Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
eric j.

eric j.

16-04-2013 om 14:23

Koningsspelen en de leerplicht


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

17-04-2013 om 07:09

Hmmm

Ik zie toch twee verschillende dingen:
1) je hebt niks met die koningspelen en wilt daarom naar de Efteling
2) je wilt van je kinderen autonome denkers maken

Als je het niet gaan naar de koningspelen wilt koppelen aan dat autonoom denken zou ik toch niet naar de Efteling gaan die dag want ik geloof niet dat dat zo'n anti-mak-schaap stimulans is

Ze laten kiezen tussen sportdag en Efteling vind ik ook weinig congruent met je levensovertuiging: laat ze dan kiezen tussen de verschillende levensovertuigingen en bespreek daarna pas de consequenties. In mijn leer je ze zo namelijk om blind te doen wat papa zegt want dat levert de leukste uitjes op .

Maar goed, mijn ouders wilden ook graag dat we geen makke schapen werden maar gebruikten het credo: onderzoek alles en behoudt het goede. Ik ben blij dat zij mij gegund hebben mijn eigen weg te vinden en niet hun visie hebben opgelegd aan mij. Maar dat ik persoonlijk natuurlijk. Ik houd namelijk ook helemaal niet van pretparken dus ...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

17-04-2013 om 07:12

Bedacht me opeens dat mijn ouders ook niet van pretparken hielden maar mij wel met school erheen lieten gaan waardoor ik er rustig achter kon komen dat ik het ook niks vond.
Maar dat is vast flauw want niet direct gelinkt aan een levensovertuiging. Alhoewel....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

eric j.

eric j.

17-04-2013 om 09:09

Pretparken zijn inderdaad niet leuk

Ik houd ook niet van pretparken, vooral niet op dagen dat iedereen daar naar toegaat.

Ise

Ise

17-04-2013 om 09:31

Eric

Mijn zoon gaat naar een christelijke basisschool. We hebben deze school niet uitgekozen om de levensovertuiging maar om meerdere andere redenen die voor ons minstens zo belangrijk waren. Ik vind er niets mis mee dat mijn kinderen kennis maken met andere levensovertuigingen. Ik denk zelfs dat deze kennis belangrijk is om respect te kunnen hebben voor anderen. Hoeveel meningen zijn niet gebaseerd op vooroordelen?
Met mijn kinderen volg ik ook de discussies over het koningshuis. Wat kost het allemaal en wegen die kosten op tegen de voordelen die we er van hebben? Ik hoop mijn kinderen hiermee zelf aan het denken te zetten.
Charme-offensief? Misschien ben ik wat naïef, maar volgens mij is dit niet typisch iets voor een koningshuis.
'Kan dat zomaar? Kinderen moeten toch minimaal zoveel uur onderwijs krijgen op school?'
Maar goed, als je principieel tegen bent en je vindt dat jij het geweten voor je kinderen moet zijn, dan zou ik naar school stappen en eisen dat jouw kinderen die dag een aangepast programma krijgen, waarin gewoon les gegeven wordt. Ik denk dat ook kinderen van niet republikeinse ouders liever naar de Efteling gaan

eric j.

eric j.

17-04-2013 om 10:01

Ise

Ise, jij raadt mij aan naar school te stappen en te eisen dat mijn kinderen een aangepast programma krijgen waarin gewoon les gegeven wordt.
En dan moet de directrice zeker voor elk van mijn kinderen een aparte leerkracht aanstellen voor die dag? Dat geloof je toch zeker zelf niet dat ze dat gaat doen?

Met jou vind ik het belangrijk dat kinderen kennis maken met andere levensovertuigingen. Maar om ze daarvoor naar een christelijke school te sturen?

Marie

Marie

17-04-2013 om 11:05

Vroegah - eric

Hoi
Toen ik "vroegah" (jaren '70) op de bassischool zat was Koninginnedag gewoon een verplichte schooldag. Eerst naar de Aubade en dan naar school voor Oudhollandse spelletjes op het schoolplein (zaklopen, estafette met vlaggetjes die je in een stoof moest prikken, etc.). Ik dacht tot een huur of half een ofzo en dan was je de rest van de middag vrij.
Dus eigenlijk is dit net zoiets?
Vraagje aan Eric - bleef jij toen je op de basisschool zat ook thuis met Koninginnedag?

