Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas?

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas? En mag dit 'individueel' per klas, dus als de ene leraar het wil en de andere niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij zweetvoeten is zonder schoenen inderdaad beter. En dan nog, geen enkele school gaat regels aan jouw wensen of die van je dochter aanpassen. En terecht.
Ik zou als docent ook zeer geïrriteerd worden van ouders als jij en als je regelmatig met dergelijke onredelijke verzoeken/eisen komt aanzetten. En ik heb ook mijn twijfels bij de toon die jij tegen de docent aanslaat. Dat die bazig is, lijkt me onderdeel van de functie. Een docent die geen overwicht heeft op een klas, komt veel minder toe aan lesgeven en je kind zit toch hoofdzakelijk op school om dingen te leren.

Wat jij je kind met deze houding leert is dat mama wel even gaat praten als kind een bepaalde regel of gang van zaken niet prettig vindt zodat het aangepast wordt aan haar wensen. Hierdoor ontstaan dus sneeuwvlokprinsesjes die niet kunnen omgaan met teleurstelling of 'nee'. Dat is echt allerminst in haar belang.

Dus je dochter heeft een fijne regeling, waarbij ze haar voetjes lekker mag laten luchten, al zo’n 5 jaar lang. En dan komt er een vriendin die dat niet mag en ineens is het stom, heeft ze ‘zweetvoeten’, moet de school het hele systeem maar aanpassen. 
Dat allemaal omdat je dochter niet snapt dat het op sommige plekken anders gaat dan waar zij woont/les heeft.
Zie ook je tekst in het topic over luiers; het is niet gewoon om te denken dat je kinderen maar allemaal een luier aan moet doen, zodat ze gelijk zijn.  

Probeer je dochter eens niet als het middelpunt der samenleving te zien, maar als de pre-puber die ze is. Met nukken en grillen, die je echt niet allemaal hoeft te volgen. Soms heeft ze dan uitleg nodig (de klas van Marietje heeft veel splinters daarom mogen zij niet op blote voeten) en soms is het gewoon omdat ieder mens verschillend is. 

Maamaa1 schreef op 09-03-2022 om 23:03:

Ze gaf ook aan dat ze stom vindt dat anderen zo erbij lopen, maar op mijn oplossing van simpele schoonloopmatten en wat borstels (klinkt toch logisch?) werd heel bits gereageerd: 

Schoonloopmatten zijn niet goedkoop en ook die moeten onderhouden worden anders verliest het gauw zijn werking. Schoenen uitdoen is én simpeler én goedkoper. 

Niemand dwing mij m'n schoenen uit te doen. Ik heb altijd schone schoenen aan, er zitten geen plakken modder of andere ongerechtigheden aan, en voor mij zijn ze onderdeel van mijn outfit. Stel je voor dat je voor een huwelijk op het stadhuis komt en iedereen moet bij de ingang zijn schoenen uitdoen, nou, mooie vertoning, tante Sophie op haar kousevoeten onder haar zorgvuldig uitgezochte outfit, de bruidegom op sokken en de bruid op pantyvoetjes. Zou op mijn werk mijn schoenen ook niet uit doen, dus waarom op school wel?

Pejeka1 schreef op 10-03-2022 om 20:28:

Niemand dwing mij m'n schoenen uit te doen. Ik heb altijd schone schoenen aan, er zitten geen plakken modder of andere ongerechtigheden aan, en voor mij zijn ze onderdeel van mijn outfit. Stel je voor dat je voor een huwelijk op het stadhuis komt en iedereen moet bij de ingang zijn schoenen uitdoen, nou, mooie vertoning, tante Sophie op haar kousevoeten onder haar zorgvuldig uitgezochte outfit, de bruidegom op sokken en de bruid op pantyvoetjes. Zou op mijn werk mijn schoenen ook niet uit doen, dus waarom op school wel?

Kinderen moeten wel meer dingen die volwassenen niet hoeven. Ik ken verder weinig negenjarigen met een outfit waar per se schoenen  bijhoren. En dat niemand jou dwingt om je schoenen uit te doen is heel stoer, maar dat kan ook betekenen dat je op sommige plaatsen niet welkom bent. 
Het is simpel: de school heeft regels. Als je het daar niet mee eens bent bewandel je de geëigende kanalen, zoals bijvoorbeeld de medezeggenschapsraad. Krijg je dan niet je zin, dan heb je twee mogelijkheden: je past je aan of je zoekt een andere school. 

