Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Na twee jaar nieuw advies op middelbare school


Tuinstoel

Tuinstoel

31-01-2017 om 21:14

Bernbrand

Ja maar Bernbrand, er zijn 69 middelbare scholen in Amsterdam. Daar zit heus wel iets geschikts voor veruit de meeste kinderen tussen. De voorbeelden die je noemt zijn uitzonderingen. Vervelend natuurlijk, maar dat zal in bijv. Utrecht ook heus wel gebeuren.

Ik ben het met je eens dat er wat moet gebeuren met scholen waar niemand op zit te wachten. Hier (Den Haag) begint zo'n soort school dan iets nieuws (beweeg VMBO) of wordt een soort van nevenvestiging van een school die wel populair is. Dat helpt overigens vaak maar een klein beetje. Of de school wordt opgeheven, zoals met het Aloysius College is gebeurd. Maar dat is echt uitzonderlijk. Ik begrijp dat er in Amsterdam wel degelijk nieuwe scholen worden opgericht, maar daar heeft jouw zoon nu natuurlijk niks aan. Maar waren jullie überhaupt geïnteresseerd in 1 van die nieuwe scholen?

Wij kennen hier in Den Haag het principe van inschrijven op 1 school, wat trouwens ook niet mag en vanaf volgend schooljaar wordt aangepast. Er zijn zeker wel scholen die moeten loten maar bijv het Sorghvliet (van prinses Amalia) juist niet, deze school had zelfs na de 2e ronde nog plek. Bovendien reserveren zij 10 plaatsen voor kinderen uit achterstandswijken. Juist voor die kansengelijkheid.

Amsterdam heeft toch ook zo'n systeem gehad, maar dat bleek niet te werken. Populaire scholen blijven nou eenmaal jarenlang populair. Je kan niet per schooljaar grote veranderingen verwachten.

Li

Li

31-01-2017 om 21:21

maar

die populariteit was in Amsterdam juist het voorwendsel om er niks aan te doen: die ouders vliegen als mussen van school naar school, er is geen peil op te trekken. Onzin natuurlijk, ouders kozen strategisch. Niet de eerste maar de derde keuze, ervan uitgaande dat daar nog niet geloot werd. Het leek dus of steeds andere scholen populair waren, terwijl dat in feite niet zo was. En zo hoefde niemand te bewegen. Slechte scholen werden gewoon gevuld met pechvogels.

Toch wel een andere situatie dan 3 prima scholen om uit te kiezen, waar zeker plaats is en er anders een portakabin erbij wordt gezet.

Bermbrand

Bermbrand

31-01-2017 om 22:17 Topicstarter

Tuinstoel

"Ja maar Bernbrand, er zijn 69 middelbare scholen in Amsterdam. Daar zit heus wel iets geschikts voor veruit de meeste kinderen tussen. De voorbeelden die je noemt zijn uitzonderingen."
Er zijn 30 scholen in Amsterdam die vwo onderwijs aanbieden. Daaronder vallen ook havo's met een vwo kansklas d.w.z dan moet je na de eerste klas naar een andere school. 16 van de vwo scholen bieden volgens de voorkeurslijst ook gymnasium onderwijs. In de centrale loting en matching zijn atheneum en gymnasium overigens volstrekt inwisselbaar; kinderen die het liefst atheneum willen (Hyperion, Amsterdams) komen op hun lagere voorkeur categoraal gymnasium terecht, kinderen die het liefste gymnasium willen komen op hun lagere voorkeur vwo atheneum terecht. Dit is het gevolg van het algoritme met 1 allesbepalend lotnummer: verdringing door lagere voorkeuren van hogere voorkeuren.
Het St. Nicolaas lyceum biedt officieel nog een gymnasium klas maar daar stoppen ze m.i.v. dit schooljaar mee (dan ben je dus mooi in de aap gelogeerd). Hetzelfde geldt voor het HLZ: die zijn vorig jaar al gestopt met gymnasium, toch staan ze nog in het rijtje met gymnasium. Van de 14 overblijvende scholen zijn er naast categorale scholen, lycea en brede scholengemeenschappen met gymnasiaal onderwijs. Zeker 3 van die scholen krijgen al een tijdje geen gymnasiumklas meer vol. Daar loop je dus een zeker risico. Verder wordt op 5 van de scholen met gymnasiaal onderwijs vernieuwend (montessori / dalton / projectmatig) onderwijs gegeven, dat moet je echt passen en ook willen (die scholen willen zelf ook bepaalde leerlingen liever niet of zelfs echt niet - zie mijn eerdere post). M.i.v. dit schooljaar wordt het Caland lyceum overigens ook een dalton school. Voor veel kinderen waarschijnlijk een zegen, voor sommigen een onoverzichtelijke ramp. Er is weliswaar voor elk wat wils maar de voorkeuren van leerlingen worden door de mismatch en die centrale loting en matching met een allesbepalend lotnummer behoorlijk gehusseld.