Mamvantwee

Mamvantwee

17-04-2013 om 11:30

Eric

School is altijd verplicht vervangende les (of bezigheid) te regelen voor kinderen die niet mee (kunnen) doen met activiteiten uit het programma. Maar jouw reden vind ik niet zwaar genoeg en ik kan me goed voorstellen dat school geen alternatief programma wil opstellen voor die dag: maar als je je kinderen daarom thuishoudt -of nog erger: naar de Efteling laat gaan - dan ben je in overtreding lijkt me. Ze zijn onderwijsplichtig.

En ik heb er nog over nagedacht: een feest georganiseerd ter ere van de kroning (koninginnedag-plus dus) is toch echt geen reden om je kinderen te 'beschermen' tegen een andere levensovertuiging. Jij legt je kinderen jouw mening op, onder het mom dat je hen niet als een schaap wil laten meelopen met de kudde, maar dit is niet hun eigen mening. Die hebben ze nog niet gevormd. Een keuze maken tussen een programma op school waarvan ze de details nog niet kunnen kennen (want nog niet meegemaakt) en de Efteling is niet hetzelfde als een onafhankelijke mening hebben over de zin of wenselijkheid van de monarchie.

Daarbij: de vergelijking van een staatsvorm met een levensovertuiging gaat mank.

groet, Mamvantwee

Tijgeroog

Tijgeroog

17-04-2013 om 12:29

Zo werkt dat eric...

"Ise, jij raadt mij aan naar school te stappen en te eisen dat mijn kinderen een aangepast programma krijgen waarin gewoon les gegeven wordt.
En dan moet de directrice zeker voor elk van mijn kinderen een aparte leerkracht aanstellen voor die dag? Dat geloof je toch zeker zelf niet dat ze dat gaat doen? "

Eigenlijk wel. Dat is namelijk de regel: als kinderen niet mee mogen doen met het programma, omdat het in strijd met het geloof is (Sinterklaas voor Jehova-kinderen, kerst voor moslim-kinderen) en de ouders niet willen dat ze meedoen: school moet een alternatief programma aanbieden en de kinderen moeten daaraan meedoen. Kan een kind niet mee op kamp omdat de ouders het niet willen betalen, dan een alternatief programma op school. Ga maar in een klas met een juf, al je kinderen bij elkaar dus, vast de rekenopgaven van de volgende dag maken. Of een tekening maken. Leuk.

E dat je het je kinderen gevraagd heb: beetje open deur, vind je zelf ook niet? Als ik mijn kinderen vraag of ze morgen naar school willen of naar het strand, dan weet ik het wel. Ik denk trouwens dat m'n man ook liever mee gaat naar het strand dan te gaan werken, maar toch werkt het zo niet.

GS

GS

17-04-2013 om 13:05

Levensovertuiging?

Republikein zijn is geen levensovertuiging, maar een politieke voorkeur. Ga jij op 30 april ook altijd gewoon aan het werk en je kind naar school? Eis je dat ook, dat de school dan voor je kind opengaat of je kind een passende hoeveelheid huiswerk krijgt?

P

P

17-04-2013 om 13:34

Dat vind ik een beetje raar, de meivakantie is gewoon vastgesteld, niet anders dan dat er ergens een voorjaarsvakantie en een herfstvakantie is.

Ik vind wel dat eric met zijn kinderen zich moet aansluiten bij de republikeinen op 30 april en mee moet gaan demonstreren nu.

Ise

Ise

17-04-2013 om 13:42

Eric

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Tijgeroog.
Misschien was het voor jou niet helemaal duidelijk: wij hebben onze school niet uitgekozen om de levensovertuiging, maar omdat het de beste optie in onze omgeving was.
'We hebben deze school niet uitgekozen om de levensovertuiging maar om meerdere andere redenen die voor ons minstens zo belangrijk waren.'

bibi63

bibi63

17-04-2013 om 15:32

Tjonge eric j

"Als mijn kinderen zielsgraag aan de koningsspelen mee willen doen, dan mogen ze van mij. Ik heb het ze gevraagd. Wat willen jullie? Naar de koningsspelen? Of naar de Efteling?"
Ben je nou echt zo dom of hoe zit dat?? Als ik mijn kind vraag: ga je liever naar de (reguliere) sport en spel dag van school of liever naar de Efteling? Dan weet ik het antwoord wel. Hoe leuk ze de sport en speldag (los van Oranje, gewoon regulier) ook vinden, de Efteling is natuurlijk nummer 1. Tjonge jonge. Ik zal morgen mijn kind de vraag stellen: ga je liever naar school of blijf je liever thuis. Pff

eric j.

eric j.

