Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Terecht

Ergens in december of november had deze moeder een gesprek met een school.de school kon beide jongens een persoonlijke begeleiding bieden. Echter kwam moeder niet op dagen met haar jongens.....

Zijn er oplossingen maar grijp je je kans niet......

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Leugens tasja

http://www.telegraaf.nl/vrouw/vrouwblog/moeder_van_zeiljongens/21063324/__Van_zo_n_school_voor_alle_kinderen_dromen_zij___.html

De blog van de moeder van deze jongens zou je eens moeten lezen. Er is helemaal geen geschikte school in de aanbieding.

"De rector kon helaas niet op de momenten dat zij internetverbinding en tijd hadden. Terug op hun schip vond het motivatiegesprek plaats. De jongens vonden het een aardige rector maar kregen geen antwoorden. Ze misten het plan van aanpak.

Wordt er achter de schermen een politiek steekspel gespeeld? Internationaal komen vragen; Nederland 16.641 thuiszitters? OCW wil zo snel mogelijk mijn zonen terug in Nederland op school. Waarom die andere 16.639 niet? De doofpot? De minister spreekt in haar overdrachtdossier over 3000 thuiszitters, terwijl ze in het debat en haar antwoorden op Kamervragen aangeeft het juiste aantal te kennen. Tellen die andere 13.641 kinderen niet meer mee?

Rondom het proces met school gebeuren steeds meer dingen die niet blijken te kloppen. Om te beginnen dachten wij dat de school zich uit eigen beweging heeft gemeld. Maar school vertelt dat ze opdracht heeft gekregen om mijn zonen op te nemen. Een hoge ambtenaar van OCW communiceert met alles en iedereen óver ons maar niet mèt ons.

Van verschillende kanten wordt druk uitgeoefend. De school is helemaal niet berekend op deze leerlingen en is nog lang niet klaar. Toch staan ze met z'n allen te drammen dat de jongens stante pede terug moeten komen."

Richard

Richard

22-12-2012 om 23:19

Zelf ook gezeild

Mijn ouders gingen ook eens een jaartje zeilen. Ik ging natuurlijk gewoon mee en mijn moeder gaf les. Nu was ik op school een hele slechte leerling. Alleen dat jaar dat we op reis waren werd ik de beste van de klas. Vreemd, omdat ik hooguit maar een uurtje per dag mijn lesjes deed. Maar goed, zeilen is nu eenmaal erg gezond. Ik gun het die broertjes van harte.

Ook hier zien we weer een Jeugdzorg die kinderen verrot gaat maken. Kinderen met hele verstandige ouders die wel weten wat goed voor hun is. Wanneer gaat Jeugdzorg nu eens kinderen helpen die het nodig hebben. Of hebben de kinderen in Nederland het te goed, dat ze alleen maar ingrijpen bij mensen die een beetje anders zijn.

He ja een draadje over jeugdzorg

Erg nuttig. Zie dat AnneJ en Richard hun voorspelbare bijdrage al geleverd hebben.
Sorry Dirksmama, waarom moeten we elke OTS die in het nieuws komt hier in de groep gooien? Wat denk je dat dat oplevert?

Wat ik niet snap

Ik neem aan dat de jongens uit de gemeentelijke basisadministratie zijn uitgeschreven? Zij verblijven in het buitenland met hun vader (toch?). Wat hebben Nederlandse instellingen dan nog over deze jongens te zeggen?

skik

Indruk

Ik krijg de indruk dat de instanties willen laten zien dat er naar ze geluisterd dient te worden. Dat doen de ouders niet, die stellen juist iets aan de kaak. Helaas is me niet helemaal duidelijk wat ze aan de kaak stellen (waarom kan hoogbegaafd en dyslexie niet samen gaan op een school). dat is wel jammer. Ze hebben (nog) geen goede woordvoerder, kennelijk. Maar mi gaat het nu alleen om wie wie een lesje mag leren, wie de grootste of slimste spierballen heeft etc.. Het gaat mi vanuit jeugdzorg nergens over.

