Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kijktip: Zembla over thuiszitters

Vanavond om 20.25 op Nederland 2: een uitzending van Zembla over kinderen die niet (meer) naar school kunnen/mogen.


toevoeging

Het is niet zo heel lang geleden dat ouders van kinderen die vrijstelling kregen wegens niet leerbaarheid, alsnog vervolgd werden - of een onderzoek van het AMK kregen - als ze toch onderwijs gingen organiseren voor hun kinderen.
Zo principieel was de zaak.

Ik vind het bijna vanzelfsprekend dat, nu er steeds meer thuiszitters zijn, er ook steeds vaker ouders met een kind thuis zitten die dat principe aanhangen.
Die doen dus niks.

Gelijkheid? #54

Jippox reageerde overhaast #36 Daar had ik het over.
Het punt dat ze wilde maken gooit ze zelf weg #42 "Maar goed, niet echt ter zake dit."

Toen waren we het eens, maar voor Jippox was dat niet genoeg.

Zelf doen

http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/11526281/Ashya-King-case-has-left-NHS-in-an-impossible-position-medic-claims.html

Juist als je zelf nadenkt en initiatieven neemt kom je makkelijk in aanvaring met het systeem. Het is of je door de kat of door de hond gebeten wordt. Je moet de school volgen zelfs als je ziet dat het niet is wat je kind nodig heeft? Of zelfs schadelijk kan zijn?
Dus ouders worden veroordeeld als ze niets doen, maar ook als ze wel wat doen. Want wel wat doen mag alleen maar als het de school past.

Want school wil geen precedenten scheppen. Dan zouden meer ouders passend onderwijs gaan vragen.

"Paediatric intensive care consultant Dr Peter Wilson said: “It does put clinicians in an impossible position because we now have to try to explain to families why one child is getting a form of treatment, why they can’t and they’ve got the same tumour … And that’s deeply unfair when the NHS is supposed to be about equal health care for all.”

Daarom heeft men ook geprobeerd om die Miep Ziek contracten geheim te houden. En daarom wil de school in Zembla niet vertellen of en hoeveel ze meebetalen aan het particuliere onderwijs van de ASS jongens in de documentaire.

Er is geen open eind financiering en we zitten in een neo liberaal afvoerputje. Zo min mogelijk, met minimale kwaliteit tegen een zo laag mogelijke prijs. En dan denken dat je ook nog een 'excellente' output kan realiseren. Allemaal onrealistische prietpraat.

Verwarrend

Annej, het is volstrekt onduidelijk waarom je voor de Nederlandse situatie Engelstalige teksten aanhaalt.
Je toont er helemaal niks mee aan.
Onderwijs in de UK is anders georganiseerd dan hier.

Anonima

Anonima

25-04-2015 om 11:39

Ziekenhuis

Het gaat over de vergelijking met het ziekenhuis en ook al is de gezondheidszorg daar ook heel anders georganiseerd dan hier, vind ik het wel een goede vergelijking.

Die is al verlaten

Volgens mij is die vergelijking al verlaten.

Ja sorry

Het gaat over de situatie van Ashya King wiens ouders vervolgd werden omdat ze de therapie van de NHS afwezen en de veel gerichter werkende protontherapie wilden hebben die de NHS nog niet uitvoerde, met smoesjes dat het ook niet zo goed zou werken. Daarvoor hebben ze hun kind uit het ziekenhuis weggehaald waarna ze een beschuldiging 'kindermishandeling' kregen.
Dat is hier ook aan de hand. Doe je niet wat de school zegt, lukt het je kind niet of zelfs valt het dan weer uit en je vraagt naar beter passend onderwijs of je accomodeert je kind thuis dan krijg je een zorgmelding 'kindermishandeling'.
Dat was bij mijn dochter op de middelbare school zelfs een standaardprocedure in het formulier voor ZATteam en speciaal onderwijs.
"Is bureau jeugdzorg betrokken?"
Indien 'nee' "waarom niet"
Alleen als de keuze uit de categorie is "ouders werken mee" hoef je niet aangemeld te worden.

Hier zie je weer de hypocrisie van het systeem. Men denkt dat je je kind aftuigt als je zo'n melding om je oren krijgt, maar je doet gewoon niet wat de meester zegt en dan ben je een 'kindermishandelaar'.
De gotspe.

Anonima

Anonima

25-04-2015 om 11:49

Verlaten?

Wie bepaalt dat?

En Miriam

Zoals je zelf al hebt aangegeven worden ouders in het ziekenhuis nog voor een deel beschermd door de WGBO. In het onderwijs is er niets dat je beschermt.

Ouders maken het verschil

http://metro.co.uk/2015/04/04/uk-is-getting-three-proton-beam-centres-after-ashya-kings-recovery-from-brain-cancer-5134814/

"The NHS has announced we are to get three proton beam therapy centres following the recovery of five-year-old Ashya King from a brain tumour at a proton treatment centre in Prague."

Hopelijk kan de inzet van ouders, met hulp van Katinka Slump en Loes Ypma, en anderen oa 'Ouderkracht voor het kind' -oa door het openbaarmaken van de Miep Ziek contracten- toch zorgen voor verbeteringen. In elk geval is iets aan thuisonderwijs nu toegestaan al is de druk hoog vanwege de financiering. Het kan dus wel, mits je als ouders je mannetje staat, met hulp van Ziezon en onderwijsconsulenten.
Het blijft een krachtenspel want scholen zullen, zonder extra financiering ook maar beperkte middelen hebben.