17-04-2013 om 19:41

Makke schapen en hermelijnlikkers

Ik heb wel even iets losgemaakt hier. Te veel reacties om inhoudelijk op in te gaan. Maar de teneur van de reactie is grosso modo: Zeur niet zo. Pas je aan. Doe wat de school je voorschrijft. Je doet je kinderen tekort. Je bent hypocriet, inconsequent en dom.

U wordt bedankt!

Ik heb twee vragen gesteld, maar er is bijna niemand die hier inhoudelijk op in is gegaan. Geen woord over hoe de koningsspelen zich feitelijk verhouden tot de Leerplichtwet en hoe de leerplichtambtenaren deze interpreteren.

Het enige wat ik lees in jullie reacties is morele verontwaardiging.

Ik proef hierin heel veel oranjegezindheid (Wat een naarling om ons feestje te bederven!) en jaloezie (Hij gaat in schooltijd met zijn kinderen naar de Efteling; Wij durven dat niet, hebben het geld er niet voor of staan straks in de zomervakantie urenlang in de rij).

Niet bepaald prettig dergelijke reacties. Maar zo schijnt Nederland in elkaar te zitten. Als je je kop boven het maaiveld steekt, gaat 'ie er af.

Om met Annie M.G. Schmidt te spreken: U kunt allen de wim wam krijgen.

sinas

sinas

17-04-2013 om 20:16

Pffff, ja hoor eric

tuurlijk. Maarre, iemand vroeg het al eerder, ga je nu voortaan op 30 april (of straks 27 april) gewoon werken? En verlang je school voor je kind dan?
Ik heb niks tegen het koningshuis, ik vind het wel prima, maar om nou te zeggen, oranjegezind, dat ook weer niet. Mijn oma, die was pas koningsgezind, ging nog net niet buigen als ze op tv kwam, maar scheelde weinig.
En die koningsspelen, mijn kinderen zitten er ook niet op te wachten, maar het leert ze ook wel iets. Dat iedereen een andere smaak en mening heeft.

Oh?

En hoe/wat/waar/hoezo steek jij je kop dan boven welk maaiveld, eigenlijk? Ik heb dat even gemist...

Oooh, we got a badass overhere!

"Ik heb wel even iets losgemaakt hier." Welnee joh, dit is een heel gemiddeld rustig draadje. Als je echt iets los wil maken moet je een draadje starten over wel of geen borstvoeding, homeopathie, werken of thuisblijven.

"Ik heb twee vragen gesteld, maar er is bijna niemand die hier inhoudelijk op in is gegaan." Dan moet je beter lezen. Er is door verschillende mensen inhoudelijk gereageerd, Temet over gewetensbezwaren en de mogelijkheid gelijk te krijgen bij een rechtzaak, enkele anderen over een vervangend programma als je op school hard kunt maken dat je op basis van levensovertuiging je kinderen hier niet aan deel wil laten nemen.

Hier nog wat inhoudelijke info voor je: De leerplicht zal de Koningsspelen als lestijd beschouwen: het ontbijt en de sportactiviteiten zijn terug te voeren op de kerndoelen die voor het basisonderwijs gesteld worden. De kerndoelen kan je hier inzien: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/kerndoelen-basisonderwijs, bladzijde 51 en 69. Totally legit dus.

Het doel en de reden van de koningsspelen kan je hier vinden: http://www.koningsspelen.nl/. Je kan het interpreteren zoal je wil, maar ik haal er niet uit dat de kinderen ingezet worden als charme-offensief of dat hiermee makke hermelijnlikkende schapen mee gekweekt moeten worden.

Ik heb het draadje nog even doorgelezen, maar volgens mij is er niemand die vindt dat jij, door je kinderen van de koningsspelen thuis te houden, een ander zijn feestje bederft. Ook heeft niemand gezegd dat ze jaloers op je te zijn dat je naar de Efteling gaat omdat zij het niet durven of niet kunnen betalen. Wel leeft hier sterk de indruk dat je de republikeinschap gebruikt om van een rustig dagje Efteling te kunnen genieten met als stropop de koningsspelen. Ik denk trouwens dat er bijzonder weinig kinderen zijn die een sport- en speldag op school verkiezen boven een dagje pretpark. Als je je kinderen zo een 'republikeinse' keuze wilt laten maken heb je een heel gemakkelijke weg gekozen.

