Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vogel

Vogel

18-03-2016 om 10:21

Schoolexcursie naar de bierfabriek


Stank

Eens de bierbrouwerij aan de Stadhouderskade bezocht. Het stinkt daar naar de gistingprocessen. De bakken zijn gevuld met een grauwige schuimlaag. Het meest interessante was het snelle vulsysteem van de flesjes.
Achteraf wel een biertje gedronken maar er bestaat ook; radler, alcoholvrij.

Wacht de rondleiding eerst even af. Waarschijnlijk worden ze zelf ook geïnformeerd over de wetten aangaande alcohol.

Risico van fietsen?

Ik snap je link naar risico's in het leven niet en dat je ook van je fiets kan vallen. Marketing hoort niet thuis in de scholing van kinderen, dat heeft niets te maken met de risico's van fietsen.

Dat kinderen niet mogen drinken en roken en dat je ze wil behoeden van overgewicht en slechte eetgewoontes, staat daar nog los van.

Uiteraard voed je je kinderen op en vertel je hen de verleidingen en marketingtechnieken. Maar is naïef om te denken dat je tegen een miljoenen budget van Heineken, Phillip Moriris, MacDonalds en Unilever op kan. Iedere marketeer weet dat hoe je een zaadje plant en scholieren zijn als toekomstige klanten zeer interessant.

De vraag vraag die hiervoor gesteld werd door Hombre is niet beantwoord, is een excursie naar de sigarettenfabriek van Phillip Morris ook ok om met school naar toe te gaan? Ik denk dat Philip Morris daar zeker open voor zal staan.

bieb63

bieb63

19-03-2016 om 15:15

rembrand

In elke supermarkt zijn bier en sigaretten te koop (nou ja, misschien over een x aantal jaar niet meer... en moet je als volwassene naar een duister kamertje om je flesje bier of wijn te kopen, wie zal het zeggen). Maar die supermarkt verkoopt ook croissantjes, wit brood, snoep, vette koeken, blikjes soep met vage toevoegingen, chips enz enz).
Jij en wij als opvoeders zorgen er voor dat we onze kinders goed voer voor zetten, geen alcohol geven aan en minderjarige, wijzen op gezonheidsrisico's wbt roken, drinken, maar óók wbt voeding, bewegen enz enz. En zolang kinders nog vrijelijk naar de super kunnen en daar een pak koek kunnen kopen, of een frietje bij de snackbar. En ik mag hopen dat dat allemaal zo blijft. Er is niet mis met af en toe een croissant of een koek, ook niet met een biertje. Dat ze nog geen alcohol mogen kopen/krijgen voor hun 18e is 1 ding, maar het als een verboden achterkamertjes product te zien is een tweede.

Keuzes maken.

Kinderen voed je op, leert ze na te denken over hun keuzes. Als ze 18 jaar zijn mogen ze alles zelf weten. Joepie
Als je denkt dat een bezoekje aan de bierbrouwerij of tabaksindustrie meer invloed heeft dan jaren wijze lessen van thuis, dan is je kind wel erg makkelijk te beïnvloeden door vreemden.
Dan liever ook niet naar school, op kamp, feestje en jongerenreizen.

Zo'n bezoek aan de brouwerij heeft ook voordelen. Als hij later toch eens een biertje drinkt, beware mij god, dan ligt het niet aan de opvoeding.

Marketing op school

De reacties gaan steeds in op opvoeding door de ouders en "dat er niks mis is met een biertje en een wit bolletje". Dat gaat voorbij aan het punt dat marketing en productplacing gewoon niet thuis hoort op school.

De combinatie scholieren en biereducatie is daarnaast vreemd want tot ze 18 zijn is het verboden.

Noet

Noet

20-03-2016 om 07:28

bermbrand

je haalt dingen door elkaar.

