Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nieuwe toelatingsprocedures VO de regio's?

In Amsterdam geldt dit jaar een nieuwe kernprocedure, waarin de afspraken zijn vastgelegd over de overstap van groep 8 basisschool naar het voortgezet onderwijs (VO). Kort samengevat zijn er twee belangrijke wijzigingen:
1.) Het basisschool advies is gebaseerd op het leerlingvolgsysteem (LVS) van groep 6, 7 en 8 en geldt als bindend. Als een leerling de centrale eindtoets in april beter maakt dan het advies, dan KAN de juf of meester besluiten het advies naar boven bij te stellen (andersom, naar beneden bijstellen, kan niet). VO scholen krijgen in beginsel GEEN inzage in het LVS.
2.) Iedere leerling moet eind maart een voorkeurslijst indienen met daarop zoveel mogelijk VO scholen die bij het advies passen. Nadat de uitslag van de centrale eindtoets bekend is en enkele leerlingen (zo staat dat er) een nieuwe voorkeurslijst hebben mogen maken omdat hun advies naar boven is bijgesteld, drukt een notaris op de knop en worden leerlingen adhv hun voorkeurslijst net zolang geloot tot alle leerlingen een plek hebben op een VO school die past bij het advies. Je kan ook random op een VO school geplaatst worden die NIET op je voorkeurslijst staat.
Groot verschil met voorgaande jaren is bijvoorbeeld dat de aanvullende toetsen (meestal NIO na een tegenvallende Cito uitslag), niet meer mogen en geen rol meer spelen bij de toelating. De categorale gymnasia en sommige vwo scholen bijv eisten tot nu toe minimaal vwo advies en een Cito van 550 of hoger. Kinderen die lager scoorden, konden een NIO toets doen en op basis van een positieve uitslag alsnog worden toegelaten. Dat kan dus niet meer. Verder is het loten om de populaire plaatsen vervangen door loting en matching obv een lijst van voorkeursscholen. De kans dat je op de school van je eerste voorkeur terecht komt, neemt hierdoor wel af, maar je komt wel op een school van je voorkeurslijst (maar random plaatsing is ook mogelijk).
Ik ben heel benieuwd hoe andere regio's omgaan met de nieuwe regels rond het basisschool advies en de centrale eindtoets. Ook ben ik benieuwd hoe and regio's omgaan met schaarste op het VO.


Bermbrand

Bermbrand

25-10-2014 om 13:09 Topicstarter

545

Correctie: waar hierboven in het voorbeeld minimaal 550 stond, moet natuurlijk 545 staan.

Evanlyn

Evanlyn

25-10-2014 om 15:46

positief, negatief en gelijk

Interessant om te lezen Bermbrand!

Gelijk blijft dus het feit dat het LVS doorslaggevend is. Alleen waren sommige scholen daar tot op heden niet eerlijk over.

Dat de loophole van de NIO gedicht wordt vind ik heel erg. Je gaat nu iemands hele toekomst vaststellen mede op basis van zijn score op negenjarige leeftijd. Een tombola dus. Met persoonlijke omstandigheden, faalangst, enzovoorts wordt al helemaal geen rekening meer gehouden.

Het is grappig dat ten tijde van de invoering van de CITO-toets werd gezegd dat het natúúrlijk geen examen was. Het schooladvies was leidend en je kon altijd naar de school van je keuze. Toen al waren er kritische stemmen die zeiden dat dat weleens heel anders uit zou kunnen pakken en dat je zulke jongen kinderen niet hoorde te toetsen. Nu is het dus officieel zo ver, al ligt de toetsleeftijd nu nog eerder.

Dat het met de schoolkeuze niet meer "winner takes all" is, lijkt me wel goed. Nu is het of naar een populaire school, of uitgeloot en naar het afvalputje. Of je kiest strategisch, dus niet voor de populaire school, maar ook niet voor het afvalputje.

De impact op de scholen lijkt me nu nog niet te overzien. Gaan die afvalputjes hun leven nu eindelijk beteren of niet? En hoe gaat het met de zorgenkinderen, mogen die nog geweigerd worden, of worden ze misschien achteraf geloosd? En wordt het recht op openbaar onderwijs in ere hersteld, of worden er nog steeds niet-christelijke kinderen naar christelijke scholen gestuurd? Moet je naar Montessori of Vrije School terwijl je daar niet op zit te wachten, of zijn die vrijgesteld? Ik ben benieuwd!

