Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Na twee jaar nieuw advies op middelbare school

Vandaag op voorpagina van Trouw kondigt de VO-raad aan dat ze kansenongelijkheid in het onderwijs willen aanpakken. Daarom introduceren ze een nieuw advies na twee jaar middelbare school. In het stuk gaat het over kansengelijkheid en de mogelijkheid om vakken te volgen 'bij de havo om de hoek' maar er staat niets over een eventueel lager advies na twee jaar met afstromen tot gevolg. Zal deze maatregelen meer opstromers maar ook meer afstromers tot gevolg hebben?
http://www.trouw.nl/tr/nl/39681/nbsp/article/detail/4452946/2017/01/25/Rosenmoller-VO-raad-wil-kansenongelijkheid-in-het-onderwijs-aanpakken.dhtml


Li

Li

25-01-2017 om 09:22

nou

afstromen gebeurt toch wel, dus ik zie dit positief. Alleen denk ik niet dat scholen dit in de praktijk gaan doen. Ook nu is opstromen al mogelijk op de meeste scholen, maar een onvoldoende voor gym kan al roet in het eten gooien. Scholen hebben zoveel beleidsvrijheid, dat ik dit niet zomaar zie veranderen. Als ze hadden gewild, hadden ze dit allang gedaan.

Wat scholen willen is zo weinig mogelijk risico lopen en zo weinig mogelijk moeite doen. Als ze jouw slimme kind dus een niveau lager kunnen krijgen, zodat je kind met twee vingers....euhhhh....met gemak dat niveau gaat halen, zullen ze het niet laten.

Tuinstoel

Tuinstoel

25-01-2017 om 11:20

wezenlijke verandering?

Ik vraag me af of dit nou echt een wezenlijke verandering is? Op- en afstromen gebeurt toch al als een kind goed resp. slecht presteert. Dus wat verandert er dan precies? Is het niet gewoon een verhaal om de krant weer eens te halen? Of komt er een soort niveaubepalende toets?

Tuinstoel

Tuinstoel

25-01-2017 om 11:22

"Als ze jouw slimme kind dus een niveau lager kunnen krijgen, zodat je kind met twee vingers....euhhhh....met gemak dat niveau gaat halen, zullen ze het niet laten."

Dat roept iedereen altijd maar, maar is niet waar. Scholen worden wel degelijk afgerekend op het feit of een leerling de school verlaat met een diploma dat in lijn is met het BSA.

Li

Li

25-01-2017 om 11:27

nou

op onze school wel.

kaplablokje

kaplablokje

25-01-2017 om 12:17

middelbare school

Het gaat over middelbare scholen. Daar is geen BSA.

Tuinstoel

Tuinstoel

25-01-2017 om 13:43

instroom - uitstroom

Nee het gaat op de instroom- en uitstroomcijfers. Als een kind met Havo advies een VO school binnenkomt en met een VMBO diploma de school verlaat, krijgt de VO school een minnetje.

Bermbrand

Bermbrand

26-01-2017 om 23:06 Topicstarter

"Persverse prikkel"

Rosenmöller: "Er zat een perverse prikkel in het systeem. Als een leerling met een mavo/havo advies uiteindelijk een mavo-diploma behaalde, kreeg de school een minnetje. Zo is die situatie ontstaan."
Volgens mij is dit kletspraat. De onderwijsinspectie gaf nooit minnetjes in deze gevallen. Scholen krijgen wel een pluisje als het kind in het voorbeeld een havo diploma haalt, maar geen minpunt als het een mavo examen is. Ik geloof overigens wel dat het toezicht op de resultaten door de onderwijsinspectie er voor zorgt dat scholen zo sterk sturen op resultaten.

Dat leerlingen op één bepaald niveau examen doen noemt hij een "weeffout in de wet". Leerlingen mogen al langer op verschillende niveaus examen doen maar scholen faciliteren dat domweg niet.

Dat de Wet op het Voortgezet Onderwijs schoolbesturen in een regionaal samenwerkingsverband samen het onderwijsaanbod laat bepalen, dat is de èchte weeffout in de wet. De middelbare scholen zijn autonoom in hun beslissingen over het onderwijsaanbod en er zijn nauwelijks correctiemogelijkheden als het aanbod van scholen niet past bij de vraag van ouders en leerlingen. Maar daar horen we Rosenmöller niet over.

