Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Proef ik echt in dit rubriek veel wantrouwen jegens docenten?

Dag allemaal,
Ik lees vaak in dit rubriek, ook uit professionele interesse, en het valt me op dat er een behoorlijk aantal mensen wantrouwend zijn ten opzicht van basisschool meesters en juffen en middelbare school docenten. Ik vind het een beetje pijnlijk, omdat ik het beeld dat geschetst wordt niet echt herken. Toegegeven, ik heb op school een aantal collega's (4 of 5 van de 150) die beter nu al met pensioen zouden kunnen gaan omdat de drive er echt volledig uit is, maar de overgrote meerderheid zie ik gepassioneerd leerlingen en onderwijsvernieuwing bespreken tijdens de pauzes, overuren maken om er zeker van te zijn dat niets en niemand te kort komt, en inderdaad ook met bosjes overspannen raken.
Dus, ik ben toch benieuwd waar jullie beeld vandaan komt. Werk ik echt op zo'n uitzonderlijke goede school (wat docenten betreft want ik heb mijn twijfels over de management team) of zien jullie andere dingen dan wat ik zelf zie.
Ik ben zeer benieuwd!
Sini


69er

69er

26-02-2016 om 11:37

Wisselend

Op de basisschool varieerde het van leerkrachten die ze nooit het papiertje hadden mogen geven tot OK. Onderbouw havo/vwo al beter. En nu bovenbouw met 1e graads docenten heeft mijn dochter (op 1 na) eigenlijk goede tot zeer goede ervaringen, maar volgens haar heeft ze mazzel doordat de beste aan haar les geven. Ze waardeert het dat er gedreven les gegeven wordt, de docenten naast haar staan en makkelijk te benaderen zijn. En dat management is herkenbaar, daar vormen de docenten en leerlingen een front. Ik heb nog maar weinig uitval bemerkt.

guera

guera

26-02-2016 om 11:38

ik denk

Als alle dingen goed gaan dan hoor je niemand. Een forum staat niet vol met dingen als: joehoe het gaat super, niks te klagen en de docent is geweldig. Als het goed gaat hoor je niemand. Als er dingen misgaan hoor je het wel en ja ook op scholen gaat het weleens mis. Op elke school loopt wel een slechte docent rond en dan baal je wel als je kind net die docent treft. Ja docenten zijn net mensen en net als op kantoren, ziekenhuizen etc zijn er ook slechte docenten. Betekent overigens niet dat ze geen lieve mensen zijn hoor. De juf van dochter is een schat van een mens. Ze heeft ook echt het beste voor met de kinderen maar orde houden kan ze niet, ze is niet consequent, ze kan geen structuur geven. Sja dan kun je nog zo lief zijn maar mijn kind trok de bende in de klas echt niet meer.
Net als mijn buurvrouw ook een schat van een mens maar soort van grenzeloos dus haar kids breken de hut af. En ik moet er niet aan denken dat ze mijn collega zou zijn op kantoor want ik geloof niet dat zij van de deadlines is . Neemt niet weg dat ik haar wel heel lief vindt.
Overigens ben ik eerder wantrouwend tegen de trage instituten zoals bv inspectie waar ook de docenten onder lijden, dan jegens de docenten zelf.

sini

Het valt mij ook wel op, dat wantrouwen. Ik deel dat niet. Ja er zijn docenten waar ik vraagtekens bij heb wat betreft hun motivatie. Maar mij valt vooral op dat er veel docenten zijn die zich meer dan 100% inzetten, heel toegankelijk zijn, altijd bereid extra moeite te doen. Echt, ik ken er verschillende die ik zo in zou willen lijsten
En wat mij betreft: ieder mens krijgt mijn vertrouwen en mijn geloof in de goede bedoelingen, tot het tegendeel bewezen is. En niet andersom.

Jula

Jula

26-02-2016 om 11:40

Basis of VO

Ik ervaar een enorm verschil tussen de basisschoolleerkrachten die ik ken en de docenten op het VO. Meer openminded, veel meer gemotiveerd en enthousiast en een compleet andere bejegening van de leerlingen. Voor mij en mijn oudste was het een verademing.
Ik heb de indruk dat het wantrouwen waar jij over spreekt, hier op oo toch ook vooral tegen basisschoolleerkrachten gericht is.
Ik heb dat wantrouwen niet zozeer (ze hebben vast allemaal met de beste bedoelingen dat vak gekozen), maar vind wel dat er een heel groot verschil in niveau is.