Bermbrand

Bermbrand

25-10-2014 om 16:42 Topicstarter

Evelyn

De 'afvalputje scholen' zoals jij ze noemt zullen ook in het nieuwe systeem van loting en matching automatisch gevuld worden. Stel, je hebt havo-advies (of havo-vwo) dan is de keuze uit scholen met een voldoende oordeel van de onderwijsinspectie niet heel groot. Je geeft zeven scholen op. Omdat de capaciteit voor havo en havo/vwo plekken in Amsterdam beperkt is, bestaat de kans het voor het loting en matching systeem noodzakelijk is de voorkeur van zeven scholen random aan te vullen met scholen waarvoor je dus helemaal niet gekozen hebt. De kans bestaat dan dat je op een school komt die je helemaal niet wil (en misschien zelfs het oordeel 'zwak' heeft van de inspectie). Die zwakke scholen worden zo alsnog vanzelf gevuld met leerlingen.
Zorgenkinderen mogen volgens mij niet meer geweigerd worden als gevolg van de wet passend onderwijs. Vermoedelijk zullen scholen de eigen selectie in de onderbouw wel opschroeven, om er voor te zorgen dat alleen kansrijke leerlingen richting eindexamen gaan.
In Amsterdam zijn er nog scholen met voorrang regels, de voorrang voor broertjes en zusjes is wel goeddeels afgebouwd. Alleen kinderen van montessori, Dalton en vrije basisscholen hebben voorrang op VO scholen met dezelfde onderwijsvorm. Eigenlijk best wel achterhaald, als je nagaat dat kleuters in Amsterdam al moeten loten voor de basisschool, bijvoorbeeld voor populaire Dalton en montesorribasisscholen. Als je kind niet op zo'n basisschool gezeten heeft en je denkt dat montesorri of Dalton voor het VO geschikt is, heb je weinig kans. Deze voorrang blijft bestaan bij loting en matching, een kind met voorrang kan bijvoorbeeld als eerste tweede en derde voorkeur een populaire school zetten en pas op een hogere plek de voorrangschool, dan zit je altijd goed.
Ik ben heel benieuwd hoe het toelatingsbeleid VO in andere regio's gaat. Amsterdam is een van de weinige regio's waar de bevolking nog flink groeit, verreweg de meeste regio's en daarmee het onderwijs, heeft te maken met krimp.

Hier

Gymnasium in regio eindhoven had voorheen een citoscore-eis gecombineerd met advies. Nu staat er op de website dat een vwo advies vereist is, daarmee wordt je toegelaten. Als je havo-vwo afvies hebt dan is er een toetsingscommissie. Deze zal met de basisschool worden gaan spreken, waarbij met name naar het volgsysteem wordt gekeken.

Ik heb er een erg dubbel gevoel bij. Goed dat we af zijn van de grote waarde die aan de eind cito werd gegeven, een momentopname. Maar nu afhankelijk van toch gedeeltelijk een subjectieve waarde oordeel van de groep-8 leraar. Als een leerling alleen maar A's heeft of erg kage scores dan is het redelijk duidelijk, maar scores die er tussen in zitten? En dan geen nio mogelijkheden meer?
Mijn leraar wilde bijna iedereen destijds naar de lokale mavo hebben, dat was een veilige keuze en volgens hem een goede school. Tsja. Zulke leraren zul je nu ook vast nog hebben, en wat moet je dan als ouder?

VO school krijgt wel inzage

Zie http://www.verenigingosvo.nl/wp-content/uploads/2014/09/kernprocedure-2014-2015.pdf

Op pagina 49 zie je welke toetsgegevens de onderbouwing voor het schooladvies zullen zijn. Je vindt er ook de tekst "Hiervoor wordt door Parnassys maatwerk geleverd, waardoor de toetsgegevens gemakkelijk te genereren zullen zijn. Door de grafische weergave erbij te geven, zijn de gegevens goed te overzien. In het schooljaar 2014-2015 zal het VO voor het eerst de onderbouwing met behulp van Parnassys maatwerk ontvangen."

Nog meer info

Zie www.amsterdam.nl/publish/pages/468529/folder_voor_ouders.pdf

Ook hierin is te lezen dat de gegevens gewoon worden overgedragen aan het vo. Bovendien is te lezen dat een 'reddingstoets' nog steeds kan. "Wanneer de school meer gegevens nodig heeft voor een goede onderbouwing van het advies (bijvoorbeeld meer inzet van de leerling, een extra toets of meer testgegevens), dan worden hierover afspraken gemaakt. "

Kort en goed: er verandert niks.