Triva

Triva

31-01-2017 om 22:32

ijsvogeltje

'Trivia, misschien begrijp ik je verkeerd, maar je lijkt je nogal af te zetten tegen categorale scholen. Maar die veroorzaken het probleem toch helemaal niet?'

Bijzondere conclusie aangezien iemand anders over categorale scholen begon. Ik heb het vooral over het systeem in Amsterdam. Een groot deel van het land heeft helemaal niet zoveel keuze en daar zijn de scholen dus ook niet zo moeilijk aan het doen. Categorale scholen zijn daar dus ook veel minder en ik vind het systeem in Amsterdam gewoon heel fout. Ik zeg niet dat dat door de categorale scholen komt maar in Amsterdam vind ik dat toch echt een vorm van 'voorkomen van het feit dat mijn kind tussen uitschot naar school moet'. Dat dat zo is ontstaan komt doordat de scholen zo moeten polariseren. Nergens voor nodig in de rest van het land dus waarom wel in Amsterdam?

Voor Bermbrand: het DNA zit hier helemaal niet zo diep als in Amsterdam, als er TTO is kun je ook voor niet-TTO kiezen (of dacht je dat ze 18 brugklassen TTO hebben?) en er is natuurlijk al helemaal geen sprake van Islamitische scholen. Het kan gewoon bijna niet dat een kind niet past op school en als dat zo zou zijn kies je dus één van de twee andere. Klaar. Niet moeilijk over doen.

Triva

Triva

31-01-2017 om 22:35

ter verduidelijking

Ik kan er met de pet niet bij dat categoraal zo vreselijk belangrijk wordt gemaakt en dat er blijkbaar iets goed mis is met een scholengemeenschap maar ach het zij zo.

Wat er moet veranderen is dat ze minder moeten polariseren en meer moeten fuseren. Waarom 69 scholen? Maak er 15 van met allemaal 5 filialen verdeeld over de stad. Keuze genoeg.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 07:38 Topicstarter

Triva

Het Berlage lyceum is 100% TTO d.w.z. je kunt op deze school enkel en alleen TTO krijgen. In de kernprocedure is vastgelegd dat zgn. proefielscholen een leerling op een andere school binnen het schoolbestuur plaatsen, mocht blijken dat het profiel i.c. TTO) niet bij de leerling past. Er zijn in Amsterdam 69 scholen maar veel minder schoolbesturen. Jouw idee van 'filialen' bestaat dus al min of meer.

In Maastricht hebben ze in 2015 gekozen voor vergaande filialisering en categoralisering van scholen. Vwo, havo en vmbo hebben ieder hun eigen scholen. Alle brede scholengemeenschappen zijn geschrapt. Er is nu één school voor vwo, één school voor havo en één school voor vmbo. Weg schoolkeuze, lekker makkelijk en goedkoop.

Heb je de column gelezen van Aleid Truijens gelezen die o.a. over categoraal onderwijs gaat? Ben benieuwd wat je daar van vindt.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 08:45 Topicstarter

Meester Bart

Vandaag in de column van meester Bart. Op zijn school, Open Dcholengemeenschap Bijlmer (OSB, 1.600 leerlingen, 13 gemengde brugklassen, ontwikkelingsgericht onderwijs - eigen concept), zitten alle kinderen van vmbo basis tot en met vwo-atheneum de eerste twee jaar samen. Hij schrijft dat de school in het tweede jaar een nieuw advies geven en dat dit meestal een hoger advies is, soms een lager advies. Door goed de differienteren bied je alle leerlingen kansen, schrijft hij. "Een school moet een ontmoetingsplek zijn, vriendschap is niet verbonden aan opleidingsniveau".

