Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 00:17 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 09-10-2022 om 12:53:

[..]

Of misschien kan ze regelen dat haar kind nog een paar jaar op de basisschool blijft. Kan ie lekker buitenspelen en mag zij gewoon mee naar binnen

Wat een superidee, dankjewel!

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 00:20 Topicstarter

Gingergirl schreef op 09-10-2022 om 12:13:

[..]

 of het nou regulier, particulier, vrije school of B3 school is overal zul je positieve en negatieve dingen tegenkomen. Neem dat aan van mensen die er ervaring mee hebben.

Dat denk ik ook. Daarom weet ik het even niet. We kijken het even aan.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 00:27 Topicstarter

Gingergirl schreef op 09-10-2022 om 12:27:

[..]

Het was geen beschuldiging, je gaf zelf een aantal posts terug aan toen een forummer vroeg " hoe ga je het dan doen als hij feestjes heeft bij klasgenoten thuis, je kunt er dan ook niet bij gaan zitten, dat je hier niet over nagedacht had". Je geeft aan dat je een schoolfeest liever samen viert....dus leerlingen met hun ouders erbij? Dat doen ze zelfs in groep 8 al niet meer. Dan moet je, je toch echt meer gaan verdiepen in pubers hoor want die zitten daar echt niet op te wachten. Kijk jij hoeft het ook geen leuk feestje te vinden...het is ook niet jouw feestje. Ook hier wil je weer vooral wat jij wilt....het gaat niet om jou, het gaat om je zoon. Jij vind het een grote overgang, dat kan maar is iets waar jij aan moet werken, loslaten is moeilijk maar hoort ook bij de opvoeding.

Scholen kunnen je niet inlichten over wie waar woont ivm privacywetgeving. Contact kunnen pubers prima zelf regelen dat hoef jij niet meer te doen voor hem. Ook daar....loslaten, het is geen klein kind meer.

Als mijn zoon zelf aangeeft naar een concert te willen, naar een feest met harde muziek en energydrinks, ok, dan wil ik erover nadenken. Mijn hele punt is juist dat mijn zoon helemaal nog niet hierom vraagt. Hij gaat omdat ik hem niet als enige niet wil laten gaan, maar hij wordt in iets ondergedompeld waar hij zelf niet om vraagt. Waarom nu al dingen voorzetten waar nog geen specifieke behoefte aan is?

En dan die sfeer, met bewakers. 12 jaar! Ik vind het echt idioot. Maar misschien is dat wel de maatschappij van nu: idioot.

Hij praat wel over een brommer. Dat is duidelijk, dat wil hij graag. Nog even wachten, maar zodat het kan, zal dat gebeuren.  Hij geeft heel duidelijk aan wat hij wil. Niet dat dan alles kan, maar ik heb er moeite mee kinderen zo snel mogelijk richting puberteit te duwen, omdat dat nu eenmaal zo gaat. Want ja, ze zijn toch 12 hè? Dan wil je feesten, energydrinks.. En als ze veranderen mede door school ligt dat vooral aan de hormonen. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 00:31 Topicstarter

Gingergirl schreef op 09-10-2022 om 12:27:

[..]

Het was geen beschuldiging, je gaf zelf een aantal posts terug aan toen een forummer vroeg " hoe ga je het dan doen als hij feestjes heeft bij klasgenoten thuis, je kunt er dan ook niet bij gaan zitten, dat je hier niet over nagedacht had". Je geeft aan dat je een schoolfeest liever samen viert....dus leerlingen met hun ouders erbij? Dat doen ze zelfs in groep 8 al niet meer. Dan moet je, je toch echt meer gaan verdiepen in pubers hoor want die zitten daar echt niet op te wachten. Kijk jij hoeft het ook geen leuk feestje te vinden...het is ook niet jouw feestje. Ook hier wil je weer vooral wat jij wilt....het gaat niet om jou, het gaat om je zoon. Jij vind het een grote overgang, dat kan maar is iets waar jij aan moet werken, loslaten is moeilijk maar hoort ook bij de opvoeding.

Scholen kunnen je niet inlichten over wie waar woont ivm privacywetgeving. Contact kunnen pubers prima zelf regelen dat hoef jij niet meer te doen voor hem. Ook daar....loslaten, het is geen klein kind meer.