Dus ouders zijn gewaarschuwd. Of meewerken en maar hopen dat je kind niet de weg het systeem uitgetransporteerd wordt naar thuiszitten en ontheffing of knokken voor een echt passende oplossing.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2015 om 15:13

zembla

De jongen waarvan wij door Zembla denken dat hij "niks" doet, heeft allang en vaak weer geprobeerd om op een andere school te komen. De school was diepenthousiast, tot ze contact hadden gehad met zijn vorige school. Het gezin staat onder toezicht, louter en alleen omdat hij thuiszit, door het oeverloze getreiter op school en zijn trauma daardoor. School blijft het pesten ontkennen, wat heel knap is aangezien de fotos van hun besmeurde huis aanwezig zijn. Want zover ging het pesten. Anyway, je ziet niet alles in een kort tvprogramma. Dus ga er maar vanuit dat hij meer doet dan dieren voeren.
Ik heb twee thuiszitters momenteel, en geloof me, niks is moeilijker voor hen dan studeren. Waarom? Omdat ze veel te lang hebben geprobeerd het vol te houden....

Fiorucci

Wat naar dat het nu zo ver gekomen is met zelfs 2 van je kinderen. Hopelijk heb je daar wel wat hulp bij van mensen die er echt verstand van hebben. En zelf ben je gelukkig ook goed geinformeerd en in goed gezelschap moet je maar denken.
Maar het legt een enorme druk op de kinderen en op je gezin.
Anderen kunnen daar luchthartig over doen met even flink zijn en iedereen moet naar school, er zijn nou eenmaal dingen die moeten, maar de meesten hebben niet in beeld wat dat in werkelijkheid betekent. Of geloven niet letterlijk dat wat je zegt waar is.
En redeneren weg wat zich bij jou thuis niet laat wegredeneren.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2015 om 16:26

Anne J

Nou ja, naar...het gaf ook rust moet ik zeggen. Ik bof gewoon dat in deze stad niet gelijk jeugdzorg zich ermee bemoeit en dat mijn kinderen een geweldige kinderarts hebben die desnoods meegaat naar overleg met school en lpa. Maar ik herken de luchthartigheid die je noemt, en zo simpel is het inderdaad niet. Sterker nog, juist door dat even flink zijn en maar doorgaan gingen mijn kinderen onderuit, ze zijn er te lang mee doorgegaan.

Anonima

Anonima

25-04-2015 om 16:49

Fiorucci

Ik ben heel benieuwd naar hoe het onderwijs nu bij jullie geregeld is en hoe lang jouw kinderen nu thuis zitten. Als je hier liever niet op antwoordt, dan snap ik dat.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2015 om 17:08

Anonima

Mijn zoon heeft ASS en depressie-klachten,heeft vorig schooljaar een deel van zijn examen gedaan,drie vakken afgerond. Dit jaar zou de rest volgen, maar zijn depressie sloeg weer toe. Hij heeft ontheffing gekregen tot zijn 18e verjaardag in maart jl. In september wil hij op het volwassenenonderwijs zijn diploma gaan afronden. Zijn zusje is 15,asperger en angstklachten, liep uiteindelijk vast in havo/vwo 3. Zij is thuis sinds de herfst, gaat een paar keer per week naar een huiswerkinstituut in de stad, die haar begeleiden in samenwerking met haar school. Ze is ingeschreven voor VSO, maar gaf deze week te kennen dat ze haar school en vriendinnen mist. We vragen nu aan school of ze volgend jaar havo/vwo 3 over kan doen, maar dan alleen haar profielvakken kan volgen. De rest van dit schooljaar wil ze verder werken aan rekenen en duits, zodat ze weer helemaal bij is als ze de derde overnieuw doet.

Anonima

Anonima

25-04-2015 om 17:16

Fiorucci

Bedankt voor je antwoord. Het is mooi dat het in ieder geval loopt, dat school mee wil werken.
Goed dat je dochter nu toch weer naar school wil. Dan nog een vraag: hoe is/komt ze van haar angstklachten af? Therapie, of medicijnen? Ik vraag wel veel, maar het is niet altijd gemakkelijk om 'lotgenoten' te vinden.

mirreke

mirreke

25-04-2015 om 17:24

Belangrijke winst na Zembla-uitzending

In de uitzending heeft Sander Dekker toegegeven dat oplossingen buiten school door de school van inschrijving (als die er is) moeten worden bekostigd.
Dit houdt in Fiorucci en anderen, dat school kosten voor bijspijkerinstituten of leerpakketten moet dragen. Wie weet kunnen jullie wat met deze info.

mirreke

mirreke

25-04-2015 om 17:25

Nog n artikel, uit Nederlands Dagblad

Aaldert van Soest nd.nl/binnenland beeld Merlin Daleman
Een nieuwe schoolstrijd: onderwijs voor thuiszitters

Goirle

Als een autistisch of hoogbegaafd kind noodgedwongen thuiszit, moet de school tijdelijk onderwijs thuis organiseren en betalen. Staatssecretaris Sander Dekker zei dat deze week.