Nou ja, de belangrijkste verandering is dat in de oude procedure precies bekend was welke score je moest halen. Nu weten ouders en leerlingen dat niet meer. Het is voortaan geheim.

Bermbrand

Bermbrand

26-10-2014 om 09:10 Topicstarter

wat anders is

De VO school van de eerste voorkeur, waar de leerling zich aanmeldt, controleert of het document compleet is en of de gegevens uit het leerlingvolgsysteem aangeleverd zijn in de bijlagen, zie hoofdstuk 5.2 van de kernprocedure. Er vindt in beginsel geen inhoudelijke beoordeling plaats van het basisschool advies door de VO school.
En er verandert wel degelijk wat ten opzichte van de praktijk van de afgelopen jaren, lees punt 4 op pagina 5 onder belangrijkste wijzigingen van de kernprocedure (de link die je stuurde): "VO scholen nemen geen toelatingstoetsen - of examens af bij de leerlingen die zich aanmelden voor het eerste jaar."
Tot nu toe deden honderden Amsterdamse kinderen uit groep 8 in de eerste week van maart, direct na de uitslag van de Cito, een NIO toets om toegelaten te worden tot de gewenste VO school. Dat is vanaf dit jaar afgelopen.

Bermbrand

Bermbrand

26-10-2014 om 09:12 Topicstarter

Hoe gaat de toelating elders in Nederland?

Ik ben nog steeds heel benieuwd naar de praktijk in andere regio's, is het advies overal leidend geworden zoals de minister wilde? Hoe gaat het in andere groei regio's waar sommige plekken schaars zijn, hoe wordt dat eerlijk verdeeld?

Bermbrand

Bermbrand

26-10-2014 om 09:23 Topicstarter

Schoolgids van een Amsterdams gymnasium

Op p. 12 staat in het hoofdstuk Aanmelding: "De school voor VO mag geen aanvullend onderzoek meer doen, maar zal alleen beoordelen of het advies goed is onderbouwd door de basisschool. Onvoldoende onderbouwde adviezen worden niet in behandeling genomen e terugverwezen naar de basisschool."

Hier

Hier verandert er niet veel. Hiervoor was het zo dat 2 van de 3 eisen moeten overeenkomen. De 3 eisen waren:
Niveau van keuze moest overeenkomen met de laatste 3 jaar van het LVS.
Advies van school moest overeenkomen.
Uitslag van de eindtoets moest overeenkomen.

Nummer 3 valt nu weg, maar mochten 1 en 2 lager uitvallen kan mbv 3 het advies alsnog naar boven aangepast worden.

Hier kan je gewoon de school kiezen welke je wil. Geen loting. Er is 1 vmbo-tl school en 2 scholen die basis tm vwo bieden en 1 groenschool die van basis tm gtl aanbiedt. Ga je naar vwo kies je 1 van de 2 scholengemeenschappen. Ga je naar vmbo-tl kan je kiezen uit 4 scholen en zit je op basis tot tl niveau heb je keus uit 4 scholen. Je kan terecht waar je wil.

Hier

Hier is geen gemeentelijke plaatsingsprocedure, het is per school verschillend. Alle scholen vragen alleen een passend advies van de basisschool, sommigen vullen dat nog aan met de cito-entreetoetsscore of een NIO, bij één school staat er per niveau per vak een minimale vaardigheidsscore van de cito M6, M7 en M8 genoemd en sommige scholen melden nog steeds een cito eindtoetsscore. De tweetalige school neemt een extra taaltoets af. De meeste scholen nemen ook een intake- of motivatiegesprek af. Bij overinschrijving wordt vaak gekeken naar of de leerling al een broer of zus op die school heeft, of dat het van een school komt die regelmatig leerlingen 'levert'. Geen eenduidigheid dus, wat zo zijn voor- en nadelen kan hebben.

skik

Barvaux

Barvaux

26-10-2014 om 11:46

hmm

'Tot nu toe deden honderden Amsterdamse kinderen uit groep 8 in de eerste week van maart, direct na de uitslag van de Cito, een NIO toets om toegelaten te worden tot de gewenste VO school. Dat is vanaf dit jaar afgelopen.'

Voor zover ik weet gaat dat vooral over het niveau basis/kader, hier in ieder geval wel.