Bermbrand

Bermbrand

26-01-2017 om 23:09 Topicstarter

Stukje weggevallen

Die weeffout ziet op dit stuk van Rosenmöller: "We hebben met zijn allen afgesproken dat we binnen de regio zorgen dat een leerling het onderwijs krijgt dat bij hem of haar past."
Halleluja praise the lord! Eureka!
Het zal tijd worden ...

Tuinstoel

Tuinstoel

27-01-2017 om 09:05

mijn idee

Door het BSA leidend te maken zijn VO scholen de regie over hun instroom verloren. Ze mogen niet meer selecteren op Cito scores. Dit is gewoon een manier om die regie weer een beetje terug te krijgen. Door te praten over 'kansengelijkheid' proberen ze het sympathiek te maken.

Kansengelijkheid is een mooi streven, maar bestaat niet. Als we de Cito eindtoets weer leidend maken gaan er hordes kinderen van hoogopgeleide ouders een cito training volgen die kansarme kinderen niet krijgen. Op het VO worden kinderen van hoogopgeleide ouders d.m.v. 4-daagse huiswerkbegeleiding aan de hand genomen. Je houdt het niet tegen.

Hoe je het ook wendt of keert, kansengelijkheid zal er nooit zijn. Klinkt hard, maar is gewoon de realiteit.

Bermbrand

Bermbrand

27-01-2017 om 17:43 Topicstarter

Tuinstoel

Met je eerste alinea ben ik het eens. Scholen handelen niet in het belang van de leerlingen, maar in hun eigen belang. Onbegrijpelijk dat scholen van politiek en bestuur hier zoveel ruimte in krijgen.

Voor wat betreft de kansenongelijkheid; om dat als een 'fact of life' te accepteren, dat is me te cynisch. Streven naar kansengelijkheid in het onderwijs lijkt mij passen bij het leidende uitgangspunt "handelen in het belang van leerlingen" (maar helaas staat dit principe niet centraal bij veel scholen). Politiek en scholen vinden elkaar in het streven naar 'brede scholengemeenschappen' als middel tegen kansenongelijkheid en segregatie. In het sul zegt Rosenmöller dat 'categorale scholen mogen blijven bestaan' maar dat die scholen moeten gaan samenwerken met andere niveaus. Feit is echter, dat categorale scholen een focus bieden die voor een grote groep leerlingen ook heel wenselijk is. Brede scholengemeenschappen, lycea en categorale scholen biedenvoor elk wat wils. In Amsterdam zie je een duidelijke tekort voor categorale scholen en een duidelijk overschot (lege plekken) op brede scholengemeenschappen buiten de ring. Politiek en schoolbesturen in Amsterdam willen dat leerlingen naar brede scholengemeenschappen gaan en houden uitbreiding van categorale scholen tegen met de argumenten kansengelijkheid en tegengaan van segregatie. Afgelopen week kreeg de voorzitter van basisscholen nog de ruimte om dit in het Parool dit te verkondigen. Maar zijn eigen kind gaat naar een categorale vwo school.

Bermbrand

Bermbrand

28-01-2017 om 10:50 Topicstarter

Kansenongelijkheid neemt toe door leidend basisschooladvies

Vandaag in Trouw: de staatssecretaris heeft de afgelopen twee jaar de resultaten geanalyseerd en wat blijkt, de kansenongelijkheid neemt toe doordat het basisschool advies leidend is en de Cito toets er niet meer toe doet.
http://www.trouw.nl/tr/nl/39681/nbsp/article/detail/4454609/2017/01/28/Tweedeling-in-onderwijs-toegenomen.dhtml?utm_medium=twitter&utm_content=trouwpolitiek&utm_source=dlvr.it

Li

Li

28-01-2017 om 14:01

volgens mij

is het risico dat een leerling misschien het examen niet gaat halen voor een school belangrijker dan een minnetje bij afstromen. Zoveel mogelijk afstromen en weinig opstromen dus, want dat vermindert het risico. Ik werk niet op een school, dus ik weet niet wat hun overwegingen zijn. Maar het valt me wel op dat vrijwel de voltallige vriendenkring van mijn kinderen is afgestroomd.

mirreke

mirreke

28-01-2017 om 14:38

Hier kan wel worden opgestroomd na het examen

Twee van mijn kinderen zijn na het examen weer doorgegaan met een niveau hoger. Maar tussendoor opstromen maak ik niet mee, afstromen inderdaad wel.