Juliëtte Mutsaers betaalde dit onderwijs voor haar zoon jarenlang zelf. Hij haalde een maximale Citoscore, maar geen enkele basisschool wilde hem hebben. Andere ouders lopen tegen dezelfde problemen aan.

‘Dit vind ik een leuk vak.’ Sebastiaan (13) staat thuis voor de kast waarin zijn schoolboeken netjes geordend staan en pakt de map Informatic@wijs eruit. Het lesmateriaal komt van de IVIO@School, die onderwijs op afstand aanbiedt, bijvoorbeeld aan Nederlandse kinderen in het buitenland. Sebastiaan, die met zijn moeder in het Brabantse Goirle woont, volgt sinds groep 5 ook deze lessen. Hij bladert naar een hoofdstuk over e-mailen. ‘Maar ik heb alle andere lessen al doorgenomen en de filmpjes al bekeken’, zegt hij.

‘Dit vind ik een leuk vak.’ Sebastiaan (13) staat thuis voor de kast waarin zijn schoolboeken netjes geordend staan en pakt de map Informatic@wijs eruit. Het lesmateriaal komt van de IVIO@School, die onderwijs op afstand aanbiedt, bijvoorbeeld aan Nederlandse kinderen in het buitenland. Sebastiaan, die met zijn moeder in het Brabantse Goirle woont, volgt sinds groep 5 ook deze lessen. Hij bladert naar een hoofdstuk over e-mailen. ‘Maar ik heb alle andere lessen al doorgenomen en de filmpjes al bekeken’, zegt hij.

Aan de zijkant van de koelkast hangt zijn lesrooster, verdeeld over zeven lesuren per dag – net als op een gewone school. Eronder staan zijn buitenschoolse activiteiten: badminton, pianoles, afspraken met andere kinderen. Op een paar lessen na heeft Sebastiaan, een paar maanden eerder dan zijn leeftijdgenoten, de eerste klas van het vwo afgerond. Cognitief zit hij goed op niveau, zijn Cito-score was met 550 punten maximaal. Maar sociaal-emotioneel loopt hij tegen problemen aan. ‘Sebastiaan heeft MCDD en ADHD’, vertelt zijn moeder, Juliëtte Mutsaers. Die twee aandoeningen versterken elkaar. MCDD – een stoornis in het autistisch spectrum waarbij kinderen problemen ervaren in het reguleren van emoties – vergt structuur en overzichtelijkheid, terwijl het voor een ADHD’er juist moeilijk is dat te creëren. Toen Sebastiaan op vierjarige leeftijd naar de kleuterschool ging, was het al snel mis. ‘Na twee weken had ik een kind thuis dat niet meer at en in bed plaste.’ Een jaar later besloot de directeur ook nog eens dat hij naar een andere kleuterklas moest. Toen liep de situatie uit de hand. Sebastiaan werd psychotisch, de school wilde niet meer met hem verder en hij zat bijna een halfjaar thuis. In groep 3 en 4 volgde hij een kinderpsychiatrische dagbehandeling in combinatie met onderwijs op een zogeheten cluster-4-school, voor kinderen met gedragsproblemen. ‘Op die school heeft hij zich nooit veilig gevoeld’, vertelt Mutsaers. ‘Bovendien was het onderwijs ver onder zijn niveau. Docenten hebben hem daar weleens opgesloten, omdat ze handelingsverlegen waren.’

Aan de zijkant van de koelkast hangt zijn lesrooster, verdeeld over zeven lesuren per dag – net als op een gewone school. Eronder staan zijn buitenschoolse activiteiten: badminton, pianoles, afspraken met andere kinderen. Op een paar lessen na heeft Sebastiaan, een paar maanden eerder dan zijn leeftijdgenoten, de eerste klas van het vwo afgerond. Cognitief zit hij goed op niveau, zijn Cito-score was met 550 punten maximaal. Maar sociaal-emotioneel loopt hij tegen problemen aan. ‘Sebastiaan heeft MCDD en ADHD’, vertelt zijn moeder, Juliëtte Mutsaers. Die twee aandoeningen versterken elkaar. MCDD – een stoornis in het autistisch spectrum waarbij kinderen problemen ervaren in het reguleren van emoties – vergt structuur en overzichtelijkheid, terwijl het voor een ADHD’er juist moeilijk is dat te creëren. Toen Sebastiaan op vierjarige leeftijd naar de kleuterschool ging, was het al snel mis. ‘Na twee weken had ik een kind thuis dat niet meer at en in bed plaste.’ Een jaar later besloot de directeur ook nog eens dat hij naar een andere kleuterklas moest. Toen liep de situatie uit de hand. Sebastiaan werd psychotisch, de school wilde niet meer met hem verder en hij zat bijna een halfjaar thuis. In groep 3 en 4 volgde hij een kinderpsychiatrische dagbehandeling in combinatie met onderwijs op een zogeheten cluster-4-school, voor kinderen met gedragsproblemen. ‘Op die school heeft hij zich nooit veilig gevoeld’, vertelt Mutsaers. ‘Bovendien was het onderwijs ver onder zijn niveau. Docenten hebben hem daar weleens opgesloten, omdat ze handelingsverlegen waren.’

