Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas?

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas? En mag dit 'individueel' per klas, dus als de ene leraar het wil en de andere niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maamaa1

Maamaa1

06-03-2022 om 07:58 Topicstarter

Bij mijn dochter (bijna 9, groep 5) hebben ze inderdaad een plank onder de kapstok doorlopen, waar ze schoenen en laarzen op mogen zetten. Daarna moeten ze op sokken de klas in, maar ze vertelde dat een vriendin uit de parallelklas in een ander gedeelte dat niet hoeft te doen. Vandaar dat ze een van de dagen thuis kwam en zei: 'Mama, dat wil ik ook!'. Als zij dat wil, ben ik wel bereid om haar leerkracht te benaderen. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden. Het lijkt me evenmin fijn om op sokken naar het toilet te moeten of een spreekbeurt te geven o.i.d.

Pejeka1 schreef op 05-03-2022 om 19:09:

[..]

Ik ben van een antieke generatie, dat besef ik, maar toen ik eind jaren '60 op de kleuterschool zat, lagen we nooit over de vloer te dweilen. We hadden allemaal een stoeltje en tafeltje op kleutermaat en daar maakten we ons kleikunstwerkje, of zaten we te knippen en plakken en knutselen, of speelden we met speelgoed.

Toen had je vast ook de poppenhoek en bouwhoek. En in je spel ga je als kleuter zomaar over de vloer dweilen. Jij niet, dat weet ik wel, maar er bestaan kleuters die dat wel zomaar doen. 

Mij maakt het overigens niks uit dat kleuters door het zand liggen te dweilen, maar sloffen ook weer knus. Dan heb je tenminste niet van harde schoenen die lawaaiig bonken. 

Mevrouw75 schreef op 06-03-2022 om 08:13:

[..]

Toen had je vast ook de poppenhoek en bouwhoek. En in je spel ga je als kleuter zomaar over de vloer dweilen. Jij niet, dat weet ik wel, maar er bestaan kleuters die dat wel zomaar doen.

Mij maakt het overigens niks uit dat kleuters door het zand liggen te dweilen, maar sloffen ook weer knus. Dan heb je tenminste niet van harde schoenen die lawaaiig bonken.

Op mijn kleuterschool waren hele grote tafels met bijv. een treinbaan erop, of poppenhuizen erop, of bouwstenen. En al naar gelang je zin had, ging je bij het vrije speeluur dan bij één van die tafels spelen, en was je het zat, dan ging je naar een andere tafel.

Maamaa1 schreef op 06-03-2022 om 07:58:

Bij mijn dochter (bijna 9, groep 5) hebben ze inderdaad een plank onder de kapstok doorlopen, waar ze schoenen en laarzen op mogen zetten. Daarna moeten ze op sokken de klas in, maar ze vertelde dat een vriendin uit de parallelklas in een ander gedeelte dat niet hoeft te doen. Vandaar dat ze een van de dagen thuis kwam en zei: 'Mama, dat wil ik ook!'. Als zij dat wil, ben ik wel bereid om haar leerkracht te benaderen. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden. Het lijkt me evenmin fijn om op sokken naar het toilet te moeten of een spreekbeurt te geven o.i.d.

Je zou bij de aanwezigheid van een schoenenplank inderdaad een paar sloffen mee kunnen geven. Bij ons zijn er verrijdbare kapstokken waar de 30 jassen precies in passen en die worden vervolgens weggeschoven in een soort kast. Er is dus geen ruimte voor schoenen of sloffen .

Pejeka1 schreef op 06-03-2022 om 08:21:

[..]

Op mijn kleuterschool waren hele grote tafels met bijv. een treinbaan erop, of poppenhuizen erop, of bouwstenen. En al naar gelang je zin had, ging je bij het vrije speeluur dan bij één van die tafels spelen, en was je het zat, dan ging je naar een andere tafel.

Toen waren er minder kinderen per vierkante meter klas. 

Ik kan me van de kleuterschool alleen de zandbak buiten herinneren en ik heb foto’s van de blokkenhoek, waar ik wel op de grond aan het spelen was.

Suusje. schreef op 06-03-2022 om 12:25:

[..]

Toen waren er minder kinderen per vierkante meter klas.

Echt niet. Ik zat met 35 kinderen in de klas in een normaal klaslokaal.

Maamaa1 schreef op 06-03-2022 om 07:58:

Bij mijn dochter (bijna 9, groep 5) hebben ze inderdaad een plank onder de kapstok doorlopen, waar ze schoenen en laarzen op mogen zetten. Daarna moeten ze op sokken de klas in, maar ze vertelde dat een vriendin uit de parallelklas in een ander gedeelte dat niet hoeft te doen. Vandaar dat ze een van de dagen thuis kwam en zei: 'Mama, dat wil ik ook!'. Als zij dat wil, ben ik wel bereid om haar leerkracht te benaderen. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden. Het lijkt me evenmin fijn om op sokken naar het toilet te moeten of een spreekbeurt te geven o.i.d.