Overigens, advies na twee jaar...
Dat gebeurt eigenlijk al. Al onze kinderen zitten/zaten in een gemengde tweejarige brugklas, mavo-havo-vwo. En dan krijg je aan het einde van die periode een definitief advies voor het verdere verloop. En tijdens die eerste twee jaar alle kans om een hoger niveau dan je advies te proberen...

Niet de Randstad hier. Ik heb de indruk, uit verhalen ook van vrienden, dat het hier minder strikt/streberig is dan in daar.

Tuinstoel

Tuinstoel

28-01-2017 om 16:52

brede brugklas

De 'oude' brede brugklassen lijkt inderdaad waar ze naartoe willen. En als kansengelijkheid het doel is, denk ik ook dat dat de juiste weg is. Probleem is dat veel witte ouders van slimme kinderen dat niet zullen zien zitten.

"Afgelopen week kreeg de voorzitter van basisscholen nog de ruimte om dit in het Parool dit te verkondigen. Maar zijn eigen kind gaat naar een categorale vwo school."

Maar dat is toch wat je altijd ziet bij links Nederland? Ze zitten vol goede bedoelingen maar passen dat in hun eigen leven zelden toe. Juist in Amsterdam zie je de witte vlucht naar categorale scholen. Die mensen hebben kansengelijkheid ongetwijfeld hoog in het vaandel staan. Maar dan wel voor andere kinderen he, want hun eigen kind gaat gewoon naar dat categorale gymnasium.

Noem me cynisch, ik kijk gewoon naar wat er gebeurt.

Ali

Ali

28-01-2017 om 19:42

Hoezo

Ja hoor, de vooroordelen vliegen me weer om de oren.
Hoezo linkse ouders, en hoezo witte ouders? Ook ouders met een andere achtergrond willen hun slimme kinderen bij ontwikkelingsgelijken.
En ook rechtse ouders, en 'in het midden' ouders willen het beste voor hun kinderen.
En sommige kinderen passen beter op een cat gym, en andere beter op een brede scholengemeenschap. Ik heb er thuis van beide eentje zitten, namelijk.
Het is weer die mantra.

Jaina

Jaina

28-01-2017 om 19:49

Brede brugklassen

Ik ben altijd een groot voorstander geweest van de brede tweejarige brugklas (of zelfs een driejarige). Dat geeft de kinderen de kans om verder te groeien voordat er een uiteindelijke keuze moet worden gemaakt.
Handig als kinderen eventueel op verschillende niveaus in de klas kunnen weken zonder meteen een definitieve keuze te hoeven maken.
Uiteraard is het prima als er daarnaast ook categorale scholen bestaan maar inderdaad zou een samenwerkingsverband tussen scholen dan best handig zijn.
Ik sprak laatst een achternichtje wat op een categorale havo zit en zij wil graag na de havo na het vwo. Zij vertelde me dat er op haar school daar helemaal geen begeleiding bij is en dat alles gericht is op havo-hbo. Dat is dus wel jammer.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-01-2017 om 21:02

Tuinstoel

"Maar dat is toch wat je altijd ziet bij links Nederland? Ze zitten vol goede bedoelingen maar passen dat in hun eigen leven zelden toe. Juist in Amsterdam zie je de witte vlucht naar categorale scholen. Die mensen hebben kansengelijkheid ongetwijfeld hoog in het vaandel staan. Maar dan wel voor andere kinderen he, want hun eigen kind gaat gewoon naar dat categorale gymnasium."

Ik geloof dat gymnasia nou niet bepaald bekend staan als 'linkse bolwerken'.