Amsterdammer

Amsterdammer

26-10-2014 om 11:55

Nio

Dochter had havo advies van school, citouitslag was in de range mavo/ havo en havo. Moest van de gekozen VO school Nio doen en werd alsog afgewezen op basis van Nio, die was nl niet eenduidig. Was een zeer onverkwikkelijke zaak, want zo heeft ze de eerste ronde niet eens mogen meeloten...

Bermbrand

Bermbrand

26-10-2014 om 12:38 Topicstarter

Barvaux

In Amsterdam op alle niveaus, niet in de laatste plaats op de categorale gymnasia en vwo plus scholen. Eis was tot nu toe vwo advies en minimaal 545. Kinderen met vwo advies die lager scoorden op de Cito dan 545 deden dan een NIO toets en kregen zo alsnog een kans.

Tabitha

Tabitha

26-10-2014 om 12:41

Ik snap het nog niet helemaal..

Als je naar het gymnasium wil kan het dan dat je daar niet geplaatst wordt of ook andersom dat je naar het atheneum wil en dan op het gymnasium geplaatst wordt? Het is tenslotte allebei VWO. En hoe zit het met tweetalig? Ik kan me voorstellen dat daar aanvullende eisen voor zijn.
En als je je kind op een christelijke school wil, heb je daar nog iets in te kiezen?

Bermbrand

Bermbrand

26-10-2014 om 12:47 Topicstarter

Tabitha

In de kernprocedure is daar niet in voorzien. Je moet zoveel mogelijk scholen passend bij je advies op je voorkeurslijst zetten. Als je niet naar een categoraal gymnasium wil, zet je die (vijf) scholen natuurlijk niet op je lijst. In theorie kan je voorkeurslijst wel aangevuld worden met random scholen passend bij je advies.

Amsterdammer

Amsterdammer

26-10-2014 om 12:47

Kans of selectie aan de poort?

Bermbrand, in het geval van dochter was het geen kans, maar een selectiemiddel om zg zwakke leerlingen te kunnen weigeren. Bassischool had duidelijk havo advies gegeven, en met zeer goede redenen. Dat werd gewoon aan de kant geschoven, omdat er een grote overaanmelding was. Dat is de enige reden. Selectie aan de poort, alleen de goede leerlingen binnenhalen. Ik kan er niets anders van maken.

Er vroeg bij

@Bermbrand, je bent er vroeg bij. Meestal komt dit onderwerp pas in april/mei ter sprake, wanneer ouders moeite hebben met het plaatsen van hun kind. Niet alleen in Amsterdam maar ook in Utrecht (zie link POVO) en in de Haaglanden. In Amsterdam bestaat de stichting VSA ( vrije schoolkeuze Amsterdam ) die de belangen van leerlingen behartigd.

Het systeem van voorkeur aangeven, los denk ik niets op. Waarom zou een kind een minder populaire school A op de eerste plaats zetten, terwijl het liever naar school B gaat. Elk kind zou, als het er eerlijk aan toe ging, net zoveel kans maken als elk ander kind met school B op 1.
Het enige wat verdwijnt zijn de schoolmarkten waar een uitgeloot kind in de tweede ronde ahv een 5 minuten praatje uit de overgebleven scholen een keuze maakt en een 'minder' populaire school de toelatingseis durft aan te passen zoals vorig jaar bij het Cartesius.

Het wordt weer afwachten hoe de plaatsingen komend jaar verlopen.

@Barveux, In Amsterdam werd vaak een spoed NIO afgenomen, om als gevolg van een slechte Cito-score, toch een plaatsing op een gymnasium van de grond te krijgen.
Om in aanmerking te komen voor de voorrangsregel vanwege familie of Daltonschool, diende een kind zich in de eerste week zich aan te melden. Meestal waren dan de school-NIO 's dan nog niet afgenomen of bekend. Wanneer plaatsing in geding kwam, betaalden de ouders een spoed-NIO. Dus niet alleen op basis/kader niveau, maar op alle niveau's. Ik denk dat dit juist meer voorkwam op de hoger niveau's omdat daar meer zelfstandige scholen zijn, die bekend staan om hun goede organisatie.

Bermbrand

Bermbrand

26-10-2014 om 13:13 Topicstarter

Utrecht, Haarlem, Den Haag?

In Amsterdam zal het aantal leerlingen dat de overstap maakt naar het VO de komende jaren zo'n 10% stijgen, dat betekent dat er nog meer schaarste ontstaat als er geen nieuwe scholen komen of de capaciteit wordt uitgebreid. Hoe gaat de toelating in Utrecht, Haarlem en Den Haag bijvoorbeeld?