mijk

mijk

26-02-2016 om 11:47

hier ook

Enorm verschil tussen basisschool en middelbare school. Basisschool is natuurlijk ook anders. Impact van docent is natuurlijk ook veel groter. Zoon had op basisschool een docent die dacht dat hij een luie domme jongen was en dat heeft kind bijna geknakt. Hij merkte dat 28 uur in de week. Nu heeft hij een docent die laatst aan de klas vroeg of ze zoons wat hij later wilde worden keus ook zo was vonden. Daar kan hij veel makkelijker mee omgaan. Hij ziet hem maar een uur in de week. Ik zie wantrouwen hier ook vooral bij basisschool. Ook denk ik dat meeste vodocenten veel meer reflecteren omdat ze veel meer overleg met collega's hebben.

Mijk

mijk

mijk

26-02-2016 om 11:48

ook zo saai

Sorry..

Anke

Anke

26-02-2016 om 11:51

ja maar

Op wat voor school geef jij les? Geef jij les aan de onderste lagen van het vmbo? Heb je daar zicht op? Geef jij les op een basisschool met veel mondige witte ouders of juist met 'zwarte' ouders met allerlei problemen? Zo makkelijk dit.

Ik heb ervaring met een witte basisschool met veel hoogopgeleide ouders maar leerkrachten schrokken van de klas en hoe de kinderen met elkaar omgingen. Ik denk dat dat voor een groot deel komt door de leerkrachten die er voor zaten. Ik heb ook ervaring met een scholengemeenschap met alle lagen en ik verbaas mij over de verhalen van de leerkrachten daar. Er zijn pareltjes bij maar er zijn er ook een hoop die ik echt niet begrijp. Die nu, eind februari pas vier toetsen hebben gegeven in de tweede voor een vak wat ze niet eerder hebben gehad. De leerkracht van een ander vak met dezelfde methode heeft al 16 cijfers. Ik verdenk die leerkracht van enorme luiheid maar hoe kan zo'n kind zo'n groot hoofdstuk in 1x leren zonder een tweede kans te krijgen?

Verder hebben de leerkrachten het vooral druk met leerlingen opvoeden en eruit sturen. Soms hebben ze gewoon geen zin meer om de welwillende leerlingen die verder willen komen verder te helpen en ja mag ik mij dan druk maken om mijn kind?

Waar blijft het extra loon voor leerkrachten die les willen geven op het vmbo en die uitdaging aan gaan in vergelijking met de veel makkelijkere leerlingen op havo/vwo? Ik vind dat krom. Help de onderkant van de samenleving verder en de hele samenleving komt gemiddeld verder.

Ik heb ook ervaring met een kind op de school die een paar jaar geleden de beste school van Nederland was als werkgever, voor de leerkrachten dus en nu ook als meest pestvrije school. Ik heb weinig zicht op die school, kind doet het prima, heeft het naar zijn zin en is inmiddels zo oud dat hij bijna als gelijke met de leerkrachten omgaat. Geen idee hoe die school het doet met de kinderen waar aan getrokken moet worden maar ja het laagste niveau is veel hoger dan het niveau op die andere school.

Anke

Anke

26-02-2016 om 12:02

Daarbij

Ik zie het al weer: veel problemen hier op dit forum met kinderen die slim zijn op de basisschool en die problemen worden vaak minder als ze eenmaal op het vo zitten. Waar zijn de problemen met leerkrachten op het vmbo? Het is vaak makkelijker voor een basisschoolleerkracht om een kind wat achter loopt te begeleiden maar het is nog steeds een probleem om de andere kant van het spectrum vooruit te helpen. Ik begrijp dat niet, we zitten in 2016, waarom is dat nog steeds zo lastig?

eventueel

eventueel

26-02-2016 om 12:10

Anke

Mijn kind zit op het vmbo, het is een verademing in vergelijking met de basisschool. Prima gemotiveerde docenten met hart voor hun vak. Hier en daar een verdwaalde uitgerangeerde docent, maar dat geeft niet, want je hebt de boeken thuis en kunt perfect bijsturen. Het VO is (bij ons) transparanter en eerlijker in de beoordeling. De basisschool leerkrachten (bij ons) steken hierbij af als een stel amateurs.

Overigens zit mijn andere kind op de HAVO en ik merk qua benadering en kwaliteit van de docenten, geen verschil.

Anke

Anke

26-02-2016 om 12:32

Zoals ik al zei

er zitten pareltjes bij en die gun ik een hoger inkomen.