Issue

Het probleem van deze jongens is dat er geen school vakkundig om kan gaan met dyslexie en hoogbegaafdheid. Net zoals het voor de meeste scholen heel moeilijk is om om te gaan met kinderen die op andere manieren afwijken van het gemiddelde. Daar wordt inmiddels wel meer in geschoold maar het is voorlopig nog een taai ongerief als het al ooit ophoudt.
Van kinderen wordt verwacht dat ze het er maar mee doen wat de school kan aanbieden en als dat juist een struikelblok is kan er een strijd ontstaan waarin een zwarte pietenspel ontstaat.
Er is inmiddels, onder aansturing van OCW, een school gevonden die de opdracht heeft deze jongens aan te nemen. Echter er wordt niet van de school gevraagd dat ze dan ook iets bieden waar de jongens mee geholpen zijn. Dat is het issue waar het hier om gaat. School is school en dat is het.
Ouders vragen om passend onderwijs en dat is er niet.

verbijsterde nieuwsconsument

verbijsterde nieuwsconsument

23-12-2012 om 14:55

Vraag

De advocaat van het gezin heeft gisteren een toelichting gegeven. Ik weet niet of je die als woordvoerder kunt beschouwen. De kinderen krijgen dacht ik, les via de wereldschool, dus ik snap niet waarom wordt gezegd dat ze zo snel mogelijk naar een school moeten. Ze gaan toch naar school? Jeugdzorg geeft twee verklaringen voor hun handelwijze. 1. Er is wel degelijk een oplossing. 2. Er moet zo snel mogelijk onafhankelijk onderzoek plaatsvinden. Dat lijken mij tegenstrijdige doelen als je nog onderzoek moet doen, weet je pas na dat onderzoek welke oplossing geschikt zou zijn en of er dus een oplossing te krijgen is. Ik denk dat Jeugdzorg met onafhankelijk onderzoek een verblijf van enkele maanden op een rebound bedoelt. Bij de rebound moet je je kind niet willen hebben, er zijn geen vakleerkrachten, ook de inspectie heeft grote moeite met de rebounds. Deze rebounds worden net als jeugdzorg zelf vaak bemand met beginnende hulpverleners en PABO-opgeleiden met een bijzonder onderwijsaantekening of zelfs dat niet. Op de meeste rebounds is geen personeel met een VOlesbevoegdheid te vinden. Het 'onderzoek' bestaat dan uit drie maanden ophokken en proberen onderwijsmateriaal van de zendende school los te peuteren. En werken aan het gedrag. Deze jongens hebben geen gedragsprobleem, ze hebben dyslexie. Na drie maanden volgt een rapportage en mogelijk een verlenging met nog eens drie maanden. Veel kinderen op zo'n rebound hebben een drugsprobleem maar krijgen in plaats van verslavingszorg de PABO'ers van de rebound met een part-time superviserend meestal ook beginnend psycholoog voor consultatie. Dat schiet natuurlijk niet op.
Als ik kon kiezen tussen wereldschool of rebound was de keuze snel gemaakt.......
Het lijkt een machtsstrijd. Als andere ouders dit voorbeeld gaan volgen raakt de leerplichtmachinerie de grip kwijt. Dan kan iedereen die denkt dat school tekort schiet of die naar huis wordt gestuurd, zelf voor een alternatief buiten reguliere school om zorgen. Daarom doet BJZ nu zo'n moeite, denk ik. Anders valt niet te verklaren waarom BJZ niet in de bres springt voor al die andere kinderen die zonder onderwijs thuis zitten.

verbijsterde nieuwsconsument

verbijsterde nieuwsconsument

23-12-2012 om 14:57

Ik verneem bij de zeilbroers niets over een onderwijsconsulent. Meen uit deze rubriek begrepen te hebben dat dit een aangewezen figuur is voor dit soort gevallen.

anna van noniemen

anna van noniemen

23-12-2012 om 16:40

Onderwijsconsulent

ik weet niet of die in dit geval inderdaad geraadpleegd kan worden. Is vooral voor rugzakkinderen en ik weet dus niet of deze jongens een rugzakje hebben.

P

P

23-12-2012 om 16:50

Ik heb begrepen

dat de ouders geen genoegen nemen met een havo en perse de jongens op het VWO willen hebben. Er zijn genoeg scholen hier in de buurt die de jongens zo kunnen en willen plaatsen maar de school waar ze op zaten is een gymnasium en dat was toch te hoog gegrepen.

verbijsterde nieuwsconsument

verbijsterde nieuwsconsument

23-12-2012 om 17:33

In het

Ombudsmanrapport over thuiszitters staan de onderwijsconsulent en de Actietafel nadrukkelijk genoemd als de beste opties.