Het is geen biereducatie, maar proceseducatie. (al is de locatie in Zoeterwoude veel indrukwekkender om te bezoeken, maar het bierproces is nogal populair dus hebben de meeste grote brouwerijen zo'n speciale educatie tour)

Reclame voor alcoholische dranken is niet verboden, je mag het alleen niet verkopen aan kinderen onder de 18, of in een commerciele omgeving schenken.

In een thuis situatie mag je het je jongere best laten drinken, en mag je het zelfs schenken aan alle kinderen die er dan bij je zijn, zelfs als die niet van jezelf zijn.

Dus een sweet sixteen met 16 jarigen met bier en wijn valt binnen de wet als degene die het koopt maar 18+ is.

Nee

Noet, jij bent in de war. Eerder schreef ik al dat ik proceseducatie in een fabriek iets anders vind dan een bezoek aan de bierbrouwerij aan de Stadhouderskade. Ik blijf herhalen dat marketing niet op school thuis hoort, of dat nou over bier of over magarine gaat.

Reclame voor alcohol gericht op jongeren onder de 18 is overigens verboden. Je kent de randen van de wet kennelijk goed, maar dit mag niet (al zou je dat niet zeggen als je sommige reclames ziet).

Deze discussie gaat helemaal niet over thuis indrinken, leren drinken, sweet 16 etc maar of een bezoek aan een bierbrouwer nou iets is wat je met scholieren onder de 18 doet of niet. Grappig dat het daar wel steeds over gaat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-03-2016 om 11:22

Maar Bermbrand toch

Vraag me nu werkelijk waar af wat er dan te zien is aan de Stadhouderskade, dat zo verschrikkelijk is.
Ik ben al bij heel veel fabrieken geweest, ook bij diverse bierbrouwerijen, en ik ben echt geen bierdrinker en toch vind ik het een machtig mooi proces.

Verder: Iemand die bierdrinken op gelijk niveau zet met roken heeft iets gemist. Ik begrijp heel goed dat er flink wat nadelen zitten aan overmatig bierdrinken, en het is ook heel goed dat daar aandacht voor is, maar dat is op geen enkele manier te vergelijken met roken. Al was het maar omdat mijn gezondheid doorgaans niet direct schade oploopt als een ander een blikje bier open trekt.
Sterker nog, ik durf te beweren dat de suiker in cola minstens even verslavend is als de alcohol uit een biertje. Een bezoek aan Pepsico en aanverwante bedrijven ook maar niet meer doen?

Het wordt een karige wereld als wij onze kinderen niet leren om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Nogmaals

Ginny, je gaat weer in op het bier en niet op de commercie waar het mij om gaat. En je laatste zin is een open deur, of denk je dat ik geen verantwoordelijkheid wens te nemen voor onze kinderen? Dat is een heel rare gevolgtrekking van wat ik hier te berde heb gebracht. We willen de verantwoordelijkheid van educatie van onze kinderen toch juist niet in commerciële handen leggen?

Terug on topic, please. Nogmaals samengevat mijn standpunt:

1. Marketing, commercie en productplacing hoort niet thuis op de middelbare school. Dus: geen excursie naar de bierbrouwer op de Stadhouderskade en ook niet naar een soortgelijke commerciële trekpleisters voor Bols (Bols experience) margarine, kaas (Old Amsterdamshops) etc. Een excursie naar een fabriek met voor de les interessante processen is prima, bijvoorbeeld de afvalverwerking of een laboratorium, ook een beoKe aan PepsiCo zolang het bezoek maar gespeend is van marketing, commercie en productplacing.
2. Het aanprijzen of verkopen van alcohol en en rookwaren is onder de 18 niet toegestaan, punt. Om die reden vind ik een bezoek aan een bierbrouwer, daar gaat het hier immers om in deze draad, vreemd en mag je daar extra alert op zijn. Scholieren ontvangen is voor deze producenten een buitenkans, zij mogen die groep onder de 18 immers niet met de geijkte reclame benaderen, maar het is wel degelijk een interessante doelgroep.
3. Hombre stelde de vraag of een bezoek aan sigarettenfabriekant Philip Morris met scholieren ook ok is, zij hebben immers ook heel interessante chemische processen. Deze vraag wordt niet beantwoord, ook door jou niet, maar het antwoord laat zich raden.