Ik heb vooral moeite met alle tijd die opgaat aan het begeleiden en opvoeden van de andere leerlingen. Ik denk ook dat dat er voor zorgt dat mijn kind niet een treetje verder komt. De leerkracht die maar vier toetsen geeft komt echt niet toe aan uitleggen. Dat moet ik thuis doen en daar word ik niet voor betaald.

Anke

Anke

26-02-2016 om 12:34

maar

verder heb je wel gelijk. Mijn kind heeft het ook veel meer naar zijn zin op het vmbo in vergelijking met de basisschool met al die witte mondige kinderen van hoogopgeleide ouders die mijn kind zo de grond in hebben getrapt. Hier is hij de 'nerd' van de klas en dat past stukken beter bij hem. Ze werken nu ook graag met hem samen en dat vindt hij prettig.

Mijntje

Mijntje

26-02-2016 om 12:43

dit rubriek?

Eh.. als je als docent schrijft "dit rubriek" dan krijg je natuurlijk wel kritiek Het zou wel fijn zijn als mensen open staan om zichzelf (en de school) te verbeteren, als er dingen worden gezegd.
Nee, ik scheer niet iedereen over 1 kam, er zijn goede leerkrachten en minder goede, sommigen zijn beter qua vakgebied, sommigen sociaal handiger met kinderen (wat ook te prijzen is), maar net zoals er ook goede en mindere bakkers zijn. En je hoeft niet iedereen maar te mogen. Ik vind goede en motiverende leerkrachten enorm belangrijk in het leven van een kind.
Jammer idd dat de leerkrachten op het basisonderwijs zoveel tijd zijn met toetsen, heb het idee dat mijn kind nogal suf getoetst wordt, dat gaat ook weer af van het echte lesgeven en oefenen (heb nog alleen ervaring op het basisonderwijs)

Regenboog

Regenboog

26-02-2016 om 12:44

Wisselend

Hier in het dorp is het verloop onder leerkrachten op de meeste basisscholen hoog, ik zie het zelf op deschool van mijn kinderen en hoor het ook van andere ouders met kinderen op andere scholen.
Leerkrachten die blijven hebben vaak hart voor de zaak, gaan er 150 procent voor om de kinderen vooruit te helpen. Komt er een nieuwe leerkracht heb ik vaak al snel door of het een blijver is of een job-hopper. Vorig jaar had mijn jongste een juf waar collega's vol lof over spraken, ze deed zoveel taken erbij, ruime zo netjes het lokaal op, behandelde de stof in het voorgeschreven tempo (haalde haar targets) maar de kinderen leerden te weinig bij haar, ze had niet door dat de meeste kinderen in de klas niets opgestoken hadden van haar uitleg over onder elkaar vermenigvuldigen.
Ze had geen klik met de kinderen, deed haar werk, omdat ze juf was en er geld voor kreeg maar echt de "bezieling" ontbrak. Ze was blij als op dinsdagmiddag alle kinderen naar huis gingen, kon zij de klas weer spic en span maken, zodat haar duo weer blij met haar kon zijn.
Op de school van oudste (VWO) heb ik het idee dat iedereen daar vol enthousiasme bezig is leerkrachten, mentoren je kunt altijd mailen of bellen en krijgt een antwoord, kind wordt echt geholpen met dingen die niet zo makkelijk gaan.

Wat al eerder is gezegd, als het allemaal geweldig gaat is er geen reden om te gaan roepen op een forum hoe goed het gaat. Pas als je kind met problemen zit ga je op zoek naar oplossingen en kom je op fora terecht waar ook anderen op zoek zijn naar oplossingen voor soortgelijke problemen.

mia

mia

26-02-2016 om 13:09

docenten

Mijn ervaring is,is dat niet alle docenten geschikt zijn voor het onderwij maar dat verreweg de meesten dat wel zijn, gelukkig. Mij hoor je ook voornamelijk over de docenten die rare dingen doen dan de ok-docenten. Ook hoor je van mij meer over de erg goede docenten dan de ok-docenten. Die arme ok-docenten.
Op de basisschool zit je de hele tijd met een docent die je op de een of andere manier niet lekker ligt of als je mazzel hebt, een deel van de week. Op het VO heb je maar een paar uurtjes per week met die persoon te doen. Dan hoor je waarschijnlijk ook minder van ouders.
Verder is mijn ervaring met VMBO-leraren prima. Degenen met wie ik te maken had waren echte pedagogen. Dat laatste is op h/v echt minder. Daar zou best wel eens wat meer aandacht aan besteed mogen worden op H/v. Een aantal docenten daar maakt zich er best gemakkelijk van af. De n
Meesten niet, gelukkig.
Ten slotte kan ik niet zo zitten met dit rubriek. Ik zou willen dat mijn kinderen native speakers hadden als docent vreemde talen.
En verder, respect voor hardwerkende docenten. Het is geen gemakkelijke maar wel een belangrijke baan mbt de toekomst van mijn kinderen.