Na afloop van de psychiatrische dagbehandeling wilde geen enkele andere basisschool in Goirle en omgeving ­Sebastiaan nog hebben. Het was de keuze tussen de deze cluster-4 school of niets. Vanaf dat moment werd hij officieel een thuiszitter.
schoolsysteem

Het verhaal van Sebastiaan staat niet op zichzelf. Er is een groeiende groep kinderen die het niet redt in het schoolsysteem, vanwege hoogbegaafdheid, een autistische stoornis of andere problematiek. Een indicatie daarvan is het aantal vrijstellingen van de leerplicht om medische redenen (zie kader). Jarenlang ging dat om zo’n 1500 kinderen. ‘Dat zijn de echte kasplantjes’, zegt onderwijsjurist Katinka Slump, die veel ouders van thuiszitters bijstaat. ‘Maar een paar jaar geleden waren het er ineens 3500 en nu zijn het er 4500. Je vraagt je dan af wat er gebeurd is. Een kinderziekte? Nee, natuurlijk niet. Deze kinderen zijn overspannen van school en vallen uit het systeem.’

Het verhaal van Sebastiaan staat niet op zichzelf. Er is een groeiende groep kinderen die het niet redt in het schoolsysteem, vanwege hoogbegaafdheid, een autistische stoornis of andere problematiek. Een indicatie daarvan is het aantal vrijstellingen van de leerplicht om medische redenen (zie kader). Jarenlang ging dat om zo’n 1500 kinderen. ‘Dat zijn de echte kasplantjes’, zegt onderwijsjurist Katinka Slump, die veel ouders van thuiszitters bijstaat. ‘Maar een paar jaar geleden waren het er ineens 3500 en nu zijn het er 4500. Je vraagt je dan af wat er gebeurd is. Een kinderziekte? Nee, natuurlijk niet. Deze kinderen zijn overspannen van school en vallen uit het systeem.’

Een klein gedeelte van de thuiszitters komt terecht bij IVIO@School. ‘Onze ondersteuning is altijd gericht op terugkeer naar school’, zegt directeur Sjoerd Veltman. Maar soms past een leerling gewoon niet in het gangbare systeem, constateert hij. Hij noemt het voorbeeld van een leerling die wel het denkvermogen heeft, maar veel moeite heeft met schakelen van het ene naar het andere vak. ‘Die leerling kan soms wél in een jaar een compleet schoolvak van vwo 1 tot vwo 6 afronden.’

Verder geldt dat de school iets anders vraagt van leerlingen dan vroeger. ­Veltman: ‘Onderwijs is nu veel meer groepswerk. Voor leerlingen in het autistisch spectrum kan dat een drempel zijn om door het schoolsysteem heen te komen.’
afstandsonderwijs

Slump wijst naar de schoolbesturen als verantwoordelijken. ‘Kinderen die niet goed in het gangbare model passen, hebben totaal geen prioriteit bij besturen. Andere belangen staan voorop. Vroeger kon je als ouders dan zelf een school oprichten, tegenwoordig is dat veel moeilijker.’ De worsteling van ouders die een kind thuis hebben zitten, noemt ze daarom een tweede schoolstrijd. ‘Er is geen vrijheid van onderwijs voor die groep. Ooit ging het om de bekostiging van bijzonder onderwijs, nu gaat het om bekostiging van het onderwijs dat door het falen van besturen noodgedwongen thuis plaatsvindt.’ Voor Sebastiaan kwam vanaf groep 5 het afstandsonderwijs in beeld, waarmee hij succesvol zijn achterstand inhaalde. ‘In de basisschoolperiode gaf ik nog veel instructie, de modules voor het voortgezet onderwijs zijn geschreven voor de leerling zelf. Hier kan hij stapsgewijs doorheen’, legt Juliëtte Mutsaers uit. ‘Nu heb ik meer een coachende en structurerende rol.’

Slump wijst naar de schoolbesturen als verantwoordelijken. ‘Kinderen die niet goed in het gangbare model passen, hebben totaal geen prioriteit bij besturen. Andere belangen staan voorop. Vroeger kon je als ouders dan zelf een school oprichten, tegenwoordig is dat veel moeilijker.’ De worsteling van ouders die een kind thuis hebben zitten, noemt ze daarom een tweede schoolstrijd. ‘Er is geen vrijheid van onderwijs voor die groep. Ooit ging het om de bekostiging van bijzonder onderwijs, nu gaat het om bekostiging van het onderwijs dat door het falen van besturen noodgedwongen thuis plaatsvindt.’ Voor Sebastiaan kwam vanaf groep 5 het afstandsonderwijs in beeld, waarmee hij succesvol zijn achterstand inhaalde. ‘In de basisschoolperiode gaf ik nog veel instructie, de modules voor het voortgezet onderwijs zijn geschreven voor de leerling zelf. Hier kan hij stapsgewijs doorheen’, legt Juliëtte Mutsaers uit. ‘Nu heb ik meer een coachende en structurerende rol.’

