Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet eens met het speciaal onderwijs

Hoi Iedereen,

Onze dochter zit op cluster 2. We willen een overstap doen naar de basisschool. Altijd hebben we gehoord hoe goed ons kind het doet op school en dat er verder geen problemen zijn. Nu hebben we het verslag ontvangen en daar staat hele rare dingen in. Mijn dochter begrijpt begrijpt niets en heeft overal moeite mee. Ik begrijp het niet meer en weet niet meer wat ik moet doen. Ze heeft tos maar doet het heeel goed. 


Dit lijkt me toch echt iets om bij de school na te vragen. Dat jullie je niet herkennen in het verslag en dat het ook niet in lijn is met eerdere berichtgeving vanuit school. 
Zit jullie dochter bijvoorbeeld op een clubje/sportvereniging? Of zwemles? Dan zou je daar bijvoorbeeld kunnen vragen hoe het daar gaat, met name qua begrip van instructies, uitvoeren van opdrachten etc.

Het is speciaal onderwijs, dus binnen haar leerlijn zal ze het denk ik goed doen. Dat wil niet zeggen dat dat ook op een reguliere school zo zal zijn. Je zult echt met de school moeten bespreken hoe het zit. Is er iemand die met je mee kan gaan?

Zile20

Zile20

29-04-2021 om 10:36 Topicstarter

MamaE schreef op 29-04-2021 om 10:26:

Dit lijkt me toch echt iets om bij de school na te vragen. Dat jullie je niet herkennen in het verslag en dat het ook niet in lijn is met eerdere berichtgeving vanuit school.
Zit jullie dochter bijvoorbeeld op een clubje/sportvereniging? Of zwemles? Dan zou je daar bijvoorbeeld kunnen vragen hoe het daar gaat, met name qua begrip van instructies, uitvoeren van opdrachten etc.

ze zit onder ballet les. De eerste weken heb ik de juf niets verteld over haar tos. Vorige week heb ik het verteld en ze zei ow ik heb er niets van gemerkt. Ik vind het heel fijn om haar in mijn groep te hebben. We hebben niks ondertekend. De school werkt niet mee. We zien haar zo in de klas. Iedereen ziet mijn dochter als een slim, ondernemend, zelfverzekerd kind. Alleen school niet

Ik zou inderdaad met de school in gesprek gaan, en waar ze het precies op duiden wat in de brief staat.

Zile20

Zile20

29-04-2021 om 10:38 Topicstarter

EmmaT schreef op 29-04-2021 om 10:31:

Het is speciaal onderwijs, dus binnen haar leerlijn zal ze het denk ik goed doen. Dat wil niet zeggen dat dat ook op een reguliere school zo zal zijn. Je zult echt met de school moeten bespreken hoe het zit. Is er iemand die met je mee kan gaan?

wat bedoel je binnen haar leerlijn? De school werkt niet mee. We zien haar zo in de klas zeggen ze. We hebben ons huisarts ingeschakeld. Als het nodig is, willen we haar prive laten testen of naar een kinder psycholoog gaan. Ik zoek ervaringen

'heeel goed' is natuurlijk subjectief. Daar heb je niks aan. 

- Hoe lang zit je kind al op deze school? Heb je al eens een ontwikkelingsperspectief ontvangen? Zo ja, hebben jullie ingestemd met het handelingsdeel?

- Is het 'verslag' wat je nu hebt gekregen een ontwikkelingsperspectief of niet?

- Wat is het uistroomprofiel in het laatste ontwikkelingsperspectief dat hebt gekregen?


Als het "verslag" dat je nu hebt gekregen GEEN ontwikkelingsperspectief is, vraag dan expliciet het volledige dossier op, inclusief alle opgestelde ontwikkelingsperspectieven. Dan kun je zien of het verslag in overeenstemming is met die perspectieven. Bij een ontwikkelingsperspectief van vmbo of hoger is het passend om een overstap naar het basisonderwijs na te streven, maar wanneer precies en wat er moet gebeuren om daar op voor te bereiden, dat verschilt van kind tot kind. Bij een onwikkelingsperspectief van vso is een overstap naar het basisonderwijs niet passend. 

