Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas?

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas? En mag dit 'individueel' per klas, dus als de ene leraar het wil en de andere niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pejeka1 schreef op 03-03-2022 om 22:29:

[..]

Sorry, ik heb echt 6 jaar op een lagere school gezeten en nooit vloeren vol met zand gezien en we hadden onze schoenen gewoon aan.

Zandinloop is echt een groot probleem op scholen. Zeker tegenwoordig met alle groene schoolpleinen. Dit brengt extra schoonmaakkosten met zich mee maar gaat ook nog eens ten koste van de kwaliteit van je vloer waardoor de levensduur ook nog eens verkort wordt of het onderhoud duurder wordt.

Wij wonen in een klein dorp op het platteland. Er is hier maar één basisschool, dus als je een andere school wil is dat minimaal 5 kilometer verderop. Er wonen hier niet veel moslims en die wat er wel wonen hebben hun kinderen gewoon hier op school zitten. 
Ik vraag me bij basisschoolleerlingen met hoofddoeken ook af in hoeverre dat een eigen keuze is. 
Maar goed, aangezien wij zelf geen last van of moeite met deze regel hebben, zit onze dochter hier gewoon op school en ze heeft het naar haar zin, dus ik zie geen reden om vanwege principiële redenen haar in een andere woonplaats op school te doen.

Decembermamma schreef op 05-03-2022 om 10:35:

[..]

Klopt niet schoenen zijn warmer maar dan moet ik sloffen aanschaffen die vervolgens op school rond gaan slingeren. Bij de kleuters toen 4 paar gympen moeten kopen voor de gym omdat ze steeds zoek raakten.

Kunnen die niet in een tasje aan de kapstok of op een andere vaste plaats?
Hier moesten de gymschoentjes van de kleuters (was overigens niet verplicht, mocht ook op blote voeten) ook op school blijven. Werden in een bak in de speelzaal bewaard en aan het begin van de les gepakt en aan het einde van de les weer in de bak gelegd.
Naam er op zetten en je weet van welk kind ze zijn. Is hier altijd goed gegaan, ik kocht alleen nieuwe als ze te klein waren geworden.

MamaE schreef op 05-03-2022 om 12:48:

Wij wonen in een klein dorp op het platteland. Er is hier maar één basisschool, dus als je een andere school wil is dat minimaal 5 kilometer verderop. Er wonen hier niet veel moslims en die wat er wel wonen hebben hun kinderen gewoon hier op school zitten.
Ik vraag me bij basisschoolleerlingen met hoofddoeken ook af in hoeverre dat een eigen keuze is.
Maar goed, aangezien wij zelf geen last van of moeite met deze regel hebben, zit onze dochter hier gewoon op school en ze heeft het naar haar zin, dus ik zie geen reden om vanwege principiële redenen haar in een andere woonplaats op school te doen.

Over die eigen keuze kun je je verbazen. Veel meisjes willen dat juist erg graag. Natuurlijk omdat ze dat is verteld, maar dat geldt net zo goed voor kinderen die van jongs af aan het christelijke geloof opgedrongen hebben gekregen.

Mijn eerste keuze destijds was voor openbaar onderwijs. Helaas bleek later dat dat wellicht niet de beste school in de buurt was, maar ik weet niet wat ik anders had gekozen. Ik wilde mijn kinderen niet op die leeftijd bloot stellen aan leerkrachten die de Bijbel als waarheid vertelden. Later is mijn oudste wel naar een katholieke school gegaan, maar daar merkte je weinig van het geloof.

CharlieB schreef op 05-03-2022 om 12:25:

[..]

Zandinloop is echt een groot probleem op scholen. Zeker tegenwoordig met alle groene schoolpleinen. Dit brengt extra schoonmaakkosten met zich mee maar gaat ook nog eens ten koste van de kwaliteit van je vloer waardoor de levensduur ook nog eens verkort wordt of het onderhoud duurder wordt.

Ah ja dat groene schoolplein is hier niet. Plein van de bovenbouw is op het takterras en heeft een paar vegen betonverf als vermaak. Beneden voor groep 3/4 een keurig betegeld plein met een enkel speelrek. 

MMcGonagall schreef op 05-03-2022 om 13:00:

[..]

Over die eigen keuze kun je je verbazen. Veel meisjes willen dat juist erg graag. Natuurlijk omdat ze dat is verteld, maar dat geldt net zo goed voor kinderen die van jongs af aan het christelijke geloof opgedrongen hebben gekregen.

Mijn eerste keuze destijds was voor openbaar onderwijs. Helaas bleek later dat dat wellicht niet de beste school in de buurt was, maar ik weet niet wat ik anders had gekozen. Ik wilde mijn kinderen niet op die leeftijd bloot stellen aan leerkrachten die de Bijbel als waarheid vertelden. Later is mijn oudste wel naar een katholieke school gegaan, maar daar merkte je weinig van het geloof.

