeling. De school straalt ook rust uit.
Maar de dagen zijn er dus lang.

Ik zou mijn kind deze school gunnen maar helaas is het te ver weg. In de ochtend, in de spits denk ik wel 45 tot 60 minuten met de auto.
Tegelijkertijd zie ik ook nadelen in deze school. Er wordt ook euritme gegeven. Dingen als manden vlechten, smeden enz is ook verplicht, als je kind dit niet ziet zitten heeft het pech. De toelating is daarom ook streng. Ze kijken of je kind geschikt is voor dit onderwijs. De extra vakken zorgt ook voor extra druk. Het is niet in plaats van andere vakken het is echt er nog bij.

Zo hebben alle scholen voor en nadelen.

De democratische school net zo goed. Het grootste nadeel is natuurlijk dat het niet perse opleidt tot een diploma. Het kan wel met staatsexamen maar dat gaat veel vragen van leerlingen.
Ik vind het mooi in theorie, uitgaan van intrinsieke motivatie maar in de praktijk lijkt het me verdomd lastig. Ik moet voor het werk ook dingen doen omdat het gewoon moet, die ik niet perse leuk vindt. Misschien kun je eens uitzoeken hoeveel leerlingen daar de school eigenlijk verlaten met diploma? En wat ze na deze school gaan doen? De meeste scholen verzamelen deze gegevens wel.

Nu ben ik benieuwd welke school dat is...

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:05 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 10-10-2022 om 17:04:

[..]

Zoals?

Lang verhaal, maar het was echt niet ok. Om de eigen stoep schoon te vegen zeg maar. 

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 17:02:

[..]

Mijn kind houdt zich te vaak groot. Zelf als de omstandigheden minder leuk zijn. Sommige kinderen doen dat. Ik ken hem natuurlijk heel goed en zie wat dingen met hem doen. Omdat hij zich groot houdt, grijp ik soms in.

En dat is ook prima want dat is je rol als ouder. Maar bijna iedereen hier schrijft je keer op keer dat je hem te weinig loslaat, maar je wil het niet van ons aannemen. 

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 16:57:

[..]

Nee geen reguliere scholen.

Maar dan ben je dus bij zo'n feest geweest en heb je het zelf ervaren dat leerlingen dat daar leuk vinden? Of laat je, je nu erg leiden door de promotiepraatjes van zo'n alternatieve school die logischerwijs zijn eigen activiteiten niet zal afvallen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:06 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 10-10-2022 om 17:04:

[..]

Zoals?

Heel ander onderwerp, maar wist je dat onterechte meldingen door scholen te vaak voorkomt? Om de reputatie te redden? Kritische ouders wordt zo de mond gesnoerd. Talloze verhalen gehoord.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:07 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 17:05:

[..]

Maar dan ben je dus bij zo'n feest geweest en heb je het zelf ervaren dat leerlingen dat daar leuk vinden? Of laat je, je nu erg leiden door de promotiepraatjes van zo'n alternatieve school die logischerwijs zijn eigen activiteiten niet zal afvallen.

Dat zou ik graag doen idd. Maar helaas ervaar je het pas als je er bent. Wel gehoord van andere ouders hoe leuk het is.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

10-10-2022 om 17:08

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 17:06:

[..]

Heel ander onderwerp, maar wist je dat onterechte meldingen door scholen te vaak voorkomt? Om de reputatie te redden? Kritische ouders wordt zo de mond gesnoerd. Talloze verhalen gehoord.

Gehoord of eigen ervaring? 

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 17:02:

[..]

Kan ik doen maar te vaak scholen op (vreselijke) leugens betrapt.

Ja oke dat is je eigen keuze natuurlijk. Masr je brengt het hier op dit forum als een waarheid dat de school energydrinks schenkt op het schoolfeest en hoe fout dat wel niet is terwijl jij het ook maar van " horen zeggen"  hebt. Dat is geen feit natuurlijk. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:08 Topicstarter

Rhonda schreef op 10-10-2022 om 17:05:

[..]

En dat is ook prima want dat is je rol als ouder. Maar bijna iedereen hier schrijft je keer op keer dat je hem te weinig loslaat, maar je wil het niet van ons aannemen.

Nee, omdat ik natuurlijk een completer plaatje heb en weethoe vaak hij wel zijn eigen gang gaat. Ook met ov naar school. Geen probleem. Dit gaat over sfeer op school en communicatie met school en type onderwijs.

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 17:02:

[..]

Kan ik doen maar te vaak scholen op (vreselijke) leugens betrapt.

Zo, dat is nogal een uitspraak. Ik heb zes kinderen, die bij elkaar op twee verschillende scholen hebben gezeten en allemaal op dezelfde basisschool. Dus met mijn grote gezin heb ik maar contact gehad met drie scholen. Ik ben erg benieuwd hoe jij “vaak scholen op leugens hebt betrapt”. Misschien heb jij nog meer kinderen, dat vermoed ik niet want je zit erg bovenop je twaalfjarige. Met hoeveel scholen heb jij zo’n intensief contact gehad dat jij ze op leugens hebt kunnen betrappen? 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:10 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 17:08:

[..]

Ja oke dat is je eigen keuze natuurlijk. Masr je brengt het hier op dit forum als een waarheid dat de school energydrinks schenkt op het schoolfeest en hoe fout dat wel niet is terwijl jij het ook maar van " horen zeggen" hebt. Dat is geen feit natuurlijk.

Ik heb het niet met eigen ogen gezien. Mag niet naar binnen Zal zoon eens vragen te kijken wat er is. Maar leerling buiten bij feest zei dat zoon geld mee moest nemen voor als hij zo'n drankje wil kopen.

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 14:26:

[..]

Vanmorgen had ik de leerlingenraad van de onderbouw bij mij, eens in de zoveel weken hebben wij dit soort bijeenkomsten met groepen leerlingen omdat wij ook hun mening belangrijk vinden. Ik heb de vraag voorgelegd van hoe zouden jullie het vinden als we een feest gaan organiseren voor leerlingen met hun ouders.
Nou ik heb het echt 3x uit moeten leggen dat ik dit serieus bedoelde want ze waren allen in de beleving dat dit de grap van de dag was. En nee daar zaten ze echt niet op te wachten.

Hahaha, nu praten ze over je als de juf met de achterlijke ideeën! Zie nu maar weer je reputatie te redden. 😜

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:11 Topicstarter

Rhonda schreef op 10-10-2022 om 17:08:

[..]

Zo, dat is nogal een uitspraak. Ik heb zes kinderen, die bij elkaar op twee verschillende scholen hebben gezeten en allemaal op dezelfde basisschool. Dus met mijn grote gezin heb ik maar contact gehad met drie scholen. Ik ben erg benieuwd hoe jij “vaak scholen op leugens hebt betrapt”. Misschien heb jij nog meer kinderen, dat vermoed ik niet want je zit erg bovenop je twaalfjarige. Met hoeveel scholen heb jij zo’n intensief contact gehad dat jij ze op leugens hebt kunnen betrappen?

Dat is een lang verhaal. Maar ik sta voor wat ik zeg. Ik heb een duidelijk beeld gekregen van de onderwijssector, heb een heel lelijke kant gezien. Wat niet wegneemt dat kennis mooi is, er een leerplicht is en op scholen ook deskundige, integerere, kindvriendelijke mensen werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.