Is dit "verslag" een ontwikkelingsperspectief? Ga daar dan over in gesprek. Op welke concrete observaties is het gebaseerd? Wat kan je kind wel en niet op school? En komt dat overeen met wat jullie thuis zien? Voor beide partijen - ouders en school - is het goed om een sessie in te plannen waarin je niet oordeelt ("Mijn kind is goed genoeg voor de basisschool"), maar alleen beschrijft en naar elkaar luistert ("Mijn kind kan thuis instructies van 2- of 3-stappen opvolgen, bijvoorbeeld <...>. Hoe gaat dat op school?"). Laat het bezinken. Als er verschillen zijn in de observaties tussen thuis en school, ga in een vervolggesprek samen bedenken hoe jullie het gedrag/prestaties op school in lijn kunnen brengen met thuis. Als de observaties tussen thuis en school overeenkomen en school luistert goed naar jullie... laat het oordelen dan over aan school, zij zijn de experts. 

Als ontwikkelingsperspectieven ontbreken en/of nooit aan jullie zijn voorgelegd, dan is de kans groot dat je te maken hebt met onderwijskundige verwaarlozing en slecht passend onderwijs. Onderwijs kan alleen passend gemaakt worden als informatie en signalen van de ouders wordt gebruikt bij het opstellen van het ontwikkelingsperspectief. Waarschijnlijk betekent dat "heeel goed" dan dat je dochter "heeel makkelijk" is: heeft weinig aandacht nodig, en krijgt dus ook weinig aandacht. Dan moet je dringend op zoek naar een nieuwe school, maar wat voor school dat dan moet zijn en hoe je je kind daar krijgt, dat weet ik niet goed. Daarvoor ben je toch heel afhankelijk van de huidige school met hun self-serving verslaglegging.


cluster 2 staat in onderwijsland bekend als een organisatie die juist wil dat leerlingen naar het regulier onderwijs gaan, dus dat ze het nu tegen willen houden is bijzonder. Er moet echt wel het nodige aan de hand zijn, wil een kind in aanmerking komen voor een intensief arrangement cluster 2. Hier zijn landelijke richtlijnen voor te vinden op de site van Simea. Dat je kind gewoon mee kan doen met de balletles is natuurlijk superfijn. Dat wil nog  niet zeggen dat ze de schooltaal goed begrijpt. 

Wat je nu kan doen, is het gesprek met de school aangaan. Als het goed is, ligt er een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Hierin staat waar je kind aan het begin van het jaar stond, welke doelen er behaald moeten worden, hoe de school dat wil bereiken en hoe ze dat gaan evalueren. Het voordeel van leerresultaten is dat ze het kunnen meten met objectieve toetsen die ook op reguliere scholen gebruikt worden. Deze gebruiken ze ook op cluster 2 scholen omdat de eisen vergelijkbaar zijn met reguliere scholen. Ook hier moeten leerlingen het eindniveau van groep 8 kunnen halen. Vaak worden de cito toetsen hiervoor gebruikt. 

Het sociaal emotioneel functioneren is wat lastiger, hoewel daar ook standaard vragenlijsten voor worden gebruikt. Dat is wel meer normatief, want wat de een goed vindt, vindt de ander gemiddeld. 

Ik zou op school in gesprek gaan en aangeven dat je graag wil dat je dochter over gaat stappen naar een reguliere school. Heb je al een school op het oog eigenlijk? Want zij willen vaak ook gegevens hebben, anders dan ze begrijpt het niet of ze doet het goed. ZIj willen graag het OPP.

Succes


Toch zou ik er maar even goed over nadenken. Je hebt nu een plek in het speciaal onderwijs. Ga je terug naar regulier en het lukt niet, om wat voor reden dan ook, dan is de weg terug niet gegarandeerd. Daar kun je spijt van krijgen.

Maar goed, ik was juist dolblij dat ik mijn kinderen na hevige inspanningen en gedoe 'veilig' op het speciaal onderwijs had. Dat hele Passend Onderwijs is op reguliere scholen een tombola en in het Speciaal Onderwijs een afbladderend gegeven.

