Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Na twee jaar nieuw advies op middelbare school


Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 14:58 Topicstarter

Tuinstoel

"Twee zaken die een volstrekt andere aanpak vereisen, maar die ze met een politiek correct sausje voor het voetlicht willen brengen. Dat doet de VSA en DAAR heb ik moeite mee, wees dan eerlijk en zeg hoe je het wilt hebben."

Als de stichting vrije schoolkeuze Amsterdam iets niet heeft is het wel een politieke agenda tav onderwijs waar baseer jij je op? De doelstelling is droog: "Het verbeteren en vergroten van het aanbod van voortgezet onderwijs voor Amsterdamse kinderen"

Li

Li

01-02-2017 om 15:00

Tja

als de categorale gymnasia vol zitten en mensen willen er meer van, dan lijkt het me verstandig om voor meer categorale gymnasia te zorgen. En scholen waar niemand heen wil moet je laten krimpen of sluiten. Dat heeft niets met kansenongelijkheid te maken, maar alles met gedwongen winkelnering.

Misschien lopen hier twee soorten kansenongelijkheid door elkaar: de kans op een plaats op de school waar je heen wil en de kans op een goede/betere toekomst. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Als de overheid kansenongelijkheid (in de tweede zin) wil bestrijden, heb ik één tip voor ze: halveer de klassen op alle niveaus en op alle scholen. Minder leerkrachten met een burnout, meer individuele aandacht, minder thuiszitters en speciaal onderwijs. Moet je eens zien hoe snel kinderen hun kansen gaan pakken. En als sommige mensen dan zo graag naar een categoraal gymnasium willen, laat ze dan lekker!

Triva

Triva

01-02-2017 om 15:59

'citaat van Femke Halsema (!)

toen ze haar kinderen van een zwarte school af haalde en ze naar een witte school bracht: "kinderen zijn geen sociaal experiment".'

Dat ging over een basisschool en als je kinderen op een 'zwarte' basisschool zitten waar nog amper Nederlands wordt gepraat tussen de leerlingen kan ik me dat voorstellen. Als je je kind naar het VWO mag sturen heb je dat probleem niet. Als je dan nog steeds niet wil dat je kind naar een zwarte scholengemeenschap op VWO-niveau gaat is dat omdat je bang bent dat het VMBO-uitschot tegenkomt...

Ali

Ali

01-02-2017 om 16:00

nogmaals

de vraag is: waarom zijn bepaalde scholen niet vol.
Ik weet dat antwoord wel: ze zijn te zwart.
Heeft niks met wel of niet cat. scholen te maken.

Ik begrijp Li volkomen, en ik postte er al eerder over: er zijn behoorlijk wat problemen op zeer zwarte scholen. Zie eerdere links.
En witte ouders willen hun kind daar niet op hebben. En dus moeten er meer scholen bij, witte wel te verstaan.

Het doel van VSA hoeft niet te zijn 'het vergroten van het aanbod'. Er is genoeg aanbod. Doel kan wel zijn: 'het verbeteren van het bestaande aanbod'. Daar zie ik nog weinig van terug.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 17:11 Topicstarter

Brandweervrouw

Dat is de doelstelling: het vergroten EN verbeteren van het aanbod van VO voor Amsterdamse kinderen.

Er zijn 2.700 lege plekken waar niemand naartoe wil, dat is de mismatch zoals zowel ijsvogeltje als Li al terecht op wezen. De segregatie zit overigens veel minder in de tegenstelling 'wit' en 'zwart' en meer in hoog- en laagopgeleid.

Maar je hoeft het niet met mij eens te zijn hoor. Het aanbod is er, dus je kunt daargewoon naar school. Niets weerhoud je als dat een passende school voor je kind is. Laat ieder voor z'n eigen kinderen bepalen wat past en wat niet. Ik blijf overwegingen voor schoolkeuze hier geduldig uitleggen, misschien kun jij het stokje even overnemen en jouw overwegingen delen? Wilma deed dat al, daar kun je ook op reageren. Ik respecteer gewoon ieders keuze en zal dat ook altijd.blijven doen. Iedereen mag z'n eigen afwegingen maken!

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 17:15 Topicstarter

Brandweervrouw

Het tweede deel van bovenstaande post is niet specifiek voor jou bedoeld hoor, maar meer iha voor de impliciete envaak ook onterechte verwijten aan mijn adres --

Ali

Ali

01-02-2017 om 17:16

Bermbrand

Ik zou zo graag antwoord willen op de vraag waarom er 2700 (!) lege plekken zijn. En dan niet de reden 'niet passend', maar de reden waarom niet passend.
Is dat weleens onderzocht?