Dat niet nagedacht sloeg niet op feestjes van vrienden. Daar ga ik niet bij zitten. Wil niet eens weten wat ze doen!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

10-10-2022 om 05:37

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 00:27:

[..]

Als mijn zoon zelf aangeeft naar een concert te willen, naar een feest met harde muziek en energydrinks, ok, dan wil ik erover nadenken. Mijn hele punt is juist dat mijn zoon helemaal nog niet hierom vraagt. Hij gaat omdat ik hem niet als enige niet wil laten gaan, maar hij wordt in iets ondergedompeld waar hij zelf niet om vraagt. Waarom nu al dingen voorzetten waar nog geen specifieke behoefte aan is?

En dan die sfeer, met bewakers. 12 jaar! Ik vind het echt idioot. Maar misschien is dat wel de maatschappij van nu: idioot.

Hij praat wel over een brommer. Dat is duidelijk, dat wil hij graag. Nog even wachten, maar zodat het kan, zal dat gebeuren. Hij geeft heel duidelijk aan wat hij wil. Niet dat dan alles kan, maar ik heb er moeite mee kinderen zo snel mogelijk richting puberteit te duwen, omdat dat nu eenmaal zo gaat. Want ja, ze zijn toch 12 hè? Dan wil je feesten, energydrinks.. En als ze veranderen mede door school ligt dat vooral aan de hormonen.

Ik zou dan wel gewoon meteen voor een auto rijbewijs gaan, kan al vanaf 16,5 jaar, dan bespaar je jezelf die 900 euro voor een brommerrijbewijs

hoe vond je zoon dat feest eigenlijk? Heeft hij dat ook verteld of hij het een leuke avond vond of eigenlijk niet? 

Ik begrijp nu van je dat zoon dit jaar op deze school gaat afmaken en dat jij gaat observeren wat je ervan vindt. Dat is op zich prima maar neem dan ook mee wat zoon ervan vindt.
Stel dat hij zijn draai niet heeft gevonden en zelf aangeeft weg te willen zou ik toch kiezen voor een school die opleidt tot een diploma. Voor zijn toekomst wel fijn. En dan bij voorkeur niet met staatsexamen.

In de stad waar ik werk staat een vrije middelbare school. Dat is een erg gewilde school. Daar worden voor de eerste kinderen afgewezen omdat er eigenlijk altijd teveel aanmeldingen zijn. Kinderen maken daar, in ieder geval in de onderbouw, hun huiswerk op school. Ze hebben wat langere schooldagen maar als ze thuiskomen hebben ze ook vrij. Hooguit nog een keer iets doorlezen voor een toets. 

De school biedt meer lessen dan het regulier onderwijs. Ook houtbewerking en smeden bijvoorbeeld. En creatieve technologie. Er is veel aandacht voor sociale ontwikkeling. De school straalt ook rust uit. 
Maar de dagen zijn er dus lang. 

Ik zou mijn kind deze school gunnen maar helaas is het te ver weg. In de ochtend, in de spits denk ik wel 45 tot 60 minuten met de auto. 
Tegelijkertijd zie ik ook nadelen in deze school. Er wordt ook euritme gegeven. Dingen als manden vlechten, smeden enz is ook verplicht, als je kind dit niet ziet zitten heeft het pech. De toelating is daarom ook streng. Ze kijken of je kind geschikt is voor dit onderwijs. De extra vakken zorgt ook voor extra druk. Het is niet in plaats van andere vakken het is echt er nog bij. 

Zo hebben alle scholen voor en nadelen. 

De democratische school net zo goed. Het grootste nadeel is natuurlijk dat het niet perse opleidt tot een diploma. Het kan wel met staatsexamen maar dat gaat veel vragen van leerlingen. 
Ik vind het mooi in theorie, uitgaan van intrinsieke motivatie maar in de praktijk lijkt het me verdomd lastig. Ik moet voor het werk ook dingen doen omdat het gewoon moet, die ik niet perse leuk vindt. Misschien kun je eens uitzoeken hoeveel leerlingen daar de school eigenlijk verlaten met diploma? En wat ze na deze school gaan doen? De meeste scholen verzamelen deze gegevens wel. 

Battle-Royale schreef op 10-10-2022 om 05:37:

[..]