"Als je je kop boven het maaiveld steekt, gaat \'ie er af." Ik weet niet wat jij beschouwt als 'je kop boven het maaiveld uitsteken'. Ik zie die term als 'iets presteren of bereiken door bovenmatige inspanning of talent dat voor de meeste mensen niet weggelegd is. Niet als jezelf op de borst slaan omdat je jezelf enorme revolutionaire, originele, onafhankelijke geest bent omdat je liever een republiek dan een monarchie hebt.

Maargoed, zo genoeg inhoudelijke informatie gehad? Op basis waarvan en hoe geformuleerd ga je bij school aangeven dat jouw kinderen niet mee gaan doen aan de koningsspelen?

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

17-04-2013 om 20:49

Nounou, zo kan ie wel weer

Op je eerste vraag: meerdere mensen (waaronder ik) hebben aangegeven dat je best bezwaar mag maken, maar dat je kinderen dan een alternatief programma op school moeten krijgen. En mijn nederige excuses dat ik zo'n dom schaap ben geweest en het er niet bij heb gezet, maar deze aanpak is volgens de leerplichtwet.

Op je tweede vraag: Duh! Hoe moet IK nou weten hoe JOUW leerplichtambtenaar daar op gaat reageren. Maar als je me het telefoonnummer even geeft zal ik hem even opbellen om te vragen hoe hij hier bij de vorige koningsspelen mee omgegaan is. Dan laat ik het je zsm hier op OO weten.

En wat betreft mijn Efteling bezoeken, daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor, die zijn prima in orde.

Inge M

Inge M

17-04-2013 om 20:59

Als je dit al de kop boven het maaiveld noemt.........

Nou, nou, wat een stap...... Je bent tegen het koningshuis en gaat liever naar de Efteling. Gefeliciteerd!
Waar blijft die kop boven het maaiveld nou?
Ik ben dol op mensen die hun kop boven het maaiveld steken, serieus bedoeld! Maar neem dan svp een echte kop en een echt maaiveld!

Ely

Ely

17-04-2013 om 22:48

Ruzie met jezelf

Noem ik dit. Je geeft een fikse draai aan een aantal reacties, gooit daar het sausje van je eigen interpretatie overheen en wordt vervolgens kwaaiig over het product van je eigen hersenspinsels. Projecteert het dan op anderen en zegt iets negatiefs over hen, gebaseerd op het totaalverhaal.
Ondertussen gaat het alleen allang niet meer over wat erin die reacties stond maar alles over hoe je ze las en interpreteerde.

Da's niet je kop boven het maaiveld uitsteken maar gewoon ruzie met jezelf maken

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

17-04-2013 om 22:49

Nog ns een ps

Wil nog wel even zeggen dat ik het jammer vind dat je nou ruzie met jezelf maakt. Het had best een leuke discussie kunnen worden, denk ik

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

100%mama

100%mama

18-04-2013 om 10:18

Je eigen woorden

"Aan Bibi en anderen die hier wild van zich afslaan: Je hoort de levensovertuiging van een ander te respecteren. Ik hoop ook dat jullie dat je kinderen leren."

Dussssssssssssss wat is je probleem nu precies? Het is een overtuiging van een ander, die respecteer je en doe je toch gewoon mee?

Kabouter

Kabouter

18-04-2013 om 19:35

Omkoperij

Voor mijn gevoel ben je bezig je kinderen om te kopen om achter jouw politieke overtuiging te gaan staan. Elk kind zal bij de keus tussen sportdag en efteling de efteling kiezen. Lijkt mij.

School zal je vervangende activiteit aanbieden als je tegen koningsspelen bent, en je geen vrije dag geven.

Maar ben benieuwd naar de uitkomst.