Ali

Ali

01-02-2017 om 17:19

geen verwijten hoor Bermbrand!

Ik verwijt je helemaal niks, hoor. Ik vind het goed dat je je inzet voor passend onderwijs.

Ik vermoed alleen dat er een andere reden is van die 'leegstand' en als dat zo is, is de oplossing niet om meer scholen te bouwen.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 18:27 Topicstarter

Leegstand

Dat zou je de bijna 8000 overstappers moeten vragen die jaar in jaar uit iets anders kiezen. De evaluatierapporten loting en matching van 2915 en 2016 geven de droge feiten en geen oordeel.

Er zijn wel rapporten over verschenen die misschien antwoord op je vraag geven.
Segregatie in het Amsterdamse onderwijs (nov 2015). In centrum en zuid gaat 80% van de kinderen in eigen stadsdeel naar school. In andere staddelen minder dan de helft. Kinderen van buiten Amsterdam komen voornamelijk voor de populaire scholen.
https://www.ois.amsterdam.nl/pdf/2016_segregatie%20in%20het%20onderwijs.pdf
En wat langer geleden (2013) Berlage of Barlaeus?
https://www.ois.amsterdam.nl/pdf/2012_berlage%20of%20barlaeus.pdf

Helpt dat?

Li

Li

01-02-2017 om 21:36

Triva

en als je kind naar VMBO-T gaat? Mag je dan wel voor een witte scholengemeenschap kiezen van jou? De sfeer op een school wordt niet alleen bepaald door VWO'ers hoor.

Ik snap ook niet waarom je verschil maakt tussen basisschool en middelbare school. Het is zelfs zo dat er op middelbare scholen meer gepest wordt, dus juist op de middelbare school is het belangrijk dat je kind aansluiting vindt. Juist ook op de lagere niveaus. Als mijn kind een VMBO basis advies had gekregen, was het echt niet naar de school in onze buurt gegaan.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 21:45 Topicstarter

Triva

Ik zie nu pas dat ik een vraagbaak jou over het hoofd heb gezien:
"Bermbrand: als ze minder scholen maken met meer leerlingen kunnen er toch gewoon dependances komen van die categorale scholen op een andere plek of willen ze liever exclusief blijven in een oud gebouw waar geen klas meer bij ?"

Een aantal populaire scholen kunnen fysiek niet neer uitbreiden, het Barlaeus zit bijv. in een historisch gebouw dagen aantal jaren geleden gemaximaliseerd is qua ruimte. Idem het Amsterdams lyceum. Wat wel kan is.cloonen van scholen (is in het verleden ook gebeurd: 4e gymnasium en Hyperion lyceum), nadenken waar behoefte aan is (nieuwe scholen C2 en Spinoza20first, Vinse school) en splitsen van brede scholengemeenschappen (Bredero lyceum is gesplitst in 3 categorale scholen: bredero mavo, de nieuwe havo en Hyperion lyceum en trekt in afzonderlijke delen meer leerlingen).

De meest populaire vwo school is het nieuwe Hyperion lyceum in noord, de tekorten daar veroorzaken op alle andere populaire vwo scholen nog meer problemen in de centrale loting en matching (omdatdat ene lotnummer allesbepalend is). Deze school zit nu in een tijdelijk container gebouw en krijgt een nieuw schoolgebouw op overhoeks. Dat gebouw is geschikt voor 750 leerlingen. De wethouder kan hier ingrijpen, zij gaat over de schoolgebouwen. Zij kan afdwingen dat dit nieuwe gebouw, dat zij betaalt,geschikt is voor meer kinderen. Één extra klad op het Hyperion zal ervoor zorgen dat veel meer vwo leerlingen op hun voorkeursschool of in ieder gevalen hun top 3 geplaatst worden.

Slim nadenken over waar je bijbouwt of eat je wijzigt kan dus veel ellende voorkomen.

Bermbrand

Bermbrand

04-02-2017 om 11:40 Topicstarter

Tuinstoel

"Feit is dat het tijd (jaren) kost om het aanbod op de vraag aan te laten sluiten en in die jaren is de vraag wellicht alweer veranderd. Natuurlijk wil iedereen een passende situatie, maar zo eenvoudig is dat niet. Bovendien willen veel populaire scholen helemaal niet uitbreiden. Krapte maakt immers geliefd en dat weten zij maar al te goed."