Jaina

Jaina

26-02-2016 om 13:23

Weinig slechte ervaringen

Ik heb heel weining slechte ervaringen terwijl ik toch al heel lang kinderen op school heb zitten. Wel is het zo dat mijn kinderen geen probleemleerlingen zijn dus dan is het ook al vlugger goed. Natuurlijk klikt het niet met elke docent fantastisch maar dat is met name op de middelbare school niet zo'n probleem. Op elke middelbare school lopen wel wat vage figuren rond is mijn ervaring. Ook op mijn school vroeger. Maar inderdaad je ziet die mensen 2 of 3 uur per week dus veel last heb je er niet van. Vaak zijn juist die docenten weer een leuke bron voor anecdotes. Op de basisschool heb je de leraar veel meer uren in de week dus dan is het wel fijn als het iemand is waar de kinderen redelijk meer overweg kunnen. Het verschilt vaak ook per kind. Mijn dochter was dol op een leerkracht en tussen mijn zoon en die leerkracht liep het helemaal niet goed. Dus het heeft ook met het karakter van de kinderen te maken.
In elk geval heb ik weinig echt slechte ervaringen en sta ik zeker niet negatief tegenover docenten. Natuurlijk wordt er door de jongelui hier in huis volop geklaagd over school en leraren maar dat is van alle tijden.

bieb63

bieb63

26-02-2016 om 13:40

regenboog

Dat verloop van leraren op de bs, ligt in de regel niet aan de leraren, maar aan de school en wetgeving. Ten eerste zijn er natuurlijk de langdurige vervangingen (bij langdurig ziek of zwangerschap, ouderschapsverlof enz.). Dat is eenmaal zo. Maar verder, en dat is het probleem, door de tranisitievergoedingen en de ketenbeding zullen scholen (besturen) niet snel een vast contract geven, maar een tijdelijke (tot de zomervakantie of tot 1 augustus). Dat mag maar 3 keer (ketenbeding). Leerkrachten voelen die bui ook hangen, dus solliciteren dan weer bij een andere school (bestuur).

Anke

Anke

26-02-2016 om 14:30

bieb

Je loopt achter, het mag nog wel drie keer maar maximaal twee jaar (sinds juli vorig jaar).

Sinilind

Sinilind

26-02-2016 om 14:44 Topicstarter

Mijntje

Euh...
Ik ben Francaise weet je nog? En met het Frans dat ik geef aan de kinderen is weinig mis. Mijn fouten in het Nederlands vinden ze eerder grappig.
Sini

tonny

tonny

26-02-2016 om 14:53

weinig slechte ervaringen

nu en dan eens een leerkracht/docent met wie het niet boterde -daar ontkom je niet aan in een samenleving, mensen verschillen van elkaar en niet iedereen ligt je even goed. Verder is niet elk mens even gedreven in zijn/haar vak, en zijn er daarnaast ook andere factoren bijvoorneeld in de privescfeer die de situatie kunnen beinvloeden. Je werkt met kinderen/mensen en niet met dingen, dat kan moeilijk zijn als je (over)vermoeid bent of moeilijkheden in je eigen gezin ondervindt.
Beide dochters hebben op het VO een jaar een docent gehad bij wie ze zich zeer ongelukkig voelden en waar ze niets leerden - beide keren mensen die al járen in dienst waren. We hebben toen oplossingen buiten school om gezocht, toen de school deze specifieke problemen niet naar wens oplosten. Het betrof trouwens verschillende scholen.

Jongste kind is met laatste restje studie bezig, ik sta flink op afstand inmiddels.

Ik denk (zeer generaliserend, dat besef ik) dat ouders van nu zich drukker maken over hoe het met hun kind op school gaat dan vroeger. Ze zijn meer betrokken (positief gesteld) en ze bemoeien zich meer met de gang van zaken (negatief gesteld) waarbij ze niet altijd voldoende oog lijken te hebben voor het gegeven dat een leerkracht/docent met een groep te maken heeft en niet alleen met hun kind.

