Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

IVIO Wereldschool

Hoi,

Mijn zoon is eindelijk met een oplossing gekomen: de IVIO wereldschool, dat is Nederlands afstandsonderwijs wat je in het buitenland kan volgen. Nou heb ik 1 vraag: kan dit ook in Nederland? Dat kan ik namelijk nergens vinden, iemand hier enige ervaring mee? Ik lees bijvoorbeeld wel op het internet dat het wel kan maar niet echt heel veel informatie. Iemand dus hier ervaring mee?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Klik even door: 'Toch komt het voor dat uw kind niet in staat is om het reguliere
onderwijs op school te volgen. Uw kind wordt in een speciale klas
geplaatst of is een thuiszitter. Ook dan zijn er mogelijkheden dat het
leren doorgaat.
IVIO@School werkt samen met scholen in het basisonderwijs en voortgezet
onderwijs om leerlingen met een specifieke leerbehoefte te ondersteunen
met onderwijs op maat.'

En dan kun je doorklikken om meer informatie te vragen.

Tsjor

800 tot 1650 euro per vak per jaar.

Dochter zit op het VSO en werkt met IVIO. Werkt goed. 

Ik ben benieuwd wat de leerplichtambtenaar voor mogelijkheden met je heeft besproken. Ik neem aan dat je daar inmiddels al gesprekken mee hebt gehad, omdat je vindt dat je kind niet meer fysiek naar school kan. Wat zegt school? Gaan zij mee in dit proces? Ik denk ook dat daar je vraag zou moeten liggen namelijk en niet op een forum. Wij kunnen wel van alles aaandragen, maar uiteindelijk zal je het met hen moeten regelen, niet met ons. Maar nogmaals, als je zo zoekende bent ga ik er vanuit dat je die gesprekken al achter de rug zijn.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

23-04-2021 om 07:52 Topicstarter

MeikeT schreef op 22-04-2021 om 21:19:

800 tot 1650 euro per vak per jaar.

Dat klopt, alleen het welzijn van je kind gaat wel voor de prijzen.

In welke klas zit je zoon? Als hij al wat verder is, dan is NHA ook een mogelijkheid en een stuk goedkoper. 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

23-04-2021 om 07:53 Topicstarter

Plokkie1 schreef op 22-04-2021 om 21:47:

Dochter zit op het VSO en werkt met IVIO. Werkt goed.

Ik ben benieuwd wat de leerplichtambtenaar voor mogelijkheden met je heeft besproken. Ik neem aan dat je daar inmiddels al gesprekken mee hebt gehad, omdat je vindt dat je kind niet meer fysiek naar school kan. Wat zegt school? Gaan zij mee in dit proces? Ik denk ook dat daar je vraag zou moeten liggen namelijk en niet op een forum. Wij kunnen wel van alles aaandragen, maar uiteindelijk zal je het met hen moeten regelen, niet met ons. Maar nogmaals, als je zo zoekende bent ga ik er vanuit dat je die gesprekken al achter de rug zijn.

Hallo, wij zijn nog niet bij de leerplichtambtenaar geweest, is dat nodig? Want op hun site staat dat je gewoon kan bestellen en je staat op die school ingeschreven. 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

23-04-2021 om 07:59 Topicstarter

Schelpenpaadje schreef op 23-04-2021 om 07:52:

In welke klas zit je zoon? Als hij al wat verder is, dan is NHA ook een mogelijkheid en een stuk goedkoper.

Mijn zoon zit in 2 HAVO en gaat na de zomervakantie (zeer waarschijnlijk) naar 3 HAVO, ik las dat NHA alleen in de bovenbouw mogelijk is. Eventueel kan hij in overleg met de school om 3 HAVO online te volgen, maar de school moet hier maar net in mee gaan. Als hij naar het NHA gaat, staat hij dan wel ingeschreven?

Ik twijfelde een beetje om te reageren, omdat je al verschillende adviezen heb gekregen die niet lijken te zijn wat je wil horen. Om antwoord te geven op je vraag: mag NHA of IVIO: nee dit mag niet. Havo 3 is ook geen bovenbouw. 

Je bent zelf heel hard op zoek naar oplossingen, maar vergeet dat jij je zal moeten houden aan de leerplichtwet. Daar is veel discussie over, want het wordt nu vertaald als zijnde dat kinderen naar school moeten en de vraag is of dat voor alle kinderen het beste is. Zolang de discussie gaande is, zal jij je toch ook aan deze wet moeten houden. 

