Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kinderen thuishouden

Ik vind de huidige maatregelen onvoldoende. Mijn kinderen blijven de komende weken thuis van school en het kinderdagverblijf. Hoe gaan jullie hiermee om? Houden meer ouders de kinderen thuis? Ik vind het allemaal heel eng met de huidige covid-19-cijfers. Mijn kinderen zijn geen proefkonijnen. 


Lisabette schreef op 29-11-2021 om 18:46:

Iedereen zegt hier dat ik bang moet zijn voor de leerplicht. Dus daar ben ik nu bang voor geworden. Ik heb hier genoeg enge verhalen gelezen over de leerplichtambtenaar en VT. Daar wil ik dus niets mee te maken hebben. Daarom mijn vraag hoe ik die leerplichtambtenaar buiten de deur hou. Mijn ouders weten dat we de kinderen thuis houden. We hebben niet gezegd dat we het doen om naar opa en oma te gaan. Dat vind ik niet nodig.

Heel simpel door je kinderen gewoon naar school te laten gaan. Zo simpel, je had het bijna zelf kunnen bedenken

Lisabette schreef op 29-11-2021 om 18:46:

Iedereen zegt hier dat ik bang moet zijn voor de leerplicht. Dus daar ben ik nu bang voor geworden. Ik heb hier genoeg enge verhalen gelezen over de leerplichtambtenaar en VT. Daar wil ik dus niets mee te maken hebben. Daarom mijn vraag hoe ik die leerplichtambtenaar buiten de deur hou. Mijn ouders weten dat we de kinderen thuis houden. We hebben niet gezegd dat we het doen om naar opa en oma te gaan. Dat vind ik niet nodig.

Heel eenvoudig, door je kinderen conform de adviezen en de WET naar school te laten gaan.

Lisabette schreef op 29-11-2021 om 18:46:

Iedereen zegt hier dat ik bang moet zijn voor de leerplicht. Dus daar ben ik nu bang voor geworden. Ik heb hier genoeg enge verhalen gelezen over de leerplichtambtenaar en VT. Daar wil ik dus niets mee te maken hebben. Daarom mijn vraag hoe ik die leerplichtambtenaar buiten de deur hou. Mijn ouders weten dat we de kinderen thuis houden. We hebben niet gezegd dat we het doen om naar opa en oma te gaan. Dat vind ik niet nodig.

De deurbel uitzetten, ander nummer nemen en anders verhuizen een optie?

Rhonda schreef op 29-11-2021 om 18:31:

[..]

Ik snap er niks van. De school gelooft haar niet DUS kun je haar makkelijk thuis houden.

Korte samenvatting van het voorafgaande: 

Deze auteur m/v is druk bezig om zijn/haar dochter van 15 (die in complottheorieën mbt corona gelooft) op 'gezonde gedachten' te brengen. Zie ook het andere topic. 

Dit gebeurde aanvankelijk vooral door isoleren en intimideren. Maar nu ook door het overtreden van de wet en het liegen tegen school en aanvankelijk ook tegen de werkgever. Het meisje mag bijvoorbeeld geen contact meer hebben met haar beste vriendin. TO dreigt haar bovendien naar een andere school of een tante in Frankrijk te sturen en overwoog ook nog ergens een kennis van een kennis die op de IC heeft gelegen te vragen om op zijn/haar dochter in te praten. 

Tsja, 't is wat. 

En nu dit. 

Als een leerling meer dan 16 lesuren in een maand mist is de school al verplicht dit door te geven bij leerplicht. Dat geldt dus al als iemand drie dagen ziek is, maar dan zegt school dat iemand die week ziek was en is dat doorgaans geen probleem. Zeker nu met corona komen quarantaines veel voor. Is iemand langdurig ziekgemeld (quarantaine duurt doorgaans niet weken lang), dan wordt er wel gekeken naar wat er aan de hand is en of het mogelijk is weer naar school te gaan, per wanneer en hoe. Nee is dan ook een antwoord, maar dat moet dan wel onderbouwd zijn. Iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt of opgenomen is in een kliniek voor therapie ook niet. Als jullie gevaccineerd zijn en niet in een risicogroep vallen en wel bezoek thuis ontvangen zal de leerplicht van mening zijn dat dochter gewoon naar school kan.
En je ouders weten wel dat de kinderen niet naar school gaan omdat jij bang bent voor corona maar vinden het vervolgens niet raar als jullie wel bij hen op bezoek gaan of andersom? Ik denk dat mijn ouders zelf de leerplichtambtenaar zouden bellen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-11-2021 om 19:36

Amaranth schreef op 29-11-2021 om 18:50:

[..]

De deurbel uitzetten, ander nummer nemen en anders verhuizen een optie?

Ik denk dat dit je enige mogelijkheid is TO. En niet zo maar verhuizen:de armen van VT reiken over heel Nederland. Emigreren dus. Naar een land waar geen leerschoolplicht is en de coronaregels net zo streng als jij graag wilt. China misschien?

Coreopsis schreef op 29-11-2021 om 19:36:

[..]

Ik denk dat dit je enige mogelijkheid is TO. En niet zo maar verhuizen:de armen van VT reiken over heel Nederland. Emigreren dus. Naar een land waar geen leerschoolplicht is en de coronaregels net zo streng als jij graag wilt. China misschien?