Deze brede scholengemeenschap trekt veel leerlingen, ook van buiten Amsterdam (25% van het totaal). Op alle niveaus is geloot (mede dankzij de centrale loting en matching), alleen op havo/vwo / vwo iveau is geen reserveringsterminal. Van de 144 plekken op dit niveau zijn er na de centrale loting en matching uiteindelijk 89 gevuld. In de recent gepubliceerde Elsevier beste scholen lijst krijgt deze school op alle niveaus een voldoende, behalve op vwo niveau een onvoldoende.

Afstromen

Klopt wel dat op de scholengemeenschap van mijn oudste veel kinderen afstromen. Vrijwel niemand blijft zitten. Van de gymnasiumklas van mijn oudste is in de eerste twee jaar eenderde afgestroomd. Meestal naar de havo. Maar daar staat tegenover dat kinderen met een dubbel advies in de hoogste klas komen. Dus met havo-vwo kom je in de vwo-klas (maar dan weer niet in de gymnasiumklas). Dus kinderen krijgen kansen. Op een categoriale school zal de toelating strenger zijn, maar inderdaad kun je wel blijven zitten. En dan alsnog het diploma halen dat je wilde.

Wat het artikel betreft: dat gaat alleen maar in op hoe docenten en scholen naar een kind kijken. De invloed van familie en vrienden wordt geheel buiten beschouwing gelaten. Onterecht volgens mij. Een vriendje van mijn zoon zou vwo wel aankunnen, denkt de juf. Maar de ouders vinden havo 'al gek genoeg'. Ander vriendje kan nu, in groep 8, nog nauwelijks fatsoenlijk lezen. Ouders zouden elke dag even met het kind moeten lezen (al jaren), maar 'dat vinden wij niet zo belangrijk'.

Niet alle ouders zien het nut in van een hoge opleiding. En als al je vrienden na het VMBO naar het MBO gaan, dan willen kinderen dat vaak zelf ook.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 08:47 Topicstarter

Autocorrect

'Reserveringsterminal' moet "reserve-lijst" zijn

Triva

Triva

01-02-2017 om 09:22

Drietje

Op de scholengemeenschap hier blijven wel redelijk veel kinderen zitten, ook in de brugklas. Opstromen gebeurt ook veel.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 09:23 Topicstarter

Meer afstroom dan opstroom

De reden dat OSB een onvoldoende voor vwo en een voldoende voor de andere niveaus krijgt is overigens dat in de derde klas meer kinderen een niveau lager zitten dan een niveau hoger. De stelling van meester Bart dat kinderen vaker opstrimen en zelden afstromen is dus wensdenken en grotendeels onwaar, als je kijkt naar de feiten,
http://onderzoek.elsevier.nl/onderzoek/beste-scholen-2017/34/vwo/277

Tuinstoel

Tuinstoel

01-02-2017 om 09:25

tja

Volgens mij bulkt Amsterdam van de relatief kleine scholen en zouden zij wellicht meer passend onderwijs kunnen bieden als er grotere scholengemeenschappen ontstaan. Dat maakt het makkelijker om per jaar te schuiven met aantallen brugklassen per niveau. Maar ja, willen de ouders van Barlaeus kinderen dat wel? Als ik even snel de evaluatie van het L&M systeem bekijk, lijkt het mij dat je zo plek had gehad als je Cartesius op 1 had gezet. Als iedereen dezelfde scholen op 1 zet, krijg je een probleem. Welk systeem je er ook op loslaat. Strategisch kiezen dus, maar dat geldt in meer steden.

Overigens passen veel scholen Daltonvormen toe (ook 'gewone' klassikale) dus dat is niet iets om een school direct voor af te schrijven. Deze scholen bieden daaruit juist differentiatiemogelijkheden. En de Elsevierlijst komt vziw uit 2014, dus zou ik niet meer recent noemen. (Alhoewel de VWO afdeling van de domeinschool die ik op het oog heb, daar een 10 kreeg. Toch wel leuk).

