Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas?

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas? En mag dit 'individueel' per klas, dus als de ene leraar het wil en de andere niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier in Zwitserland heeft ieder kind op de lagere school pantoffels in de klas aan....Je moet er toch niet aan denken dat ze de hele dag in hun sneeuwlaarzen in de klas moeten zitten....Dus ja, ik vind het heel normaal dat een school dat verlangt.

Toen mijn jongste voor het eerst naar school ging, deed ze uit gewoonte haar schoenen uit in de gang. Erg schattig Dat was alleen de eerste keer, ze had snel door dat de rest zijn schoenen aanhield.

MMcGonagall schreef op 04-03-2022 om 11:32:

Toen mijn jongste voor het eerst naar school ging, deed ze uit gewoonte haar schoenen uit in de gang. Erg schattig Dat was alleen de eerste keer, ze had snel door dat de rest zijn schoenen aanhield.

 Mijn dochter deed dat ook. Waarom op het kdv wel uitdoen en in de kleuterklas niet? Ik gaf wel sloffen mee als ze regenlaarzen aan had, de hele dag met je voeten in niet ademend schoeisel leek me niet lekker. Maar ze hield toch de regenlaarzen aan. Dus nu gewoon op goede schoenen naar school.

Dan wel iets met anti-slip aan op gladde vloeren! 45 jaar geleden mochten schoenen in de klas wel, maar geen laarzen. Een klasgenootje die daarom op sokken liep, gleed uit en brak zo haar (volwassen) voortanden. Dat maakte wel indruk op mij!

ik begrijp goed dat school dit wil, maar zou er niet blij mee zijn ! In onze school staat ondank de goede ventilatie nog steeds de hele dag het raam open. De kinderen dragen soms thermo kleding maar sowieso dikke truien en al! Dus ik zou er niet op zitten wachten als de schoenen ook nog eens uit moeten.

Decembermamma schreef op 04-03-2022 om 22:02:

ik begrijp goed dat school dit wil, maar zou er niet blij mee zijn ! In onze school staat ondank de goede ventilatie nog steeds de hele dag het raam open. De kinderen dragen soms thermo kleding maar sowieso dikke truien en al! Dus ik zou er niet op zitten wachten als de schoenen ook nog eens uit moeten.

Sloffen zijn toch zeker zo warm als schoenen.

Als je hier al problemen mee hebt, wens ik je sterkte voor de rest van de jaren dat je kind op een school zit; een plek waar er regels zullen gelden die jij niet bedacht hebt maar waar je kind zich wel aan moet houden. Een school gaat de regels echt niet aanpassen omdat één ouder iets onzin vindt. 
Hier op school mag je geen hoofdbedekking op in de school. Als je dat per se toch wil, dan moet je een andere school zoeken.

MamaE schreef op 04-03-2022 om 22:14:

Als je hier al problemen mee hebt, wens ik je sterkte voor de rest van de jaren dat je kind op een school zit; een plek waar er regels zullen gelden die jij niet bedacht hebt maar waar je kind zich wel aan moet houden. Een school gaat de regels echt niet aanpassen omdat één ouder iets onzin vindt.
Hier op school mag je geen hoofdbedekking op in de school. Als je dat per se toch wil, dan moet je een andere school zoeken.

Ook geen hoofddoekjes? Dat vind wel raar. Of bijv een muts bij alopecia.

ik heb altijd het idee dat dit vooral gewoonte is op vrije scholen en montessorischolen. Verder ken ik het niet zo maar zou het ook geen probleem vinden. Lijkt me wel wat gedoe, meerdere keren per dag wisselen (vooral bij de jongste kinderen) maar ook dat is maar net wat je gewend bent natuurlijk en ze leren het vast snel. Ik denk dat je bij de kleuters zo aan 8 wisselmomenten komt. 

MMcGonagall schreef op 05-03-2022 om 00:37:

[..]

Ook geen hoofddoekjes? Dat vind wel raar. Of bijv een muts bij alopecia.

Hoofddoekjes mogen ook niet. Het is een katholieke school, die mogen dat verbieden. Net zoals een islamitische school het mag verplichten. Doen ze overigens lang niet allemaal. Bij kinderen die een ziekte of aandoening hebben als alopecia of kanker wordt wel een uitzondering gemaakt.

Biscuitje schreef op 04-03-2022 om 22:08:

[..]

Sloffen zijn toch zeker zo warm als schoenen.

Klopt niet schoenen zijn warmer maar dan moet ik sloffen aanschaffen die vervolgens op school rond gaan slingeren. Bij de kleuters toen 4 paar gympen moeten kopen voor de gym omdat ze steeds zoek raakten.

MamaE schreef op 05-03-2022 om 09:59:

[..]

Hoofddoekjes mogen ook niet. Het is een katholieke school, die mogen dat verbieden. Net zoals een islamitische school het mag verplichten. Doen ze overigens lang niet allemaal. Bij kinderen die een ziekte of aandoening hebben als alopecia of kanker wordt wel een uitzondering gemaakt.

Heel apart. Het zou mijn school niet zijn.

Ik kom op verschillende scholen en zie veel kleuterklassen waar ze de schoenen uit moeten doen. De kinderen mogen ook niet op sokken lopen. Ze lopen of op sloffen of op hun gymschoenen. Het gebeurt omdat veel kleuters ook op de vloer spelen. En dit dus schoner is. 

MamaE schreef op 05-03-2022 om 09:59:

[..Bij kinderen die een ziekte of aandoening hebben als alopecia of kanker wordt wel een uitzondering gemaakt.

Dat klinkt heel sympathiek maar benadrukt vooral het ‘anders’ zijn van kinderen met een ziekte. Laat ze er toch vrij in, zolang ze je kunnen zien en horen en vice versa.

blauwevrouw schreef op 05-03-2022 om 11:37:

[..]

Dat klinkt heel sympathiek maar benadrukt vooral het ‘anders’ zijn van kinderen met een ziekte. Laat ze er toch vrij in, zolang ze je kunnen zien en horen en vice versa.

Ik denk dat regel juist voorkomt dat je veel islamitische kinderen op school krijgt, dat is wat sommige scholen echt willen bereiken.

Ik vind het sowieso apart, 1 gebouw 3 scholen waarvan 1 een bijzondere opleidingsvisie maar de 2 anderen geen reguliere openbare basisscholen en dan is de ene school zwart en de andere wat meer gemengd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.