Pejeka1 schreef op 10-03-2022 om 20:28:

Niemand dwing mij m'n schoenen uit te doen. Ik heb altijd schone schoenen aan, er zitten geen plakken modder of andere ongerechtigheden aan, en voor mij zijn ze onderdeel van mijn outfit. Stel je voor dat je voor een huwelijk op het stadhuis komt en iedereen moet bij de ingang zijn schoenen uitdoen, nou, mooie vertoning, tante Sophie op haar kousevoeten onder haar zorgvuldig uitgezochte outfit, de bruidegom op sokken en de bruid op pantyvoetjes. Zou op mijn werk mijn schoenen ook niet uit doen, dus waarom op school wel?

Tante Sophie speelt in haar nette schoenen buiten in het modderige gras of in de natte zandbak of in plassen of door de sneeuw en verpest daarna de vloer die door ons allemaal betaald wordt. Wat een idiote vergelijking. 

In Zweden is het heel normaal dat je in huis en op school je sloffen aan doet en je laarzen of schoenen uit. Hier kwam ook geen kind het huis in zonder de schoenen uit te doen. Je gaat blijkbaar ook nooit bij een moslimgezin op bezoek? 

AlisonH schreef op 10-03-2022 om 20:54:

[..]

Kinderen moeten wel meer dingen die volwassenen niet hoeven. Ik ken verder weinig negenjarigen met een outfit waar per se schoenen bijhoren. En dat niemand jou dwingt om je schoenen uit te doen is heel stoer, maar dat kan ook betekenen dat je op sommige plaatsen niet welkom bent.
Het is simpel: de school heeft regels. Als je het daar niet mee eens bent bewandel je de geëigende kanalen, zoals bijvoorbeeld de medezeggenschapsraad. Krijg je dan niet je zin, dan heb je twee mogelijkheden: je past je aan of je zoekt een andere school.

Mee eens.

Bijtje82

Bijtje82

10-03-2022 om 21:12

PinkFlower schreef op 10-03-2022 om 07:29:

[..]

Wat vreselijk voor de leerkracht om jou als ouder te hebben. Ik had ook die schoenen ingenomen. Kind is 9 dan kan dat prima. Weer neem je het voor haar op terwijl je kind de regels overtreedt en zich nergens aan houdt en niet luistert. Leerkracht heeft groot gelijk: jij maakt niet de regels. Jammer voor je dat het je niet aanstaat.

Je maakt van je kind een verwend kreng. Een prinsesje. Dat is gewoon zielig voor haar want dat wordt niet geaccepteerd en daar zal ze zeker op de middelbare school geen vrienden mee maken. Triest dat je kind de dupe is van jou als curling ouder. Je hebt zelf niet door dat dit eigenlijk gewoon zeer slecht ouderschap is. Door het zo voor haar op te nemen voedt je het probleem alleen maar. Soms zijn regels gewoon regels. Punt.


Oh en als mede zweetpoot: schoenen zijn juist slecht voor zweetvoeten. En daarbij zal ze niet de enige zijn met zweetvoeten.

Ik dacht hetzelfde, maar dan niet over de leerkracht.

Geen enkele ouder is perfect, de meeste ouders doen veel fout. Maar ik heb met deze dochter inmiddels echt plaatsvervangend medelijden..

Denk dat deze moeder er echt heel veel baat bij heeft om hulp in te schakelen.

@maammaa'op'1

Ik ga er van uit dat je het beste met je dochter voor hebt, maar je maakt echt desastreuze fouten bij je dochter. Door deze keuzes maak je je dochter juist het mikpunt van spot. 

Op deze manier zal ze zich altijd anders gaan voelen en geen aansluiting vinden bij leeftijdsgenoten. Iets wat juist op deze leeftijd belangrijk is.

Het is echt geen schande om hulp te vragen, maar het erkennen dat je zelf eigenlijk niet zo goed weet hoe je het moet oplossen is het moeilijkst.

Als je nu vanaf een afstand je naar jezelf en je dochter kijkt, waar loot je dan het meest tegenaan? Wat vind je moeilijk?

Soms kan het ook gewoon het Los laten zijn. Erkennen dat je dochter groeit en dat je daarin mee moet. 

Suusje. schreef op 10-03-2022 om 21:01:

[..]

Tante Sophie speelt in haar nette schoenen buiten in het modderige gras of in de natte zandbak of in plassen of door de sneeuw en verpest daarna de vloer die door ons allemaal betaald wordt. Wat een idiote vergelijking.