Maar inderdaad, het gaat weer om vooroordelen. Mensen in hokjes delen, net doen alsof de wereld heel overzichtelijk is. Links versus rechts. Carrierejagers versus huismoeders. Hoogopgeleiden versus laagopgeleiden. Wij versus zij. Zo simpel is de wereld natuurlijk niet.

Bermbrand

Bermbrand

28-01-2017 om 21:50 Topicstarter

Brede scholengemeenschappen

De VO raad presenteert brede scholengemeenschappen in de eerste plaatst als 'the silver bullet' tegen kansenongelijkheid. De VO raad wordt terecht zeer gewantrouwd in haar bedoelingen, want het belang van de leerling staat bij hen helemaal niet centraal, maar het belang van de scholen om de meest kansrijke leerlingen te selecteren per niveau.

De politiek presenteert brede scholengemeenschappen in de eerste plaats als 'the silver bullet' tegen segregatie. Zij zien scholen in de eerste plaatst als een politiek instrument. Maar scholen moeten geen speelbal van politiek zijn en gewoon goed onderwijs geven aan alle kinderen.

Als een Amsterdamse schoolbestuurder met politieke ambities in de krant raaskalt dat meer kinderen naar brede scholengemeenschappen *moeten* en pleit voor meer brede scholengemeenschappen terwijl er tegelijk al jaren klassen leeg staan op brede scholengemeenschappen, dan denk ik de man is een slecht bestuurder en: 'practice what you preach' of houd je mond. Je bent ongeloofwaardig.

Ik geef les op een havo vwo school.

En vmbo zustersschool staat er naast.

Na de brugklas vindt er jaarlijks een levendige uitwisseling van leerlingen plaats. Wij hebben een speciale havo 2 instroomklas met vmbo bruggers die het erg goed deden. Wij sturen wat havo klanten die het niet echt redden richting vmbo en doen ons best de gemengde havo- vwo brugklassers zo goed mogelijk te determineren, voor t geval dat niet perfect gaat ( laatbloeiers, notoire onder hun niveauwerkers, whatever..) wordt er ook na klas 2, 3 of zelfs in de 4e nog geschoven. Of lln gaan een stapje terug en stromen na examen weer op. Allemaal in overleg met leerling en ouders, en op basis van resultaten en verwachtingen.

Ik snap echt niet wat zo'n officieel her- advies daar nou aan toevoegt. Behalve kuss hier een soort vsn opgestoken vingertje terug naar de basisschool. Alsof die altijd perfect kan voorspellen wat voor puber er uit zo'n kind komt. Want iq of ciro voorspelt echt niet altijd alles...,

Ingrid

Bermbrand ot

Bermbrand, stond je zoon in de krant?

Groeten,

Temet

Bermbrand

Bermbrand

29-01-2017 om 07:04 Topicstarter

Temet

Ja, wat vond je ervan?

tja

Geen onaardig stuk, maar het is duidelijk dat we nogal anders tegen deze dingen aankijken.

Het verhaal van dat meisje illustreerde trouwens mijn (niet alleen mijn) punt over categoraal gym in discussies over schooltypes: als gymnasium bij nader inzien toch geen goede keuze was, moet je van school af. Dat kan vervelend uitpakken. Het meisje woonde kennelijk in Westerpark en zat op het 4e gymnasium, en gaat nu helemaal naar school in Weesp. Tja. Het kan dichterbij. Ik sprak vorig jaar de vader van een vriendje van zoon, hij geeft wiskunde op het HLW. Hij had een jongen in zijn klas met hetzelfde probleem: moest weg van het Barlaeus, zat nu dus op het HLW. Die man had de indruk dat de jongen het toch best wel naar zijn zin had.
Ieder zijn meug. Maar als ik de moeder van dat meisje was geweest had ik haar denk ik toch aangespoord om bijvoorbeeld het HLW te verkiezen (en er zijn vast wel meer VWO-scholen met plaatsen vrij) boven die school in Weesp. Ik vermoed dat ze nu per week een hele werkdag aan extra reistijd kwijt is. Maar nogmaals: ieder zijn meug.