moeders

moeders

23-12-2012 om 17:53

Rebound, pabo, bevoegdheden

Tja. Docenten in het (v)so hoeven geen vo-bevoegdheid te hebben, een onderwijbevoegdheid (pabo) volstaat.
Gezien de korte verblijfsduur in de rebound vind ik dat ook niet zo gek. Denk dat je meer hebt aan een betrokken pedagoog dan aan een vakleerkracht geschiedenis o.i.d. op dit punt...
Voor de jongens blijft het natuurlijk een moeilijk punt. Als ze al een diploma halen (wat ik ze van harte gun, ze zullen het al moeilijk genoeg hebben) dan nog kent iedereen hun naam. Zoek maar een vervolgopleiding die rekening houdt met dyslexie en hoogbegaafheid - en zie die maar af te ronden met je beperkingen, en zie dan vervolgens nog maar eens een plekje op de arbeidsmarkt te vinden. Ik weet het niet hoor, ik denk toch dat ik als moeder voor een goede havo of zelfs vmbo gekozen zou hebben. Passend onderwijs is een mooie kreet, maar soms moet je gewoon een stapje terug doen om in ieder geval een diploma of werk te krijgen. De opleiding die je afrondt is niet het laatste wat je zult leren in het leven. Er is nog veel te doen als je begint met werken of met leren/werken.

verbijsterde nieuwsconsument

verbijsterde nieuwsconsument

23-12-2012 om 18:12

Zoals ik al zei

Zitten op de rebound veel jongeren met drugsproblemen. Die hebben ook niks aan een betrokken pedagoog. De rebounds zijn dan ook geen therapie-instellingen, ze pretenderen onderwijs te geven. Dat doen ze niet en ze gedragen zich vervolgens wel als therapie-instellingen door op gedrag te focussen en nauwelijks les te geven en geen leerkrachten met vo-bevoegdheid te hebben. De inspecties zijn daar zeer kritisch over.
De zeiljongens zijn nog weer een ander geval. Die willen les! Die krijgen ze op de rebound zeker niet, wel zitten ze daar tussen de probleemjongeren en in sommige gevallen tussen jeugd-delinquenten. Omdat ze geen Havo, maar VWO willen doen. Bespottelijk.
Verder weet ik dat er zat universitaire studenten zijn met dyslexie. Die hebben ook gewoon VWO gehaald. En dan heb ik het over ernstige dyslexie. Het kan dus wel.
Nu hebben ze een OTS en dat wil zeggen: een gezinsvoogd met HBO "werk en denkniveau", dat houdt tegenwoordig soms zelfs gewoon een opleiding verpleegkunde in. Die raadpleegt een achterwacht, dat is op zijn best ook weer een beginnend gedragswetenschapper. En die gaan dan fijn zorgen dat deze jongens gedwongen naar de rebound gaan overbruggen tot ze naar een HAVO kunnen. Ik hoop maar dat ze niet zo dom zijn om naar Nederland terug te komen.
Wat er volgens het ombudsmanrapport zou moeten gebeuren is een actietafel met daaraan: onderwijsconsulent, leerplichtambtenaar, ouders en potentiele scholen. Dat kan ook via skype. Jeugdzorg is hier helemaal niet nodig en compliceert de zaken alleen maar onnodig!!
Zie het ombudsmanrapport waar luid en duidelijk in staat wat in deze gevallen de beste aanpak is:
http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl/sites/default/files/rapport_hoera_ik_ga_weer_naar_school_2011-001.pdf.

Mee eens

Ik denk dat het een goed model is. Afhankelijk van de betrokken personen natuurlijk en de intentie om kinderen kansen te bieden.
Ik denk dat thuisonderwijs of samenwerking met de wereldschool daarbij ook een optie zou moeten zijn.
http://www.wereldschool.nl/nieuwsbrief.aspx?id=1718#Samenwerking_met_Aurumcollege_een_groot_succes

Groot stedelijk overleg

Ik ken hier wel een soort grootstedelijk overleg maar daar zijn toch echt geen ouders bij betrokken hoewel ik me daar zelf, op afstand, in het geval van mijn dochter, wel goed gehoord heb ervaren.

P

P

23-12-2012 om 19:20

"Verder weet ik dat er zat universitaire studenten zijn met dyslexie. Die hebben ook gewoon VWO gehaald. En dan heb ik het over ernstige dyslexie. Het kan dus wel. "

Blijkbaar konden DEZE jongens het niet. Resultaten van anderen bieden geen garantie voor de rest! Havo dus. Ze waren zo welkom op de school van mijn oudste.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-12-2012 om 19:58

Dat zal best....