In Zweden is het heel normaal dat je in huis en op school je sloffen aan doet en je laarzen of schoenen uit. Hier kwam ook geen kind het huis in zonder de schoenen uit te doen. Je gaat blijkbaar ook nooit bij een moslimgezin op bezoek?

Er zijn ook niet moslimgezinnen waar geen schoenen binnen worden gedragen.
Hier in ieder geval zo min mogelijk en zeker niet boven. Vooral met nat weer, anders kan ik heel mijn huis gaan dweilen. Overigens maak ik voor werklui wel een uitzondering. Dat heeft ook met veiligheidsvoorschriften te maken. Ik ga niet van mensen die een wasmachine naar de zolder moeten tillen verwachten dat ze dat op hun sokken doen. 
Feit is gewoon dat huishoudens en scholen en bedrijven zelf regels mogen maken hierover en dan heb je je daar aan te conformeren.

Maamaa1

Maamaa1

10-03-2022 om 22:15 Topicstarter

Ik verbaas mij over de negatieve reacties hier. Dochter heeft echt zweetvoeten en zoals sommige refereren naar ander onderwerp, ze heeft eveneens een probleem bij 's nachts droogblijven waardoor ze luiers draagt. Niks meer en niks minder. That's it van issues ene op school en andere met logeren. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen 'oh het zijn maar zweetvoeten' dus lekker tussen die anderen ermee. Zo werkt dat gewoon niet. Mij ging het om de air waarmee de leerkracht mij tegensprak en het feit dat ze schoenen heeft afgenomen, waar iedereen bij was. Schande, om haar zo te behandelen als een kleuter! Ik heb vernomen dat haar vriendin steunzooltjes blijkt te hebben, maar de rest moest het gewoon. Zou bijna zeggen, mijn dochter heeft ze ook -en koop gewoon van die standaard zooltjes voor ondersteuning, opgelost!!

Maamaa1 schreef op 10-03-2022 om 22:15:

Ik verbaas mij over de negatieve reacties hier. Dochter heeft echt zweetvoeten en zoals sommige refereren naar ander onderwerp, ze heeft eveneens een probleem bij 's nachts droogblijven waardoor ze luiers draagt. Niks meer en niks minder. That's it van issues ene op school en andere met logeren. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen 'oh het zijn maar zweetvoeten' dus lekker tussen die anderen ermee. Zo werkt dat gewoon niet. Mij ging het om de air waarmee de leerkracht mij tegensprak en het feit dat ze schoenen heeft afgenomen, waar iedereen bij was. Schande, om haar zo te behandelen als een kleuter! Ik heb vernomen dat haar vriendin steunzooltjes blijkt te hebben, maar de rest moest het gewoon. Zou bijna zeggen, mijn dochter heeft ze ook -en koop gewoon van die standaard zooltjes voor ondersteuning, opgelost!!

De air van de leerkracht baseert ze op het feit dat zij de leerkracht is en de regels door school zijn opgesteld. Daar heb jij je maar naar te schikken. Als je het er niet mee eens bent zoek je toch gewoon een andere school?

Je spoort naar mijn idee echt niet. Nou moet je dochter weer nepzooltjes dragen zodat ze haar schoenen niet uit hoeft, bij jou thuis moeten vriendinnen luiers dragen terwijl ze gewoon zindelijk zijn. Werkelijk, van welke planeet kom jij??

Hebben jouw ouders jou ook altijd als prinsesje behandeld? Wat maakt jou of je dochter zo bijzonder dat de regels voor iedereen gelden behalve voor jou/jullie?

Ben intussen wel heel benieuwd of er een vader in beeld is en wat die hier allemaal van vindt…

nee, maamaa1. Het beste is om je dochter te leren dat er overal andere regels zijn en elke leraar, ouder etc bepaalt deze zelf. Dat kan betekenen dat er op bij de ene lerares andere regels gelden als bij de ander. Zo had mijn zoon ooit een leraar die zelf een tosti ijzer had gekocht en op vrijdagmiddag mochten de kinderen dan tosti's maken. Dochter had ooit een lerares die dol was op koken en de kinderen leerden koken in de keuken van de school. Andere zoon had een lerares die een hekel had aan tv kijken maar dol was op voorlezen  (tijdens corona maakte ze you tube filmpjes voor de kinderen zodat ze toch het boek uit kon lezen met ze). Zo heeft elke leraar/klas wel iets bijzonders. Het is niet overal gelijk. Wen er maar aan en leer je dochter om zich aan te passen. Dat is een veel betere les dan je dochter te leren om te liegen over steunzolen en haar te leren om continu te kijken hoe het ergens anders gaat en dat dan ook te willen. En vervolgens een moeder te hebben die dat dan blijkbaar ook nog probeert. Er is niks mis met schoenen uit doen in de klas. Mijn kinderen hebben ook leraren meegemaakt die dat graag wilden. Geef pantoffels mee en laat die op school. Deed mijn zoon ook terwijl dochter gewoon op haar sokken liep.