Dat betekent dat je kind mag stoppen met school als hij startbekwaam is of hij 18 jaar oud is. Startbekwaam ben je als je een mbo opleiding of een havo of vwo diploma hebt. Is je kind niet startbekwaam, krijg je te maken met de leerplichtambtenaar en moet school jouw kind onderwijs geven. De leerplichtambtenaar gaat samen met ouders en de school waar het kind staat ingeschreven kijken wat mogelijk en haalbaar is. Vaak zal een jeugdarts bekijken of je kind belastbaar is en de leerplicht zal dit advies meenemen in het besluit of bv thuisonderwijs noodzakelijk is. De school heeft zorgplicht. Zij mogen een kind niet uitschrijven zolang het geen andere school heeft. Dit moet een erkende school zijn, dus IVIO en NHA horen hier niet bij. Een particuliere school zoals Luzac wel. De school is verplicht het kind onderwijs te geven. Ook zij krijgen te maken met leerplicht als zij dit niet bieden. Vandaar dat zij ook met jullie om tafel moeten. Verder zal in dergelijke gesprekken ook iemand aansluiten van een wijkteam of een jeugdteam. Zij gaan na of er nog meer ondersteuning nodig is in het gezin. Vaak is er al veel vooraf gegaan aan het moment dat naar school gaan niet meer kan. 

IVIO wordt wel ingezet op scholen in Nederland. Bv op het VSO zijn de groepen zo klein dat niet voor alle vakken een vakdocent is. Op deze manier kunnen leerlingen toch eindexamen doen in het vak en begeleidt worden door een vakdocent. Ook wordt IVIO ingezet voor leerlingen waarvan iedereen ziet dat onderwijs volgen echt echt echt niet mogelijk is in de klas. de leerling blijft dan ingeschreven op de school en de school koopt dan de vakken bij het IVIO. Dit is wel het laatste redmiddel.

 Nogmaals mijn advies: ga in gesprek met school, neem de betrokken psycholoog mee en bespreek wat mogelijk is.

Als je zoon autisme heeft (zoals je eerder zei) kan hij wellicht naar het VSO en daar IVIO onderwijs volgen. Geen idee of dat zomaar kan hoor, maar misschien een mogelijkheid om te onderzoeken.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

23-04-2021 om 09:37 Topicstarter

Granola schreef op 23-04-2021 om 09:27:

Als je zoon autisme heeft (zoals je eerder zei) kan hij wellicht naar het VSO en daar IVIO onderwijs volgen. Geen idee of dat zomaar kan hoor, maar misschien een mogelijkheid om te onderzoeken.

Bij IVIO mag je ook thuisonderwijs volgen staat er.

Ingridtiem6 schreef op 23-04-2021 om 09:37:

[..]

Bij IVIO mag je ook thuisonderwijs volgen staat er.

Dat mag alleen als de school waar je kind staat ingeschreven, dit organiseert en als de leerplicht hier akkoord voor geeft

Ingridtiem6

Ingridtiem6

23-04-2021 om 09:50 Topicstarter

anomarie schreef op 23-04-2021 om 09:44:

[..]

Dat mag alleen als de school waar je kind staat ingeschreven, dit organiseert en als de leerplicht hier akkoord voor geeft

Ow, dus het mag alleen als de school er in mee gaat? En anders moet je dus wel fysiek les volgen.

Ingridtiem6 schreef op 23-04-2021 om 09:50:

[..]

Ow, dus het mag alleen als de school er in mee gaat? En anders moet je dus wel fysiek les volgen.

er is best wel wat mogelijk, maar niet als je het gesprek niet aangaat. 

Nu is je al een aantal keer geadviseerd om met school en/of leerplichtambtenaar in gesprek te gaan om te kijken wat er mogelijk is. Ik ben benieuwd of je dat ook gaat doen?

Plokkie1 schreef op 23-04-2021 om 12:31:

Nu is je al een aantal keer geadviseerd om met school en/of leerplichtambtenaar in gesprek te gaan om te kijken wat er mogelijk is. Ik ben benieuwd of je dat ook gaat doen?

Neuh, ik vermoed dat de zoon nu een dochter is geworden en dat in plaats vsn de VS nu Rusland de bestemming wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.