Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


Plantenbak schreef op 09-10-2022 om 11:59:

[..]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. De school die ik ken heeft juist heel veel kinderen waar iets mee is en die uitvielen op het reguliere onderwijs.

Ik denk dat juist op onderwijsvormen al democratisch onderwijs veel kinderen zitten waar iets mee is.

Vrije scholen zijn trouwens gewoon reguliere scholen. Ook op vrije scholen kunnen ouders echt niet in de aula gaan zitten werken terwijl ze wachten tot de school uit is.

Mijn partner heeft op een democratische school gewerkt en inderdaad veel kinderen die op regulier onderwijs uitvielen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

09-10-2022 om 12:53

Gingergirl schreef op 09-10-2022 om 12:27:

[..]

Het was geen beschuldiging, je gaf zelf een aantal posts terug aan toen een forummer vroeg " hoe ga je het dan doen als hij feestjes heeft bij klasgenoten thuis, je kunt er dan ook niet bij gaan zitten, dat je hier niet over nagedacht had". Je geeft aan dat je een schoolfeest liever samen viert....dus leerlingen met hun ouders erbij? Dat doen ze zelfs in groep 8 al niet meer. Dan moet je, je toch echt meer gaan verdiepen in pubers hoor want die zitten daar echt niet op te wachten. Kijk jij hoeft het ook geen leuk feestje te vinden...het is ook niet jouw feestje. Ook hier wil je weer vooral wat jij wilt....het gaat niet om jou, het gaat om je zoon. Jij vind het een grote overgang, dat kan maar is iets waar jij aan moet werken, loslaten is moeilijk maar hoort ook bij de opvoeding.

Scholen kunnen je niet inlichten over wie waar woont ivm privacywetgeving. Contact kunnen pubers prima zelf regelen dat hoef jij niet meer te doen voor hem. Ook daar....loslaten, het is geen klein kind meer.

Of misschien kan ze regelen dat haar kind nog een paar jaar op de basisschool blijft. Kan ie lekker buitenspelen en mag zij gewoon mee naar binnen

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:40:

[..]


We zijn verhuisd en ik verwachtte dan veel kinderen uit deze plaats ook naar die school gingen. Nu blijkt van niet. Ik kom er ook niet goed achter, want de school zegt: zoek zelf maar uit of hier kinderen uit jullie woonplaats zitten. Dat is niet in het belang van mijn kind, ik zoek graag contact met die ouders.


Je kind kiest voor een categoraal gymnasium op, naar nu blijkt, een uur ov tijd en 7 kwartier fietstijd en je verwacht 'veel kinderen' uit jouw woonplaats die naar dezelfde school gaan? Het is een categoraal gymnasium, hoeveel procent van de kinderen gaat überhaupt naar zo'n school buiten de leerlingen in de grote steden? Had je niet echt een woonplaats dichterbij kunnen kiezen?

Ik blijf echt verbijsterd naar je postings kijken. Precies dat waar we je voor de zomervakantie voor waarschuwden, nl dat je kind verandert en jij dat aan school zou wijten, is wat je nu doet. 

Je zoekt heldhaftig door naar argumenten waarom jouw kind géen puber is. Je wil heel graag dat hij niet de KontTegenDeKrib-fase en wennenAanMiddbareSchoolperiode doormaakt. Plus je hebt de arrogante te denken dat  jij wel die ene hele speciale zoon hebt opgevoed die alleen maar naar schermpjes kijkt omdat hij niet op de juiste school zit. 

Als je niet ziet dat middelbare school leerlingen zich losmaken, ouders wat meer op de achtergrond komen, en dat elke middelbare school worstelt met alcohol op feesten en drugs-/snuf-/vaperhandel op het schoolplein is het misschien zinvol wat meer te lezen tijdens de middernachtelijke uurtjes. Meer lezen over hoe een puber zich ontwikkeld ipv maar te blijven schrijven over hoe een kind klein gehouden kan worden. 
Of probeer wat meer vertrouwen in je kind te hebben, ga slapen ‘s-nachts en lees die boeken overdag. Is misschien voor je kind ook prettiger, als zijn moeder wat realistischer naar zijn opleiding en ontwikkeling kijkt. 

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:26:

[..]

Oei, aan problematische leerlingen heb ik niet gedacht. Denk toch dat dat bij vrije scholen niet de reden zal zijn van aanmelden, eerder levensvisie.

Deze mentor is geschrokken van een kritische houding en andere normen en reageerde door me te behandelen als een kleuter. En zoals ik aangaf: op open dag en kennismakingsdag was op school in de kantine werken geen probleem. Niet de bottleneck, maar om even aan te geven dat een beeld vertekend kan zijn voordat je eraan begint. Om maar niet te spreken van hun reactie toe ik aangaf dat weer te willen doen.

Ook bepaalde feiten die ik later van andere hoorde, wist ik niet van tevoren.

