Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kijktip: Zembla over thuiszitters

Vanavond om 20.25 op Nederland 2: een uitzending van Zembla over kinderen die niet (meer) naar school kunnen/mogen.


Fiorucci

Fiorucci

26-04-2015 om 11:14

Mirreke

Klopt, mijn zoon heeft al drie vakken eindexamen gedaan, nu de rest nog, op een reguliere middelbare school. In deze regio ken ik in Den Haag en Leiden een VSO voor havo/vwo, maar wat ik zo hoor is er in deze regio relatief veel variatie in scholen, wat niet overal zo is helaas.

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2015 om 11:23

Overigens....

Het is inderdaad heel goed dat de school, waar je kind staat ingeschreven, verantwoordelijk is voor de kosten van het thuisonderwijs, of een andere constructie, zoals die van mijn dochter. Echter, ik lees steeds vaker dat scholen dan kinderen doodleuk uitschrijven. En dan heb je als ouders niks meer, geen financiering, niks. En thuisonderwijs wordt door veel ouders gezien als ideaal, maar mijn dochter zou er iebel van worden, die haat één op één!

Anonima

Anonima

26-04-2015 om 12:25

Fiorucci

Hier zijn we nog niet zo ver..

mirreke

mirreke

26-04-2015 om 21:16

Maar Fiorucci

Dat is nou toch net wat met Passend Onderwijs niet meer zou mogen. Uitschrijven mag alleen nog maar als de school zelf een andere passende school heeft gevonden.
En om een kind niet meer op school te willen moet een school handelingsverlegen zijn en dat ook kunnen aantonen. En dan dus een andere school vinden.

Enfin. Het is natuurlijk eigenlijk gewoon allemaal de schuld van de afrekencultuur. Scholen krijgen 'straf' ale kinderen uitvallen of onder hun niveau uitstromen. Dan krijg je dit soort gekke dingen. Als scholen juist beloond zouden worden voor het creatief opvangen, begeleiden en eindexamen laten doen, dan zul je zien dat er steeds meer mogelijk is.

Nu weer: de ouders

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/29-04-2015/kosten-ggz-verdubbeld-door-falende-opvoeding

Met de bekende kletspraatjes -ook het semigrappige opgehemelde theater van Roue Verveer gezien? In elke talkshow!-

"De kosten van de geestelijke gezondheidszorg zijn de afgelopen tien jaar tijd verdubbeld van drie naar zes miljard euro door klachten die we in verband moeten brengen met de opvoeding waarin jongeren te weinig hebben geleerd met frustraties om te gaan', dat zegt Prof. Jan Derksen, hoogleraar klinische psychologie aan de Radbouduniversiteit, in ZEMBLA. 'De GGZ raakt ontspoort door de enorme aanwas van jongeren met te weinig eelt op de ziel. Veertig procent van de GGZ patiënten is op dit moment jonger dan 25 jaar,' aldus Derksen."

Zo gaan we nog wel een tijdje door met zwarte pieten. Scheelt enorm als je weet waar je de rekening kunt neerleggen. Maar niet heus.

Evanlyn

Evanlyn

26-04-2015 om 22:39

Wauw zeg

Krijgen die kinderen eindelijk op tijd hulp, is het allemaal weer de schuld van de ouders.

En het is onzin. Iedereen, zonder uitzondering, krijgt te maken met frustraties. En hoeveel kinderen worden er nou eigenlijk verwend? En wat is verwennen? In zekere zin is iedereen verwend die zeker is van een dak boven het hoofd en genoeg te eten. Maar ik ken genoeg kinderen die volwassen problemen op hun bordje hebben en daar heel flink mee omgaan. Voor die kinderen zou ik ook nog wel wat hulp willen. Het is dus eerder te weinig dan teveel. Het is goed om problemen bij de bron aan te pakken, zou je denken. Maar ja, kost geld he.

Waar baseert die man zich op. En ook nog even een veeg uit de pan naar ouders met een kind met ADHD: lekker makkelijk zo'n etiket, dan hoef je zelf niks meer te doen. Hij heeft echt geen idee.
Dat krijg je dus vaak met dit soort dinosaurussen. Ze staan al heel lang niet meer met de voeten in de modder en roepen dan wat uit hun veilige ivoren toren. Alleen jammer dat er dan mensen zijn die dat serieus nemen.

Fiorucci

Fiorucci

27-04-2015 om 08:12

Mirreke

Maar stel, men komt met een oplossing waar jij je niet in kunt vinden? Het is echt niet altijd zo dat men doorzoekt tot alle partijen tevreden zijn...als jij de oplossing afwijst, houdt t gewoon op.

één poging

De school houdt het bij een poging. Dat of niks. Maar daarna, als dat niet tot een oplossing leidt, dan zou de school de leerling ingeschreven moeten houden en zelf iets moeten bieden.
Ik denk dat er nog wat jurisprudentie nodig is om helder te krijgen hoe ver dat gaat.

Niet zo ver denk ik. Zolang de rechten van leerlingen niet beschreven zijn, hoeft de school niks te leveren. Bovendien gaan de rechten van scholen voor. Om het simpele feit dat die rechten wel beschreven zijn.
Een rechter gaat af op wat er in de wet staat. Wat er niet staat doet niet mee.

Fiorucci

Fiorucci

27-04-2015 om 10:53

Klopt

Na één poging stelt school meestal dat ze handelingsverlegen zijn. Mooi woord voor: uitschrijven en zoek t uit verder....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.