De voorkeuren in Amsterdam zijn stabiel, dat is in de laatste evaluatie vastgesteld. De schoolbesturen in Amsterdam hebben al jaren de tijd gehad om het aanbod meer aan te laten sluiten op de vraag. De stichting VSA zit in haar achtste jaargang en is indertijd ontstaan om structureel de stem van ouders en kinderen in het krachtenveld van de scholenloterij te laten horen. In het lopende vijfjarenplan (RPO 2015-2020) hebben schoolbesturen ook belooft het aanbod flexibeler te maken, uit te breiden en de kwaliteit te verbeteren. Het is echt tijd voor boter bij de vis. Wie controleert hen op het nakomen van deze beloftes, wie spreekt hen daarop aan?

Maar idd, je laatste zin is de spijker op z'n kop: de bestaande krapte is voor alle partijen confortabel, zowel voor de populaire scholen die hiermee hun populariteit bevestigen als voor de lege scholen die door lotingsdwang vanzelf vol lopen. Verdrietige kinderen en teleurgestelde ouders zet je gewoon weg met 'eigen schuld', er is zijn immers 2.700 lege plekken. Het is een weeffout in de wet om de regionale schoolbesturen gezamenlijk verantwoordelijk te maken voor het aanbod in hun regio.

On topic: ik stelde eerder vraagtekens bij de assumptie van categorale scholen slecht zijn voor kansengelijkheid en segregatie: is dat wel zo? Is dat ooit onderzocht?

Is het goed voor de integratie als er 'witte' kinderen naar 'zwarte' scholen gaan? Dat pakt niet altijd goed uit, zo bleek afgelopen herfst uit het verhaal van Mees: http://www.nhnieuws.nl/nieuws/193894/13-jarige-blanke-jongen-weggepest-van-zwarte-school

Is het 'verkeerd' als migrantenkinderen uit buitenwijken de brede scholengemeenschap in de eigen buurt voorbij fietsen en naar een school in zuid gaan? De scholen in zuid werven van al jaren actief actief achtstegroepers in 'witte' randgemeentes (er rijdt zelfs een gesponsorde schoolbus vanuit de randgemeentes naar zuid) terwijl ze tegelijk zwaar loten. Deze kinderen hebben in hun eigen gemeente voorrang op meerdere prima scholen. Prefereren de scholen in zuid misschien die kinderen boven Amsterdamse kinderen uit zuidoost of nieuw-west?

Marcus Bakker van de CPN heeft bij de invoer van de mammoetwet ooit het (categoraal) gymnasium gered van de ondergang met de legendarische woorden: "Gaan arbeiderskinderen eindelijk naar het gymnasium en dan schaffen ze het af!"

Tuinstoel

Tuinstoel

04-02-2017 om 13:25

Bernbrand

Ik denk dat wel duidelijk is waarom die Amsterdamse scholen niet werven in zuidoost. Volgens mij zijn scholen als de dood voor teveel toestroom van allochtone kinderen. Ze weten dat dat op lange termijn de ondergang van hun school betekent. Voor zover dat kan, passen ze hun toelatingscriteria en voorrangsregels daarop aan. Op deze manier houden scholen in mijn stad leerlingen uit het centrum (Schilderswijk, Transvaal, etc) buiten de deur zonder dat ze dat expliciet zo benoemen natuurlijk.

Tegelijkertijd vinden veel ouders van witte gymnasium leerlingen het maar niets dat tegenwoordig 'iedereen' met een VWO advies toegelaten mag worden en zien liever dat er aanvullende Cito eisen gesteld worden. Ook dat is bedoeld om de exclusiviteit en OSM te waarborgen.

Dat verhaal van Mees is ook verschrikkelijk maar dat is weer een ander uiterste. Het beste voor iedereen zou zijn als er gemengde scholen zijn. Voor rijke witte kinderen kan het ook een eye opener zijn dat er kinderen zijn die niet op vakantie gaan en nooit nieuwe kleren krijgen. Zij hebben soms echt geen idee...

Bermbrand

Bermbrand

04-02-2017 om 14:26 Topicstarter

Tuinstoel

In Amsterdam is er alleen nog voorrang op montessori en dalton scholen e.d. voor leerlingen van dezelfde basisschool (er wordt op de dalton VO school zelfs geloot onder voorrang keerlingen en ook dalton basisscholen loten). Maar voorrang voor broertjes en zusjes, kinderen personeel etc. is allemaal afgeschaft. De zeven categorale vwo scholen kennen al sinds 2010 geen voorrang meer, dit jaar volgt de rest van de scholen in Amsterdam.