Maar wat is er eigenlijk mis met de wereldschool? Is dat geen volwaardig alternatief, dan?

Ik kan me heel goed voorstellen dat de ouders van deze hoogbegaafde jongens geen genoegen nemen met een havo-school terwijl vwo ook mogelijkt (via de wereldschool). Ik snap echt niet waarom ze zo tegengewerkt worden.

Het lijkt wel een beetje op Hotel California van de Eagles: You can check in anytime you want but you can never check out....

Hoogbegaafd is niet bepalend

Veel mensen verwachten dat hoogbegaafden altijd het VWO zullen afronden. Niets is minder waar. Er zijn er genoeg die op het VMBO terechtkomen. En dus nooit studeren. Je IQ kan wel buitengewoon hoog zijn maar je moet nou eenmaal in het schoolse systeem passen. Of dat terecht is of niet, is een andere discussie.

Dit geldt ook voor deze jongens, die blijkbaar extreem dyslectisch zijn dat lezen altijd problematisch is. Toch iets redelijk essentieels voor hun vervolgopleiding. En indien dit zo is, zullen zij toch met minder (HAVO) genoegen moeten nemen en eventueel later opstromen.

Een etiketje HB geeft je niet direct toegang tot elke gewenste vorm van onderwijs. Het gaat er uiteindelijk om of je het in de praktijk kan waarmaken.

Annet

Annet

23-12-2012 om 23:11

Over wereldschool

"Maar wat is er eigenlijk mis met de wereldschool? Is dat geen volwaardig alternatief, dan? "
Geen idee of de wereldschool een volwaardig alternatief is.
Maar al is het een volwaardig alternatief, dan blijft het afhankelijk van hoe ouder/kind het gebruiken. Doen ze de stof op een bepaald niveau, volgen ze de stof op het gewone tempo passend bij het gestelde leerjaar, worden de resultaten getoetst op het vastgestelde niveaus?

Evanlyn

Evanlyn

23-12-2012 om 23:22

We zullen het vanzelf zien.

Als de jongens straks op de Wereldschool wel het VWO kunnen halen, dan staan al die scholen en instellingen die riepen dat ze maar via de rebound naar de HAVO moesten, in hun hemd. Volgens mij is dat de reden dat ze bang zijn voor die jongens en ze maar niet met rust kunnen laten.

Ze volgen nu onderwijs aan een gerenommeerd VWO (de Wereldschool), dat gaat goed, klaar. Maar zo werkt het helaas niet als je machtige instellingen in hun hemd zet. Dan kun je weerwerk verwachten, puur omdat dit soort instellingen geen gezichtsverlies pikken. Om die jongens gaat het allang niet meer, die zijn nu alleen gebaat bij rust (en eventueel een toezegging dat ze hun opleiding aan de Wereldschool gewoon in Nederland kunnen voortzetten).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-12-2012 om 13:40

Hoezo gonnie?

Blijkbaar lukt het hen wel om via de Wereldschool vwo te doen. Ik zie werkelijk waar niet in waarom ze dan met minder genoemen moeten nemen. Dit zijn geen havo-kinderen. Dit zijn hoogbegaafde dyslecten. Als ouder wil je toch het beste voor je kind? Voor deze jongen is dat blijkbaar de wereldschoolroute. Nou prima toch?!

Ik snap ook niet wat dat met een vervolgopleiding te maken heeft. Ten eerste mag je met vwo ook gerust naar een hbo-opleiding of lager. En ten tweede ken ik nogal wat techneuten die prima kunnen functioneren maar geen twee woorden fatsoenlijk achter elkaar op papier kunnen krijgen. Dat lijkt mij dus echt zorg voor later. En ten derde biedt dat vwo-diploma in ieder geval de best mogelijke basis.

Ik snap dus prima dat deze ouders zich niet zomaar neerleggen bij wat anderen het beste vinden voor hun kinderen. "Anderen" hebben niet altijd gelijk.

kaatje66

kaatje66

24-12-2012 om 13:47

Domme vraag misschien (offtopic)

Maar als je hoogbegaafd bent dan is er waarschijnlijk ook een iq test gedaan? Deze wordt dus mondeling afgenomen? Ik dacht altijd dat dit niet mogelijk was. Waarschijnlijk is het een erg blonde vraag, maar mijn iq is niet zo hoog.

