Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 00:31:

[..]

Dat niet nagedacht sloeg niet op feestjes van vrienden. Daar ga ik niet bij zitten. Wil niet eens weten wat ze doen!

DIt was toch echt je antwoord op Valeria hoor; ben ik toch nieuwsgierig hoe je het dan oplost als je zoon bv volgende week een feestje heeft bij klasgenoot X en jij er niet bij wilt gaan zitten maar het ook te ver rijden vindt.


plus, als je deze school hebt gekozen, dan heb je toch ook al ingecalculeerd dat er vrienden op dezelfde afstand wonen en dat die misschien wel eens jarig zijn? Hoe was je dat van plan dan?
De oudste heeft twee keer een verjaardag gehad van 19-22u of zo. De jongste heeft wel eens afgesproken op 30min rijden van ons van 12-15u.
Dan gaan we er toch ook niet bijzitten of wachten?

Te weinig over nagedacht.

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 00:27:

[..]

Als mijn zoon zelf aangeeft naar een concert te willen, naar een feest met harde muziek en energydrinks, ok, dan wil ik erover nadenken. Mijn hele punt is juist dat mijn zoon helemaal nog niet hierom vraagt. Hij gaat omdat ik hem niet als enige niet wil laten gaan, maar hij wordt in iets ondergedompeld waar hij zelf niet om vraagt. Waarom nu al dingen voorzetten waar nog geen specifieke behoefte aan is?

En dan die sfeer, met bewakers. 12 jaar! Ik vind het echt idioot. Maar misschien is dat wel de maatschappij van nu: idioot.

Hij praat wel over een brommer. Dat is duidelijk, dat wil hij graag. Nog even wachten, maar zodat het kan, zal dat gebeuren. Hij geeft heel duidelijk aan wat hij wil. Niet dat dan alles kan, maar ik heb er moeite mee kinderen zo snel mogelijk richting puberteit te duwen, omdat dat nu eenmaal zo gaat. Want ja, ze zijn toch 12 hè? Dan wil je feesten, energydrinks.. En als ze veranderen mede door school ligt dat vooral aan de hormonen.

Maar moet een kind perse alles eerst aangeven om te kunnen concluderen dat hij er aan toe is en het leuk vind? Dat is voor een school toch niet te doen om daar rekening mee te houden, de ene 12 jarige is de andere niet. De meesten zullen het wel leuk vinden en er behoefte aan hebben. Jij gaat enkel uit van je eigen mening; o mijn zoon heeft er nooit omgevraagd dus zijn leerlingen op die leeftijd er niet aan toe. Dat is toch krom alsof jouw zoon de norm is die een school moet aanhouden.

Wat betreft de bewakers; jij vind dat idioot, mag je uiteraard vinden. Een andere ouder denkt weer; wat fijn dat de school de veiligheid zo probeert te waarborgen.  Jij vind de sfeer op zo'n feest niks en de muziek te hard, dat mag; het is tenslotte niet jouw feest dus wat jij er van vind is niet zo belangrijk. Een andere ouder denkt met weemoed terug aan zijn eigen schoolfeest van vroeger en vindt het leuk dat scholen deze traditie van feesten voortzetten. Zoveel ouders , zoveel meningen. Als school kun je het niet iedereen naar de zin maken hierin. Terzijde; ik zat eind jaren 80 op het VO en toen hadden wij ook al bewakers tijdens schoolfeesten, niet iets wat nieuw is ofzo. Hoe gingen jouw feesten op school? Wat ben je gewend?

Wat betreft energydrinks vind ik wel vreemd, ken eigenlijk geen scholen die dat doen. Weet je het zeker dat het vanuit school kwam? Niet misschien meegenomen door wat leerlingen? Of dat je zoon het verwart met een ander drankje? Ik kreeg ooit een klacht van een ouder na een schoolfeest, hoe wij het in ons hoofd haalde energydrinks te schenken op het feest. Bleek dat haar dochter die uitsluitend water en thee mocht drinken in de beleving was dat sinas ook energydrink was. Was dus een misverstand. Kan ook gebeuren.

MamaE schreef op 10-10-2022 om 10:43:

Sorry, maar naar een schoolfeest met je ouders op de middelbare school...dan zou ik dus niet gaan. Veel kinderen vinden het juist fijn dat hun ouders niet meer alles weten en iedereen en hun ouders kennen.