Het was niet alleen een periode van zelf onderwijs geven, maar ook van een gevecht met instanties. Uiteindelijk stelde het Hof in Den Bosch in hoger beroep vast dat Mutsaers al het mogelijke had gedaan voor haar zoon, maar confrontaties met leerplichtambtenaren, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling, de Kinderbescherming en de rechter gingen haar niet in de koude kleren zitten. ‘Als scholen je kind niet willen hebben, sta je in Nederland als ouder met je rug tegen de muur. De ouder wordt verantwoordelijk gehouden, onderwijsbesturen die falen, hoeven zich niet te verantwoorden.’

Het was niet alleen een periode van zelf onderwijs geven, maar ook van een gevecht met instanties. Uiteindelijk stelde het Hof in Den Bosch in hoger beroep vast dat Mutsaers al het mogelijke had gedaan voor haar zoon, maar confrontaties met leerplichtambtenaren, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling, de Kinderbescherming en de rechter gingen haar niet in de koude kleren zitten. ‘Als scholen je kind niet willen hebben, sta je in Nederland als ouder met je rug tegen de muur. De ouder wordt verantwoordelijk gehouden, onderwijsbesturen die falen, hoeven zich niet te verantwoorden.’

Ze moest het onderwijs via IVIO@School wel zelf betalen: voor een jaar basisschool 3500 euro, voor een jaar voortgezet onderwijs 5500 tot 7000 euro. ‘De eerste vier jaar kon ik dat opbrengen, nu lukt het niet meer om dat te betalen. Gelukkig heb ik een school gevonden die Sebastiaan wilde inschrijven, die betaalt nu het afstandsonderwijs.’ De kosten daarvoor komen redelijk overeen met het jaarlijkse bedrag dat een school van het ministerie van Onderwijs aan bekostiging krijgt per ingeschreven leerling.

De overheid verdient per jaar zo’n 100 miljoen euro aan thuiszitters, zegt juriste Slump. ‘Het ministerie zegt dat die kinderen allemaal naar school moeten, maar de bekostiging voor hen is nergens begroot. Niemand gelooft dus dat al die kinderen een plek op school zullen vinden. Ik vind het niet meer dan normaal dat de overheid dan het vervangende onderwijs thuis betaalt.’

In een beperkt aantal gevallen gebeurde dat de afgelopen jaren al. De ouders van enkele tientallen thuiszitters kregen met akkoord van de inspectie een zogeheten Miep Ziek Contract. Dit hield in dat het onderwijs aan huis werd betaald via een school waar het kind stond ingeschreven. De contracten zijn door de overheid lang onder de radar gehouden, om te voorkomen dat te veel ouders er een beroep op zouden doen, aldus Slump. Ze spant zich in om hierover openheid te verschaffen en een dergelijke praktijk voor meer kinderen en ouders mogelijk te maken. Deze week verscheen daarover het rapport ‘Van Miep ziek naar Miep op maat’, dat onder meer door haar werd geschreven. Er gloort wat dat betreft licht aan de horizon. In het najaar vroeg de Tweede Kamer aan staatssecretaris Sander Dekker – tot op heden zeer terughoudend in het mogelijk maken van onderwijs thuis – toch onderzoek te doen naar de mogelijkheden daarvoor. Dat onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd. Deze week liet de staatssecretaris in het televisieprogramma Zembla al iets doorschemeren van de uitkomst. Scholen voldoen niet aan de verplichting een passende plek voor elke leerling te bieden, toonde Zembla aan. Daarop zei Dekker dat hij het niet erg vindt als het onderwijs in die gevallen ‘een tijdje thuis’ gegeven wordt. En scholen moeten dat dan volgens hem ook betalen, en op zoek gaan naar een definitieve oplossing.

In een beperkt aantal gevallen gebeurde dat de afgelopen jaren al. De ouders van enkele tientallen thuiszitters kregen met akkoord van de inspectie een zogeheten Miep Ziek Contract. Dit hield in dat het onderwijs aan huis werd betaald via een school waar het kind stond ingeschreven. De contracten zijn door de overheid lang onder de radar gehouden, om te voorkomen dat te veel ouders er een beroep op zouden doen, aldus Slump. Ze spant zich in om hierover openheid te verschaffen en een dergelijke praktijk voor meer kinderen en ouders mogelijk te maken. Deze week verscheen daarover het rapport ‘Van Miep ziek naar Miep op maat’, dat onder meer door haar werd geschreven. Er gloort wat dat betreft licht aan de horizon. In het najaar vroeg de Tweede Kamer aan staatssecretaris Sander Dekker – tot op heden zeer terughoudend in het mogelijk maken van onderwijs thuis – toch onderzoek te doen naar de mogelijkheden daarvoor. Dat onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd. Deze week liet de staatssecretaris in het televisieprogramma Zembla al iets doorschemeren van de uitkomst. Scholen voldoen niet aan de verplichting een passende plek voor elke leerling te bieden, toonde Zembla aan. Daarop zei Dekker dat hij het niet erg vindt als het onderwijs in die gevallen ‘een tijdje thuis’ gegeven wordt. En scholen moeten dat dan volgens hem ook betalen, en op zoek gaan naar een definitieve oplossing.
thuiszitters

Onderwijs volledig thuis geven kan nooit een structurele oplossing zijn, vindt voorzitter Carry Roozemond van Ingrado, de vereniging van leerplichtambtenaren. ‘Ik gun elk kind onderwijs dat niet door de ouders wordt gegeven. Het is voor een kind niet goed om constant met de ouder te maken te hebben.’

