Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

27-12-2012 om 16:40

Grappig

Ik heb er totaal geen probleem mee dat mijn kind waarschijnlijk niet het niveau zal halen wat bij zijn IQ past omdat ik weet dat je ook door stapeling op het MBO ver kan komen. Dus willen jullie verder mijn kind en mijn gevoelens er buiten laten, ik gaf mijn kind als voorbeeld.

Ik ben gewoon van mening dat een school niet alles kan doen, ik verwacht ook niet dat onze basisschool de dyslexiebegeleiding doet, dat zoek ik dus buitenschools op. Deze ouders moeten dus in mijn ogen ook buitenschools hulp zoeken en dat niet ten alle tijden van school verwachten en nu maar roepen dat geen enkele school hun kind wil hebben. Op de Havo ben je niet verplicht om twee buitenlandse talen te houden dus daar heb je al een voordeeltje te pakken.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-12-2012 om 16:56

Tja

ik sta daar dan toch anders in kennelijk... een school mag wat mij betreft best wat meer investeren in kinderen die een beetje buiten de boot dreigen te vallen... Ik vind het allemaal veel te gemakkelijk (ja, ik heb er nog 25 in de klas, dat Kan Echt Niet mw van Noniemen! Nee we kunnen echt geen uitzondering maken voor Kind van Noniemen hoor!) Kom op zeg! Ik zal niet zeggen dat dit voor alle scholen en alle leerkrachten geld, maar het is toch wel de algemene tendens die ook om mij heen hoor.... En nu ken ik inmiddels wel wat wegen, daardoor laat ik me ook niet meer het bos insturen, anders zat oudste nu op VSO doodongelukkig te wezen, zat zoon2 inmiddels op SBO, waar hij uiteindelijk ook weer gaat spaaklopen.... Nee, ik heb geen VWO kinderen met dyslexie, maar mijn kinderen hebben zo hun eigen "moeilijkheden"die helemaal zo moeilijk niet blijken te zijn, als er een klein beetje meer aandacht voor ze was en er wat kleine uitzonderingen gemaakt werden. Een goede juf kan dat best aan de klas uitleggen!

Nou, nou

Zeg P, je bent de eerste die heel hard aan de bel trok dat we niet alle details wisten. Ik ben het daarmee met je eens. Maar nu vul jij naar mijn idee ook heel veel in. Ik weet niet of deze ouders hulp hebben gezocht. Het lijkt mij wel anders had dat wel leuk gestaan in diverse persberichten van school of overheid, jeugdzorg uit: 'ouders zoeken niet zelf hulp maar eisen wel zus en zo van een ander'.
Misschien wilde school niets met de adviezen. Misschien vonden ze het maar te lastig allemaal en hadden ze een goede naam te verliezen: de wet van de remmende voorsprong. Of misschien konden ze het niet en werd dat pijnlijk duidelijk. Gymnasia zijn van huis uit nogal traditioneel in hun denken. En rigide, weinig genegen tot oplossingsgericht denken. Heb je een leerprobleem? Dan ben je dus niet Gymnasium geschikt ookal ben je hb. Niet hun probleem.

Je zegt dat school kan niet alles doen. Wat is alles? Als ouder heb je helemaal niets te eisen van school. Je hebt geen poot om op te staan. Er is leerplicht, geen onderwijsplicht. Ik ben als ouder verplicht volgens de wet mijn kind onderwijs te laten ondergaan. Maar ik heb daar bar en bar weinig tot niets over te zeggen. Verkeerde voorstelling van zaken, P. Ik denk dat het gangbaarder is als ouders met zorgenkind op vmbo te praten over ondersteuning bij het leren dan op een Gymnasium. Met ernstige dyslexie red je het ook niet op een HAVO en misschien ook niet op een VMBO. Ik vind het knap als een kind gemotiveerd blijft ondanks dat het onder z'n kunnen moet presteren. Dat lijkt mij eerder in de categorie unicum. Ik kan mij vooral voorstellen dat kinderen onder zulke omstandigheden gedemotiveerd raken. En dan heb je er een probleem bij zonder dat er een probleem af gaat.

Misschien wilde school niet dat bepaalde opdrachten op een manier ingeleverd werden die voor deze twee jongens prettig zouden zijn ivm die dyslexie.

