Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet eens met het speciaal onderwijs


Zile20 schreef op 29-04-2021 om 15:57:

[..]

hoi hoi,

Ze praatte erg laat en liep vast met zinnen maken. Toen ze 3 was zijn we gestart met de logopedie. De logopedist heeft testjes gedaan en daaruit bleek dat ze tos heeft. Ze zei dat zulke kindjes niet kunnen meekomen op een reguliere school. Ik heb geen verdere onderzoek gedaan en vertrouwde hun. Na onderzoeken zijn we terecht gekomen bij Kentalis. De ontwikkeling van ons kind was gestopt en ik wilde daar weg. We zijn akkoord gegaan met cluster 2 want volgens hun was reguliere school niet haalbaar. Mijn dochter zit daar tussen kinderen met diverse problemen. Ze heeft nonverbaal en verbaal iq test gedaan en beide waren ruim gemiddeld. Logopedie test viel wel wat tegen maar die is niet betrouwbaar omdat ze onnodige grapjes had gemaakt. Ze is heel slim en kan zich goed duidelijk maken. We hebben de opp niet ondertekend, mogen ze dit alsnog doorgeven aan de basisschool?

Op welke leeftijd is die IQ test gedaan? En hoe lang is dat geleden? Als uit een recente test een  ruimt gemiddeld IQ komt en school gaat uit van een uitstroomadvies van VMBO basis/kader dan zou ik toch willen weten van school waarom ze zo slecht uit de verf komt op school.


Zile20

Zile20

29-04-2021 om 19:04 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 29-04-2021 om 18:35:

[..]

Op welke leeftijd is die IQ test gedaan? En hoe lang is dat geleden? Als uit een recente test een ruimt gemiddeld IQ komt en school gaat uit van een uitstroomadvies van VMBO basis/kader dan zou ik toch willen weten van school waarom ze zo slecht uit de verf komt op school.


ze heeft een non verbale iq test gehad op 3,5 jarige leeftijd. Toen kwam er bovengemiddeld uit. Ze is bijna 6. In maart 2021 heeft ze ook een nonverbale en verbale iq test gemaakt. 

Het huidige SO bepaalt niet of je kind naar het reguliere onderwijs 'mag' ; jij kiest als ouder een school voor je kind. Als je voor een intensief arrangement van Kentalis in aanmerking wilt komen, moet er een onderwijsarrangement worden aangevraagd;  je kunt je kind zondermeer altijd aanmelden bij een reguliere school voor basisonderwijs en kijken of er een ondersteuningsarrangement vanuit Kentalis toegekend kan worden. 

Wat bedoel je precies met 'het verslag'? Een tussentijdse evaluatie? Een onderwijskundig rapport? Heb je overlegd met de school waar je dochter momenteel heen gaat over een overstap naar het reguliere onderwijs?

Het staat je altijd vrij je kind in te schrijven bij elke school van je keuze.  Of je kind welkom is en ingeschreven wordt kun je te weten komen door het school ondersteuningsprofiel op te vragen of door simpelweg een kennismakingsafspraak te maken met de beoogde school. 

Dat is dan ook gelijk mijn tip: maak een afspraak met de school van je keuze en vraag hoe ze je kind kunnen en gaan ondersteunen bij haar TOS. Vanuit Kentalis kun je nog altijd een medium of licht arrangement 'mee nemen' naar de basisschool (mits dat toegekend wordt uiteraard maar als ze al in aanmerking komt voor een intensief arrangement zal dat geen probleem zijn...) 

Kortom: ga in gesprek. Neem het OP mee, vraag wat de beoogde school voor jullie kan betekenen. Maak als ouder duidelijk wat je wilt voor je kind (ik neem aan dat jullie die afweging weloverwogen hebben gemaakt) en wat je motivatie is om haar aan te melden voor het regulier onderwijs.

Daar hoef je Kentalis niet eens in te betrekken, zij bepalen niet wat de juiste plek is voor je kind; dat doen jullie. 

Zile20 schreef op 29-04-2021 om 19:04:

[..]

ze heeft een non verbale iq test gehad op 3,5 jarige leeftijd. Toen kwam er bovengemiddeld uit. Ze is bijna 6. In maart 2021 heeft ze ook een nonverbale en verbale iq test gemaakt.

Dat zijn dus heel recente gegevens. Waren die recente testen ook bovengemiddeld? En zat er een groot verschil tussen de verbale en de nonverbale test? Zijn er echt twee complete IQ testen afgenomen? Als nonverbale test dan waarschijnlijk de SON? De verbale test zal dan de WPPSI-III of IV geweest zijn?  Wat waren daar de scores van?