Lieke

Lieke

20-03-2016 om 12:13

Bermbrand, ben je bang dat je kind meteen aan het bier gaat, als ie naar een bierfabriek is geweest? Dat hij/zij door een bezoek aan de bierbrouwerij op het idee komt om eens zijn eerste biertje te pakken? Denk je dat hij zo zwak is? Of sta je zelf niet zo sterk in je schoenen dat je zo fel, ik zou bijna zeggen buitenproportioneel fel, van leer trekt?
Ik denk namelijk dat commercie in een kapitalistische maatschappij niet uit te bannen is. Overal is reclame en als je je kind daar niet aan wilt blootstellen dat je daar een dagtaak aanhebt. En dat ieder bedrijf waar je met school komt wel een boodschap uitdraagt, zelfs een provinciaal parlement, waterbedrijf. Zieltjes winnen is ook een doel.
En nogmaals, de 15/16-jarigen die door een bezoek aan een bierbrouwerij zich in coma zuipt, tsja, andere factoren zijn veel belangrijker en vaak is de eerste alcoholconsumptie ongepland, net als de eerste dronkenschap.
En nog sterker, een 16-jarige die aan de kassa zit, mag gewoon alcohol afrekenen, niet kopen. Die moet mensen om hun id vragen of ze wel 18 zijn. En die wordt wel helemaal blootgesteld aan commercie. Die ziet een hoop slechte en nieuwe producten langskomen.
Wat Philip Morris betreft, ik dacht toch dat die fabrieken in Nederland gesloten waren. Daar was toch zo'n ophef over?

Zucht

Flauw hoor Lieke, dat je op de man speelt in je eerste alinea. Zegt meer over jezelf denk ik. Alle links die je legt met comazuipen zijn voor jou rekening, ik heb het daar niet eens over.

De commercie zit inderdaad diep in onze samenleving, juist daarom is het zo belangrijk die uit de scholen te weren en om alert te zijn op beïnvloeding via die weg.

Vergelijkbaar

Met schoolomgeving, als deze betaald wordt door JumboofAH noemen we het toch ook reclame?

Ik kan mij wel vinden in het punt van Bermbrand: het is een commercieel gebeuren en op basis daarvan zou je het niet moeten willen. Want die kinderen gaan allemaal met een goodie bag naar huis, dat zie ik niet gebeuren bij een schooluitstap naar de afvalverwerking

Schoolomgeving

Is school ontbijt

bieb63

bieb63

20-03-2016 om 14:02

dus Rembrand

Ook niet meer naar de Makkummer aardewerkfabriek?? Die verkopen uiteindelijk ook graag nog wat prullaria c.q. willen bekendheid.
Tja, als je buiten het schoolgebouw de kinderen iets wil laten zien (behalve misschien de bomen in het bos) is het toch al gauw iets waar ook commercie aan hangt.

Herhaling

Zie punt in #40 voor het antwoord op je vraag.

Hiewel ik het een grote eer vind om met "Rembrandt" te worden aangesproken, is de juiste naam " Brembrand"

mirreke

mirreke

20-03-2016 om 14:16

Toevallig hier

is de basisschool naar de Plus geweest, excursie over hoe dat nou zit bij winkels. En zijn ze afgelopen donderdag naar de AVR (afvalverbranding) geweest. Geen goodiebag, maar ook niet bij de Plus hoor.

Verder heeft een andere zoon een presentatie gehouden over wiet (havo4)...

ik zou een excursie naar een bierbrouwer prima vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-03-2016 om 14:24

Geen open deur

Ik geloof juist in het kinderen hiermee om leren gaan. Daar bereik je doorgaan meer mee dan met ze angstvallig weghouden van de verlokkingen van deze maatschappij. Als je dat al lukt, kijk maar eens een kwartiertje tv. We worden overspoeld met allerlei vormen van reclame.