Je kan vast ook via stapeling op je plek komen. Daar is ook niets mis mee als dat lukt en je je motivatie kan behouden. Maar dat is niet zaligmakend. Zo zijn die routes nu wat lastiger dan vroeger.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-12-2012 om 17:13

Ja judith

daar ben ik lang bang voor geweest, dat zoon enorm gedemotiveerd zou raken. De enige mazzel die we hebben is dat hij altijd graag aan het freubelen en knutselen is, en we hebben hem dan ook een beetje richting Techniek gebabbeld, waar wordt er meer gefreubeld en geknutseld dan daar?? Hij haalt ook daar goede cijfers en dat motiveert enorm heb ik al gemerkt. En doordat hij veel beweging heeft is hij ook al veel energie kwijt die normaal ophoopt bij hem. Tot zover dus succes genoeg, ondanks zijn slimme koppie op een laag nivo. En ik duim dan dat zo blijft en dan stapelt hij zich maar gek

Maar dan zoon 2. Ook een goed stel hersens, autistisch met ADHD-kenmerken. Een broertje dood aan knutselen! die gaat er aan onderdoor als hij op een VMBO-basis terecht gaat komen. Ik hoop met heel mijn hart dat we er VMBO-TL uit kunnen slepen, maar ik heb er een hard hoofd in, ook gelet op CITO en NIO wat voor een autist vaak rampzalig is!! Het is niet voor niks dat ik hem op Cluster onderwijs wil hebben, dan kan hij hopelijk doorstromen naar VSO en daar gewoon VMBO-TL of meer op zijn eigen nivo doen. Wat dáár kan dat over het algemen wel!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-12-2012 om 18:59

P, je bracht zelf je eigen zoon in deze discussie. "Waarom hoeven die geen trapje omlaag en mijn kind wel?"
Maar ik refereerde niet alleen aan jouw opmerking. Bij mijn kinderen op school zat een meisje zat dat veel extra begeleiding nodig had. Dat leidde tot nogal wat gemopper bij andere ouders. "Mijn kind kan ook wel extra hulp gebruiken!". Ik denk dan: ga er dan voor, ga met de school praten als je meent dat je kind tekort komt. Maar verwijt andere ouders niet dat zij te ambitieus zouden zijn.

Jillian

Jillian

27-12-2012 om 19:26

Natuurlijk

Natuurlijk zit er wel een limiet aan wat de school kan geven. Dat is nu eenmaal niet bodemloos. De school van mijn zoon doet echt alles om hem te helpen maar hij heeft meer begeleiding nodig dan de school hem kan geven, Iets wat ik ze ook niet kwalijk neem. Ik kan moeilijk verlangen van elke leraar dat ze nog 1 of 2 uur extra per week met alleen mijn zoon doorbrengen. Dus de rest van de hulp regel ik zelf buiten school om wat ook een prima mogelijkheid is.

Ik weet dat veel scholen niet bereid zijn om mee te denken en om ook maar enige extra hulp te bieden. Ik ken de school van deze jongens niet dus ik weet niet of dat hier het geval is.

Er zit natuurlijk wel een limiet aan wat een school kan bieden.

Echter als deze jongens met extra begeleiding wel VWO kunnen doen dan kunnen de ouders ook zelf deze begeleiding regelen. Dat hoeft de school niet te doen. Zelf verantwoordelijkheid nemen. Overigens nemen die ouders de verantwoordelijkheid nu wel. Alleen dan weer op een manier die niet mag van de staat/jeugdzorg. Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Als dit voor de ouders een acceptabel alternatief is en de jongens zo wel VWO kunnen doen dan zie ik niet waarom de wereldschool een probleem zou zijn.

P

P

27-12-2012 om 19:28

Ijsvogeltje

Dat ontkende ik toch niet, ik ben er alleen helemaal niet rouwig om want ik zie dat dat niet anders kan. Er werd gedaan dat ik wilde dat die jongens omlaag moeten omdat ik er zoveel problemen mee zou hebben dat mijn kind ook het hoge niveau niet krijgt.

Eh...

Maar P, je kwam nota bene zelf met die vergelijking! In 1 en dezelfde zin ook nog, als ik me niet vergis. Misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Deze discussie is voor mijn smaak te persoonlijk geworden, gezien de reactie van P. Dat bedoel ik niet als verwijt want het wel en wee van je kinderen is ook persoonlijk. Ook voor de ouders van de zeilbroers, die nog veel meer over zich heen krijgen, krant, radio, televisie, internet etc.. Ook zij hebben het beste met hun kinderen voor, met alles goede en minder goede eigenschappen die zij in huis hebben.

P

P

28-12-2012 om 07:51

Judith

Ik ben toch duidelijk? Ik heb het als voorbeeld genomen maar niet omdat ik zo 'emotioneel' ben dat mijn kind dat niveau niet gaat halen. Ik leg mij erbij neer en wellicht komt hij er nog met stapeling van mbo opleidingen.

Mij werd in dit draadje juist verweten dat ik het hun 'niet gun' ofzo omdat mijn arme zoon het ook niet mag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-12-2012 om 10:42

Zo komt het wel over p

Ik dacht in eerste instantie ook dat je dat zo bedoelde.

En verder geldt: dat wat voor jou goed genoeg is, is natuurlijk niet de maat der dingen. Iedereen wil het beste voor zijn kinderen. En deze ouders verstaan daar blijkbaar wat anders onder dan jij. Dat kan toch, en dat mag toch?! Voor mij valt dat niet meteen onder goed of fout.