MariaKoekkoek schreef op 29-04-2021 om 20:24:


Het staat je altijd vrij je kind in te schrijven bij elke school van je keuze. Of je kind welkom is en ingeschreven wordt kun je te weten komen door het school ondersteuningsprofiel op te vragen of door simpelweg een kennismakingsafspraak te maken met de beoogde school.

Edit: Het staat je altijd vrij je kind aan te melden bij elke school van je keuze, moet dat zijn. 

Zile20 schreef op 29-04-2021 om 12:50:

[..]

Hoi hoi,

Bedankt voor je bericht. We hebben een evaluatie formulier en ontwikkelingsperspectief plan ontvangen. Het uitstroom staat vanaf vorig jaar vmbo b/k. Maar in didactisch is ze gegroeid staat er. Wat er in het verslag staat zien we absoluut niet thuis. We communiceren heel en normaal. Ze heeft veel vriendinnetjes en zit onder ballet les. Iedereen in ons omgeving vind haar een basisschool kind.

Wordt er daadwerkelijk bij een vijfjarige al voorgesorteerd op een uitstroomniveau VMBO basis/kader? Speciaal onderwijs of niet, daar doen we echt iets niet goed denk ik.  Dat kan niemand op deze leeftijd betrouwbaar inschatten. Dat is al lastig bij een kind in groep 8.

Zile20

Zile20

29-04-2021 om 20:40 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 29-04-2021 om 20:25:

[..]

Dat zijn dus heel recente gegevens. Waren die recente testen ook bovengemiddeld? En zat er een groot verschil tussen de verbale en de nonverbale test? Zijn er echt twee complete IQ testen afgenomen? Als nonverbale test dan waarschijnlijk de SON? De verbale test zal dan de WPPSI-III of IV geweest zijn? Wat waren daar de scores van?

nonverbale was 106

Verbale test tussen 91-101

Enorm hoge verwerkingssnelheid had ze

Zile20

Zile20

29-04-2021 om 20:42 Topicstarter

MariaKoekkoek schreef op 29-04-2021 om 20:27:

[..]

Edit: Het staat je altijd vrij je kind aan te melden bij elke school van je keuze, moet dat zijn.

ik durf de opp niet te laten zien, omdat ik bang ben dat ze geweigerd wordt. 

Zile20 schreef op 29-04-2021 om 20:42:

[..]

ik durf de opp niet te laten zien, omdat ik bang ben dat ze geweigerd wordt.

Snap ik wel en ik heb wellicht gemakkelijk(er) praten maar ergens zal de eerste stap gezet moeten gaan worden en dat moeten jullie als ouders initiëren. Durf je wel gewoon een kennismakingsgesprek aan te vragen zonder opp?  Me dunkt dat je zelf ook een goed gevoel moet hebben bij een school.

Zile20 schreef op 29-04-2021 om 20:40:

[..]

nonverbale was 106

Verbale test tussen 91-101

Enorm hoge verwerkingssnelheid had ze

Ik zou je kind in elk geval komend schooljaar (groep 3 denk ik als ze nu vijf is?) op deze school laten. Zodat ze extra aandacht kan krijgen bij het leren lezen. Als dat goed gaat, dan sta je veel sterker bij de overgang naar een gewone school.

Daglichtlamp schreef op 29-04-2021 om 21:05:

[..]

Ik zou je kind in elk geval komend schooljaar (groep 3 denk ik als ze nu vijf is?) op deze school laten. Zodat ze extra aandacht kan krijgen bij het leren lezen. Als dat goed gaat, dan sta je veel sterker bij de overgang naar een gewone school.

Dit vind ik een heel waardevol advies. TOS is en blijft een taalprobleem en lezen en schrijven is een talig iets en heel belangrijk voor de rest van de schoolcarrière. Het is belangrijk dat die basis goed is. 
Ze is dus gemiddeld intelligent, maar dat zegt niet of cluster 2 onderwijs wel of niet nodig/nuttig is, want dat is voor kinderen met taal/spraakproblemen en niet (alleen) voor kinderen met leerproblemen. Een uitstroomprofiel bepalen voor een kind van vijf vind ik erg ver gaan. Dat lijkt me op dit moment nog helemaal niet aan de orde.
Ik zou in ieder geval de tijd nemen om een goede afweging te maken wat voor jullie dochter het beste onderwijs is en waar ze het beste op haar plek zit. En vooral ook het gesprek aangaan met haar huidige school én met potentiële reguliere basisscholen om te kijken wat het best passend is. Als je de keuze maakt voor een overstap, wil je wel de juiste keuze maken.