Maar ook Roozemond ziet het probleem van de toegenomen groep thuiszitters. ‘Voor sommige kinderen is les in een klas met 25 leerlingen vanwege alle prikkels echt niet haalbaar’, zegt ze. ‘Maar als je voor hen onderwijs thuis toestaat, pak je de oorzaak niet aan. We moeten vooral naar het systeem kijken. Kinderen hoeven niet in het huidige model geperst te worden.’ Een goed voorbeeld vind ze het Passer College in Rotterdam. ‘Dat richt zich speciaal op kinderen die echt niet in staat zijn onderwijs te volgen zoals dat normaal op een school gegeven wordt. Met de ouders zoekt de school naar een goede oplossing. Een ander voorbeeld is de Partnerschapsschool in Vlijmen. Bij de instructie in de ochtend zit daar een volwassen begeleider naast het kind. Dat werkt perfect. Er moeten veel meer van dit soort initiatieven komen. Dat kost helaas tijd, maar het onderwijs moet die beweging echt gaan maken.’

En als de school en ouder dan toch tot de conclusie komen dat het kind het beste deels op school en deels thuis onderwijs kan volgen? ‘Dan is dat prima’, zegt Roozemond. ‘Net zo goed als je kunt kiezen voor deels onderwijs en deels therapie. Maar je hebt het dan wel aan de voorkant geregeld. Er is dan ook geen enkel probleem met de leerplicht.’

En als de school en ouder dan toch tot de conclusie komen dat het kind het beste deels op school en deels thuis onderwijs kan volgen? ‘Dan is dat prima’, zegt Roozemond. ‘Net zo goed als je kunt kiezen voor deels onderwijs en deels therapie. Maar je hebt het dan wel aan de voorkant geregeld. Er is dan ook geen enkel probleem met de leerplicht.’

Voor Sebastiaan zit zo’n combinatie er voor het voortgezet onderwijs misschien in. In haar zoektocht naar een middelbare school kreeg Mutsaers bij de meeste scholen nul op het rekest. Eén school was bereid hem aan te nemen, mits hij binnen zes weken volledig geïntegreerd zou zijn. Een kansloze eis, aldus zijn moeder. Maar uiteindelijk bleek een middelbare school in de buurt bereid hem in te schrijven en zijn afstandsonderwijs te betalen. Op deze school volgt hij nu twee uur per week Latijn in een reguliere klas. Voor Sebastiaan is dat intensief. ‘Thuis is het veel rustiger’, zegt hij. ‘Op school praat iedereen door elkaar heen in de les. Of ze tekenen poppetjes op hun blad. Ik snap dat niet.’
experiment

‘Voor Sebastiaan is het erg wennen op school’, ziet ook zijn moeder. ‘Het is een experiment dat veel overleg vergt tussen de school en ons. Ik hoop dat het lukt, want uiteindelijk moet hij de maatschappij in.’ Dat is ook de reden dat ze de afgelopen jaren bleef zoeken naar een school en hem naar zwemmen, tennis, badmintonles en de muziekschool liet gaan. ‘Het is nooit mijn wens geweest hem volledig thuis te houden.’ <

‘Voor Sebastiaan is het erg wennen op school’, ziet ook zijn moeder. ‘Het is een experiment dat veel overleg vergt tussen de school en ons. Ik hoop dat het lukt, want uiteindelijk moet hij de maatschappij in.’ Dat is ook de reden dat ze de afgelopen jaren bleef zoeken naar een school en hem naar zwemmen, tennis, badmintonles en de muziekschool liet gaan. ‘Het is nooit mijn wens geweest hem volledig thuis te houden.’ <
hoeveel thuiszitters zijn er?

Er zijn in Nederland minimaal 15.000 kinderen die niet naar school gaan:

Ruim 6700 kinderen in de leerplichtige leeftijd staan niet ingeschreven op een school.

Leerplichtambtenaren weten van zo’n 4000 kinderen die wél staan ingeschreven op een school, maar in de praktijk niet (volledig) gaan. Mogelijk is deze groep nog een stuk groter.

Bijna 4500 kinderen hebben op grond van een medische aandoening vrijstelling gekregen van de leerplicht. Deze groep is de laatste jaren fors gegroeid en steeds vaker is de reden voor de vrijstelling een psychische aandoening.

Er is tot slot een groep kinderen die om levensbeschouwelijke redenen vrijstelling heeft gekregen van de leerplicht. Deze groep groeit ook, maar is in vergelijking met de ‘medische’ thuiszitters zeer beperkt. In 2014 waren het 575 kinderen. Er is wel veel publiciteit rond deze kinderen, omdat staatssecretaris Sander Dekker dit type thuisonderwijs wil verbieden. Ook de gemeente Rotterdam is een actie gestart om thuisonderwijs op religieuze gronden terug te dringen.