Bermbrand

Bermbrand

26-10-2014 om 13:15 Topicstarter

Amsterdammer

Het is zeker extra selectie, die minimale eisen en een extra NIO toets als de Cito score te laag is voor het advies. Met kans bedoelde ik dat een kind dat wel vwo advies had maar niet 545 op de Cito alsnog een lans had op toelating.
Wat dat betreft: het basisschool advies geldt vanaf dit jaar als bindend, dat was voor je dochter dus beter geweest.bde schaarste in Amsterdam is momenteel overigens vooral op havo niveau.

Amsterdammer

Amsterdammer

26-10-2014 om 13:29

Cito niet te laag

De cito was niet te laag, nl 536. VO kan met zo'n score aanvullende info vragen v school. We hadden notabene een iq test beschikbaar met een score van 116, maar ja, die was een maand te oud, dus telde niet meer.
Nee, vorig jaar is de nio echt gebruikt om bepaalde leerlingen te weren.

Ik heb nog een kind in groep 7 en zie met angst en beven uit naar de nieuwe regels. Want het wordt alleen maar ondoorgrondelijker, hoe gaat die loting in zijn werk, welke inzage krijgen vo scholen en op welk moment?

Landelijk

Bermbrand, ik snap niet zo goed wat je wil.
"Er vindt in beginsel geen inhoudelijke beoordeling plaats van het basisschool advies door de VO school."
Welles. De basisschool moet het advies onderbouwen met toetsresultaten uit het LVS. Er wordt beoordeeld of die toetsresultaten het advies voldoende onderbouwen. Zo nee (de scores zijn veel te laag), dan wordt er aanvullend getoetst (zie mijn quote in #7) of wordt de leerling niet (op dat niveau) toegelaten (zie je eigen reactie # 10)

Wat blijft namelijk is dat de vo school beslist. Dat is in heel Nederland hetzelfde trouwens.

"En er verandert wel degelijk wat ten opzichte van de praktijk van de afgelopen jaren, lees punt 4 op pagina 5 onder belangrijkste wijzigingen van de kernprocedure "
Dat is een landelijke wijziging. Het is een wijziging in de tekst van het inrichtingsbesluit WVO. Er stond dat toelating moest berusten op het schooladvies en een onafhankelijke toetsing en of proefklasse.
In de praktijk namen vo scholen die toetsen helemaal niet af. In de praktijk werd er - juist in de Kernprocedure - standaard gebruik gemaakt van toetsing op de basisschool.

Ik weet niet van honderden leerlingen die alsnog een NIO test deden, maar ik neem toch werkelijk aan dat die door het basisonderwijs en of door de ouders werd geïnitieerd en betaald. De VO school heeft en had die extra toets niet nodig. De ouders/basisschool wel om nog eens extra onderbouwing te geven aan een advies/plaatsing hoger dan de cito-score in de hoop de vo school te overtuigen.

De vo scholen zijn overigens nooit verplicht geweest om zich door die extra toets te laten leiden. Extra toetsing is nog steeds niet verboden.

"Onverminderd artikel 3, tweede lid, kan het bevoegd gezag van een school met een bijzondere inrichting waarvoor specifieke kennis of vaardigheden van de kandidaat-leerling noodzakelijk zijn, een onderzoek naar die specifieke kennis of vaardigheden bij de kandidaat-leerling afnemen."

Het woordgebruik 'bijzondere inrichting' is overigens zeer verwarrend. Het woord 'bijzonder' heeft namelijk een eigen betekenis in het onderwijs (= niet openbaar). Houd je die betekenis aan, dan staat er dat bijzondere scholen (katholiek, christelijk, etc.) wel een aanvullende toelatingstest mogen doen en openbare niet. Het zou mij niet verbazen als bijzondere scholen dat te pas en te onpas zo gaan gebruiken.

Voor het overige gaat het dan over logica waar je het soms wel of niet mee eens kan zijn.
- gymnasium is een bijzonder vwo = aanvullend toetsen mag
- tto is bijzonder havo/vwo = aanvullend toetsen mag
Zo zijn er ook scholen die dingen met sport, theater, ballet of muziek doen.

Hoe het gedrag in Amsterdam zal zijn, zal meer duidelijk worden als de keuzegids beschikbaar komt. Dat is begin december.

Wat er vooralsnog bekend is, gaat grofweg op voor heel Nederland.