Inhoudelijk antwoord

Ze hoeven niet mee te doen met de Koningsspelen (zou mijn oudste heel dankbaar voor zijn, maar helaas, wij wonen in een republiek).
Ze zullen wel gewoon naar school moeten, school zal leerkracht of onderwijsassistent moeten vrijmaken daarvoor. Niet een voor elk kind, gewoon eentje voor de hele groep kinderen die om wat voor reden dan ook (principe, gezondheid) niet mee kunnen doen.
School kan beslissen om op die dag kinderen die niet meedoen naar huis te sturen, maar dat is een beslissing die de directeur neemt. Leerplicht heeft daar, omdat het om 1 enkele dag gaat, niets mee te maken.
Je eerste stap is dus: praten met directie.
Geeft directie aan dat je kinderen die dag gewoon op school verwacht worden, en besluit jij dat te negeren en toch naar de Efteling te gaan, dan is er sprake van ongeoorloofd verzuim. En dat zal school dan weer WEL moeten melden bij leerplicht.

lisbeth

lisbeth

19-04-2013 om 21:46

Goh

Ik denk dat mijn dochter als ze dit hoort meteen overtuigt republikein wordt

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Alternatief programma

Ik snap niet dat je het in je hoofd haalt dat je zelf een alternatief programma zou mogen kiezen als je het niet eens bent met het programma wat school in petto heeft. Mocht school meegaan in jouw bezwaar, bepalen zij wat je kinderen dan gaan doen. Het zit er dik in dat ze dan de hele dag met een stagiair in een klaslokaal rekensommen oid zitten te doen.

Gr. Poezie.

Huh? naar de efteling?

Beste Ericj, interessant draadje dit

Ik lees tussen jou reacties: "Als mijn kinderen zielsgraag aan de koningsspelen mee willen doen, dan mogen ze van mij. Ik heb het ze gevraagd. Wat willen jullie? Naar de koningsspelen? Of naar de Efteling?"

Dat is een wat aparte uitleg als vrije keuze. Ik zou wel weten waar de keuze bij mij thuis uit zou gaan. Je houdt ze dan wel een enorme worst voor en dat is niet helemaal eerlijk.

Maar als jij niet wilt dat je kids meedoen aan de Koningsspelen vanwege je levensovertuiging, dan lijkt me dat dit je goed recht is. Bespreek het op school, en vraag naar een alternatief op school. Tenslotte is het een schooldag. Het is niet zo dat jij dan de vrije keuze hebt om met hen naar de Efteling te gaan.

Anderzijds is het voor kids ook leerzaam om de regels van school te volgen en thuis gewoon vast te houden aan je eigen levensovertuiging. Je kinderen zullen later heel goed in staat zijn om de juiste keuzes te maken. Of dat keuzes zijn die jij graag zou willen zien, dat is afwachten.

Betere vraag

Vraag je kinderen eens of ze willen sporten of op school gewoon willen werken. Ik wacht met spanning hun antwoord af. Tot morgen (of vandaag)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jade

Jade

21-04-2013 om 16:52

Gut,

in de tijd der kroning van Beatrix hadden wij ook een soort van Koninklijke Sportdag". Aan het eind van deze dag kregen wij een tegeltje met daarop het hoofd van Beatrix (of iets dergelijks).

Het was een hele gezellige dag, ik heb geloof ik nog een prijsje gewonnen

Eric, als je als Republikein je kinderen thuis wil houden moet je dat vooral doen. Je kunt ze ook ziek melden (als vrij nemen niet lukt en volgens mij gaat dat niet lukken, maar ik weet het niet natuurlijk) en dan gezellig naar de Efteling gaan.....inderdaad heb je kans dat het érg rustig is (is ook weleens lekker).

Jade

Jade

21-04-2013 om 17:02

Hmmm.

"Geen woord over hoe de koningsspelen zich feitelijk verhouden tot de Leerplichtwet en hoe de leerplichtambtenaren deze interpreteren."

Ik zou zeggen: ga ze zelf eens bellen, kijken wat ze te zeggen hebben. Volgens mij is het zo dat als je niet wilt dat je kinderen aan iets meedoen (of ergens niet mee kunnen doen) er een alternatieve programma door school wordt opgezet. Maar hoe het zich in dit verhoudt géén idee.

"Maar zo schijnt Nederland in elkaar te zitten. Als je je kop boven het maaiveld steekt, gaat \'ie er af."

Om met de woorden van de Koningin uit Alice in Wonderland te spreken: "Off with your head!"

Gelukkig steek ik niet zo in elkaar, als iemand z'n kinderen thuis wil houden vanwege zijn éigen politieke motieven moet ie dat doen. Maar dan spreek je vanuit je éigen gevoel en niet vanuit die van je kinderen.

Mijmerend: eigenlijk gaat dat meestal zo, dat je je eigen overtuiging overbrengt op je kinderen....op latere leeftijd kunnen ze een hele andere mening krijgen, maar goed....

Troll has left the building

Ericj reageert allang niet meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.