Je merkt op deze school echt weinig van het geloof verder hoor. Ik vind eigenlijk dat als je als school een bepaalde grondslag hebt, je daar ook wat mee moet doen. Maar goed, hier in de omgeving zijn de meeste scholen nog katholiek in naam. Zo ongeveer de hele infrastructuur aan zorg en onderwijs is hier opgezet door geestelijken (nonnen, paters etc.). Daar kun je veel van vinden, maar dat was in een tijd dat de overheid het niet deed en het alternatief was dus geen onderwijs, kinderarbeid, analfabetisme etc.
Alleen dat predicaat hebben veel scholen nooit afstand van gedaan, want ze hebben dan toch een paar extra vrijheden. 
De meeste leraren weten weinig van het geloof en zijn zelf ook niet gelovig. Geeft niks, geloofsopvoeding doen we thuis wel. En nee, het wordt niet opgedrongen, want dochter mag zelf bepalen wat en hoe ze wil geloven of niet. 
Op de school een dorp verderop mogen hoofddoekjes wel. Daar zitten soms zelfs al kinderen van vier met een hoofddoekje. Ik vind dat behoorlijk ver gaan.

Decembermamma schreef op 05-03-2022 om 10:35:

[..]

Klopt niet schoenen zijn warmer maar dan moet ik sloffen aanschaffen die vervolgens op school rond gaan slingeren. Bij de kleuters toen 4 paar gympen moeten kopen voor de gym omdat ze steeds zoek raakten.

Op zo'n school hebben ze echt wel een kast of planken daarvoor. Anders worden de schoonmakers ook gek van al die sloffen. Overigens zijn er ook sloffen met een harde zool die echt ook warm zijn. Ik vind dat elke school met sloffen moet werken. Net zoals dat in Zweden iedereen zijn schoenen en sneeuwlaarzen in huis uit doet, ook op visite. Schoner gewoon.

Toevallig weet ik van onze school dat ze echt opsluiten tekort hebben kinderen nemen nu al de lunch tas mee naar binnen omdat daarvoor geen plek is in de kapstok karren. De kleine klassen zouden dat overigens wel kunnen maar onze groepen 4 5 en 6 zijn 30+ groot daar is het vol voller volst 

Decembermamma schreef op 05-03-2022 om 18:07:

Toevallig weet ik van onze school dat ze echt opsluiten tekort hebben kinderen nemen nu al de lunch tas mee naar binnen omdat daarvoor geen plek is in de kapstok karren. De kleine klassen zouden dat overigens wel kunnen maar onze groepen 4 5 en 6 zijn 30+ groot daar is het vol voller volst

De scholen die ik ken hebben speciale schoenenrekken. Daar staan van alle kinderen hun sloffen of schoenen op. Dat past gewoon, daar zijn ze voor gemaakt, en sloffen raken ook echt niet vaak kwijt. Kinderen wordt geleerd dat als ze hun schoenen uit doen, ze deze netjes op het rek zetten en vise versa.

Lotte78 schreef op 05-03-2022 om 11:18:

Ik kom op verschillende scholen en zie veel kleuterklassen waar ze de schoenen uit moeten doen. De kinderen mogen ook niet op sokken lopen. Ze lopen of op sloffen of op hun gymschoenen. Het gebeurt omdat veel kleuters ook op de vloer spelen. En dit dus schoner is.

Ik ben van een antieke generatie, dat besef ik, maar toen ik eind jaren '60 op de kleuterschool zat, lagen we nooit over de vloer te dweilen. We hadden allemaal een stoeltje en tafeltje op kleutermaat en daar maakten we ons kleikunstwerkje, of zaten we te knippen en plakken en knutselen, of speelden we met speelgoed.

Pejeka1 schreef op 05-03-2022 om 19:09:

[..]

Ik ben van een antieke generatie, dat besef ik, maar toen ik eind jaren '60 op de kleuterschool zat, lagen we nooit over de vloer te dweilen. We hadden allemaal een stoeltje en tafeltje op kleutermaat en daar maakten we ons kleikunstwerkje, of zaten we te knippen en plakken en knutselen, of speelden we met speelgoed.

Ik zat daar halvewege de jaren 70 en toen had je een bouwhoek en een poppenhoek etc en daar speelde je gewoon op de grond. 

Suusje. schreef op 05-03-2022 om 19:41:

[..]

Ik zat daar halvewege de jaren 70 en toen had je een bouwhoek en een poppenhoek etc en daar speelde je gewoon op de grond.

Dat stond bij ons op grote tafels, er was ook bijv. een watertafel, een grote bak op poten met water erin, en daar kon je dan bootjes laten varen of dammetjes bouwen, maar allemaal van de grond af.

Pejeka1 schreef op 05-03-2022 om 19:53:

[..]

Dat stond bij ons op grote tafels, er was ook bijv. een watertafel, een grote bak op poten met water erin, en daar kon je dan bootjes laten varen of dammetjes bouwen, maar allemaal van de grond af.

Waarvan akte. 

Het is nu 2022. Tijden zijn veranderd, ook op scholen.

Poezel_en_Wip schreef op 05-03-2022 om 20:02:

[..]

Waarvan akte.

Het is nu 2022. Tijden zijn veranderd, ook op scholen.

Klopt. Maar niet iedere verandering is een verbetering. Ik zie niet in waarom kinderen over de vloer moeten liggen dweilen op school.

Pejeka1 schreef op 05-03-2022 om 20:04:

[..]

Klopt. Maar niet iedere verandering is een verbetering. Ik zie niet in waarom kinderen over de vloer moeten liggen dweilen op school.

Ik zie niet in waarom.kleuters hun energie niet zouden mogen gebruiken door ruimte te krijgen om in de poppenhoek / legohoek/ blokkkenhoek/ kookboek te spelen en waarom ze dan op een stoeltje moeten spelen zonder vorm van gemengde interactie 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.