Kaatje, je hoeft niet te kunnen lezen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Intelligence_Scale_for_Children

Je hoeft niet te kunnen lezen om een IQ-test te doen. Er zijn ook testen voor heel jonge kinderen, die doorgaans ueberhaupt nog niet kunnen lezen. Ook zijn er non-verbale IQ-testen.

skik

P

P

24-12-2012 om 19:05

Kaatje

Bij een dyslexietest HOORT al een IQ test dus het kan ook andersom zijn gegaan. Mijn zoon had niet de hoogste score op de echte leesonderdelen (ernstige dyslexie) maar echt heel erg uitvallen daar deed hij niet. Het was duidelijker dat hij uitviel op dat deel van de test wat als eerste was gedaan en dat was een mondeling onderdeel met plaatjes. Hij moet altijd even tijd hebben om aan iemand te wennen, het was ook bij iemand thuis met dieren in huis en dat was hij niet gewend.

dirksmama

dirksmama

25-12-2012 om 03:23 Topicstarter

Wereldschool volwaardig

Wereldschool is een volwaardige school, maar alleen als je BUITEN Nederland woont.
Probleem is tochs vooral dat de oplossing die de ouders gekozen hebben volgens de regels niet mag, probleem is niet dat de oplossing wel of niet werkt.

Gut en ja zelf snap ik ook niet zo waarom HAVO nou zo'n ramp is als je om de een of andere reden Gym niet kunt bijbenen. Maar ja, stapelen en na je HAVO doorgaan op VWO schijnt nu lastiger te zijn dan 30 jaar geleden.

Dirksmama

Stapelen van havo naar vwo kan n og steeds maar is niet logisch. Je kan beter een jaar hbo na de havo doen, met een propedeuse hbo kan je na 1 jaar door naar de universiteit. Is een jaar korter dan de havo- vwo stapel route.
Volgens mij is het er dus makkelijker op geworden. Vroeger moest je eerst je hbo afmaken en kon je daarna instromen in het eerste jaar van de universiteit met wat vrijstellingen.
Het is echt zo slecht nuet geworden vergeleken met 30 jaar tterug.

P, hier wil ik toch wel op reageren:
"Blijkbaar konden DEZE jongens het niet. Resultaten van anderen bieden geen garantie voor de rest! Havo dus. Ze waren zo welkom op de school van mijn oudste."

Ze zijn HB dus ze kunnen het wel maar niet op de gangbare manier. Van HB-kinderen vragen of eisen dat ze flink onder hun niveau gaan zitten is vorm van verkeerde handeling en demotiverend en misschien wel denigrerend, bovendien. Daar leert niemand wat van. Laat ze dan de HAVO doen op een snelle manier, rekeninghoudend met hun dyslexie. Het is van de zotte dat er geen eisen aan een toekomstige school worden gesteld. Dat zou ik namelijk wel doen. Of mijn kind nu VMBO, HAVO of VWO of Gynasium zouden doen. Met of zonder dyslexie of dyscalculie of wat dan ook. Je zoekt iets passends en bij de een is dat nu gemakkelijker te vinden dan voor de ander. En niets passends zoeken of wensen, dat vind ik nu gelijk staan aan verwaarlozing. Leuk als het aanbod aansluit op de wensen en noden van je kind, dan hoef je niet veel te zoeken maar als het anders is..

Mach, kon vroeger al

Toen ik nog op de middelbare school zat was er al een bekende verkorte route om vanaf de Havo naar de universiteit te gaan. Men deed na de Havo eerst een jaartje Pabo en kon zo instromen in universitaire studies rechten, etc.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

25-12-2012 om 12:36

Tja judith

Ik meen toch echt dat dat gymnasium er alles aan gedaan heeft maar dat het niet is gelukt. Willen ze het dan echt weer op een andere VWO proberen? Misschien moet je je eens neerleggen bij een bepaald feit en de HAVO doen.

Hoezo is dat FLINK onder hun niveau? Waarom haalden ze die VWO dan niet gewoon of kantje boord?
Laat zien dat het op de HAVO goed gaat en misschien kun je dan nog weer terug maar ga niet lopen roepen dat er geen enkele school is die die kinderen wil hebben. Er zijn zat kinderen die niet worden aangenomen op een VWO school omdat de citotoets net te laag was. Hier was dat blijkbaar niet het geval maar soms moet je je ergens gewoon even bij neerleggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.