Je kunt dat vragen maar het lijkt me sterk dat een regel aangepast gaat worden omdat één kind dat wil. Ik vind het wel apart dat de school daar geen eenduidig beleid in heeft.

Maamaa1 schreef op 06-03-2022 om 07:58:

Bij mijn dochter (bijna 9, groep 5) hebben ze inderdaad een plank onder de kapstok doorlopen, waar ze schoenen en laarzen op mogen zetten. Daarna moeten ze op sokken de klas in, maar ze vertelde dat een vriendin uit de parallelklas in een ander gedeelte dat niet hoeft te doen. Vandaar dat ze een van de dagen thuis kwam en zei: 'Mama, dat wil ik ook!'. Als zij dat wil, ben ik wel bereid om haar leerkracht te benaderen. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden. Het lijkt me evenmin fijn om op sokken naar het toilet te moeten of een spreekbeurt te geven o.i.d.

Op de school van mijn kinderen hadden ze alleen in groep 1 en 2 verplicht binnenschoenen, meestal gymschoenen die je makkelijk aan en uit kan doen. Stonden al die ouders die hun kind brachten ‘s ochtends de schoenen te wisselen. Je was blij als ze naar groep 3 gingen zeg maar. Op sokken lijkt me heel koud, zeker als het een harde vloer is. Ik krijg al koude voeten bij het idee!

Pejeka1 schreef op 06-03-2022 om 12:46:

[..]

Echt niet. Ik zat met 35 kinderen in de klas in een normaal klaslokaal.

De school waar ik op zat bestaat nog steeds en het klaslokaal is echt groter dan die van de nieuwbouwschool hier. 

Bijtje82

Bijtje82

07-03-2022 om 14:09

Pejeka1 schreef op 05-03-2022 om 19:09:

[..]

Ik ben van een antieke generatie, dat besef ik, maar toen ik eind jaren '60 op de kleuterschool zat, lagen we nooit over de vloer te dweilen. We hadden allemaal een stoeltje en tafeltje op kleutermaat en daar maakten we ons kleikunstwerkje, of zaten we te knippen en plakken en knutselen, of speelden we met speelgoed.

Dat is de generatie dat kinderen nog braaf luisterden en meneer en mevrouw zeiden. Als je dat niet deed kreeg je een tik op de vingers met een houten lineaal 😜

Als je tegenwoordig een kind corrigeert, krijg je de ouders op je dak.

Heb met mijn oudste een paar jaar terug meegemaakt dat hij tijdens het spelen met een klasgenootje op het plein een ander kind per ongeluk verwondde.

Het jochie liep in het stuk springtouw waar ze mee bezig waren en kreeg een flinke striem in zijn nek.

Moord en brand bij die ouders. School heeft echt moeten lullen als brugman om die mensen te bedaren.

Want van een ongeluk zou geen sprake zijn. Dit was opzet omdat hun zoon van buitenlandse afkomst is. Die dreigden al naar de politie te stappen om tegen mijn zoon aangifte te doen van verwurging. 

Maamaa1

Maamaa1

09-03-2022 om 15:46 Topicstarter

Niet fijn nieuws, de school heeft aangegeven dat het inderdaad afspraak is. De lerares van de parallelklas zal erop worden aangesproken. Behalve wanneer er problemen zijn met mobiliteit, bijv. steunzolen of iets fysieks, vond haar leerkracht dat 'zij niet zomaar haar zin moet doordrijven'. Mijn dochter heeft al een lang gezicht als ik haar zal mee moeten delen dat schoenen er voor haar in de klas voorlopig niet in zit. Ik heb wel met haar te doen, als ze dat nu eenmaal niet graag heeft. Volgens de bazige 'leerkracht' zou in de klas op sokken voldoende zijn, alsnog geen slippers/sloffen. Ik geloof niet dat ze staat te springen om morgen naar school te gaan en als ze willen dat kinderen chagrijnig worden moeten ze vooral alles van bovenop opleggen- goed bezig, not!!

Had je serieus verwacht dat de school hun beleid/regels aan gaat passen als er één kind is dat een regel 'niet leuk' vindt? Je hoeft niet met haar te doen te hebben, ze hoeft niet alle regels leuk of fijn te vinden, hoort ook bij het leven.
Daarbij, als ze de enige is met schoenen aan in de klas valt ze op en dat wil je in andere situaties juist niet.

MamaE schreef op 09-03-2022 om 16:07:

Had je serieus verwacht dat de school hun beleid/regels aan gaat passen als er één kind is dat een regel 'niet leuk' vindt? Je hoeft niet met haar te doen te hebben, ze hoeft niet alle regels leuk of fijn te vinden, hoort ook bij het leven.
Daarbij, als ze de enige is met schoenen aan in de klas valt ze op en dat wil je in andere situaties juist niet.

Nou idd. Wat een gepamper bij je dochter to. Ze mag geen schoenen aan in de klas. Niet bepaald een wereldprobleem of iets erg dramatisch. Ze is 9, ze kan prima leren dat er nu eenmaal regels zijn en dat het soms niet is zoals jij dat wil. 


Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.