Vanmorgen had ik de leerlingenraad van de onderbouw bij mij, eens in de zoveel weken hebben wij dit soort bijeenkomsten met groepen leerlingen omdat wij ook hun mening belangrijk vinden. Ik heb de vraag voorgelegd van hoe zouden jullie het vinden als we een feest gaan organiseren voor leerlingen met hun ouders.
Nou ik heb het echt 3x uit moeten leggen dat ik dit serieus bedoelde want ze waren allen in de beleving dat dit de grap van de dag was. En nee daar zaten ze echt niet op te wachten. 

HIermee wil ik mamanatuurlijk niet afzeiken, maar ik ben wel benieuwd waar het idee bij haar vandaan komt dat leerlingen dit leuk zouden vinden? Behalve dan dat zij dat leuk zou vinden.

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 14:26:

[..]

Vanmorgen had ik de leerlingenraad van de onderbouw bij mij, eens in de zoveel weken hebben wij dit soort bijeenkomsten met groepen leerlingen omdat wij ook hun mening belangrijk vinden. Ik heb de vraag voorgelegd van hoe zouden jullie het vinden als we een feest gaan organiseren voor leerlingen met hun ouders.
Nou ik heb het echt 3x uit moeten leggen dat ik dit serieus bedoelde want ze waren allen in de beleving dat dit de grap van de dag was. En nee daar zaten ze echt niet op te wachten.

HIermee wil ik mamanatuurlijk niet afzeiken, maar ik ben wel benieuwd waar het idee bij haar vandaan komt dat kinderen dit leuk zouden vinden?

Dan krijg je een feest met alleen ouders want leerlingen gaan dan niet meer. En een groot deel van de ouders waarschijnlijk ook niet omdat ze vinden dat zoiets voor leerlingen is en ze zelf niet meer op school zitten.

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 14:26:

[..]

Vanmorgen had ik de leerlingenraad van de onderbouw bij mij, eens in de zoveel weken hebben wij dit soort bijeenkomsten met groepen leerlingen omdat wij ook hun mening belangrijk vinden. Ik heb de vraag voorgelegd van hoe zouden jullie het vinden als we een feest gaan organiseren voor leerlingen met hun ouders.
Nou ik heb het echt 3x uit moeten leggen dat ik dit serieus bedoelde want ze waren allen in de beleving dat dit de grap van de dag was. En nee daar zaten ze echt niet op te wachten.

HIermee wil ik mamanatuurlijk niet afzeiken, maar ik ben wel benieuwd waar het idee bij haar vandaan komt dat leerlingen dit leuk zouden vinden? Behalve dan dat zij dat leuk zou vinden.

Ik heb de vraag ook al voorgelegd aan mijn kinderen (van 13 en 16). Alhoewel die van mij helemaal niet puberaal zijn en relatief gezellig zijn voor ons ouders, hadden zij ook zoiets van: dat is echt heel raar. Als ze hier een feestje hebben of vrienden over de vloer dan is een praatje met ons nog wel ok, maar verder vindt het feestje bij voorkeur plaats in onze afwezigheid

Mijn man werkt als docent op een middelbare school. Op feesten zijn er altijd wel docenten aanwezig voor de begeleiding/organisatie maar leerlingen vinden het vaak al ongemakkelijk als die vijf minuten aan hun tafel komen praten. Zeker bruggers die net beginnen. In de bovenbouw zijn ze vaak wat amicaler met hun docenten.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 16:52 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 10-10-2022 om 08:28:

[..]

Waarom zou je hem dwingen als hij niet wil? Is weer wat jij wil en niet wat hij wil.

Ik zeg niet dat ik hem dwing. Ik zeg dat ik het niet verbied.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 16:54 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 14:26:

[..]

Vanmorgen had ik de leerlingenraad van de onderbouw bij mij, eens in de zoveel weken hebben wij dit soort bijeenkomsten met groepen leerlingen omdat wij ook hun mening belangrijk vinden. Ik heb de vraag voorgelegd van hoe zouden jullie het vinden als we een feest gaan organiseren voor leerlingen met hun ouders.
Nou ik heb het echt 3x uit moeten leggen dat ik dit serieus bedoelde want ze waren allen in de beleving dat dit de grap van de dag was. En nee daar zaten ze echt niet op te wachten.