Ik zou dan wel gewoon meteen voor een auto rijbewijs gaan, kan al vanaf 16,5 jaar, dan bespaar je jezelf die 900 euro voor een brommerrijbewijs

Dan moet je er tot 18 naast zitten, ja dat past wel bij deze mama maar ik gun dit joch eerder de vrijheid.

duizel schreef op 10-10-2022 om 07:00:


Tegelijkertijd zie ik ook nadelen in deze school. Er wordt ook euritme gegeven. Dingen als manden vlechten, smeden enz is ook verplicht, als je kind dit niet ziet zitten heeft het pech.

Die snap ik niet. Als je kind duits of scheikunde niet ziet zitten hebben ze toch ook pech? 

Mamanatuurlijk, realiseer je je eigenlijk wel de leeftijdsverschillen en ontwikkelingsverschillen in de brugklas?
Je hebt nog echte kinderlijke leerlingen van net 12 in zo'n brugklas. Kinderen zoals jouw zoon en mijn zoon destijds.
Maar ook de 14 jarige die is blijven zitten en vol in de puberteit zit. Net als de vroege puber van 13 etc. 
Dat verschil begint al in groep 7 maar het lijkt of jou dat nooit is opgevallen. Je gaat in alle berichten er vanuit dat alle leerlingen zijn zoals jouw zoon en de ouders zoals jij. Dat is niet zo.

Een voorbeeld: eerste ouderavond in de 2e bij de klas van zoon vond 1 van de moeders dat de mentor haar moest bellen als hij haar zoon zag roken, ook als dit na schooltijd en buiten de school zou zijn.
Alle ouders die in het lokaal zaten zaten te gniffelen of zelfs hardop te lachen. Docent heeft toen uitgelegd dat ze zelfs onder schooltijd daar niet voor bellen. Dat hun kind dan wel straf krijgt want het mag niet op het plein maar dat de leerling dan zelf aan zijn ouders moet vertellen waarom hij een week een blokrooster heeft (eerste tot laatste uur een week lang) en dat het buiten schooltijd of buiten de schoollocatie niet aan school is om daar wat van te zeggen. Deze moeder bleef maar door gaan net als jij hier tot ze gevraagd werd door een andere ouder om te stoppen want er waren belangrijker onderwerpen te bespreken. Haar zoon kwam van de vrije school en was volgens mijn zoon een van de weinigen in de klas die toen rookte maar dat had hij goed verborgen gehouden voor zijn ouders want volgens zijn moeder rookte hij niet en zouden de andere leerlingen hem daartoe aanzetten.

Puberteit is een tijd van loslaten en losmaken. Kan heftig zijn kan ook een periode van veel humor zijn om het geklungel met veranderende lichamen en de eerste stappen op het liefdespad. De meesten drogen op tot heel leuke jongvolwassenen. Vooral als je ze ruimte geeft om dingen zelf te ontdekken en om te gaan met dingen die thuis anders gaan. Die basis heb je vanaf zijn geboorte meegegeven en geef je nu nog steeds mee, maar je bent over de helft van de tijd die er is om op te voeden je moet nu gaan kijken naar afhechten, en daar op voor gaan sorteren. 

Zoon is 17, was ook nog kinderlijk toen hij naar de middelbare ging, moest leren huiswerk maken en plannen, keek zijn ogen uit op het eerste schoolfeest met zijn even kinderlijke vriendjes. Alleen verbaasde mij dat niets zoals het jou wel lijkt te verbazen. Want wat zoon en ook docenten vertelden was het niet anders dan toen ik zelf naar de middelbare ging.

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 00:27:

[..]

Als mijn zoon zelf aangeeft naar een concert te willen, naar een feest met harde muziek en energydrinks, ok, dan wil ik erover nadenken. Mijn hele punt is juist dat mijn zoon helemaal nog niet hierom vraagt. Hij gaat omdat ik hem niet als enige niet wil laten gaan, maar hij wordt in iets ondergedompeld waar hij zelf niet om vraagt. Waarom nu al dingen voorzetten waar nog geen specifieke behoefte aan is?


Waarom zou je hem dwingen als hij niet wil? Is weer wat jij wil en niet wat hij wil. 

Due-scimmie schreef op 10-10-2022 om 08:28:

[..]