En verder een hb kind op de havo is ongeveer hetzelfde als een havo kind op vmbo-k. Zo'n kind wordt daar niet gelukkig, dat heeft geen aansluiting met de rest (even generaliserend gezegd, uitzonderingen daargelaten dus...).

P

P

28-12-2012 om 12:32

Tja

Er zijn zoveel kinderen die hb zijn en niet goed hebben leren leren en afstromen van vwo naar havo. Op een gegeven moment geeft ook een VWO school het op. Ik vind nog steeds niet dat leerkrachten zoveel uren buiten de les om aan 1 kind hoeven te besteden maar ik krijg daar maar geen antwoord op.

Wat vinden jullie nu normaal op een VWO? Een uur in de week buiten de les om?

Daar is bijles voor, daar moet je voor betalen.

P

P

28-12-2012 om 12:38

Ik gebruik het alleen maar om te laten zien dat je niet alles kunt halen wat mogelijk is met een hoog IQ en dyslexie maar ik zeg ook dat je niet alle hulp van school moet verwachten maar zelf hulp moet regelen, inhuren.

anna van noniemen

anna van noniemen

28-12-2012 om 12:49

Leren leren?

Wat heeft de dyslexie van deze jongens nou te maken met leren leren? Ze hebben een beperking, ze kunnen vast wel goed leren. en wie zegt dat de ouders niet ook al alle hulp hadden ingeschakeld, dan nog is de school degene die in dit geval nee zei....Maar zoals je zelf ook al aangaf, we kennen de situatie niet, niet echt, we kunnen alleen van eigen ervaringen uitgaan. En nogmaals, de mijne zijn niet overwegend positief te noemen met scholen als je een kind met "iets" hebt.....

P

P

28-12-2012 om 13:36

Anna

Ik bedoelde niet deze kinderen. Ik bedoelde dat er zoveel kinderen met hb zijn die het VWO niet afmaken en af moeten stromen van school.

anna van noniemen

anna van noniemen

28-12-2012 om 14:01

Maar we hadden het toch over deze kinderen specifiek? Ik raak de draad eigenlijk ook wel een beetje kwijt nu....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-12-2012 om 15:01

"Daar is bijles voor, daar moet je voor betalen."
Weet je, in de praktijk komt het daar steeds vaker op neer. Wij betalen nu ook weer zelf RT omdat slim kind anders VWO dreigt mis te lopen. Het is niet anders.
Maar tjonge, dat is toch niet hoe het zou moeten? En al helemaal niet de praktijk die je als ouder gaat verdedigen? Dat RT voorbehouden is aan kinderen met een rugzakje of in de onderste regionen van het onderwijs? Want dat scholen daar alles uit de kast trekken, ja, dat vinden we wél logisch. Waarom is dit (overbodige) luxe bij (zeer) intelligente kinderen? Zou het doel van ons onderwijs niet moeten zijn dat kinderen zoveel mogelijk uit zichzelf weten te halen? Dat kinderen naar een school kunnen die aansluit bij hun mogelijkheden, behoeften én interesses? Het is toch logisch dat ouders daarvoor strijden?
Maar even los daarvan, je vergeet iets in deze discussie. De school wil de kinderen niet meer hebben. Ze zien het niet zitten, ook al is gebleken dat tenminste een van hen met begeleiding wél goed kan meekomen. Blijkbaar kan dat. School geeft begeleiding, kind haalt daardoor goede resultaten, en toch zegt de school: we willen je niet meer hebben. En de ouders hebben het vervolgens op veel andere scholen geprobeerd, maar hun kinderen komen er gewoonweg niet in. Nou ja, in een rebound-voorziening zijn ze wel welkom. Dit zijn geen ouders die hun kinderen zomaar thuis houden, dit zijn ouders die geen passende school voor hun kinderen kunnen vinden!
En, dat is in dit draadje nu al vaker langsgekomen, de jongens hebben op een 'niveautje lager' óók veel begeleiding nodig. En zonder begeleiding redden ze twee niveautjes lager ook niet. Waarom vind je dat een havo of vmbo deze jongens wel de nodige begeleiding kan/moet geven, maar hoeft een VWO dat niet?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-12-2012 om 15:06

En om antwoord te geven op jouw vraag

"Wat vinden jullie nu normaal op een VWO? Een uur in de week buiten de les om?"
Het is niet aan mij als ouder om te bepalen hoeveel uur ik redelijk vind. Het streven zou moeten zijn dat alle kinderen passend onderwijs krijgen. Het gros van de kinderen heeft geen extra begeleiding nodig, een klein deel van de kinderen wel. Door het zo strak te stellen als jij doet, diskwalificeer je volgens mij veel kinderen. En zoals ik al schreef: voor mij maakt het geen verschil op welk schoolniveau deze begeleiding nodig is. Kinderen op het VWO zouden wat dat betreft net zoveel 'rechten' moeten hebben als kinderen op het VMBO of Praktijkonderwijs.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.