Ik heb in Amsterdam wel schoolbestuurders horen mopperen over te lage Cito's bij het advies (zie ook het evaluatierapport 2016 met kwantitatieve gegevens daarover). De categorale gymnasia plaatsen nu extra leerlingen per klas rekening houdend met meer afstroom. De mensen achter het loting en matchingssysteem vinden dat de grotere toestroom op categorale vwo's het centrale lotingssysteem verstoord. Zij zouden graag zien wat jij in #105 voorstelt - toelatingseisen voor de categorale vwo's. Maar bij hen staat het systeem centraal en niet de leerling.

Ik vind dat er wat moet gebeuren voor de kinderen met een hogere Cito dan het basisschooladvies, zij staan echt achteraan in de rij. Zij kunnen zich niet melden op een categorale vwo door een met hun Cito score vergeleken te laag advies. Zelfs als de juf het advies bijstelt (en dat gebeurt zelden), dan zitten deze scholen al vol. Als je het hebt over segregatie en kansenongelijkheid zou je juist dit probleem moeten aanpakken.

Ali

Ali

04-02-2017 om 14:35

Gemengde scholen

Het verhaal van Mees is een uiterste van 1 kant, hij was de enige witte leerling in een verder volkomen zwarte school. Dat is niet de goede weg naar gemengde scholen. Hij is inderdaad geen sociaal experiment.
Andersom zitten er wel enkele allochtone leerlingen op het verder zeer witte gymnasium van mijn kind. Die worden geaccepteerd. Het gymnasium van mijn zoon vind ik te wit, maar liever te wit als te zwart. Veel witte ouders denken zo, staat ook in het onderzoek. Wat allochtone ouders daarvan vinden, kom ik niet achter.

Het liefste zie ik gemengde scholen. Oudste zit op zo'n school. Ze was uitgeloot en alle door haar gewilde scholen zaten vol. De school waar ze nu op zit is niet ideaal voor haar, want past haar qua onderwijsvorm eigenlijk slecht. Ze heeft veel vrienden en sociaal zit het goed. De onderwijsvorm is heel hard werken voor haar.

Bermbrand: Niemand zegt dat het de eigen schuld is van ouders en leerlingen als ze zijn uitgeloot. Ik weiger echter om er een drama van te maken. We zoeken allemaal oplossingen die het beste passen, en voor jou en je kinderen zijn dat andere oplossingen als voor mij en mijn kinderen.

Tuinstoel: je maakt er nu wel een hele karikatuur van: rijke witte kinderen en kinderen die nooit op vakantie gaan of nieuwe kleren krijgen. Verreweg de meeste ouders en kinderen zitten daar tussenin.

Ik zou willen dat de scholen in Amsterdam gemengder zouden worden, want dan is volgens mij een groot deel van het probleem opgelost. Dat concludeer ik ook na het lezen van de onderzoeken die Bermbrand heeft geplaatst.

Ali

Ali

04-02-2017 om 14:36

Cito

En Bermbrand, met je laatste post over de cito en het bijstellen van het advies ben ik het zeer eens. Bizar dat een kind dan te laat is en niet mag meedoen!

Bermbrand

Bermbrand

04-02-2017 om 14:58 Topicstarter

Brandweervrouw

"Bermbrand: Niemand zegt dat het de eigen schuld is van ouders en leerlingen als ze zijn uitgeloot. Ik weiger echter om er een drama van te maken. We zoeken allemaal oplossingen die het beste passen, en voor jou en je kinderen zijn dat andere oplossingen als voor mij en mijn kinderen."

Eens. Zoals je hebt kunnen lezen is ook mijn kind na uitloting op z'n pootjes terecht gekomen. Weliswaar buiten de stad maar uit alle alternatieven was dit voor hem het beste. Ook wij zetten de tering naar de nering. Los van mijn persoonlijke situatie zet ik me al jaren in voor een oplossing voor alle Amsterdamse kinderen en dat blijf ik doen.

Tuinstoel

Tuinstoel

04-02-2017 om 15:12

nou

@Brandweervrouw: nou karikatuur, het is het andere uiterste. Gelukkig geldt dit niet voor de meeste allochtone gezinnen, maar je wilt niet weten in hoeveel achterstandsgezinnen (ook autochtone) dit wel orde van de dag is. Die kampen met hele andere issues dan de loting&matching perikelen.

@Bernbrand: ik dacht dat de loting & matching in Amsterdam juist om die reden plaatsvond NA de einddito. Terwijl in de rest van Nederland kinderen om die tijd allang geplaatst zijn op hun nieuwe school. Daar geldt juist dat aanpassing van het advies niet meer mogelijk is terwijl dit in het tijdspad van het Amsterdamse systeem wel zou moeten kunnen.