Zile20

Zile20

29-04-2021 om 12:50 Topicstarter

syboor schreef op 29-04-2021 om 11:44:

'heeel goed' is natuurlijk subjectief. Daar heb je niks aan.

- Hoe lang zit je kind al op deze school? Heb je al eens een ontwikkelingsperspectief ontvangen? Zo ja, hebben jullie ingestemd met het handelingsdeel?

- Is het 'verslag' wat je nu hebt gekregen een ontwikkelingsperspectief of niet?

- Wat is het uistroomprofiel in het laatste ontwikkelingsperspectief dat hebt gekregen?


Als het "verslag" dat je nu hebt gekregen GEEN ontwikkelingsperspectief is, vraag dan expliciet het volledige dossier op, inclusief alle opgestelde ontwikkelingsperspectieven. Dan kun je zien of het verslag in overeenstemming is met die perspectieven. Bij een ontwikkelingsperspectief van vmbo of hoger is het passend om een overstap naar het basisonderwijs na te streven, maar wanneer precies en wat er moet gebeuren om daar op voor te bereiden, dat verschilt van kind tot kind. Bij een onwikkelingsperspectief van vso is een overstap naar het basisonderwijs niet passend.

Is dit "verslag" een ontwikkelingsperspectief? Ga daar dan over in gesprek. Op welke concrete observaties is het gebaseerd? Wat kan je kind wel en niet op school? En komt dat overeen met wat jullie thuis zien? Voor beide partijen - ouders en school - is het goed om een sessie in te plannen waarin je niet oordeelt ("Mijn kind is goed genoeg voor de basisschool"), maar alleen beschrijft en naar elkaar luistert ("Mijn kind kan thuis instructies van 2- of 3-stappen opvolgen, bijvoorbeeld <...>. Hoe gaat dat op school?"). Laat het bezinken. Als er verschillen zijn in de observaties tussen thuis en school, ga in een vervolggesprek samen bedenken hoe jullie het gedrag/prestaties op school in lijn kunnen brengen met thuis. Als de observaties tussen thuis en school overeenkomen en school luistert goed naar jullie... laat het oordelen dan over aan school, zij zijn de experts.

Als ontwikkelingsperspectieven ontbreken en/of nooit aan jullie zijn voorgelegd, dan is de kans groot dat je te maken hebt met onderwijskundige verwaarlozing en slecht passend onderwijs. Onderwijs kan alleen passend gemaakt worden als informatie en signalen van de ouders wordt gebruikt bij het opstellen van het ontwikkelingsperspectief. Waarschijnlijk betekent dat "heeel goed" dan dat je dochter "heeel makkelijk" is: heeft weinig aandacht nodig, en krijgt dus ook weinig aandacht. Dan moet je dringend op zoek naar een nieuwe school, maar wat voor school dat dan moet zijn en hoe je je kind daar krijgt, dat weet ik niet goed. Daarvoor ben je toch heel afhankelijk van de huidige school met hun self-serving verslaglegging.


Hoi hoi,

Bedankt voor je bericht. We hebben een evaluatie formulier en ontwikkelingsperspectief plan ontvangen. Het uitstroom staat vanaf vorig jaar vmbo b/k. Maar in didactisch is ze gegroeid staat er. Wat er in het verslag staat zien we absoluut niet thuis. We communiceren heel en normaal. Ze heeft veel vriendinnetjes en zit onder ballet les. Iedereen in ons omgeving vind haar een basisschool kind.

O, en mijn kinderen, met autisme, gingen naar 'gewone' muziekles' en 'gewone' sport en 'gewone' nou ja particuliere en kalme zwemles en als 'regulieren' kregen ze les en hielpen ze mee op de gehandicaptenmanege wat betreft paardrijden. Dat zegt niets. Het speelt zich in hun hoofd af en je houdt rekening met hun interesses en mogelijkheden en beperkingen.

Er zijn genoeg volwassenen gewoon goed terecht gekomen juist dankzij het speciaal onderwijs. Je moet je ook afvragen of je je kind wel van school wil halen, de laatste jaren voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Je bezorgt een kind stress met een overplaatsing en als dat niet echt noodzakelijk is zou ik dat niet doen.

