Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vogel

Vogel

18-03-2016 om 10:21

Schoolexcursie naar de bierfabriek


bieb63

bieb63

23-03-2016 om 13:08

Jaina

"Als algemene richtlijn zou ik als school aanhouden: wel overheidsinstanties, NGO's en andere not-for profit instellingen, wel culturele instellingen, wel MKB, maar geen grote commerciele bedrijven. Maar wel met wat flexibiliteit."

Zit wat in w.m.b.. En zeker omdat je het MKB meeneemt. Mega commerciele concerns hoeft voor mij ook niet.

Ook commerciële bedrijven.

Tenslotte gaat het om pubers, niet om kleuters. Straks gaan ze de arbeidsmarkt op en misschien krijgt mijn zoon wel een prima baan bij Shell om maar wat te noemen. Misschien zelfs een commerciëel gerichte studie met marketing, handel en reclame als voorbereiding.
Ook kijk ik naar de commerciële omroepen op t.v. leeft van de reclame.

Ook zou het mij niet uitmaken of hij op bezoek gaat bij Heineken of Trapistenbier. Als de schooltrip is bedoeld om het proces van bier brouwen uit te leggen kan Heineken dat in het groot en de kleine brouwerij in het klein.

Dit staat geheel los van bier drinken of beïnvloed worden door de commercie voor mij. Of je nu fietsenmaker wil worden en tijdens je stage wordt geconfronteerd met het merk Gazelle, of je kleuter die rondloopt met een gele ballon van de Jumbo, reclame en commercie is overal aanwezig.

Waarom zou bierbrouwen dan iets "gevaarlijks" zijn voor lerlingen in de bovenbouw VO?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2016 om 16:42

Die lijn heb ik dus helemaal niet Jaina

Bij Shell ben ik nog nooit geweest, maar wel bij wat vroeger DSM was. Toch een mooi bedrijf, ondanks alle chemie eromheen. Ik zou het dus heel leerzaam vinden als mijn kinderen daar op bedrijfsbezoek gaan.

Ben overigens benieuwd waar jouw auto op rijdt en of je weleens in een vliegtuig stapt. Ik wil de milieuschade van Shell echt niet bagataliseren maar, het is ooit moeilijk om met de juiste informatie de juiste jeuze te maken. Is BP echt zoveel schoner?

Jaina

Jaina

23-03-2016 om 17:44

Ginny

Nee, Shell is zeker niet de enige en miet eens de ergste. Shell schoot me zo te binnen omdat ik daar vanwege professionele redenen me gedurende een periode in heb verdiept. Ik zou het echt moeilijk vinden, zo'n leuke Shell vertegenwoordiger die alle interessante processen uitlegt en de zaak fijn voorstelt en dan daar tegenover het beeld van bijvoorbeeld de Niger Delta die compleet is verwoest, mensen die verjaagd zijn uit hun dorpen, mensen wiens levensonderhoud is ontnomen...
Maar nee, ze zijn niet de enigen. Chevron bijvoorbeeld. Dat is ook zo'n fijn bedrijf. Die in Ecuador een groot deel van de amazone hebben vernietigd door hier moedwillig allerlei chemisch afval en olie te lozen waardoor ze niet alleen de natuur hebben vernietigd maar ook de wateren hebben vergiftigd waardoor de lokale bevolking niet meer in levensonderhoud zich kan voorzien en de hoeveelheid kanker en andere aandoeningen in dat gebied enorm is gestegen. En dat eindeloos achter allerlei dochterondernemingen schuilen om enige verantwoordelijkheid te ontlopen.

En laat ik me niet tot de olie industrie beperken.De CEO van Nestle die uitdraagt dat water geen mensenrecht is en wiens bedrijf daarnaast cacao opkoopt waarbij bij de productie vrijwel zeker kinderen betrokken zijn en mensenrechten dagelijks geschonden worden.

Nee, zeker niet alleen Shell.

En ja, we zijn er allemaal schuldig aan door wel de producten van deze bedrijven te blijven kopen en te gebruiken. Ik zeker.

Ik zeg ook niet dat zulke bezoekjes verboden moeten worden, ik zeg alleen dat ze ongemakkelijk voelen. En dat er wel ergens een grens ligt.

Bij anderen blijkbaar ook want ik zie niemand hier enthousiast reageren op een bezoek aan philip morris of aanverwanten.