En daarnaast, wat anderen al schreven: als het goed gaat, open je daar geen topic over.

Oh ja, en vergelijkbare vragen kun je stellen ten aanzien van de zorg. Van ambtenaren. Van ... noem maar op. Als er iets negatiefs te melden is, trekt dat publiek.

Sinilind

Sinilind

26-02-2016 om 14:57 Topicstarter

Anke

Ik geef les op een grote (1800 leerlingen) schoolgemeeschap, van VMBO-t tot en met gymnasium. Zelf ben ik docente in de onderbouw, en ik geef alle niveaus les
Het publiek van de school is zeer divers: van rijke, hoog opgeleide blanke kinderen uit de villawijken tussenbos en duin, tot middelklasse, tot migrantenkinderen, tot kinderen van ondernemers uit de bollenstreek. En het is lekker door elkaar, wat ik zelf heel fijn vind.
En inderdaad, in sommige klassen is het zo druk (allerlei redenen maar als de schoolleiding een VMBO-Havo brugklas vormt met 28 leerlingen waarvan 5 met dyslexie, 3 adhd of Add en nog eentje met Asperger) dan is het niet helemaal eerlijk om een docent aan te spreken op wat er in de klas gebeurt. Dan gaat 2/3 van de les aan orde houden, en het is een legende te denken dat alleen jonge, onervaren docenten er last van hebben. Was het maar waar, helaas.
Sini

Sinilind

Sinilind

26-02-2016 om 14:59 Topicstarter

Anke

Niet helemaal waar: het niet bevoegd lesgeven is een reden waarom sommige collega's van mij al aan hun 4de contract van bepaalde duur bezig zijn. Het is een clausule in de CAO.
Sini

Mijntje

Mijntje

26-02-2016 om 15:08

sini

Wat let je om een volgende keer deze kleine schoonheidsfoutjes 'goed' te doen? Dat leerlingen moeten er om lachen is natuurlijk geen excuus Je schrijft verder veel te goed Nederlands (mijn complimenten) dat ik dit durf te zeggen.
Dit bedoelde ik dus: meteen lange tenen (zal hopelijk wel mee vallen), maar men durft geen kritiek te geven en kan dit niet ontvangen. Waarom niet gewoon denken 'oja? even vergeten' en verder niet zwaar opnemen?
Ik zou dit niet zo gauw tegen een docent zeggen, maar wel denken.
Overigens petje af met een klas met allerlei gebruiksaanwijzingen.

Jaina

Jaina

26-02-2016 om 15:11

Basisschool

Wat ik wel vervelend vind op de basisscholen in Nederland is dat bijna niemand meer normaal fulltime werkt. Hierdoor heb je dus altijd versnipperde banen en klassen met 2/3 leraren. Dat heeft ook positieve kanten (afwisseling, de een is goed in x, de ander in y) maar voor de team spirit, de overdracht en de algehele communicatie werkt het vaak slecht. Maar goed dat heeft meer te maken met de algehele werkcultuur in het basisonderwijs dan met hoe goed of hoe slecht de leerkracht is.

Fruitella

Fruitella

26-02-2016 om 15:19

Waar ouders op afgaan

Ouders zien het werk wat leerkracht doen, niet zo snel. Ouders oordelen op grond van andere redenen. Bijvoorbeeld hoe gesprekken met leerkrachten, ib-ers en directie gaan (en scholen zijn doorgaans niet zo communicatief ingesteld), worden afspraken nagekomen, klopt het beeld van het niveau van mijn kind door de jaren, met het (voorlopig) advies dat school geeft, doet school wat tegen pesten (en wat dan), heb ik als ouder het gevoel dat ik met een meedenkende professional te maken heb etc..

Wij hebben na groep 4 een andere basisschool gezocht en gevonden. Het kwaliteitsverschil, voor mij als ouder maar ook voor de kinderen, is erg groot. Op beide scholen wordt hard gewerkt door de leerkrachten en toch is dat wat het verschil in kwaliteit maakt. Verre van.