Er is tot slot een groep kinderen die om levensbeschouwelijke redenen vrijstelling heeft gekregen van de leerplicht. Deze groep groeit ook, maar is in vergelijking met de ‘medische’ thuiszitters zeer beperkt. In 2014 waren het 575 kinderen. Er is wel veel publiciteit rond deze kinderen, omdat staatssecretaris Sander Dekker dit type thuisonderwijs wil verbieden. Ook de gemeente Rotterdam is een actie gestart om thuisonderwijs op religieuze gronden terug te dringen.

mirreke

mirreke

25-04-2015 om 17:26

Ehhh,

Dat is vreemd. Ik heb het in 1 keer gekopieerd en geplakt, en er zijn delen dubbel van geplaatst. Het magische internet...

mirreke

mirreke

25-04-2015 om 17:35

VO-raad geeft verkeerde informatie in reactie op Zembla

Het artikel http://www.vo-raad.nl/themas/passend-onderwijs/dekker-thuisonderwijs-voor-moeilijke-leerlingen-mogelijk dat de VO-raad schrijft in reactie op de Zembla-uitzending, bevat verkeerde info en dient gerectificeerd, aldus Katinka Slump.

Zo bevat het onjuiste cijfers, volgt slaafs de schoolbesturen (die dus verkeerde beslissingen nemen op basis van verkeerde interpretatie van de wet, zie Zembla) en vertoont geen enkele daadkracht.

Voor gedetailleerde info raad ik jullie aan het twitteraccount van @KatinkaSlump te volgen. Zij geeft in goede heldere tweets met links indien nodig duidelijke info voor ouders.

mirreke

mirreke

25-04-2015 om 17:36

Tekst vh artikel

http://www.vo-raad.nl/themas/passend-onderwijs/dekker-thuisonderwijs-voor-moeilijke-leerlingen-mogelijk

Dekker: "Thuisonderwijs voor 'moeilijke' leerlingen mogelijk"

23 april 2015 - Een school die een hoogbegaafd of autistisch kind geen passend onderwijs kan geven, moet voor dat kind tijdelijk thuisonderwijs organiseren én betalen. Dat zei staatssecretaris Sander Dekker 22 april 2015 in documentaireprogramma Zembla.

Thuisonderwijs is volgens de staatssecretaris mogelijk met een docent die aan huis komt, via onderwijs op afstand of door begeleiding van de ouders. “Als we de scholen verplichten om kinderen een passende plek te geven, dan vind ik het niet gek dat die scholen dat organiseren en dus ook betalen”, aldus Dekker.

De staatssecretaris wijst in Zembla op de speciale regelingen die er voor chronisch zieke kinderen bestaan. “Voor hoogbegaafde of autistische kinderen kunnen die ook gelden. Als kinderen niet vijf dagen per week naar school kunnen, bijvoorbeeld door schoolangst, dan moet je kijken of onder verantwoordelijkheid van school thuis iets geregeld kan worden.”
Iedere leerling verdient een passende plek

De VO-raad vindt net als de staatssecretaris dat iedere leerling die wel naar school kan, maar niet gaat, er een te veel is. Iedere leerling verdient een passende plek. De VO-raad ziet dat scholen en samenwerkingsverbanden voor leerlingen zoveel mogelijk een plek proberen te vinden binnen het reguliere of -als dat niet gaat- het speciale onderwijs. Door de inspanningen van scholen, samenwerkingsverbanden en gemeenten is het aantal thuiszitters de laatste twee jaar ook afgenomen van 1700 in 2011/2012 naar 1084 in 2013/2014.
Perspectief op terugkeer naar onderwijs

Scholen zijn terughoudend met thuisonderwijs omdat het in het belang van de sociale ontwikkeling van kinderen is om in een klas met leeftijdsgenoten te zitten. In sommige situaties zal het niet anders kunnen en kan thuisonderwijs tijdelijk een oplossing vormen. Scholen zijn hierbij verantwoordelijk voor de organisatie en bekostiging. Dit kan alleen bij leerlingen die wel bij een school zijn ingeschreven en een perspectief op terugkeer naar het onderwijs hebben.
Huidige situatie onderwijs thuis

Voor een individuele leerling die aantoonbaar door (psychische) ziekte niet in staat is naar school te gaan, kan als andere opties zijn uitgesloten, een oplossing worden gezocht in tijdelijk onderwijs thuis. In dat geval stelt de betrokken school een ontwikkelingsperspectief (OPP) op en overlegt hier met ouders over. Hierin wordt beschreven welke ondersteuning een leerling nodig heeft. De eerste optie is om onderwijs deels op school en deels thuis te volgen al dan niet in combinatie met onderwijs of een zorgboerderij. De Inspecteur Bijzondere Opdrachten moet hierbij betrokken worden. Ouders kunnen de ‘thuisstudie’ niet bij de school declareren. De school draagt de kosten voor aangepast lesmateriaal en extra begeleiding, zolang dit past binnen de rijksbekostiging voor de leerling. De VO-raad wijst scholen en ouders op de ondersteuning door de onderwijsconsulenten als beiden er samen niet uitkomen. Komen ze er dan nog niet uit, dan is er een geschillencommissie Passend Onderwijs.