HIermee wil ik mamanatuurlijk niet afzeiken, maar ik ben wel benieuwd waar het idee bij haar vandaan komt dat leerlingen dit leuk zouden vinden? Behalve dan dat zij dat leuk zou vinden.

Grappig hoe scholen kunnen verschillen. Ik ken scholen waar dit wel geberut en nog gezellig is ook! Natuurlijk hebben pubers ook feestjes zonder ouders hè. Het is en-en.

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 16:54:

[..]

Grappig hoe scholen kunnen verschillen. Ik ken scholen waar dit wel geberut en nog gezellig is ook! Natuurlijk hebben pubers ook feestjes zonder ouders hè. Het is en-en.

Zijn dat reguliere scholen? Of alternatieve scholen waar ze wel vaker in de beleving zijn dat kinderen dingen leuk vinden maar het eigenlijk vooral hun eigen idee is.

 Jij kent scholen waar dit gebruikelijk is net zoals dat je scholen kent waar ouders naar binnen mogen...terwijl niemand anders die scholen kent. Bijzonder.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 16:56 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 14:15:

[..]

Maar moet een kind perse alles eerst aangeven om te kunnen concluderen dat hij er aan toe is en het leuk vind? Dat is voor een school toch niet te doen om daar rekening mee te houden, de ene 12 jarige is de andere niet. De meesten zullen het wel leuk vinden en er behoefte aan hebben. Jij gaat enkel uit van je eigen mening; o mijn zoon heeft er nooit omgevraagd dus zijn leerlingen op die leeftijd er niet aan toe. Dat is toch krom alsof jouw zoon de norm is die een school moet aanhouden.

Wat betreft de bewakers; jij vind dat idioot, mag je uiteraard vinden. Een andere ouder denkt weer; wat fijn dat de school de veiligheid zo probeert te waarborgen. Jij vind de sfeer op zo'n feest niks en de muziek te hard, dat mag; het is tenslotte niet jouw feest dus wat jij er van vind is niet zo belangrijk. Een andere ouder denkt met weemoed terug aan zijn eigen schoolfeest van vroeger en vindt het leuk dat scholen deze traditie van feesten voortzetten. Zoveel ouders , zoveel meningen. Als school kun je het niet iedereen naar de zin maken hierin. Terzijde; ik zat eind jaren 80 op het VO en toen hadden wij ook al bewakers tijdens schoolfeesten, niet iets wat nieuw is ofzo. Hoe gingen jouw feesten op school? Wat ben je gewend?

Wat betreft energydrinks vind ik wel vreemd, ken eigenlijk geen scholen die dat doen. Weet je het zeker dat het vanuit school kwam? Niet misschien meegenomen door wat leerlingen? Of dat je zoon het verwart met een ander drankje? Ik kreeg ooit een klacht van een ouder na een schoolfeest, hoe wij het in ons hoofd haalde energydrinks te schenken op het feest. Bleek dat haar dochter die uitsluitend water en thee mocht drinken in de beleving was dat sinas ook energydrink was. Was dus een misverstand. Kan ook gebeuren.

Energydrink gehoord van een leerling en een ouder, apart.
Nee, denk niet dat alle leerlingen hetzelfde zin, dat is juist mijn punt.

Ik was niet op feestjes met bewakers. Ja, grote commerciële concerten, maar feestjes > 500 man nooit.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 16:57 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-10-2022 om 16:55:

[..]

Zijn dat reguliere scholen?

Nee geen reguliere scholen.

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 00:27:

[..]

Als mijn zoon zelf aangeeft naar een concert te willen, naar een feest met harde muziek en energydrinks, ok, dan wil ik erover nadenken. Mijn hele punt is juist dat mijn zoon helemaal nog niet hierom vraagt. Hij gaat omdat ik hem niet als enige niet wil laten gaan, maar hij wordt in iets ondergedompeld waar hij zelf niet om vraagt. Waarom nu al dingen voorzetten waar nog geen specifieke behoefte aan is?