Daglichtlamp schreef op 29-04-2021 om 20:28:

[..]

Wordt er daadwerkelijk bij een vijfjarige al voorgesorteerd op een uitstroomniveau VMBO basis/kader? Speciaal onderwijs of niet, daar doen we echt iets niet goed denk ik. Dat kan niemand op deze leeftijd betrouwbaar inschatten. Dat is al lastig bij een kind in groep 8.

Ja.
Scholen gebruiken “leerproblemen” van lln als excuus voor lage gemiddelde scores (we hebben nu eenmaal veel zwakke lln).

De Inspectie heeft in al haar wijsheid daar een verantwoordingsmodel op gevonden. De scholen dienen van de lln die zij zwak vinden bij te houden wat ze van de lln verwachten, welke hulp er wordt ingezet en wat de effecten zijn.

Daar komt het ontwikkelingsperspectief uit voort dat inderdaad al vanaf dag 1 voorsorteert op de uitstroom in groep 8, met een curve alsof leren een niet zo biologisch proces is als groeien.

Het levert scholen op dat ze goede scores kunnen halen (lln presteert boven verwachting) met zwakke lln en zonder feitelijk is te doen wat werkt.


Het ontwikkelingsperspectief past naadloos in de dominante opvatting die doet alsof voor onderwijs hetzelfde opgaat als voor automatisering: garbage in, garbage out.

Juffen en meesters zijn tegenwoordig meer tijd kwijt met de administratie die hoort bij het diskwalificeren van lln dan met onderwijs geven. “Aan uw kindje valt niks te verheffen”

M Lavell schreef op 30-04-2021 om 07:35:

[..]

Ja.
Scholen gebruiken “leerproblemen” van lln als excuus voor lage gemiddelde scores (we hebben nu eenmaal veel zwakke lln).

De Inspectie heeft in al haar wijsheid daar een verantwoordingsmodel op gevonden. De scholen dienen van de lln die zij zwak vinden bij te houden wat ze van de lln verwachten, welke hulp er wordt ingezet en wat de effecten zijn.

Daar komt het ontwikkelingsperspectief uit voort dat inderdaad al vanaf dag 1 voorsorteert op de uitstroom in groep 8, met een curve alsof leren een NET zo biologisch proces is als groeien.

Het levert scholen op dat ze goede scores kunnen halen (lln presteert boven verwachting) met zwakke lln en zonder feitelijk is te doen wat werkt.


Het ontwikkelingsperspectief past naadloos in de dominante opvatting die doet alsof voor onderwijs hetzelfde opgaat als voor automatisering: garbage in, garbage out.

Juffen en meesters zijn tegenwoordig meer tijd kwijt met de administratie die hoort bij het diskwalificeren van lln dan met onderwijs geven. “Aan uw kindje valt niks te verheffen”

Daglichtlamp schreef op 29-04-2021 om 20:28:

[..]

Wordt er daadwerkelijk bij een vijfjarige al voorgesorteerd op een uitstroomniveau VMBO basis/kader? Speciaal onderwijs of niet, daar doen we echt iets niet goed denk ik. Dat kan niemand op deze leeftijd betrouwbaar inschatten. Dat is al lastig bij een kind in groep 8.

Op 'onze' oude SO school (cl 3) deden ze dat pas vanaf groep 5. Wij waren er toen al weg. Ik hoorde wel van anderen dat de uitstroomadviezen altijd ontzettend laag waren. De school leek de lat laag te leggen en was weinig ambitieus. Ter vergelijking: mijn kind vertrok daarna met een H/V advies van de reguliere basisschool en hij was niet het enige slimme kind op die school. Alleen sommige hadden dermate ernstige lichamelijke handicaps of ziektes dat een reguliere school voor hen geen optie was.

syboor schreef op 29-04-2021 om 13:30:

> "Je moet kritisch kijken welke basisschool je uitkiest. In sommige "witte" basisscholen krijgen de toekomstige vmbo-basis leerlingen "een eigen leerlijn" en worden ze veel te veel aan hun lot over gelaten. Vooral bij rekenen stagneren leerlingen vaak in de bovenbouw van de basisschool. Je moet een basisschool zoeken die meerdere van "dat soort leerlingen" heeft en er energie in wil steken.


Hier weten ze allemaal welke kinderen naar een basis of kader school zullen gaan en horen die kinderen nergens bij. Vreselijk. Ik heb het gevoel dat de laatste jaren er steeds meer een tweedeling is gekomen in basisschoolkinderen die naar deze niveau’s zullen gaan en de “slimme” kinderen. Heel goed dat je ervoor waarschuwt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.