Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas?

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas? En mag dit 'individueel' per klas, dus als de ene leraar het wil en de andere niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik vind het wel vreemd dat jij verwacht dat de school het beleid aanpast. Sloffen kun je gewoon meegeven toch?

Dus de vriendinnen van je dochter moeten een luier om als ze bij jou logeren omdat je dochter nu eenmaal niet zindelijk is 's nachts maar jouw dochter hoeft niet mee te doen met de rest omdat ze schoenen aan wil in de klas? 

Maamaa1 schreef op 09-03-2022 om 15:46:

Niet fijn nieuws, de school heeft aangegeven dat het inderdaad afspraak is. De lerares van de parallelklas zal erop worden aangesproken. Behalve wanneer er problemen zijn met mobiliteit, bijv. steunzolen of iets fysieks, vond haar leerkracht dat 'zij niet zomaar haar zin moet doordrijven'. Mijn dochter heeft al een lang gezicht als ik haar zal mee moeten delen dat schoenen er voor haar in de klas voorlopig niet in zit. Ik heb wel met haar te doen, als ze dat nu eenmaal niet graag heeft. Volgens de bazige 'leerkracht' zou in de klas op sokken voldoende zijn, alsnog geen slippers/sloffen. Ik geloof niet dat ze staat te springen om morgen naar school te gaan en als ze willen dat kinderen chagrijnig worden moeten ze vooral alles van bovenop opleggen- goed bezig, not!!

Waarom zet je leerkracht tussen aanhalingstekens? Alleen omdat je dochter haar zin niet kan doordrammen is het opeens een slechte leerkracht? Dat er “regels van boven worden opgelegd” daar kunnen jullie allebei maar beter heel gauw aan wennen.

Ik heb je luiertopic ook gelezen en je klinkt echt alsof je een beetje de weg kwijt bent. Jouw dochter is voor jou heel bijzonder, net als mijn kinderen voor mij. Maar dat zijn ze niet. Je dochter is onderdeel van een maatschappij, waarin regels gelden die ze niet leuk vindt, waarin zij problemen heeft die anderen niet hebben, waarin ze zal moeten leren omgaan met problemen en frustratie. Leer haar dat. Daar zal ze op termijn veel meer aan hebben dan aan een moeder die direct alle obstakels voor haar uit de weg ruimt. Wat vindt haar vader, als die in beeld is, daar allemaal van? 

Maamaa1 schreef op 09-03-2022 om 15:46:

Niet fijn nieuws, de school heeft aangegeven dat het inderdaad afspraak is. De lerares van de parallelklas zal erop worden aangesproken. Behalve wanneer er problemen zijn met mobiliteit, bijv. steunzolen of iets fysieks, vond haar leerkracht dat 'zij niet zomaar haar zin moet doordrijven'. Mijn dochter heeft al een lang gezicht als ik haar zal mee moeten delen dat schoenen er voor haar in de klas voorlopig niet in zit. Ik heb wel met haar te doen, als ze dat nu eenmaal niet graag heeft. Volgens de bazige 'leerkracht' zou in de klas op sokken voldoende zijn, alsnog geen slippers/sloffen. Ik geloof niet dat ze staat te springen om morgen naar school te gaan en als ze willen dat kinderen chagrijnig worden moeten ze vooral alles van bovenop opleggen- goed bezig, not!!

Waarom schrijf je ‘leerkracht’ tussen haakjes? 

Mevrouw75 schreef op 09-03-2022 om 22:17:

[..]

Waarom schrijf je ‘leerkracht’ tussen haakjes?

Bszige 'leerkracht' nog wel. Dat moet je natuurlijk niet hebben  een leraar die denkt de baas te zijn in de klas.

PinkFlower schreef op 09-03-2022 om 16:44:

[..]

Nou idd. Wat een gepamper bij je dochter to. Ze mag geen schoenen aan in de klas. Niet bepaald een wereldprobleem of iets erg dramatisch. Ze is 9, ze kan prima leren dat er nu eenmaal regels zijn en dat het soms niet is zoals jij dat wil.


Ik moest lachen om het woord gepamper, ben ik nu een slecht mens?
Zelfs al was het kind vier, ook dan zijn er regels op school die voor iedereen gelden.
Wen er maar aan. Door over al dit soort onbenulligheden discussies aan te gaan creëer je een sneeuwvlokje dat denkt dat het universum om haar draait en geen nee kan accepteren. 

Zoals iemand al schreef is jouw kind voor jou het meest bijzondere schepsel op aarde, maar voor de rest van de samenleving niet. Een school waar iedereen naar believen eigen regels gaat bepalen, wordt een oase van chaos. 

Meesje schreef op 09-03-2022 om 22:33:

[..]