Ik vond de column van Aleid Truijens niet heel zoveel nieuwe inzichten bevatten. Eens met Drietje, ouders spelen een enorm belangrijke rol. Zie ook de rol die jij speelt voor je zoon. Alleen daarom al is kansengelijkheid een utopie.

Triva

Triva

01-02-2017 om 09:31

Bermbrand

Ik heb het gevoel dat niet overkomt wat ik bedoel te zeggen...

Juist omdat het een kleine school is kunnen ze het DNA helemaal in alle klassen verweven. Dat zou een grote scholengemeenschap buiten de stad nooit doen. Altijd is er keuze om zo elk kind te kunnen trekken.

Ik heb niets tegen categoraal, wel tegen het afzetten naar een scholengemeenschap, dus de discussie algemeen houden. Dat school A wellicht beter is dan school B voor jouw kind is natuurlijk waar maar algemeen kun je dat niet zo stellen. Door zoveel scholen zo dicht bij elkaar te hebben moet je wel polariseren, dat hoeft niet elders in het land en ik geloof niet dat de kinderen elders in het land nu zoveel missen wat je goed kunt maken met de loting als oplossing.

Ik vermoed dat de categorale scholen (en hoe sommige mensen daarover denken) deze chaos toch in stand houden.

Als ik iets moet lezen moet je even een link geven, ook al staat die ergens hierboven, ik heb geen zin om te zoeken.

Tuinstoel

Tuinstoel

01-02-2017 om 09:44

Bernbrand

Sorry, ik dacht dat je het over de onderzoeken van prof. Jaap Dronkers had (tot meen ik 2014) maar je hebt het over nieuwe Elsevier lijsten.

Ik heb overigens niks tegen categorale scholen, ieder zijn meug. Wel heb ik moeite met het feit dat sommige mensen menen het recht te hebben een dergelijke plek op te eisen.

Het heet loting en matching, eigenlijk weet je vooraf precies waar je aan toe bent. Rotsysteem, maar als gewoon loten ook geen oplossing bood wat dan wel? Voorrang op postcode? Ook slecht voor de kansengelijkheid, al gebeurt dat bij ons in de stad wel.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 09:56 Topicstarter

Tuinstoel

"Volgens mij bulkt Amsterdam van de relatief kleine scholen en zouden zij wellicht meer passend onderwijs kunnen bieden als er grotere scholengemeenschappen ontstaan."

Er zijn 2.700 lege plekken, voornamelijk op brede scholengemeenschappen. Daar uitbreiden is dus totaal onzinnig.

"Als ik even snel naar de evaluatie van het L&M systeem bekijk, dan had je zo plek gehaald als je het Cartesius op 1 had gezet"

Ten eerste is dat niet waar, dankzij het gekozen lotingssysteem kun je ook uitgeloot worden op een school die je op 1 hebt staan en die genoeg plek heeft voor alle eerste keuze leerlingen. Leerlingen die jouw eerste keuze school op een lage plek hebben staan, gaan voor jou als hun lotnummer beter is. Daar is een hele klachtenprocedure voor doorlopen vanwege uitloting voor het Vossius terwijl die school ruim voldoende plek had voor alle eerste keuze leerlingen. Als je een hoog lotnummer hebt sta je bij ALLE scholen achteraan, ook op de reservelijst. Het Cartesius had nog enkele plekken in de gymnasiumklas, maar de school heeft bordjes verhangen en deze plekken zijn vergeven aan de vele uitlotingen op havo en vwo niveau. Ten tweede MAG je in Amsterdam van de beleidsbepalers en schoolbesturen niet meer strategisch kiezen, dat was de hele reden om voor deze ingewikkelde centrale loting te kiezen (die eerst misleidend "matching" werd genoemd).