Passend Onderwijs

Hier was het misverstand met sommige leerkrachten en directie dat mijn kinderen het gewoon moeilijk hadden op school en dat daar geen inzicht en begrip voor was. Dat leidde tot enorme stress, depressie en suicidale gedachten. De directie van de basisschool heeft zich tot het uiterste verzet tegen de invoering van Passend Onderwijs, kinderen moesten zich maar aanpassen. En in het voortgezet onderwijs was de workshop autisme wel gevolgd maar niet iedere leerkracht kon daar invulling aan geven.
En natuurlijk is het Passend Onderwijs een drama maar er zijn gewoon verschillen in begrip en toch dat kleine dingetje wel doen of helpen met oplossen of jou als ouder de zwarte piet geven of het kind zelf.
Pas op het speciaal onderwijs hebben beide kinderen een goede kans gekregen om zich op alle fronten goed te ontwikkelen en was ik als ouder ook van de spraakverwarring en het zwarte pieten af.

Anke

Anke

26-02-2016 om 15:39

maar

'En inderdaad, in sommige klassen is het zo druk (allerlei redenen maar als de schoolleiding een VMBO-Havo brugklas vormt met 28 leerlingen waarvan 5 met dyslexie, 3 adhd of Add en nog eentje met Asperger) dan is het niet helemaal eerlijk om een docent aan te spreken op wat er in de klas gebeurt. Dan gaat 2/3 van de les aan orde houden, en het is een legende te denken dat alleen jonge, onervaren docenten er last van hebben. Was het maar waar, helaas.'

Waarom denk je dat je een mavo/havo brugklas met kinderen met etiketjs kan vergelijken met een vmbo-basisklas? Orde houden heeft weinig te maken met opvoeden. In de betreffende vmbo-basisklas zitten in verhouding nog meer kinderen met dyslexie, van andere etiketjes heb ik geen weet.

Sinilind

Sinilind

26-02-2016 om 15:40 Topicstarter

AnneJ

Passend Onderwijs vind ik zelf ook een drama. Dat een docent een workshop autisme heeft gevolgd maakt hem of haar nog steeds geen expert op dat gebied. Ik heb nogal wat cursussen gehad op het gebied van dyslexie, omdat ik als docente Frans vaak tegen de problemen van dyslecten aanloop, het maakt me helaas nog steeds niet geen expert.
Het zou misschien kunnen werken in klassen van minder dan 20 leerlingen. Maar in klassen van 25 t/m 31 leerlingen is het niet te doen. Vooral niet in het voortgezet onderwijs, waar lessen van 45 of 50 mn de norm zijn. Deel dit eens door 30 leerlingen... Ik word er treurig van. Het is voor de kinderen met andere behoeftes tragisch omdat ze niet goed geholpen worden, voor de andere kinderen in de klas ook niet goed voor het leerproces omdat het soms veel vertraging oploopt of omdat sommige werkvormen voor kinderen met autisme bij voorbeeld echt niet werken, en voor de docenten is het koorddansen met een rugzak op.
Sini

Sinilind

Sinilind

26-02-2016 om 15:42 Topicstarter

Mijntje

ik had enkele smiley's in mijn reactie gezet om het lange tenen idee te ontkrachten, helaas werkt het niet op mijn iPad.... Geen lange tenen dus en bedankt voor de complimenten.
En verder hebben mijn fouten in het Nederlands een goede pedagogisch aspect voor de kinderen. Zoals een brugklas leerlinge een keer tegen me zei: "Mevrouw, omdat u ook fouten maakt in het Nederlands ben ik minder bang om zelf fouten te maken in het Frans".
Sini

Wisselend

Met ervaring op twee basisscholen en drie middelbare scholen heb ik het hele spectrum wel voorbij zien komen. Docenten waarvan je je werkelijk afvraagt hoe ze in 's hemelsnaam dat papiertje hebben gehaald, luie docenten, gemenerds, kraak-noch-smaak maar niks mis mee types en geweldige docenten die echt een meerwaarde aan je kind bieden. Docenten waar je kind dol op is en waar het zich veilig bij voelt, die in je kind geloven en het begrijpen, maar ook docenten die je kind helemaal kapot kunnen maken. Wat mij betreft vijf a tien procent die beter een ander beroep kan gaan uitoefenen, 20 procent toppers en de rest gewoon prima. Helaas is de impact van de 'slechten' groter dan die van de toppers of neutralen.

skik

Probleem en advies

@Sinilind, als een topic starter een probleem heeft, is die niet gebaad bij een antwoord hoe geweldig de school is van de reagerende forummer. Bij een probleem komen de negatieve ervaringen van anderen naar voren.
Dat moet je niet zien als wantrouwen tegen docenten/leerkrachten in het algemeen, maar als waarschuwing voor het probleem waar de ts tegen aanloopt.

Er zijn ook docenten die ik heel dankbaar ben, maar daar ga je toch geen draadje voor starten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.