Je vergeet Ruinerwold. Het kàn wel ... 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-11-2021 om 19:43

Lisabette schreef op 29-11-2021 om 18:46:

Mijn ouders weten dat we de kinderen thuis houden. We hebben niet gezegd dat we het doen om naar opa en oma te gaan. Dat vind ik niet nodig.

Niet nodig? Of durf je niet vanwege hun antwoord? 

Coreopsis schreef op 29-11-2021 om 19:36:

[..]

Ik denk dat dit je enige mogelijkheid is TO. En niet zo maar verhuizen:de armen van VT reiken over heel Nederland. Emigreren dus. Naar een land waar geen leerschoolplicht is en de coronaregels net zo streng als jij graag wilt. China misschien?

België.

Daar mag je thuisonderwijs geven, zijn veel Nederlandse gezinnen naartoe verhuisd. Wel lekker in de grensstreek natuurlijk, anders moeten opa en oma weer zover rijden.

AlisonH schreef op 29-11-2021 om 17:38:

TO, de leerplichtambtenaar wordt nu nog veel eerder ingeschakeld, want er is twijfel aan de ziekmelding. Ik werk in het VO als coördinator en geloof me, als ik zo’n verhaal hoor schakel ik leerplicht direct in, ook als ik twijfel aan het verhaal. En al mijn collega’s met mij.
Houd alsjeblieft op met dat asociale en manipulatieve gedoe en zoek professionele hulp. Die heb je nodig, en de rest van je gezin ook.

Precies wat wij ook doen idd, schreef het hier al. 

Lisabette schreef op 29-11-2021 om 18:46:

Iedereen zegt hier dat ik bang moet zijn voor de leerplicht. Dus daar ben ik nu bang voor geworden. Ik heb hier genoeg enge verhalen gelezen over de leerplichtambtenaar en VT. Daar wil ik dus niets mee te maken hebben. Daarom mijn vraag hoe ik die leerplichtambtenaar buiten de deur hou. Mijn ouders weten dat we de kinderen thuis houden. We hebben niet gezegd dat we het doen om naar opa en oma te gaan. Dat vind ik niet nodig.

Niet, de LPA is een BOA en die houd je wel letterlijk buiten de deur maar contact zal er wel komen. Dit kan ook via Teams bijvoorbeeld. Normaliter is het eerste spreekuur op school maar dat mag nu niet. Kan ook zijn dat je op het gemeentehuis wordt uitgenodigd. Weigeren is dan op straffe van boete. 

Hier zitten we ook weer in isolatie wegens risicogroep . School werkt top mee, schoolarts is op de hoogte etc.

Vragen aan TO: is er bij jullie sprake van dat iemand tot een risicogroep behoort? Is bezoek aan opa en oma noodzakelijk in het kader van mantelzorg?
Waarom nodig je wel nichtje uit als je in isolatie zit? (of zit nichtje ook in isolatie?)
Waar komt de angst vandaan als er geen sprake is van extra risico op ernstig verloop?

Ik baal als een stekker dat het weer moet en hoop dat de cijfers snel zakken of we snel de booster krijgen en kind weer lekker naar school kan. Ik snap uit de commentaren dat er hier meer gaande is thuis dan alleen angst voor besmetting. In hoeverre speelt dit mee in de keus thuis te blijven?

Wij hebben geen enkel issue gehad met school, schoolarts of leerplicht. Iedereen denkt mee en wil helpen. Wat ook scheelt is dat het vorige keer ook gewoon goed ging en schook zag dat zogauw het kon, kind weer lekker naar school ging. 
Alleen als corona een smoes is je kind thuis te houden terwijl er eigenlijk iets anders speelt, moet je je zorgen maken.

dan

dan

30-11-2021 om 12:46

KillerQueen schreef op 29-11-2021 om 16:45:

Wat nou hè, dat je over een maand of 2 écht covid19 krijgt. Dan gelooft niemand je toch meer?

Ik denk dat er dan wel weer een ander scenario bedacht wordt.

Zelf voelde ik me enorm schuldig naar mijn collega's en manager toe toen ik me een paar weken geleden moest laten testen en daardoor dus een dag langer thuis zat, had diarree en voelde me de dag erna eigenlijk weer goed genoeg om terug aan het werk te gaan. Het zou dus echt nooit in mijn hoofd op komen om zonder reden in quarantaine te gaan.

dan

dan

30-11-2021 om 12:56

Lisabette schreef op 29-11-2021 om 17:22:

Mijn dochter heeft een fijn weekend gehad met haar nichtje. De kinderen zijn vandaag voor het eerst thuis. Mijn dochter moet erg wennen aan het thuisonderwijs. Mijn baas heb ik toch maar op de hoogte gesteld en ik kan nog vakantiedagen opnemen. Dat voelt toch beter. Mijn dochter heeft haar mentor inderdaad gemaild dat ze niet naar school mag van ons wegens corona-angst. Gelukkig gelooft de school haar niet en denkt dat ze het verzint. Ik kan haar dus gelukkig voorlopig thuis houden. De leerplichtambtenaar hoef ik dus niet bang voor te zijn.

Gelukkig dat je nu vakantiedagen opneemt, dat lijkt er al beter op.

Pubers zetten zich af tegen hun ouders. Jij zit aan de ene kant, met een extreme angst voor corona. Je dochter aan de andere kant door corona te ontkennen. Jullie hebben beide hulp nodig
Ga langs de huisarts of bel een van de nummers van de site van de rijksvoorlichtingdienst over corona en angsten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/gezondheid-en-zorg/somber-of-gespannen-door-het-coronavirus

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.