Ik zou als school gewoon niet daar heen gaan. Er is genoeg anders te bezoeken. Hoeveel van dat soort bezoeken heb je nu helemaal tijdens de schooltijd? Mijn kinderen hebben misschien in totaal tijdens een 6 jaar durende middelbare schooltijd een keer of 4 zo'n soort excursie gehad. Nou dan kan je het best beperken tot kleinere ondernemingen en andere organisaties die iets minder schade aanrichten in de wereld.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2016 om 19:21

Nou weet je

Maar dat is waarschijnlijk een vakdingetje, het is gewoon heel mooi om zo'n compleet productieproces te zien. Dat kan alleen bij een echt groot bedrijf. En dan maakt het niet uit dat het Akzo, Philips, DAF of Unilever is.
Ik begrijp je punt, ik zou om persoonlijke redenen ook moeite met Philip Morris hebben.
Maar ik gun mijn vo kinderen ook graag hun eigen blik.

bira

bira

23-03-2016 om 19:35

huh?

Hoezo zou je bij een kleine ambachtelijke brouwerij niet het hele productieproces te zien krijgen?!
Het lijkt me toch eerder daar dan bij de Heineken experience.

Geen grote bedrijven dus,

Toch wel grappig dat een chemie bedrijf met de nek wordt aangekeken terwijl het veel werkgelegenheid opleverd voor ll met een nt-profiel. Chemiebedrijven zoals bp en Shell, Esso produceren direkt en indirekt zoveel spullen die je dagelijks gebruikt. Van olie wordt kunststof gemaakt en ga zo maar door. Kijk om je heen hoeveel kunstof je tegen komt. Vb de colafles of de melkfles, moetn die dan maar weer in glazen flessen?. Nu weet ik dat Shell ook heel veel geld gestoken heeft in de scholing van de bevolking rondom de Niger Delta. Ten behoeve van de algemene ontwikkeling. En instanties zoals Greenpeace gaan voorbij dat tussen die bevolking mensen zitten die de sabotage veroorzaken., maar dat terzijde.
Ik ga er wel van uit dat een ieder die moeite hebben met het gewin in de oliebranche, deze zomer in Nederland een fietsvakantie houdt ipv naar het warme Zuiden tuft.

Maar het grote probleem wat excursies voor scholen betreft, is de groepsgrootte. Door de groepgrootte zijn ze wel aangewezen op rondleidingen bij internationale bedrijven. De kleine mkb hebben geen ruimte, tijd of mankracht over voor een gratis uurtje uitleg, afgerond met een goodiebag. Dat is voor een mkb-bedrijf te duur.

Vroeger een eens tijdens de open chemie dag een bezoek gebracht aan Cindu Chemicals. Het proces hoe asfalt werd gemaakt uit ruwe olie en hoe bacteriën werden ingezet om verontreinigingen af te breken.
Jaar later ging het bedrijf jammergenoeg de lucht in, tezamen met de knowhow over de technoeken.
Het belangrijke van een bezoek aan een bedrijf is dat men er wat van opsteekt. Dat is belangrijk voor een ll om een beeld te krijgen van wat er bij een bedrijfsproces om de hoek komt kijken.

Persoonlijk vind ik Morris niets want men verknalt zijn longen door de sigaretten. Men kan wel zonder roken maar niet zonder olie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2016 om 19:51

Nou nee dat bedoelde ik niet

Tuurlijk krijg je daar het hele proces te zien en heeft dat ook wel zn charme, maar een complete lijn bij bv Akzo zout is toch net weer anders, daar rollen vele vele bussen zout per minuut de fabriek uit. Dat vind ik mooi om te zien, hoe dat met grof geweld gevuld, gedopt, beplakt en getransporteerd wordt.

En dat dan ook nog allemaal goed gaat, of soms bijna niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2016 om 20:04

Hee Flanagan

En hoe denk je dan dat die glazen flessen hier op de wereld komen? Ook dat is chemie. Eerste les van mijn oude scheikundeleraar: kijk eens om je heen, er is niets in deze ruimte dat niet met chemie gemaakt is.

Ik ben het helemaal met je eens. Grote bedrijven zijn vaak ook beter uitgerust voor dat soort activiteiten. Die hebben voorlichtingsfilmpjes, communicatiemedewerkers, aparte ruimtes en protocollen en vaak ook de wens om zich te profileren. Niet alle kleine bedrijven hebben dat.