Waarom zou je hem dwingen als hij niet wil? Is weer wat jij wil en niet wat hij wil.

Ik vraag me af of hij wel de enige was die niet ging. Dat zit ook weer in het hoofd van mamanatuurlijk.

Thomass schreef op 10-10-2022 om 08:54:

[..]

Ik vraag me af of hij wel de enige was die niet ging. Dat zit ook weer in het hoofd van mamanatuurlijk.

Voor een eerste schoolfeest kan ik me dat ook wel weer voorstellen dat je dan tegen je brugger zegt: ga nu maar want de rest vindt het ook spannend en ze gaan allemaal. 

Zeker als het je oudste of je enige is, dan is dat wat moeilijker in te schatten. Bij de en school gaan ze ook allemaal, bij een andere school kan dat weer anders zijn. 

Sorry, maar naar een schoolfeest met je ouders op de middelbare school...dan zou ik dus niet gaan. Veel kinderen vinden het juist fijn dat hun ouders niet meer alles weten en iedereen en hun ouders kennen.
Ik vind het ook niet gek dat er weinig kinderen uit jullie buurt op die school zitten als die school zo ver weg ligt. De meeste leerlingen gaan naar een school in de buurt. Sommige kiezen bewust voor een categoraal gymnasium of vrije school en zijn bereid daarvoor verder te reizen. Maar die komen dan ook uit een hele straal rondom de school, niet allemaal uit hetzelfde dorp 35 km verderop. 
Tuurlijk mag de school geen adresgegevens van leerlingen zomaar met jou delen.
Maar je zoon heeft toch klasgenoten waar hij aan kan vragen waar ze wonen om bijvoorbeeld samen te rijden naar een feestje? Je doet net alsof de school alle informatie zelf moet aandragen, terwijl je zoon ook zelf dingen kan regelen. 
Het komt op mij over alsof jij denkt dat hij nog weinig zelf kan. 

Je schrijft ook steeds over 'we zitten niet op onze plek'. Hoezo 'we'? De school van je zoon is niet jouw plek. Je hoeft je er niet thuis te voelen. 
En waarom verhuizen voor een school? Dat zou ik nu nooit doen. Zeker niet als de school dan alsnog een uur met OV is. En dan steeds als het niet bevalt weer verhuizen en weer een nieuwe school?
Ik ben wel benieuwd op welke scholen ouders wel mee naar binnen mogen. Jij schrijft een aantal scholen te kennen waar dat mag. Verder kent niemand hier dergelijke scholen en vindt ook niemand het wenselijk. Zie het als werk; ik neem mijn man en kind ook niet mee naar mijn werk. Mijn man gaat naar zijn eigen werk en mijn kind gaat naar school (haar werk). 

Er zijn inderdaad wat meer alternatieve scholen waar een deel van de leerlingen terecht komt als ze uitvallen op regulier onderwijs. Maar zelfs als het onder regulier onderwijs valt. Hier in de buurt zit een agora school. Die nemen alleen nog maar brugklassers aan en kinderen van wie er al een broer of zus op school zit. Omdat er teveel leerlingen terecht kwamen die uitvielen op andere scholen en ze wilden geen afvoerputje worden. Plus nog dat het leren vanuit intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid ook een bepaalde inzet en werkhouding en zelfstandigheid vereist en juist de groep dropouts heeft dat lang niet altijd. Veel leerlingen doen daar wel gespreid examen en het slagingspercentage is nog niet geweldig als je het mij vraagt. 

Je schrijft dat je zoon erg veranderd is sinds hij naar de middelbare school gaat. Is hij niet gewoon erg moe? Een nieuw ritme, meer energie moeten steken in nieuwe mensen, een nieuwe omgeving,  voor de ene is dat vermoeiender dan de andere. Een niet te lange reistijd was hier een belangrijk punt bij onze schoolkeuze. Ook probeer ik af en toe bij te springen als ik merk dat huiswerk/lessen te lang duren. Even iets samen bekijken of een opdracht samen maken zorgt voor meer vrije tijd en ontspanning achteraf.

Heeft je zoon een mobiele telefoon. Vaak wordt er een groep gemaakt in Whatsapp, soms twee (één met de mentor in de groep, bedoeld voor schoolzaken) en één van de eigen klas.
Zo kan hij (niet jij) iedereen bereiken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.