En dan die sfeer, met bewakers. 12 jaar! Ik vind het echt idioot. Maar misschien is dat wel de maatschappij van nu: idioot.

Hij praat wel over een brommer. Dat is duidelijk, dat wil hij graag. Nog even wachten, maar zodat het kan, zal dat gebeuren. Hij geeft heel duidelijk aan wat hij wil. Niet dat dan alles kan, maar ik heb er moeite mee kinderen zo snel mogelijk richting puberteit te duwen, omdat dat nu eenmaal zo gaat. Want ja, ze zijn toch 12 hè? Dan wil je feesten, energydrinks.. En als ze veranderen mede door school ligt dat vooral aan de hormonen.

Een van mijn kinderen ging ooit ook vol goede moed naar zijn eerste schoolfeest op de middelbare school. Wist hij veel hoe dat eraan toe ging. De afspraak was dat hij samen met tweelingzus naar huis zou fietsen om 22.00 uur. Na een uur hing hij aan de telefoon of wij hem alsjeblieft wilden ophalen. Hij vond het vreselijk. Dus ik heb hem gehaald en mijn man later onze dochter. Hij is tot en met de zesde nooit meer gegaan. 
De bewaking is er bij ons in Amsterdam omdat kinderen van andere scholen proberen binnen te komen. dus ze moeten hun schoolpasje bij zich hebben om binnen gelaten te worden. Zelfs als de docent aan de deur het kind kent, komen ze niet binnen zonder pasje. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:00 Topicstarter

AliceC schreef op 10-10-2022 om 10:51:

Je schrijft dat je zoon erg veranderd is sinds hij naar de middelbare school gaat. Is hij niet gewoon erg moe? Een nieuw ritme, meer energie moeten steken in nieuwe mensen, een nieuwe omgeving, voor de ene is dat vermoeiender dan de andere. Een niet te lange reistijd was hier een belangrijk punt bij onze schoolkeuze. Ook probeer ik af en toe bij te springen als ik merk dat huiswerk/lessen te lang duren. Even iets samen bekijken of een opdracht samen maken zorgt voor meer vrije tijd en ontspanning achteraf.

Ja ik kijk en help nu ook meer mee. Met huiswerk, reizen, spullen inpakken enz.
Nee, hij is gevoelig en kost hem veel energie zich overiend te houden. Minder zachte mentaliteit om hem heen, drukte, neemt andere houding aan op school (ja ik weet het, doen ze allemaal) en is thuis dan niet altijd de leukste meer. Weekenden kan hij weer zichzelf zijn en wordt hij zachter. Ik denk dat vrije school beter past misschien.

mamanatuurlijk schreef op 10-10-2022 om 16:56:

[..]

Energydrink gehoord van een leerling en een ouder, apart.
Nee, denk niet dat alle leerlingen hetzelfde zin, dat is juist mijn punt.

Ik was niet op feestjes met bewakers. Ja, grote commerciële concerten, maar feestjes > 500 man nooit.

Doe jezelf dan een lol voor je eigen gemoedsrust en vraag dat na bij de school. Kans is groot dat die energydrinks echt niet vanuit school komen maar dat het anders in elkaar steekt. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

10-10-2022 om 17:02 Topicstarter

Rhonda schreef op 10-10-2022 om 16:57:

[..]

Een van mijn kinderen ging ooit ook vol goede moed naar zijn eerste schoolfeest op de middelbare school. Wist hij veel hoe dat eraan toe ging. De afspraak was dat hij samen met tweelingzus naar huis zou fietsen om 22.00 uur. Na een uur hing hij aan de telefoon of wij hem alsjeblieft wilden ophalen. Hij vond het vreselijk. Dus ik heb hem gehaald en mijn man later onze dochter.
De bewaking is er bij ons in Amsterdam omdat kinderen van andere scholen proberen binnen te komen. dus ze moeten hun schoolpasje bij zich hebben om binnen gelaten te worden. Zelfs als de docent aan de deur het kind kent, komen ze niet binnen zonder pasje.

Mijn kind houdt zich te vaak groot. Zelf als de omstandigheden minder leuk zijn. Sommige kinderen doen dat. Ik ken hem natuurlijk heel goed en zie wat dingen met hem doen. Omdat hij zich groot houdt, grijp ik soms in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.