En verder, ik weet niet of je weet hoe zo'n bezoek gaat, maar doorgaans zijn het vooral de vakidioten die aan het woord zijn. Zo'n brouwmeester kan uren vertellen over zijn proces. Die boeit het echt niet hoe dat spul in de markt komt.

Dus nogmaals, indien de insteek puur het technisch gedeelte is, lijkt een bierbrouwerij me een prima locatie om uit onderwijsdoeleinden te bezoeken. Kun jij mij vertellen waarom dat niet kan aan de Stadhouderskade?

bieb63

bieb63

20-03-2016 om 14:31

Weer: dus? Rembrand

Na dat bezoek bij die bierbrouwerij krijgen de kids een goody bag met flesjes bier? Dacht het niet.

mirreke

mirreke

20-03-2016 om 14:37

haha, ja en een slof sigaretten bij

de Philip Morris of zo...

een porsche op maat als je naar de porschefabriek gaat, en ga zomaar door.

Ginny

Check #40, daar vind je antwoord op je vraag.

Een vakidioot die het scheikundige proces uitlegt kan dus best, zolang het gespeend is van marketing en productplacing. Aan de Stadhouderskade is dat niet het geval, ben je er wel eens geweest? Verder heb ik het niet over 'angstvallig weghouden van verleidingen', ik heb het over weghouden van commercie in het onderwijs aan onze minderjarige kinderen.

Bieb

Waar heb ik het over goodiebags?

Lieke

Lieke

20-03-2016 om 14:45

Misschien was die alinea een beetje flauw maar ik meen het wel en ik zal het algemener formuleren: waarom denk je dat een excursie naar de bierbrouwerij commercieel hard binnekomt bij 15/16-jarigen? Denk je niet dat er andere momenten zijn dat alcohol op een gevoeligere plek wordt aangeboden, ik denk aan scouting, feestjes, chillen in het park, waardoor dat veel meer impact heeft dan de excursie naar de bierbrouwerij? Hetzelfde geldt voor een aantal producten die jij opnoemt. Die bierbrouwerij zal wel uitkijken om die 15/16-jarigen aan te sporen tot het nuttigen van alcohol, die zal hen juist geen goodiebag (bier? bierglazen? weet niet wat ik me daar bij voor moet stellen) meegeven, juist om dit soort gedoe te voorkomen. Die zullen juist heel erg hameren op nix18.
En ook grote industriele bedrijven geven een soort goodiebag mee, in de vorm van wat er gemaakt is door de kinderen, de boodschap dat een groot industrieel bedrijf helemaal niet zo'n gevaar is voor de omgeving en een folder die bedoeld is voor omwonenden van zo'n fabriek. Geef die vooral aan je ouders. Stickers, pennen etc.
En wat vind je dan van de 16-jarigen die wel alcohol mag verkopen en om leeftijdcontrole moet vragen en het zelf niet mag kopen?
En verder, veel scholen behandelen ook de invloed van commercie en hoe je het kan herkennen. Toevallig dat een van mijn kinderen in havo4 daar mee bezig is. Maar ik kan mij ook van de basisschool een heel project over reclame herinneren.

mirreke

mirreke

20-03-2016 om 14:49

eigenlijk juist heel leuk

Want waar zijn 16-jarigen in geïnteresseerd, in alcohol natuurlijk. Al was het alleen maar omdat het niet (meer) mag.

Het sluit aan op hun belevingswereld. Slim van de school.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-03-2016 om 17:27

Ik heb er beeld bij

En ik denk dat het van daaruit ook prima zou moeten lukken om een idee van het proces te geven.

Met de echte borrelende tanks en de echte luchtjes is natuurlijk wel leuker ja.

lLie

Het gaat er om dat commercie buiten het onderwijs blijft, ik heb het niet over de hele samenleving. Deze draad start met de verbazing van een ouder over een excursie van haar kind naar een bierbrouwer. Ik begrijp die verbazing vanuit dat oogpunt en vind het terecht dat je extra alert bent op een bezoek aan een bierbrouwer, nu alcoholreclame gericht op minderjarigen niet is toegestaan. Daarom is een bezoek van deze doelgroep ook heel interessant voor een bierbrouwer. Maar ik val (weer) in herhaling, lees even terug.