Bszige 'leerkracht' nog wel. Dat moet je natuurlijk niet hebben een leraar die denkt de baas te zijn in de klas.

Ja nee dat kan niet. Iedereen weet toch dat de 35/40 prinsjes en prinsesjes in de klas de baas zijn. De leerkracht is slechts de butler. 

Maamaa1

Maamaa1

09-03-2022 om 23:03 Topicstarter

Nou, de leerkracht (zal het niet meer tussen aanhalingstekens zetten voor de muggenzifters) begon al soort defensief te reageren richting mij door de hele tijd fel te zeggen toen het over schoenen uit ging 'jazeker, jazeker'. Dat irriteerde mij al en de toon waarop! Toen ik vertelde van een vriendin uit een parallelklas, wist ze er zogenaamd niets van maar zou het ter sprake brengen. Mijn dochter heeft tamelijk last van zweetvoeten, wat haar enorm in verlegenheid brengt. Ze gaf ook zelf aan dat dit de reden is dat ze daarom schoenen wenst aan te houden en ik verwoordde dat netjes. 'Dan nog zal ze zich gewoon moeten aanpassen' was de koude reactie. Zij heeft zelfs een aantal keren haar schoenen moeten inleveren (belachelijk!) omdat ze die tussendoor aantrok/niks aantrok van de regel. Ter plekke laten uitdoen en afnemen tot het einde van de dag gaat te ver, dat doe je niet bij een kind! Ik denk dat je het pas begrijpt als het je eigen kind is, die dan gelijk met een droevig gezicht liever niet meer daarheen gaat om deze kleine reden, die voor haar gewoon heel belangrijk is! Ze gaf ook aan dat ze stom vindt dat anderen zo erbij lopen, maar op mijn oplossing van simpele schoonloopmatten en wat borstels (klinkt toch logisch?) werd heel bits gereageerd: 'Maar mevrouw, u maakt niet de regels'. Te gek voor woorden toch, zo fel uit de hoek komen. Toen had ik het niet meer en heb het gesprek beëindigd, we gezegd dat ik dat ging doen.

Die zweetvoeten zijn een detail dat je beter meteen had kunnen noemen. Dat verandert de zaak wel. Dan nog zal ze zich aan de regel moeten houden, dus misschien is het een idee om eens naar de dokter te gaan voor de zweetvoeten? Ik ga ervan uit dat je wel weet dat ze elke dag schone sokken aan moet, vaak voeten wassen, geen kunststof schoenen en liefst schoenen om en om dragen. 
Dat dingen anders zijn als het om je eigen kind gaat weet iedereen hier wel. Iedereen wil het beste voor zijn of haar kind. Maar het beste is niet altijd om elke strijd voor je kind aan te gaan. 
Dan de leerkracht: ik ben zelf docent op het VO maar van mijn vriendin in het basisonderwijs hoor ik dat bijna alle ouders het liefst elke dag even uitgebreid komen vertellen hoe het met hun kind gaat en hoe het kind moet worden behandeld. Dat je daar af en toe moe van wordt snap ik ook wel. Is geen excuus voor bits doen, uiteraard. Ik was niet bij het gesprek. 

Dus doet jou dochter haar schoenen ook niet uit, als zij bijeen vriendin gaat spelen. Hier wil ik in huis geen schoenen en boven op de slaapverdieping zeker niet.Hoe los je dat dan op?

Tuna1968 schreef op 09-03-2022 om 23:14:

Dus doet jou dochter haar schoenen ook niet uit, als zij bijeen vriendin gaat spelen. Hier wil ik in huis geen schoenen en boven op de slaapverdieping zeker niet.Hoe los je dat dan op?

Ze krijgt geen gelijk dus opeens heeft kind zweetvoeten? Zoiets zeg je meteen. 

Ik snap nog niet of ze wel sloffen of slippers of crocs mag overigens. Daarom, er komt steeds wat nieuws bij.

Maamaa1 schreef op 09-03-2022 om 23:03:

Nou, de leerkracht (zal het niet meer tussen aanhalingstekens zetten voor de muggenzifters) begon al soort defensief te reageren richting mij door de hele tijd fel te zeggen toen het over schoenen uit ging 'jazeker, jazeker'. Dat irriteerde mij al en de toon waarop! Toen ik vertelde van een vriendin uit een parallelklas, wist ze er zogenaamd niets van maar zou het ter sprake brengen. Mijn dochter heeft tamelijk last van zweetvoeten, wat haar enorm in verlegenheid brengt. Ze gaf ook zelf aan dat dit de reden is dat ze daarom schoenen wenst aan te houden en ik verwoordde dat netjes. 'Dan nog zal ze zich gewoon moeten aanpassen' was de koude reactie. Zij heeft zelfs een aantal keren haar schoenen moeten inleveren (belachelijk!) omdat ze die tussendoor aantrok/niks aantrok van de regel. Ter plekke laten uitdoen en afnemen tot het einde van de dag gaat te ver, dat doe je niet bij een kind! Ik denk dat je het pas begrijpt als het je eigen kind is, die dan gelijk met een droevig gezicht liever niet meer daarheen gaat om deze kleine reden, die voor haar gewoon heel belangrijk is! Ze gaf ook aan dat ze stom vindt dat anderen zo erbij lopen, maar op mijn oplossing van simpele schoonloopmatten en wat borstels (klinkt toch logisch?) werd heel bits gereageerd: 'Maar mevrouw, u maakt niet de regels'. Te gek voor woorden toch, zo fel uit de hoek komen. Toen had ik het niet meer en heb het gesprek beëindigd, we gezegd dat ik dat ging doen.

Ja, te belachelijk gewoon, dat je eigen lieve kindje zomaar de regels overtreedt en als ze er aan gehouden wordt sip gaat kijken. 

Ik vond de haakjes wel een heel bijzonder detail. Daar mag ik toch naar vragen? Dat is geen muggenziften hoor. 

Je bent het niet eens met het beleid van school. Dat kan en mag. School hoeft hierom haar beleid niet te veranderen. Hij hebt voor deze school gekozen met haar beleid. Wat je nu nog kunt doen is net de directie praten. Uitleggen wat het probleem is en hoe je het gesprek met de leerkracht ervaren hebt. De directie zal waarschijnlijk uitleggen dat dit beleid is en waarom. Vervolgens kun jij je conclusies trekken. Je kind blijft op deze school (op haar sokken). Of je zoekt een andere school voor haar. 

Hoefde ze in voorgaande groepen niet haar sokken uit? 

Maamaa1 schreef op 09-03-2022 om 23:03:

Nou, de leerkracht (zal het niet meer tussen aanhalingstekens zetten voor de muggenzifters) begon al soort defensief te reageren richting mij door de hele tijd fel te zeggen toen het over schoenen uit ging 'jazeker, jazeker'. Dat irriteerde mij al en de toon waarop! Toen ik vertelde van een vriendin uit een parallelklas, wist ze er zogenaamd niets van maar zou het ter sprake brengen. Mijn dochter heeft tamelijk last van zweetvoeten, wat haar enorm in verlegenheid brengt. Ze gaf ook zelf aan dat dit de reden is dat ze daarom schoenen wenst aan te houden en ik verwoordde dat netjes. 'Dan nog zal ze zich gewoon moeten aanpassen' was de koude reactie. Zij heeft zelfs een aantal keren haar schoenen moeten inleveren (belachelijk!) omdat ze die tussendoor aantrok/niks aantrok van de regel. Ter plekke laten uitdoen en afnemen tot het einde van de dag gaat te ver, dat doe je niet bij een kind! Ik denk dat je het pas begrijpt als het je eigen kind is, die dan gelijk met een droevig gezicht liever niet meer daarheen gaat om deze kleine reden, die voor haar gewoon heel belangrijk is! Ze gaf ook aan dat ze stom vindt dat anderen zo erbij lopen, maar op mijn oplossing van simpele schoonloopmatten en wat borstels (klinkt toch logisch?) werd heel bits gereageerd: 'Maar mevrouw, u maakt niet de regels'. Te gek voor woorden toch, zo fel uit de hoek komen. Toen had ik het niet meer en heb het gesprek beëindigd, we gezegd dat ik dat ging doen.

Wat vreselijk voor de leerkracht om jou als ouder te hebben. Ik had ook die schoenen ingenomen. Kind is 9 dan kan dat prima. Weer neem je het voor haar op terwijl je kind de regels overtreedt en zich nergens aan houdt en niet luistert.  Leerkracht heeft groot gelijk: jij maakt niet de regels. Jammer voor je dat het je niet aanstaat. 

Je maakt van je kind een verwend kreng. Een prinsesje. Dat is gewoon zielig voor haar want dat wordt niet geaccepteerd en daar zal ze zeker op de middelbare school geen vrienden mee maken. Triest dat je kind de dupe is van jou als curling ouder. Je hebt zelf niet door dat dit eigenlijk gewoon zeer slecht ouderschap is. Door het zo voor haar op te nemen voedt je het probleem alleen maar. Soms zijn regels gewoon regels. Punt. 


Oh en als mede zweetpoot: schoenen zijn juist slecht voor zweetvoeten. En daarbij zal ze niet de enige zijn met zweetvoeten. 

Het is goed om bij zweetvoeten veel zonder schoenen te lopen. Je zou juist blij moeten zijn dat dit op school ook mag. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.