"Overigens passen veel scholen Daltonvormen toe (ook 'gewone' klassikale), dus dat is niet iets om een school direct voor af te schrijven"

Het gaat om een 'hardcore' Dalton school (kinderen komen van ver voor deze school) die met iPads werkt. Ook deze school waarschuwt dat hun onderwijs niet voor alle leerlingen geschikt is. Deze school loot overigens zelfs onder leerlingen met voorrang, de 'keuze' is dus op de meeste niveaus hypothetisch als je geen voorrang hebt. Niets wordt 'zomaar' afgeschreven in Amsterdam, alles wordt op zijn minst besnuffeld. Tsja en dan bekijk je dus op 27 scholen .. o wacht, dan maak je er zelf een drama van geloof ik

"De Elsevierlijst is vziw uit 2014, dus dat zou ik niet meer recent noemen"

De vernieuwde beste schilenlijst 2017 is vorige week gepubliceerd en is dus zeer recent
http://www.elsevier.nl/onderzoek/achtergrond/2017/01/beste-scholen-2017-welke-school-past-bij-welke-leerling-2952979W/

"Alleen daarom al is kansengelijkheid een utopie"

Ik schreef al eerder, dat is me te cynisch. Wat in de discussie over categoraal en brede scholengemeenschappen steeds een rol speelt is kansengelijkheid. De assumptie is dat categoraal onderwijs slecht is voor kansengelijkheid en berde scholengemeenschappen goed zijn. Maar is dat wel zo?

De hamvraag waar we over discussiëren is dan volgens mij maak je scholen een speelbal van de politiek? In het rapport Dijsselbloem over onderwijs van enkele jaren gelden wees hij dat juist als een van de grootste veroorzakers van de onderwijsellende van de afgelopen decennia. Of respecteer je keuzevrijheid van ouders? In Amsterdam hebben de belidsmakers A gezegd ('het gaat alleen om de echte voorkeuren en niet om strategische keuzes'), nu moeten ze B zeggen en het aanbod beter afstemmen op de vraag en de consequenties aanvaarden van A. Dat hebben ze overigens zelf ook belooft en vastgelegd in het vijfjarenplan dat in 2015 is vastgesteld.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-02-2017 om 09:56

pizzeria

"Ik vermoed dat de categorale scholen (en hoe sommige mensen daarover denken) deze chaos toch in stand houden."

Ik geloof dat niet. Hoe kunnen scholen die het én goed doen (ik ken de Amsterdamse situatie niet door en door, dus ik ga maar even uit van mijn eigen stad) én ieder jaar veel inschrijvingen hebben én tevreden leerlingen hebben, nu de grote probleemfactor zijn?

Er is keuze, en als er keuze is, ga je kijken wat je het liefste hebt. Dat kun je de ouders niet verwijten. En dan kun je ook niet de aanbieder van een populaire keuze verwijten dat hij zo populair is. Er zijn trouwens massa's mensen die helemaal geen categorale school willen. Categoraal versus breed is maar een van de overwegingen. Ik lees (maar misschien heb ik wat gemist) ook helemaal geen hetze tegen brede scholengemeenschappen.

Een beetje platte vergelijking: een pizzeria, met een uitgebreide kaart. Een deel van de kaart is erg populair, en een deel van de pizza's niet. De restauranthouder gaat echt niet klagen over de slechte keuze van zijn klanten. Natuurlijk niet. Het zijn namelijk geen slechte keuzes: het zijn gezonde en lekkere pizza's, die het waard zijn om gegeten te worden. Hij zal ook niet besluiten om zijn best lopende pizza's van het menu te schrappen. En het zal hem ook niet in dank worden afgenomen dat hij in het vervolg nog maar vijf pizza's op de kaart heeft staan (maar waar wel alle ingrediënten op zitten).

Ik geloof persoonlijk niet in het samenvoegen van allerlei scholen met als enige doel 'minder keuze'. Dat is de kind met het badwater weggooien. (Scholen voeg je ook niet zomaar even samen). Richt je pijlen op scholen waar niemand naar toe wil, daar zit toch het probleem?

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 10:00 Topicstarter

Tuinstoel

"Wel heb ik moeite met het feit dat sommige mensen menen het recht te hebben een dergelijke plek op te eisen."

Wie bedoel je dan precies? Iedereen met een passend advies mag naar een categorale school als je dat wil. Er zijn geen strengere normen oid voor deze scholen, uitsluitend het basisschooladvies geldt. Er mogen geen eisen meer gesteld worden aan een minimale Cito score oid.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 10:01 Topicstarter

IJsvogeltje

"Richt je pijlen op scholen waar niemand naar toe wil, daar zit toch het probleem?"