En nu ik toch bezig ben een reactie op de opmerking over de schoolbestuurder, die wordt bekritiseerd omdat hij brede scholengemeenschappen verdedigt terwijl zijn kind op een categorale school zit. Alweer: tja. Het kind kan dat gewoon toch echt helemaal zelf gekozen hebben. Vanwege het lesprogramma, vanwege vriendjes die erheen gaan, vanwege de afstand tot huis ... Moet een bestuurder de schoolkeuze van zijn kind dan eventueel maar terzijde schuiven omdat dat beter in zijn eigen politieke straatje past?

Groeten,

Temet

Bermbrand

Bermbrand

30-01-2017 om 10:57 Topicstarter

Nee

Een schoolbestuurder hoeft de schoolkeuze van zijn eigen kind niet terzijde te schuiven, zeker niet. Maar hij moet aan de andere kant brede scholengemeenschappen tegelijk niet dwingend opleggen aan andere ouders. Wat voor zijn dochter geldt, kan voor meerkindren gelden toch? Schoolkeuze is min of meer maatwerk, voor zijn kind, voor mijn kind en voor jouw kind.
Ik zie wat dat betreft en het voorgaande ook geen verschil van mening tussen jou en mij.
Wat vond je van het verhaal van die jongen die om dehoek van het Caland lyceum in Osdorp woont enbij voorbaat al koos voor de zekerheid van een school in Zaandam? Ook dat is een vrije keuze, hij vond de scholen in de buurt te groot en te druk.

Bermbrand

Bermbrand

30-01-2017 om 11:00 Topicstarter

Van Barlaeus naar HLW

Dit stond in de Volkskrant over het voorbeeld dat jij noemde Temet:
http://www.volkskrant.nl/opinie/leren-segregeren~a3852737/

Tuinstoel

Tuinstoel

30-01-2017 om 11:25

status dingetje

Ik denk ook dat het vooral een status dingetje is. Ik kan me niet voorstellen dat er echt geen geschikte VWO scholen in Amsterdam te vinden is.

Terwijl het uiteindelijk om het doel gaat: een VWO diploma. Op welke VO school je dat hebt behaald doet er later niet meer veel toe. Voor je sociale leven lijkt het mij prettig dat de school in de buurt ligt. Maar goed, sommige ouders verhuizen al voor bepaalde basisscholen, kennelijk ben ik veel te pragmatisch.

Overigens lijkt het me als 'Hollander' ook niet prettig op een zwarte school, dus die keuze zou ik ook niet hebben gemaakt. Ik vind wel dat een school een afspiegeling van de samenleving mag zijn en zou niet snel voor een wit eliteklasje kiezen.

@Bernbrand: als je de inschrijving van je zoon over zou doen, zou je het dan nu anders aanpakken? Direct buiten de stad aanmelden, zoals die ene jongen? Of een kortere lijst aanleveren? Of kiezen voor scholen met weinig overaanmeldingen?

Li

Li

30-01-2017 om 11:50

Tja

alsje geen zwarte school wil, dan vallen de meeste Amsterdamse scholen die plaats over hebben toch echt af. En je haalt heus geen VWO diploma als je diep ongelukkig bent.

Bermbrand

Bermbrand

30-01-2017 om 11:54 Topicstarter

Nee

Ik zou niets anders doen, wij hebben ons samen met hem 2 jaar (x zeer) breed georiënteerd en een zorgvuldige afweging gemaakt. Dat had helemaal niets met status te maken, we keken naar wat past bij hem en waar hij zich Thuis zou voelen. Zo vielen scholen met vernieuwingsonderwijs af omdat dit niet bij hem past, hij bleek zich ook niet thuis te voelen in onoverzichtelijke situaties (onduidelijke dagindeling bijv.). Maar ook het sjieke en degelijke HLZ viel af omdat hij zich daar totaal niet op zijn plek voelde.
De enige fout die ik gemaakt heb is braaf de lijst aanvullen tot de geadviseerde 12 scholen, hij heeft zelfs nog uitdrukkelijk gezegd dat hij dat niet wilde. Uitgerekend de school die hij expliciet had afgewezen, rolde uit de bingo voor hem. De les die ik wel geleerd heb is luister naar je kind en zet geen scholen op de lijst waar je echt niet naartoe wil.
Ik ga jou niet overtuigen dat er voor mijn kind op geen geschikte vwo school nog plek was voor mijn kind, zonder persoonlijke detailste onthullen over hem die niemand iets aangaan. Het was geen 'statusdingetje', zoals jij het noemt, trust me. Net zo min als die schoolbestuurder die jii noemt, hoef ik verantwoording af te leggen over de schoolkeuze. Dat ik toch bereid ben om enige uitleg doe ik uit puur idealisme