> "Bedankt voor je bericht. We hebben een evaluatie formulier en ontwikkelingsperspectief plan ontvangen. Het uitstroom staat vanaf vorig jaar vmbo b/k. Maar in didactisch is ze gegroeid staat er. Wat er in het verslag staat zien we absoluut niet thuis. We communiceren heel en normaal. Ze heeft veel vriendinnetjes en zit onder ballet les. Iedereen in ons omgeving vind haar een basisschool kind."

Probeer het gesprek om te buigen. Je hebt nu een vervelende discussie waarom ze niet naar het basisonderwijs kan. Probeer dat om te buigen naar een plan over hoe jullie samen gaan bereiken dat ze wel naar het basisonderwijs kan. Wat moet ze nog leren? Welke doelen moeten behaald worden? Kunnen jullie daar thuis mee oefenen, met rollenspel ofzo? Geef aan dat jullie denken dat het goed voor haar is als ze een paar jaar naar de basisschool gaat voordat ze naar de middelbare school gaat; dat ze daardoor steviger in haar schoenen gaat staan. 


Die overstap hoeft niet "zo snel mogelijk". Scholen voor speciaal onderwijs hebben doorgaans wel passend leerstofaanbod in huis voor toekomstige vmbo b/k leerlingen. Maar ik lees genoeg goede argumenten waarom jullie die overstap willen.


Je moet kritisch kijken welke basisschool je uitkiest. In sommige "witte" basisscholen krijgen de toekomstige vmbo-basis leerlingen "een eigen leerlijn" en worden ze veel te veel aan hun lot over gelaten. Vooral bij rekenen stagneren leerlingen vaak in de bovenbouw van de basisschool. Je moet een basisschool zoeken die meerdere van "dat soort leerlingen" heeft en er energie in wil steken.


Beste Zile,

Hoe oud is je dochter? Waarom hebben jullie destijds gekozen voor een cluster 2 school? En waarom willen jullie nu de overstap maken naar regulier onderwijs? Wat is er veranderd? heeft je dochter zich ontwikkeld en zo ja, welke stappen heeft ze dan gemaakt waardoor jullie denken dat cluster 2 eerst passend was maar nu niet meer nodig? Of biedt school in jullie ogen niet wat dochter nodig heeft? En wat is dat dan en waarom denken jullie dat dit op het reguliere onderwijs anders is? 

Je denkt dat jullie dochter prima af is op het regulier onderwijs maar je geeft ook aan dat ze TOS heeft? Welke kenmerken en in welke mate spelen bij jouw dochter? Welke begeleiding heeft zij hiervoor nodig en heb je al een  school gevonden die deze begeleiding kan bieden?

Ik ken een aantal kinderen met TOS die zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs of in elk geval niet de begeleiding kregen die ze eigenlijk nodig hebben. Ouders waren juist blij met de keuze voor cluster 2 onderwijs. Ik ken ook een aantal kinderen met TOS op het regulier onderwijs maar deze kinderen krijgen wel extra ondersteuning en begeleiding.

Ik ben dus erg benieuwd hoe jij dit ziet.

Dat een school zegt dat het goed gaat is in elk geval geen argument. Als zij zeggen dat het goed gaat dan bedoelen ze dat het goed gaat binnen de huidige omstandigheden, binnen de setting die zij bieden en binnen de verwachtingen die zij hebben. Dat zegt niks over of je dochter op het regulier onderwijs op haar plek zal zijn. 

Ik zal zeker het gesprek aan gaan. Bedenk van te voren wat je allemaal wil vragen en stel jezelf de vraag wat je belangrijk vind voor je dochter. Wat heeft zij nodig en waar kan haar dat geboden worden.

Zile20

Zile20

29-04-2021 om 15:57 Topicstarter

Biscuitje schreef op 29-04-2021 om 14:25:

Beste Zile,

Hoe oud is je dochter? Waarom hebben jullie destijds gekozen voor een cluster 2 school? En waarom willen jullie nu de overstap maken naar regulier onderwijs? Wat is er veranderd? heeft je dochter zich ontwikkeld en zo ja, welke stappen heeft ze dan gemaakt waardoor jullie denken dat cluster 2 eerst passend was maar nu niet meer nodig? Of biedt school in jullie ogen niet wat dochter nodig heeft? En wat is dat dan en waarom denken jullie dat dit op het reguliere onderwijs anders is?