Amsterdammer

Amsterdammer

26-10-2014 om 16:07

Nio wel degelijk door vo betaald

Vorig jaar is de Nio wel degelijk door de VO scholen betaald en geregeld. Mijn dochter zat bij 25 andere leerlingen die de Nio moesten doen voor de door hen gekozen VO school, anders werden ze sowieso niet geplaatst. Stond iets anders in de brief, maar onmiskenbaar: 'anders komt plaatsing in gevaar'. En dit was dus ná de aanmelding, dus de eerste ronde was al gesloten. En die mededeling kwam één dag voorafgaand aan die Nio toets. Bezwaar maken was dus niet meer mogelijk, overleg met BO ook niet, slikken of stikken was het.
Van een drietal andere leerlingen weet ik ook dat de (een andere) middelbare een Nio eiste, ook door hen betaald en georganiseerd, uitgevoerd door een onafhankelijk bureau.

Logica?

Je geeft zelf aan dat jevermoedt dat de NIOhet doel had om leerlingen te kunnen weigeren.
Maar waarom zou een vo school daar geld en energie in steken? De school had jouw kind gewoon mogen weigeren. Ook zonder toets.

Amsterdammer

Amsterdammer

26-10-2014 om 17:24

Helemaal niet

Want het advies van de basisschool, incl alle methodetoetsen en lvs, en een iets te oude iq test was duidelijk Havo. Alleen de cito was onduidelijk.
Ook in de oude kernprocedure was het schooladvies leidend. Cito is aanvullend.
Ik heb ook de directeur gesproken, voordat ik dochter aanmeldde bij deze school, ivm de citouitslag en hij verzekerde mij dat er geen reden was om haar niet te plaatsen en dat bo advies leidend is. Maar dat was nog toen er veel plaatsen beschikbaar waren. De een na laatste dag waren er ineens meer dan 30 overaanmeldingen.

Den Haag

Wij wonen in Den Haag en hier wordt er gewoon nog een NIO en drempelonderzoek afgenomen dit jaar. Ik heb een dochter in groep 8 dit jaar en over 3 weken krijgt ze een NIO op school.
Als ik kijk op de aanmeldingscriteria van een VO school hier dan staat er dit:

Ter oriëntatie
Ter oriëntatie geven we aan wat de scores waren waarop we vorig schooljaar leerlingen in de brugklas hebben geplaatst.
Voor toelating tot het gymnasium of het atheneum is een CITO-score van minimaal 543 en/of een NIO-score van minimaal 115 vereist en tenminste een A-score voor begrijpend lezen en rekenen in het onderwijskundig rapport.
Voor toelating tot de havo is een CITO-score van minimaal 538 en/of een NIO-score van minimaal 108 vereist en tenminste een B-score voor begrijpend lezen en rekenen in het onderwijskundig rapport.
Voor toelating tot de mavo is een CITO-score van minimaal 532 of een NIO-score van minimaal 100 vereist en tenminste een C-score voor begrijpend lezen en rekenen in het onderwijskundig rapport.

Het is echt naief om te denken dat ze niet selecteren. Natuurlijk doen ze dat wel. Ik ken iemand die op een Gymnasium werkt en die heeft me ooit verteld dat ze eerst alle leerlingen toelaten die ze zeker willen en dan pas gaan loten.

Het bestaat nog

Ik vond het in de kernprocedure 2013 - 2014 op pagina 50. "Voor leerlingen die vallen in de cito-bandbreedte ‘verplicht aanvullend onder- zoek’ wordt in opdracht van de VO-school verplicht een aanvullend onder- zoek uitgevoerd. De VO-school betaalt dit onderzoek. Ook hiervoor wordt veelal het intelligentieonderzoek de NIO

Keurig volgens de procedure dus. Niks stiekem aan

Dit soort aanvullend onderzoek mag nog steeds. De echte verandering is dat er geen bandbreedtes meer worden genoemd. Wanneer is een leerling meteen toelaatbaar? Wanneer moet er aanvullend overleg of onderzoek?

Nog wat

Dat het schooladvies leidend genoemd wordt, betekent niet dat de vo school verplicht is dat advies te volgen en de leerling te accepteren. In heel nederland, dus ook in Amsterdam, geldt de wet en die is duide
Ijk: de vo school beslist.

bijlage #19

@Brembrand, ik was in #19 je nog een link verschuldigd.

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/utrechtse-ouders-woensdag16-april-1400-uur-stadhuis

Hoe het gaat in Utrecht? Nu vorig jaar met veel strijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.