Ik bespreek mijn twijfels op dit moment niet met mijn zoon en help hem waar nodig om in elk geval dit jaar goed door te komen. Daarna zien we wel verder. Dus ik ben me bewust van wat je zegt en om hem op zijn plek te laten zijn.

Ik observeer hem en kijk of dit voor hem de juiste plek is. We zullen zien.

Je zal je verbazen hoeveel leerlingen op een vrije school zitten omdat ze op een andere school niet aarden wegens oa problematisch gedrag. Ik denk daarnaast zomaar dat de mentor door een muur van drammerigheid heen moest. En je weet dat een kantine op de open dag drukker bezocht wordt dan tijdens een reguliere dag en dat er dan dus niet een ouder hoeft mee te helpen en dat een nee, gewoon een nee is? Dat je daar dan dus niet over in discussie ofzo hoeft te gaan?

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:27:

[..]

Nee, daar heeft hij niet voor gekozen, dat heb ik al verschillende keren aangegeven.

Waarom zit hij daar eigenlijk?

Heb jij doorgedramd en durfde hij geen nee te zeggen?

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:32:

[..]

Dat is waar. Maar ik behoor tot het soort mensen dat kritisch is, graag hervormt als het beter kan. Er zijn wel degelijk alternatieve onderwijssystemen. De vraag is of je daar genoeg leert. Ik heb me uitvoerig ingelezen en een flink aantal onderzoeken zegt van wel. Mits goed begeleid.

Bedankt voor de tip voor de mentor, neem ik ter harte.

Het is de vraag of jouw hervorming ook bij de school past. Nogmaals: de school met ook met andere leerlingen en ouders te maken, niet alleen met jou.

dan

dan

09-10-2022 om 18:00

Biebel schreef op 09-10-2022 om 16:27:

Ik blijf echt verbijsterd naar je postings kijken. Precies dat waar we je voor de zomervakantie voor waarschuwden, nl dat je kind verandert en jij dat aan school zou wijten, is wat je nu doet.

Je zoekt heldhaftig door naar argumenten waarom jouw kind géen puber is. Je wil heel graag dat hij niet de KontTegenDeKrib-fase en wennenAanMiddbareSchoolperiode doormaakt. Plus je hebt de arrogante te denken dat jij wel die ene hele speciale zoon hebt opgevoed die alleen maar naar schermpjes kijkt omdat hij niet op de juiste school zit.

Als je niet ziet dat middelbare school leerlingen zich losmaken, ouders wat meer op de achtergrond komen, en dat elke middelbare school worstelt met alcohol op feesten en drugs-/snuf-/vaperhandel op het schoolplein is het misschien zinvol wat meer te lezen tijdens de middernachtelijke uurtjes. Meer lezen over hoe een puber zich ontwikkeld ipv maar te blijven schrijven over hoe een kind klein gehouden kan worden.
Of probeer wat meer vertrouwen in je kind te hebben, ga slapen ‘s-nachts en lees die boeken overdag. Is misschien voor je kind ook prettiger, als zijn moeder wat realistischer naar zijn opleiding en ontwikkeling kijkt.


Hier sluit ik me volledig bij aan! Elk kind verandert als hij/zij naar de middelbare school gaat, de een natuurlijk meer dan de ander. Het is een hele verandering en zeker als je naar een school gaat die een stuk verder reizen is, waar je als enige van je vroegere klasgenoten heen gaat. En misschien beginnen de hormonen ook al mee te spelen? 

Ik ben vanwege mijn lerarenopleiding een tijdje op een voortgezette vrije school geweest voor stage en daar zijn inderdaad wel leerlingen geplaatst die elders zijn uitgevallen. Máár: de sfeer was daar echt een stuk zachter, aandachtig en meer betrokken dan op andere middelbare scholen. Nog speeltoestellen op het schoolplein (echt waar) die ook nog gebruikt worden (4e klassers zitten ook nog op een schommel als die er is) en ook een telefoonverbod wat werkte. Leerlingen vonden het soms wel stom van de telefoons maar iedereen was ervan overtuigd dat het beter was zo. De populatie was echt wat creatiever, opener en socialer dan wat ik elders heb gezien. Ik denk dat het meer in de buurt komt van wat Mamanatuurlijk zou willen (maar ook daar komen geen ouders meer in de school, zijn de kinderen wel echt puberaal en hebben ze veel huiswerk). 
  
Vrije school was aanvankelijk niet mijn eerste keuze want ik had daar het vooroordeel bij dat het zijig zou zijn, zweverig en te geitenwollensokkerig. Maar achteraf gezien vond ik het zijige en sokkengehalte heel erg mee vallen, het was alleen licht confessioneel te noemen met echt meer aandacht voor andere dingen dan het cognitieve. Nadelen zijn de hoge ouderbijdrage en toch een beetje een buiten de maatschappij staan, én een hoge werkdruk voor leerlingen in de bovenbouw om aan de examennormen te voldoen. Het is dat er niet zo'n school in de buurt van mijn woonplaats is, anders was het ondanks de nadelen een optie die ik mijn kinderen gegund had. Maarja, ik ken wel maar één vrije school van de binnenkant dus, weet niet of het overal zo is. 

