Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

09-10-2022 om 11:27 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-10-2022 om 11:24:

[..]

Dat is wat anders dan naar hem luisteren en hem gewoon volgen in wat HIJ wil.

Hoe ouder ze worden hoe minder je kunt sturen, ook al zie je dat het niet altijd verstandige keuzes zijn.

In dit geval heeft je zoon voor een gangbare middelbareschooltijd gekozen. Dat is geen verkeerde keuze wel een andere dan jij graag zou willen.

Nee, daar heeft hij niet voor gekozen, dat heb ik al verschillende keren aangegeven.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

09-10-2022 om 11:32 Topicstarter

MamaE schreef op 06-10-2022 om 23:32:

[..]

Je kunt soms niet om systemen heen. Je kunt heel erg tegen het monetaire systeem zijn maar je kunt vrijwel nergens betalen zonder geld. Zo is het met onderwijs ook. Je kind moet naar school en daar gaan soms dingen anders dan thuis en dat heeft ook een meerwaarde.

Ik zou in een eventuele mail naar de mentor ook geen meningen van jezelf over de school, het systeem of het regime zetten. Gewoon feiten. X is dagelijks de hele avond met zijn huiswerk bezig en in de weekenden ook nog zes uur per dag. Hierdoor heeft hij geen tijd meer voor sport, hobby's, vrienden etc. Daar maak ik me zorgen over. Zou u met hem eens kunnen kijken naar plannen/effectief leren?

Dat is waar. Maar ik behoor tot het soort mensen dat kritisch is, graag hervormt als het beter kan. Er zijn wel degelijk alternatieve onderwijssystemen. De vraag is of je daar genoeg leert. Ik heb me uitvoerig ingelezen en een flink aantal onderzoeken zegt van wel. Mits goed begeleid. 

Bedankt voor de tip voor de mentor, neem ik ter harte.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

09-10-2022 om 11:32 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 07-10-2022 om 08:13:

[..]

Natuurlijk is dat niet irrelevant. Als je man/vrouw het helemaal eens is met je dan is het al anders als wanneer die ook zegt dat je te overbezorgd bent en keuze bij kind moet laten.

Ok, ik snap je.

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:27:

[..]

Nee, daar heeft hij niet voor gekozen, dat heb ik al verschillende keren aangegeven.

Hij heeft gekozen voor de vakken die hij graag wil doen. Die alleen op de gangbare school worden aangeboden. Hij heeft er dus wel voor gekozen.

werken in de kantine tijdens de kennismakingsdag zou op school van zoon wellicht ook gekund hebben. School overrompeld door je verzoek maar bovenal waarschijnlijk geen andere leerlingen aanwezig.

Bij school zoon waren alle andere leerlingen behalve groep 8ers dan op school, en die ook nog eens niet allemaal. 

Dus geen normale situatie.

Bij een schoolfeest is het ook geen normale situatie want het blijven pubers en die proberen vanalles om toch voor elkaar te krijgen wat ze willen. Ontwikkeling is ook verschillend net als leeftijd. Ik weet van zoon dat er in het eerste jaar bij het schoolfeest ook geprobeerd is bier en andere alcoholica naar binnen te krijgen door de zittenblijvers. Daar moeten de docenten zich mee bezig kunnen houden en niet met ook nog een ouder in de gaten houden die mogelijk door de school gaat zwerven of hele andere bedoelingen heeft. Hoe jij bent kunnen zij niet weten en je wil geen uitzonderingen maken want dat zet de deur open voor anderen met minder naïeve insteek.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

09-10-2022 om 11:40 Topicstarter

Gingergirl schreef op 07-10-2022 om 08:30:

[..]

Als je, je zoon als een kleuter binnen wilt ophalen, binnen wil wachten bij feestjes, niet nagedacht hebt over omgang met vrienden van school dan plaats je hem al in een uitzonderingspositie. Jammer dat je dat niet beseft.

Er zijn veel scholen waar ouders naar binnen kunnen lopen, nu al van verschillende ouders gehoord en ook van scholen zelf. Niet om te beschermen, maar omdat je een driehoek vormt met school, soms ook tegelijkertijd. Maar we hadden het al over gevaren als iedereen naar binnen loopt. Dat zie ik als legitieme reden op een grote school om het anders te doen.

Over wachten bij feestje: was puur vanwege praktische reden. Daarnaast heb ik meer met scholen waar zo'n feestje op 12 jarige leeftijd samen wordt gevierd. Niet tijdens de eerste week je kind naar binnen, snoeiharde muziek, bewakers, energydrink, voor ouder wordt deur dichtgegooid, nee, niet mijn manier. Te heftige overgang.

We zijn verhuisd en ik verwachtte dan veel kinderen uit deze plaats ook naar die school gingen. Nu blijkt van niet. Ik kom er ook niet goed achter, want de school zegt: zoek zelf maar uit of hier kinderen uit jullie woonplaats zitten. Dat is niet in het belang van mijn kind, ik zoek graag contact met die ouders.