Je denkt dat jullie dochter prima af is op het regulier onderwijs maar je geeft ook aan dat ze TOS heeft? Welke kenmerken en in welke mate spelen bij jouw dochter? Welke begeleiding heeft zij hiervoor nodig en heb je al een school gevonden die deze begeleiding kan bieden?

Ik ken een aantal kinderen met TOS die zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs of in elk geval niet de begeleiding kregen die ze eigenlijk nodig hebben. Ouders waren juist blij met de keuze voor cluster 2 onderwijs. Ik ken ook een aantal kinderen met TOS op het regulier onderwijs maar deze kinderen krijgen wel extra ondersteuning en begeleiding.

Ik ben dus erg benieuwd hoe jij dit ziet.

Dat een school zegt dat het goed gaat is in elk geval geen argument. Als zij zeggen dat het goed gaat dan bedoelen ze dat het goed gaat binnen de huidige omstandigheden, binnen de setting die zij bieden en binnen de verwachtingen die zij hebben. Dat zegt niks over of je dochter op het regulier onderwijs op haar plek zal zijn.

Ik zal zeker het gesprek aan gaan. Bedenk van te voren wat je allemaal wil vragen en stel jezelf de vraag wat je belangrijk vind voor je dochter. Wat heeft zij nodig en waar kan haar dat geboden worden.

hoi hoi,

Ze praatte erg laat en liep vast met zinnen maken. Toen ze 3 was zijn we gestart met de logopedie. De logopedist heeft testjes gedaan en daaruit bleek dat ze tos heeft. Ze zei dat zulke kindjes niet kunnen meekomen op een reguliere school. Ik heb geen verdere onderzoek gedaan en vertrouwde hun. Na onderzoeken zijn we terecht gekomen bij Kentalis. De ontwikkeling van ons kind was gestopt en ik wilde daar weg. We zijn akkoord gegaan met cluster 2 want volgens hun was reguliere school niet haalbaar. Mijn dochter zit daar tussen kinderen met diverse problemen. Ze heeft nonverbaal en verbaal iq test gedaan en beide waren ruim gemiddeld. Logopedie test viel wel wat tegen maar die is niet betrouwbaar omdat ze onnodige grapjes had gemaakt. Ze is heel slim en kan zich goed duidelijk maken. We hebben de opp niet ondertekend, mogen ze dit alsnog doorgeven aan de basisschool?

Je hebt dus het idee dat ze op dit moment niet op haar plek zit op cluster 2 onderwijs. Heb je al contact gehad met een reguliere basisschool waar je haar graag zou willen hebben? Willen zij je dochter daar als leerling? Denken ze dat aan te kunnen en de juiste begeleiding te kunnen bieden? Misschien kan ze een keer een dag of enkele dagdelen proefdraaien. Het is inderdaad wel zo dat je het plekje in het speciaal onderwijs niet zomaar terugkrijgt als de reguliere school toch niet bevalt of het niet lekker gaat.
Wat wil jullie kind zelf? Gaat ze graag naar school? Voelt ze zich er thuis?

Onze zoon heeft de overstap gemaakt van cluster 3 naar regulier. Dat is allemaal goed gegaan dankzij een meewerkende ontvangende school. Daar zou ik naar op zoek gaan. Onze zoon ging toen 5 dagdelen meelopen zodat school kon beoordelen of zij de benodigde zorg kon bieden. Na een dag zei de juf al dat zoon minder ondersteuning had dan kinderen in de klas zonder diagnose.

Wel was bij ons duidelijk dat zoon cognitief geen problemen zou ondervinden. Hij had al een klas overgeslagen en liep cognitief voor. Hij had wel ondersteuning nodig m.b.t. zijn lichamelijke handicap en sociaal-emotioneel. Als je kind ook cognitief op haar tenen moet lopen in een grotere klas met minder aandacht, moet je je wel afvragen of het de juiste stap is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.