Je schrijft dat kinderen overal met alcohol komen, o.a. bij de scouting, de hockeyclub, en dat het *dus* gek is dat je niet naar een bierbrouwerij zou kunnen met de klas. Ik vind dat een rare gevolgtrekking. Ergens trek je een streep. Dat is ten eerste op school; commercie houd je buiten de deur en een bierbrouwer is om de eerder genoemde redenen een keuze waarmee je extra zorgvuldig moet omgaan. Naar school gaan is geen vrije keuze, naar de scouting en naar de hockeyclub wel (die zouden overigens in overtreding zijn met het schenken van bier aan minderjarigen).

Tot slot denk ik dat het naïef is te denken dat bierbrouwers minderjarigen niet aanzetten tot het drinken van bier. Uiteraard zullen ze zich aan de wet houden en zijn ze verplicht de grens van 18 jaar te respecteren. Ook zal reclame niet (openlijk) gericht zijn op 18-minners. Een rondleiding door de brouwerij aan de Stadhoudskade is zeker wervend, in de fabriek zal dat anders zijn. Ook dat schoolontbijjtje van Jumbo wordt gebruikt voor productplacement. Bedrijven steken daar graag geld in omdat het ze per saldo wat oplevert.

Imogen

Imogen

20-03-2016 om 18:15

goh

'Marketing, commercie en productplacing hoort niet thuis op de middelbare school.'

Alsof theaters geen reclame maken. Of musea. Wel eens de posters van het Museum voor Oudheden gezien? Of je toch vooral de nieuwe tentoonstelling over de Romeinen komt bekijken. Mag je kind daar ook niet meer heen dan?

Imogen

Lees #40 even terug, daar vind je antwoord. Vind je een theatervoorstelling bijwonen of een bezoek aan een museum voor oudheidkunde werkelijk vergelijkbaar met een commerciële partij als Jumbo, die het schoolontbijjt verzorgt en daarvoor afspraken maakt met Unilever of een bezoek aan de bierbrouwerij op de Stadhouderskade?

De vraag is of het doel van scholen (educatie) altijd te verenigen met de commerciële belangen van dit soort producenten. Kennelijk vind de goegemeente hier dat geen enkel probleem. Ik ben daar zeer sceptisch over en maak me geen illusies over wiens belang daar het meest mee gediend is.

Noet

Noet

20-03-2016 om 19:13

Theater is commercie

Zeker nu ze nauwelijks subsidie meer krijgen.

Ook zij proberen meer kaartjes te verkopen door ook andere gadgets te doen. Reclame op scholen is een belangrijk onderdeel van de huidige marketing strategie. Heerlijk ondersteund door het verplichte ckv. Dat is nog eens belangen verstrengeling.

bieb63

bieb63

20-03-2016 om 19:46

Rembrand

Het feit dat je het over een vak'idiooot' hebt is al tekenend. Ooit bedacht dat die scheikundedocent misschien gewoon heel graag het scheikundige proces aan de kids wil overdragen. En dan in een situatie dat ze het live kunnen zien en beleven? Waar het kan.
En nee, natuurlijk krijgen ze geen goody bag met biertjes.... Dus wat is je probleem? Dat het toevallig over bier gaat?
Het levert die bierbrouwerij echt aan commercie niets op. Dat biertje kopen ze straks, als ze 18 zijn én er behoefte aan hebben, gewoon in de kroeg of in de super. Het goedkoopste biertje, met hun spaarzame centjes.
Maar goed, volgens jou had ik mijn kinderen dus niet mee naar een chateau in Frankrijk moeten nemen. Jammer, ze vonden het zeer leuk en interessant (en wijn vies).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.