Inderdaad, dat is het probleem.

Bermbrand

Bermbrand

01-02-2017 om 10:07 Topicstarter

Triva

"Juist omdat het een kleine school is kunnen ze het DNA helemaal in alle klassen verweven."

Het Berlage lyceum is een brede scholengemeenschap met 1.200 leerlingen en 9 brugklassen vmbo-t t/m vwo - gymnasium maar is 100% TTO.

Ik zet me overigen me niet af tegen Bree scholengemeenschappen, maar ik zet me wel af tegen meer brede scholengemeenschappen in Amsterdam. Er is immerseen overschot aan plekken bij brede scholengemeenschappen (2.700 lege plekken in Amsterdam waar niemand heen wil). Bijbouwen is dus volstrekt onlogisch. Beter is deze plekken deels af te bouwen en deels te kijken of je ze aantrekkelijker kan maken waardoor je wel weer leerlingen trekt. Het kan wel. Er zijn hele populaire scholengemeenschappen, denk maar eens aan het Spinoza dat zelfs loot onder voorangsleerlingen.

Ali

Ali

01-02-2017 om 10:49

en waarom zijn die brede scholengemeenschappen

niet populair bij de (witte) Amsterdammers?
Niet omdat het brede scholengemeenschappen zijn, of omdat er slecht onderwijs is, maar vanwege de populatie. Het zijn namelijk behoorlijk zwarte scholen, met eigen problematiek.

http://www.parool.nl/amsterdam/meerderheid-amsterdamse-docenten-integratie-is-mislukt~a4456367/

http://www.parool.nl/binnenland/onderzoek-naar-burgerschap-op-scholen-na-mislukte-integratie~a4456374/

Tuinstoel

Tuinstoel

01-02-2017 om 10:51

ijsvogeltje/bernbrand

Eens hoor, populaire scholen kunnen nooit de oorzaak zijn van het probleem. Andere scholen zouden juist van ze kunnen leren. Ik weet niet waar jij woont IJsvogeltje, maar je kunt de situatie van een middelgrote stad met 3 VO scholen niet met die van Amsterdam of andere grote steden vergelijken. Feit is dat het tijd (jaren) kost om het aanbod op de vraag aan te laten sluiten en in die jaren is de vraag wellicht alweer veranderd. Natuurlijk wil iedereen een passende situatie, maar zo eenvoudig is dat niet. Bovendien willen veel populaire scholen helemaal niet uitbreiden. Krapte maakt immers geliefd en dat weten zij maar al te goed.

Als je snel een betere matching wil moet je misschien voor een andere procedure kiezen. Max 3 scholen kiezen en bij uitloting ga je door naar ronde 2. Ja dat werkt strategisch kiezen in de hand, maar is dat nou zo'n groot probleem? Volgens mij gebeurt dat sowieso wel, dat heeft Temet ook gedaan.

Tuinstoel

Tuinstoel

01-02-2017 om 10:59

witte vlucht

Klopt maar wordt mede veroorzaakt door de witte vlucht. Hoe houd je dat tegen? Scholen opleggen een minimum & maximum percentage allochtone leerlingen uit achterstandswijken aan te nemen? Lijkt mij een goed plan maar tornt aan de veel genoemde keuzevrijheid hier en zal veel weerstand oproepen. Toch zouden scholen m.i. gewoon een afspiegeling van de samenleving moeten zijn.

Ik heb de oplossing niet, maar ben blij dat eindelijk de ogen open gaan en dat mensen durven uitspreken dat integratie van sommige groepen volledig is mislukt. Ik schrik soms echt van scholen waar nauwelijks een witte leerling op zit. Voor wie kan dat nou goed zijn?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-02-2017 om 11:03

grotere keuze

Tuinstoel, ik zal mijn woonplaats hier niet noemen. Maar het gaat hier nadrukkelijk niet om de keuze uit drie, het gaat om een veel grotere keuze. Binnen een straal van ca. 10km zijn alleen al zo'n 14 scholen waar je terecht kan voor have en vwo. VMBO heb ik niet zo goed op mijn netvlies. En daar zit echt van alles tussen. Van openbaar tot reformatorisch, van traditioneel tot 'het nieuwe leren', van redelijk klein (600?) tot groot (2000?).