Neemt niet weg dat Mamanatuurlijk mij wel enigszins wereldvreemd overkomt wat betreft haar beeld van pubers en ouderbetrokkenheid. Dat ze het moeilijk accepteert dat dingen nu eenmaal zo gaan als je kind op de middelbare school zit. Ik vond het vooral jammer dat je niets weet van de kinderen die bij jouw kind in de klas zit, dat je de leraren niet kent. Van één van mijn kinderen ken ik toevallig de ouders van 2 schoolvrienden nog uit de basisschoolperiode, maar daar houdt het wel mee op. Weinig verbindend en het zou fijn zijn om zielsverwanten te hebben, maar het is niet anders. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

09-10-2022 om 23:59 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-10-2022 om 11:45:

scholen mogen gegevens over ouders niet delen ivm privacy wetgeving.
Dat is ook zo op de alternatieve school.
Daar zullen de reistijden nog meer verschillen, juist door het alternatieve onderwijs.

Bij een wisseling zal ik eerder uitzoeken of er kinderen in de buurt wonen of wellicht dichterbij gaan wonen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 00:09 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 09-10-2022 om 17:32:

[..]

Het is de vraag of jouw hervorming ook bij de school past. Nogmaals: de school met ook met andere leerlingen en ouders te maken, niet alleen met jou.

Als het niet past, zitten we niet op de juiste plek.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 00:11 Topicstarter

Plantenbak schreef op 09-10-2022 om 11:59:

[..]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. De school die ik ken heeft juist heel veel kinderen waar iets mee is en die uitvielen op het reguliere onderwijs.

Ik denk dat juist op onderwijsvormen al democratisch onderwijs veel kinderen zitten waar iets mee is.

Vrije scholen zijn trouwens gewoon reguliere scholen. Ook op vrije scholen kunnen ouders echt niet in de aula gaan zitten werken terwijl ze wachten tot de school uit is.

Dat is ook nooit in me opgekomen. 

Democratisch onderwijs is totaal anders dan een vrije school (die helemaal niet zo vrij is, alleen financieel vrij oorspronkelijk van de overheid).

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 00:12 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 09-10-2022 om 17:31:

[..]

Waarom zit hij daar eigenlijk?

Heb jij doorgedramd en durfde hij geen nee te zeggen?

Omdat we naar deze regio verhuisden en daar was geen school zoals die van zijn eerste keuze.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 00:14 Topicstarter

Biebel schreef op 09-10-2022 om 16:27:

Ik blijf echt verbijsterd naar je postings kijken. Precies dat waar we je voor de zomervakantie voor waarschuwden, nl dat je kind verandert en jij dat aan school zou wijten, is wat je nu doet.

Je zoekt heldhaftig door naar argumenten waarom jouw kind géen puber is. Je wil heel graag dat hij niet de KontTegenDeKrib-fase en wennenAanMiddbareSchoolperiode doormaakt. Plus je hebt de arrogante te denken dat jij wel die ene hele speciale zoon hebt opgevoed die alleen maar naar schermpjes kijkt omdat hij niet op de juiste school zit.

Als je niet ziet dat middelbare school leerlingen zich losmaken, ouders wat meer op de achtergrond komen, en dat elke middelbare school worstelt met alcohol op feesten en drugs-/snuf-/vaperhandel op het schoolplein is het misschien zinvol wat meer te lezen tijdens de middernachtelijke uurtjes. Meer lezen over hoe een puber zich ontwikkeld ipv maar te blijven schrijven over hoe een kind klein gehouden kan worden.
Of probeer wat meer vertrouwen in je kind te hebben, ga slapen ‘s-nachts en lees die boeken overdag. Is misschien voor je kind ook prettiger, als zijn moeder wat realistischer naar zijn opleiding en ontwikkeling kijkt.

Nee, die puberteit zit ik niet op te wachten, geen enkele ouder denk ik. Maar elk kind heeft zijn eigen ontwikkeling. Kan dus zijn dat mijn kind niet zo dwars wordt als je verwacht. Of juist veel dwarser. Je weet het niet he...

Maar deze situatie is toch wel heel erg geforceerd. Ik zou als ik een school had dat toch wel anders doen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 00:15 Topicstarter

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 00:14:

[..]

Nee, die puberteit zit ik niet op te wachten, geen enkele ouder denk ik. Maar elk kind heeft zijn eigen ontwikkeling. Kan dus zijn dat mijn kind niet zo dwars wordt als je verwacht. Of juist veel dwarser. Je weet het niet he...

Maar deze situatie is toch wel heel erg geforceerd. Ik zou als ik een school had dat toch wel anders doen.

Oh btw, mijn zoon keek al elke dag naar een scherm hoor, volgens afspraak gedoseerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.