Ali

Ali

30-01-2017 om 12:10

Citaat van het meisje

Ik heb het artikel ook gelezen, met gemende gevoelens als ik eerlijk ben. Ik vind het nogal wat, om als puber dagelijks zo'n enorme reistijd te hebben, terwijl dat volgens mij helemaal niet hoeft. De reistijd grijpt diep in het persoonlijk leven van de kinderen: afspraken met vrienden, hobby's en sport, allemaal op een laag pitje. En ik vraag me oprecht af of een 12 jarige de gevolgen echt kan overzien.
Maar goed, ieder zijn eigen keus natuurlijk.

Het citaat van het meisje vond ik nog lekker down to earth:
'Uiteindelijk lijken alle scholen op elkaar, als je eenmaal vrienden hebt gemaakt.'

http://www.parool.nl/amsterdam/op-school-buiten-de-stad-weesp-waar-is-dat-eigenlijk~a4454486/

Dit schooljaar zijn er 5 nieuwe scholen opgestart, dat is goed nieuws. Ben wel benieuwd hoe de aanmeldingen dit jaar zijn. Voor mijn oudste (3e) hadden bij de nieuwe scholen zeker twee erg geschikte scholen gezeten.

Ali

Ali

30-01-2017 om 12:15

En meestal

gaat het wel goed bij de school waarop het kind geplaatst is.
Soms ook niet, ook als het de nr 1 school was. Ik ken wel wat kinderen die na de brugklas gewisseld zijn, omdat de sfeer toch niet paste, of de onderwijsvorm niet. Het is zo lastig te bepalen adhv open dagen.

Bermbrand (artikel)

Bermbrand, dat artikel kan ik helaas niet lezen, of ik moet me gaan registeren voor een proefabonnement en daar heb ik geen zin in. Jammer, want ik was reuze benieuwd.

Die jongen die naar Zaandam ging snapte ik ook niet zo goed eerlijk gezegd. Ik denk dat hij de keuze ook erg liet afhangen van de mogelijkheid om met zijn ouders mee naar Zaandam te rijden, mogelijk wilden zijn ouders kind liever op een wittere school. Het meest onbegrijpelijke van zijn verhaal vond ik nog wat er in het artikel stond -ervan uitgaande dat dat een juiste weergave was - dat hij liever meteen voor die Zaanse school koos dan het risico op teleurstelling bij een loting te lopen. Daar snap ik echt niks van. Hij had toch, net als jouw zoon, aan die loting mee kunnen doen en daarna desgewenst kunnen uitwijken.

Bermbrand, nog even over die schoolbestuurder en de afwijkende keuze van/voor zijn eigen kind. Jij blijft maar hameren op het belang van categorale scholen. Ik betwijfel enorm of het voor de leerlingen zelf nou echt serieus verschil maakt of een school categoraal is of niet. Voorbeeld uit eigen ervaring: ik kan me heel erg goed voorstellen dat iemand het Amsterdams Lyceum als voorkeur opgeeft vanwege de mogelijkheid van versterkt Italiaans (of hoe het ook precies heet). Die school is ook een categorale VWO-school. Maar dat hoeft dan de keuze voor die school niet bepaald te hebben.

Dat het voor veel ouders een belangrijk punt is, is ondertussen wel duidelijk. in hoeverre het voor de leerlingen een punt is, vraag ik me af. Wat denk ik wel voor leerlingen een punt is waar ze over inzitten is de grootte van de school, en het is natuurlijk wel zo dat een scholengemeenschap eerder een grote school zal zijn dan een categorale school, al is het geen wet van Meden en Perzen.

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.