Hier in Den Haag komt volgend jaar een nieuwe inschrijfregeling. De regel van nu: alleen inschrijven op maximaal 1 school is tegenstrijdig met de wet. Ik hoop maar dat ze niet te veel naar Amsterdam kijken, want dat zou ik voor hier een enorme achteruitgang vinden. Hier is voorrang voor broertjes/zusjes, postcode, onderwijssysteem dus nu nog wel mogelijk.

Bermbrand

Bermbrand

04-02-2017 om 15:18 Topicstarter

Tuinstoel

Het klopt dat bij de eerste centrale loting en matching gewacht werd met de definitieve centrale loting op de Cito ophogers. Maar de 440 leerlingen die eind mei een hoger advies kregen, werden toentertijd door de verantwoordelijke schoolbestuurders en de mensen achter de loting en matching als belangrijke schuldigen aangewezen van het debacle. Het jaar daarop lieten schoolbestuurders dat niet meer gebeuren en is de centrale loting dus weer naar voren gehaald.

Bermbrand

Bermbrand

04-02-2017 om 17:26 Topicstarter

Blog Paul Rosenmöller

In zijn blog komt Paul Rosenmöller (voorzitter VO raad) tevreden terug op alle publiciteit rond het plan. Maar eigenlijk zegt hij dat het oude wijn in nieuwe zakken is, want 'veel scholen doen dit allang'
https://www.vo-raad.nl/artikelen/weeklog-twee-keer-nos-journaal

Leidenaar

Leidenaar

19-08-2017 om 19:33

Leuke discussie

In Leiden heb je geen probleem met lotingen op middelbare scholen.
Alhoewel, een "elitair" havo/vwo in Oegstgeest heeft in 2012 geloot en gaf Oegstgeestse kinderen voorrang. Deze school staat bekend om de kritiek op dat het een "kakschool" is die ook nog eens, op de Nederlandse en TTO afdelingen, erg wit is.
Tegenwoordig zijn er jaarlijks aanmeldingen uit de hele regio op deze school onder andere omdat het een witte school is, Tsja.

De basisscholen zijn hier wel een probleem.
Enkele jaren geleden is de brede school Het Gebouw bedacht in de Kooi. Hier zitten drie scholen in. Op de katholieke en de openbare school zitten bijna alleen zwarte kinderen. Op de protestante juist weer veel witte. Drie scholen samen in een gebouw zetten werkt, vijf jaar na de opening van Het Gebouw, kennelijk toch niet tegen segregatie.

Er zijn ook twee scholen waar veel schoolgeld voor wordt gevraagd omdat ze onder een vereniging vallen. Een derde school, een vrije school, ook. Van die laatste school weet ik dat geen enkel kind uit de buurt op die school zit en elke ochtend en middag de straat vol staat met auto's.
Wat is de oplossing, het schoolgeld voor alle scholen maar gelijk trekken zodat ouders niet een zo duur mogelijke school kiezen omdat ze zich te goed voor andere scholen voelen?

Waar gaan de kinderen na de basisschool naartoe?
Het vmbo in Leiden, twee scholen, wordt door een bepaalde groep ouders vermeden. Die sturen hij kind liever naar het vmbo in Oegstgeest of Voorhout. (Zelfs voor de mavo sturen ouders hun kind liever naar een andere school)
Gevolg kan iedereen raden: Oegstgeest is in ieder geval een wit vmbo. Die twee in Leiden niet.
Op Oegstgeest na heb je in Leiden maar een school voor alleen havo/vwo. Volgens mij is dat de enige erg witte school. Een andere school was tot voor kort ook een havo/vwo zonder mavo maar zeker niet spierwit. Het lijkt mij niet dat er een causaal verband is tussen alleen hoge niveaus aanbieden en de populatie van de leerlingen. De ex-h/v school is gemengd en al jaren zeer geliefd bij "slimme allochtonen."

Er wordt gezegd dat kinderen in het tweede jaar van de middelbare school opnieuw een advies moeten krijgen.
Allereerst gebeurt dat al jaren aan het eind van de eerste en tweede klas.
Daarnaast denk ik niet dat een categoraal gymnasium daarop zit te wachten. Die wil ook graag dat het leerlingenaantal redelijk stabiel blijft en niet dat ouders hun kind er niet willen hebben omdat het over twee jaar geen gymnasiumadvies meer heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.