Geen loting. Geen wachtlijsten.

wilma

wilma

01-02-2017 om 11:24

weinig keuze

Wij zitten in een regio met erg weinig keuze.
En nee, dat maakt het niet makkelijker.
Het is pas makkelijk als het beetje keus dat je hebt matcht met je kind
Is dat niet zo dan is het helemaal niet fijn, maar je moet het ermee doen.
Voor oudste werkte dat zo rampzalig dat we uit hebben moeten wijken naar particulier onderwijs.
Bij jongste de beste optie gekozen en we hopen maar dat jongste het volhoudt. Jammer, op een andere school was het vast fijner geweest.

Li

Li

01-02-2017 om 12:39

Welnee Tuinstoel

Scholen moeten helemaal geen afspiegeling van de samenleving zijn. Scholen moeten elk kind het beste onderwijs bieden. Dat is al moeilijk genoeg. Bovendien zijn er zat plaatsen waar scholen voornamelijk wit zijn omdat de populatie nu eenmaal wit is. Hoeven die kinderen dan niet te leren functioneren in een multiculturele samenleving, maar die in andere gebieden wel?

Als je teveel op het bordje van scholen legt, gaat het zeker fout.

Triva

Triva

01-02-2017 om 13:20

Li en Bermbrand

'Bovendien zijn er zat plaatsen waar scholen voornamelijk wit zijn omdat de populatie nu eenmaal wit is.'

Amsterdam is niet wit ik snap dus niet hoe het kan dat er daar nog steeds in en in witte scholen zijn.

Bermbrand: als ze minder scholen maken met meer leerlingen kunnen er toch gewoon dependances komen van die categorale scholen op een andere plek of willen ze liever exclusief blijven in een oud gebouw waar geen klas meer bij kan?

Tuinstoel

Tuinstoel

01-02-2017 om 13:27

"Bovendien zijn er zat plaatsen waar scholen voornamelijk wit zijn omdat de populatie nu eenmaal wit is. "

Ja duh...
Dan zijn ze toch een afspiegeling van hun regio? Ik snap dat en dorpsschool in Drenthe witter dan wit is (en dat is prima), maar bij een vrijwel witte school in Amsterdam/Rotterdam/Den Haag heb ik toch mijn bedenkingen... hoe kan dat? De meerderheid van de jeugd is daar immers van allochtone afkomst.

Li

Li

01-02-2017 om 13:53

nou ik niet

Het gaat om het onderwijs en niet om het doordrukken van een of andere politieke agenda. Ik heb een kwetsbaar kind dat op een gemengde basisschool heeft gezeten en ik ben erg blij dat hij nu op een zeer vredige witte middelbare school zit. Als ook dat niet zou werken, kan hij nog naar het speciaal onderwijs, maar dit lijkt OK, er zijn weinig verschillen en dus weinig spanningen. Rgelier als het kan, en hier kan het dus.

Min kind is belangrijker dan jouw politieke agenda.

Li

Li

01-02-2017 om 14:38

citaat van Femke Halsema (!)

toen ze haar kinderen van een zwarte school af haalde en ze naar een witte school bracht: "kinderen zijn geen sociaal experiment".

Beleid dat ervoor zorgt dat mevrouw Halsema natuurlijk wel, maar gewone ouders niet de vrije keuze hebben doet me toch net iets teveel aan nare regimes denken.

Tuinstoel

Tuinstoel

01-02-2017 om 14:41

Het gaat niet om mijn politieke agenda (zal mij worst zijn), het gaat om de mensen die hier het hardst roepen om kansengelijkheid. Ik heb al eerder gezegd dat dit een utopie is. Hard maar waar.

Het gaat om het feit dat mensen dit onderwerp inzetten om hun eigen politieke agenda (meer categorale gymnasia) door te drukken. Twee zaken die een volstrekt andere aanpak vereisen, maar die ze met een politiek correct sausje voor het voetlicht willen brengen. Dat doet de VSA en DAAR heb ik moeite mee, wees dan eerlijk en zeg hoe je het wilt hebben.

Beetje hetzelfde als de VO raad doet (zo nu zijn we weer back op topic).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.