Samenwerkingsverbanden en scholen zijn druk bezig om passend onderwijs in de praktijk vorm te geven en een dekkend aanbod te realiseren. Dat wil zeggen dat er voor elke leerling een plek is in de regio, als het kan in het regulier onderwijs, en anders in het speciaal onderwijs. Nog niet elk samenwerkingsverband kent een dekkend onderwijsaanbod. Er kan dan gebruik worden gemaakt van onderwijsaanbod in een ander samenwerkingsverband. Deze regelen dan onderling de financiering. Bij de vormgeving van dergelijke ondersteuning kan een expert van het steunpunt Passend Onderwijs Vo scholen adviseren.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2015 om 18:07

Mirreke

Dat klopt, school betaald voor mijn dochter.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2015 om 18:10

Anonima

Beide kinders hebben medicatie inderdaad, en mijn zoon heeft ook een psycholoog. Mijn dochter heeft zich enorm ontwikkeld in de periode dat ze thuis was. Ze heeft toch moeten dealen met haar recent gekregen diagnose, heeft er veel over nagedacht en is erg bezig geweest met voeding. De rust die ze heeft gehad, de medicatie en haar ontwikkeling maken dat ze er weer zin in heeft. Helaas is het nu vakantie, dus pas op 9 mei kan ik haar coordinator bellen. Hij wil graag dat ze terug komt, dus dat voordeel hebben we alvast..

Anonima

Anonima

25-04-2015 om 19:26

Dank je

Hopelijk hebben jullie het ergste nu gehad. Succes!

HB en uitvallers

https://docs.google.com/file/d/0B2_s_j9Zcry3U1E0VG1aWm5tekk/edit?pli=1

Directeur van een door de veranderde financieringsstromen en het niet kunnen combineren van school in een vrijstelling/pgb zorgconcept heeft een overzichtsdocument gemaakt voor het ministerie en voor de benodigde begeleiding. Veel tekst die concreet uitlegt hoe het bij deze kinderen niet werkt.

"In de zomervakantie voordat mijn middelbare school uiteindelijk begon heb ik alle boeken gehaald en de boeken van exacte vakken alvast gelezen. Ik had me de hele basisschool verveeld en popelde om nu eindelijk meer te gaan leren. In de eerste schoolweek bleek dat ik al ver vooruit was op de andere leerlingen en de docent wist zich geen raad en zette me voor de klas te kijk als “wijsneus”. De medeleerlingen namen die bijnaam over en tegen de tijd dat de herfstvakantie begon voelde ik me dagelijks eenzaam en somber. Daarna heb ik minder mijn best gedaan op school om niet teveel op te vallen. Toen werden mijn ouders boos op me, omdat ik geen huiswerk meer maakte. Dat gaf me het gevoel dat iedereen tegen me was. Toen is de ellende begonnen” .

- een hoogbegaafde thuiszitter

Deze kinderen wil de school dus naar een OPDC of VSO met VMBO sturen.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2015 om 21:55

anonima

Dankje, ik hoop het ook..) En jij?

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2015 om 21:56

Anne J

Gelukkig wordt niet overal zo gedacht. En ik snap het ook niet, aangezien er ook speciaal onderwijs is voor havo/vwo leerlingen.

mirreke

mirreke

26-04-2015 om 01:28

Fiorucci

Er wordt niet overal zo gedacht, maar toch is het er vaak niet, een bijzondere of speciale school voor kinderen met een hoger, in plaats van een lager, niveau. In de Zembla-uitzending wordt dit ook aangehaald, dit is geloof ik zelfs het probleem bij twee van de kinderen. Verder is er in Utrecht een groep genaamd AutiPassendOnderwijs. Inmiddels zijn daar ruim 200 ouders van autistische kinderen op zoek naar een passende school met Havo-VWO. En in de regio Nijmegen zit mijn eigen ASS-zoon op een reguliere VO-school op inmiddels VWO-niveau. Het gaat nu goed, heel goed zelfs, maar hij zit pas in de eerste. Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren als hij in de hogere klassen ook tegen samenwerkingsopdrachten aanloopt. Ik zie van mijn dochter die nu in 6WWO zit dat er ongelooflijk veel samengewerkt wordt. volgens mij is dat niets voor hem, maar als je niet samenwerkt moet je soms dubbel zoveel doen. En dat moet weer begeleid...

Ik ben trouwens heel blij met de wetenschap dat mocht een kind thuis komen te zitten, de school daar ook financieel verantwoordelijk voor is.

En wat ik lees over jouw dochter is toch ook positief. Het is vreselijk dat ze een poos is uitgevallen, maar zoals jij het schrijft wordt er toch flexibel meegedacht.

Zelf ken ik ook een situatie waarbij iemand het eindexamenjaar in twee keer mag doen. Hij doet dus deelexamen. Vier vakken dit jaar, en vier vakken volgend jaar. En zo wordt er langzamerhand steeds meer mogelijk.

mirreke

mirreke

26-04-2015 om 01:30

Nog vergeten

Wat ik nog wilde zeggen is dat in Nijmegen bij mijn weten geen echte auti-klas is. Het samenwerkingsverband is voor onze zoon op zoek geweest naar een school die hem wilde opnemen, en ik heb van hen niets over een autiklas gehoord, althans niet op havo/vwo-niveau.

was

Hier was een autischool voor HAVO/VWO. Inmiddels moet de school alle kinderen op dat niveau die uitvallen binnen het samenwerkingsverband opnemen. Gelukkig is er veel mogelijk, ook aan deelcertificaten. Maar hopelijk ook aan thuisonderwijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.