Maamaa1 schreef op 10-03-2022 om 22:15:

Ik verbaas mij over de negatieve reacties hier. Dochter heeft echt zweetvoeten en zoals sommige refereren naar ander onderwerp, ze heeft eveneens een probleem bij 's nachts droogblijven waardoor ze luiers draagt. Niks meer en niks minder. That's it van issues ene op school en andere met logeren. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen 'oh het zijn maar zweetvoeten' dus lekker tussen die anderen ermee. Zo werkt dat gewoon niet. Mij ging het om de air waarmee de leerkracht mij tegensprak en het feit dat ze schoenen heeft afgenomen, waar iedereen bij was. Schande, om haar zo te behandelen als een kleuter! Ik heb vernomen dat haar vriendin steunzooltjes blijkt te hebben, maar de rest moest het gewoon. Zou bijna zeggen, mijn dochter heeft ze ook -en koop gewoon van die standaard zooltjes voor ondersteuning, opgelost!!

Die air moet wel bij een ouder zoals jij. Komt door je eigen instelling dat er zo tegen je gedaan wordt. 

En ja zo werkt het wel. Ze zal heus niet de enige zijn met zweetvoeten. Als ik op sokken loop kan je precies zien waar ik ben geweest, afdruk van mijn zweet voeten. Zo be it. Ik heb ze gewoon. Daar doe ik luchtig over en dan doet iedereen dat. 


Te triest voor woorden dat je serieus overweegt om te doen alsof je kind steunzolen heeft. 

Eens met wat bijtje82 zegt: kijk eens objectief naar je eigen gedrag. Dan zie je zelf hopelijk ook in dat wat je doet niet goed is voor je dochter. Ik neem aan dat je een goede.moeder wil zijn maar wat je nu doet is echt verkeerd voor haar. Dat gaat haar in de.puberteit, zeker op de middelbare, nog in lastige posities brengen. 

Je hebt hulp nodig. Iemand die je opvoedtips kan geven. En dan bedoel ik dus niet die vriendin die zelf geen kids heeft en niks weet van kinderen. Ik bedoel iemand die er voor geleerd heeft. 

MamaE schreef op 10-03-2022 om 21:22:

[..]

Er zijn ook niet moslimgezinnen waar geen schoenen binnen worden gedragen.
Hier in ieder geval zo min mogelijk en zeker niet boven. Vooral met nat weer, anders kan ik heel mijn huis gaan dweilen. Overigens maak ik voor werklui wel een uitzondering. Dat heeft ook met veiligheidsvoorschriften te maken. Ik ga niet van mensen die een wasmachine naar de zolder moeten tillen verwachten dat ze dat op hun sokken doen.
Feit is gewoon dat huishoudens en scholen en bedrijven zelf regels mogen maken hierover en dan heb je je daar aan te conformeren.

Ik zei toch al dat kinderen hier hun schoenen uit moeten en nee ik ben geen moslim.

Jonagold schreef op 10-03-2022 om 22:22:

[..]

De air van de leerkracht baseert ze op het feit dat zij de leerkracht is en de regels door school zijn opgesteld. Daar heb jij je maar naar te schikken. Als je het er niet mee eens bent zoek je toch gewoon een andere school?

Je spoort naar mijn idee echt niet. Nou moet je dochter weer nepzooltjes dragen zodat ze haar schoenen niet uit hoeft, bij jou thuis moeten vriendinnen luiers dragen terwijl ze gewoon zindelijk zijn. Werkelijk, van welke planeet kom jij??

Hebben jouw ouders jou ook altijd als prinsesje behandeld? Wat maakt jou of je dochter zo bijzonder dat de regels voor iedereen gelden behalve voor jou/jullie?

Ben intussen wel heel benieuwd of er een vader in beeld is en wat die hier allemaal van vindt…

Het is gewoon nep, elke keer komt er wat bij. Negeren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.