Maar gelukkig genoeg clubjes hier. Mijn kind leert dan gewoon leuke kinderen buiten school kennen. En als hij met kinderen van school wil spelen/uithangen, ook prima.

Dus ik leg je beschuldiging even naast me neer.

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:32:

[..]

Dat is waar. Maar ik behoor tot het soort mensen dat kritisch is, graag hervormt als het beter kan. Er zijn wel degelijk alternatieve onderwijssystemen. De vraag is of je daar genoeg leert. Ik heb me uitvoerig ingelezen en een flink aantal onderzoeken zegt van wel. Mits goed begeleid.

Bedankt voor de tip voor de mentor, neem ik ter harte.

Alternatieve onderwijssystemen zijn prima zolang ze uiteindelijk maar wel leiden tot een diploma. Die zijn er zeker. Denk aan Agora. 
Overigens zitten er wel degelijk veel kinderen op dit soort scholen die in het reguliere systeem zijn uitgevallen. Dat vertellen ze je op de open dag ook niet. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

09-10-2022 om 11:41 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-10-2022 om 11:34:

[..]

Hij heeft gekozen voor de vakken die hij graag wil doen. Die alleen op de gangbare school worden aangeboden. Hij heeft er dus wel voor gekozen.

Hij koos vol overtuiging voor andere school in eerste instantie. Als daar die vakken worden aangeboden, is dat zijn favoriete plek.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

09-10-2022 om 11:42 Topicstarter

AlisonH schreef op 09-10-2022 om 11:40:

[..]

Alternatieve onderwijssystemen zijn prima zolang ze uiteindelijk maar wel leiden tot een diploma. Die zijn er zeker. Denk aan Agora.
Overigens zitten er wel degelijk veel kinderen op dit soort scholen die in het reguliere systeem zijn uitgevallen. Dat vertellen ze je op de open dag ook niet.

Nee, dat vertellen ze je niet. Dat soort info hoor je op fora als deze. Agora is misschien iets om nóg meer over te lezen. Ik denk dat ik op wat meer fora ga rondhangen om de echte info over alternatieve scholen boven tafel te krijgen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

09-10-2022 om 11:44 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-10-2022 om 11:36:

werken in de kantine tijdens de kennismakingsdag zou op school van zoon wellicht ook gekund hebben. School overrompeld door je verzoek maar bovenal waarschijnlijk geen andere leerlingen aanwezig.

Bij school zoon waren alle andere leerlingen behalve groep 8ers dan op school, en die ook nog eens niet allemaal.

Dus geen normale situatie.

Bij een schoolfeest is het ook geen normale situatie want het blijven pubers en die proberen vanalles om toch voor elkaar te krijgen wat ze willen. Ontwikkeling is ook verschillend net als leeftijd. Ik weet van zoon dat er in het eerste jaar bij het schoolfeest ook geprobeerd is bier en andere alcoholica naar binnen te krijgen door de zittenblijvers. Daar moeten de docenten zich mee bezig kunnen houden en niet met ook nog een ouder in de gaten houden die mogelijk door de school gaat zwerven of hele andere bedoelingen heeft. Hoe jij bent kunnen zij niet weten en je wil geen uitzonderingen maken want dat zet de deur open voor anderen met minder naïeve insteek.

Daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik ga misschien teveel uit van mezelf zonder bedoelingen.

Wat idioot wat je vertelt over je zoon. Was je niet woedend?

scholen mogen gegevens over ouders niet delen ivm privacy wetgeving. 
Dat is ook zo op de alternatieve school. 
Daar zullen de reistijden nog meer verschillen, juist door het alternatieve onderwijs.

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:44:

[..]

Daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik ga misschien teveel uit van mezelf zonder bedoelingen.

Wat idioot wat je vertelt over je zoon. Was je niet woedend?

Nee, want het is volkomen normaal pubergedrag om de regels te proberen te ontwijken en experimenteren met alcohol en drugs. Ik vertrouw op de school dat die de beveiliging en controle goed op orde heeft. 

Dat er wanneer ze betrapt zijn gestraft zal worden en de betreffende ouders geïnformeerd.

Dat doen ze op alle middelbare scholen, nu maar vroeger ook al. Al werd er toen gewoon alcohol geschonken aan 16+. = bovenbouw. Pubers zijn nu eenmaal pubers.

Zoon, nu 17 drinkt zelf (nog) niet maar zijn vrienden deels wel.  Roken doen ze allemaal dan weer niet.

Zou ik vermoeden dat zoon er bij betrokken geweest is of door school geïnformeerd dan zou zoon straf hebben gehad natuurlijk.  

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:26:

[..]

Oei, aan problematische leerlingen heb ik niet gedacht. Denk toch dat dat bij vrije scholen niet de reden zal zijn van aanmelden, eerder levensvisie.


Daar zou ik niet zo zeker van zijn. De school die ik ken heeft juist heel veel kinderen waar iets mee is en die uitvielen op het reguliere onderwijs. 

Ik denk dat juist op onderwijsvormen al democratisch onderwijs veel kinderen zitten waar iets mee is. 