Noet

Noet

23-03-2016 om 20:41

veiligheid

vergeet ook de veiligheid niet, dat is vaak beter gewaarborgd bij grote bedrijven.

Lieke

Lieke

23-03-2016 om 20:48

En grote installaties kunnen erg indrukwekkend zijn.

Ginny,

Het tilt wel beroerder al die glazen flessen. .

dubbel ja

Ik ging vroeger met gehandicapte jongeren naar een bedrijf als Dupont en naar de Hoogovens. Ook naar Douwe Egberts en meer. Daar kregen we dan een rondleiding over de bedrijfsprocessen en daarna werden de jongeren gefêteerd met een royaal diner en een disco of iets dergelijks.
Natuurlijk hebben bedrijven hier en daar ook hun foute zaken en zelfs strafrechtelijk vervolgbare overtredingen. Dat neemt niet weg dat het ook goed is om de bijdrage van bedrijven te zien en te erkennen.
Shell is ook een prachtig Nederlands bedrijf terwijl de schreeuwende kritiek terecht is dat ze zich in derde landen misdragen en problemen veroorzaken die we er juridisch onder moeten zien te krijgen. En met maatschappelijke druk.
In mijn studietijd werkte ik bij een bedrijf en we mochten met de bedrijfsauto's per se niet bij Shell tanken.
Tegelijk leek het me geweldig om als expat via Shell uitgezonden te worden. En ik heb zelfs overwogen om er te solliciteren.

Haha AnneJ,

Dan werkte je zeker bij de concurrent. (Greenpeace is geen bedrijf)

Kleine eyeopener

Geen concurrent hoor. Maar, mogelijk een kleine eyeopener, niet elke leiding van een bedrijf is een VVD-er.

Ginny en Bieb

Nee, lees #40 nog eens terug, daar vind je antwoord. Anders blijf ik in herhaling vallen omdat jullie denken dat je niet uit mijn bijdragen hebt gehaald.

En bieb, ik heet echt geen 'rembrand' (sic)

bieb63

bieb63

24-03-2016 om 21:25

ooooh haha

Echt hier bizar, maar ik heb blijkbaar 1x gelezen 'Rembrand' en vervolgens stond dat er in mijn beleving ook... Echt bizar! Want ik begreep niet wat je bedoelde met je posting, totdat ik INEENS zag dat er dus Bermbrand staat.... Echt heel raar dat ik dat telkens als Rembrand las (of beter gezegd zag).

Maar even terug naar het onderwerp: je hebt het elke keer over jouw posting #40. Was weer fff terugscrollen, maar heb hem weer gelezen. Ik weet niet zo goed wat dat nou verder toevoegt. Duidelijk is dat jij commercie en school niet samen ziet. Dat vinden de meesten hier ook. Alleen in de discussie komt wél naar voren dat er heel veel en alles om ons heen wel 1 of andere manier van commercie is. Maar dat we het op zich prima vinden om de kinderen een keer bij een bakkerij (bijvoorbeeld) te laten kijken hoe dat nou precies gaat met het brood bakken. En verder is iedereen het er ook wel over eens dat de Heineken Experience niet het proces van bierbrouwen laat zien. Maar het gaat niet over Heineken Experience, het ging over een bierbrouwerij. En ja, natuurlijk ook commercie in die zin dat zij hun bestaan hebben door bier te verkopen. Maar dat is nou niet echt het doel als zij VO jongeren er een excursie laten doen. Dan gaat het over het chemische proces en dat kan je nu eenmaal niet in een gewoon lokaal compleet laten zien. Dus ja, dan moet je naar een fabriek. En dat die fabriek bestaat om uiteindelijk iets te verkopen (niet aan die schoolkinderen), ja, daar is het een fabriek voor. Niet erg toch?
En wbt die sigarettenfabriek? Ja, misschien gaat dat nét iets te ver. Maar dat snappen we allemaal.
Hoe dan ook: over hetgeen jij in posting 40 schreef is al uitgebreid over gediscussieerd toch?

Bieb

Ja, om niet in herhaling te vallen, verwees ik voor antwoord op vragen daarom op een gegeven moment maar naar #40.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.