Vrije scholen zijn trouwens gewoon reguliere scholen. Ook op vrije scholen kunnen ouders echt niet in de aula gaan zitten werken terwijl ze wachten tot de school uit is.

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:26:

[..]

Oei, aan problematische leerlingen heb ik niet gedacht. Denk toch dat dat bij vrije scholen niet de reden zal zijn van aanmelden, eerder levensvisie.

Deze mentor is geschrokken van een kritische houding en andere normen en reageerde door me te behandelen als een kleuter. En zoals ik aangaf: op open dag en kennismakingsdag was op school in de kantine werken geen probleem. Niet de bottleneck, maar om even aan te geven dat een beeld vertekend kan zijn voordat je eraan begint. Om maar niet te spreken van hun reactie toe ik aangaf dat weer te willen doen.

Ook bepaalde feiten die ik later van andere hoorde, wist ik niet van tevoren.

Ik bespreek mijn twijfels op dit moment niet met mijn zoon en help hem waar nodig om in elk geval dit jaar goed door te komen. Daarna zien we wel verder. Dus ik ben me bewust van wat je zegt en om hem op zijn plek te laten zijn.

Ik observeer hem en kijk of dit voor hem de juiste plek is. We zullen zien.

Tja jij vind dat de mentor je als een kleuter behandeld, misschien kun je ook bij jezelf nagaan waarom dat is dat jij dat zo voelt. Je oogst wat je zaait, misschien. De mentor is er om je kind te begeleiden als je ergens kritisch over wilt zijn dan stap je naar bv de MR of de directie.

  Op een opendag of kennismakingsdag binnen mogen wachten is een andere situatie dan tijdens reguliere lesweken of tijdens een feest. Had je zelf ook kunnen bedenken of even na kunnen vragen. Dat is ook een beetje jouw patroon; jij denkt van alles en gaat van veel zaken uit en bent vervolgens beledigt als iets niet kan en dan is de school ineens de boze wolf in jouw visie, behandelen ze jouw verkeerd, zijn ze autoritair, spelen echo's op etc. Jullie wonen ver weg van de school maar dat is jullie keuze geweest, niet aan de school om dit voor je op te lossen.

Tuurlijk kiezen veel ouders een school vanuit hun levensvisie maar op elke school of het nou regulier, particulier, vrije school of B3 school is overal zul je positieve en negatieve dingen tegenkomen. Neem dat aan van mensen die er ervaring mee hebben.

mamanatuurlijk schreef op 09-10-2022 om 11:40:

[..]

Er zijn veel scholen waar ouders naar binnen kunnen lopen, nu al van verschillende ouders gehoord en ook van scholen zelf. Niet om te beschermen, maar omdat je een driehoek vormt met school, soms ook tegelijkertijd. Maar we hadden het al over gevaren als iedereen naar binnen loopt. Dat zie ik als legitieme reden op een grote school om het anders te doen.

Over wachten bij feestje: was puur vanwege praktische reden. Daarnaast heb ik meer met scholen waar zo'n feestje op 12 jarige leeftijd samen wordt gevierd. Niet tijdens de eerste week je kind naar binnen, snoeiharde muziek, bewakers, energydrink, voor ouder wordt deur dichtgegooid, nee, niet mijn manier. Te heftige overgang.

We zijn verhuisd en ik verwachtte dan veel kinderen uit deze plaats ook naar die school gingen. Nu blijkt van niet. Ik kom er ook niet goed achter, want de school zegt: zoek zelf maar uit of hier kinderen uit jullie woonplaats zitten. Dat is niet in het belang van mijn kind, ik zoek graag contact met die ouders.

Maar gelukkig genoeg clubjes hier. Mijn kind leert dan gewoon leuke kinderen buiten school kennen. En als hij met kinderen van school wil spelen/uithangen, ook prima.

Dus ik leg je beschuldiging even naast me neer.

Het was geen beschuldiging, je gaf zelf een aantal posts terug aan toen een forummer vroeg " hoe ga je het dan doen als hij feestjes heeft bij klasgenoten thuis, je kunt er dan ook niet bij gaan zitten, dat je hier niet over nagedacht had". Je geeft aan dat je een schoolfeest liever samen viert....dus leerlingen met hun ouders erbij? Dat doen ze zelfs in groep 8 al niet meer. Dan moet je, je toch echt meer gaan verdiepen in pubers hoor want die zitten daar echt niet op te wachten. Kijk jij hoeft het ook geen leuk feestje te vinden...het is ook niet jouw feestje. Ook hier wil je weer vooral wat jij wilt....het gaat niet om jou, het gaat om je zoon. Jij vind het een grote overgang, dat kan maar is iets waar jij aan moet werken, loslaten is moeilijk maar hoort ook bij de opvoeding. 

Scholen kunnen je niet inlichten over wie waar woont ivm privacywetgeving. Contact kunnen pubers prima zelf regelen dat hoef jij niet meer te doen voor hem. Ook daar....loslaten, het is geen klein kind meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.