Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maar nogmaals, ga dit soort dingen bij school neerleggen.
Je kunt hier wel blijven klagen over wat de school allemaal verkeerd doet, maar daar heeft de school niks aan. En als het echt allemaal zo schadelijk is dat kinderen stelselmatig worden genegeerd (ipv hun gedrag) en dat dat wordt gestimuleerd door de juf, zou ik echt gaan nadenken over de sociale veiligheid op school en of je je kind daar nog vijf jaar aan bloot wil stellen.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wie is die deskundige die al die gesprekken met je dochtertje heeft uitgetypt en op welke manier is die betrokken geraakt? 

MoederSterretje

MoederSterretje

11-02-2022 om 17:56 Topicstarter

yette schreef op 11-02-2022 om 11:50:

[..]

Dat probleem ontstaat volgens mij vooral door een domme interpretatie van de methode door de leerkracht, kinderen en/of hun ouders.

Ik denk dat ze op de school van mijn kinderen prima begrepen hoe je de kanjertraining het beste in kan zetten.

Voor mijn kinderen was het heel duidelijk dat 'Stop, hou op, ik vind het niet meer leuk!', sloeg op het gedrag. Anders zeg je niet het, dan zeg je dat je hem of haar niet leuk vind. Als deze kanjertraining-woorden, of woorden van gelijke strekking, niet voldoende waren en er een gesprekje met de leerkracht nodig was, kwam de vraag: 'Wat vind je niet meer leuk?'. Die vraag werd aan alle betrokken kinderen gesteld.

Bij zo'n gesprek gebruikte de leerkracht trouwens nooit kanjermethode-termen. Die petjes en beestjes waren alleen onderdeel van de lessen over sociale vaardigheden. Niet van het echte leven. Dat begrepen mijn kinderen ook prima. De kanjertraining was bij hun op school gewoon een verhaal met een moraal. Niet meer dan dat.

Wat fijn dat de
Kanjertraining bij jullie met mate werd gebruikt. Ik denk ook dat de
leeftijd van de kinderen meespeelt en inderdaad de leerkracht, die de
training niet als een wetmatigheid ziet maar als een aanvulling op
het gewone doen en laten

MoederSterretje

MoederSterretje

11-02-2022 om 18:08 Topicstarter

MamaE schreef op 11-02-2022 om 12:07:

Maar nogmaals, ga dit soort dingen bij school neerleggen.
Je kunt hier wel blijven klagen over wat de school allemaal verkeerd doet, maar daar heeft de school niks aan. En als het echt allemaal zo schadelijk is dat kinderen stelselmatig worden genegeerd (ipv hun gedrag) en dat dat wordt gestimuleerd door de juf, zou ik echt gaan nadenken over de sociale veiligheid op school en of je je kind daar nog vijf jaar aan bloot wil stellen.

De kwestie is
overgedragen aan bevoegde mensen en zij gaan met de school praten.
Dit is voor ons te ingewikkeld om zelf op te lossen en het betreft
een ander kind. Echter, zelf zijn we nu aan het kijken wat voor
impact de Kanjertaining heeft op onze dochter en op de opvoeding
thuis. De gesprekken met onze dochter helpen om meer inzicht te
krijgen in wat er speelt en hoe we bepaalde invloeden of foute
aannames weer kunnen rechtzetten. In ieder geval wordt het voor ons
duidelijk dat semi-psychologische methoden inzetten op kinderen
waarbij de werkelijkheid overgesimplificeerd wordt (zoals de
Kanjertraining dat doet en daarvoor leken gebruikt zoals
leerkrachten) echt geen goed idee is. Zelfs als het met de beste
bedoelingen gebeurt. Vooral als de ouders niet erbij worden betrokken
om de context van het gedrag van het kind te bieden of dingen die
fout gaan te corrigeren. Ook zijn we benieuwd naar het eindoordeel
over de invloed / werkwijze van de Kanjertraining.

MoederSterretje

MoederSterretje

11-02-2022 om 18:09 Topicstarter

Een fijn weekend allemaal 

MoederSterretje schreef op 11-02-2022 om 17:56:

[..]

Wat fijn dat de
Kanjertraining bij jullie met mate werd gebruikt. Ik denk ook dat de
leeftijd van de kinderen meespeelt en inderdaad de leerkracht, die de
training niet als een wetmatigheid ziet maar als een aanvulling op
het gewone doen en laten

Volgens mij is dit gewoon hoe je een lesmethode gebruikt. 

Als ze er bij jou op school iets anders/groters van maken, hoeft dat niet overal regel te zijn, hè? 

En nogmaals mijn vraag: ik kan dat interview met je dochter niet plaatsen omdat ik de reden en de setting niet helemaal snap. Waar komt die deskundige vandaan? Het is volgens mij geen psycholoog of pedagoog, maar wat dan wel? 

En naar aanleiding van je laatste bericht, een vergelijkbare vraag: waar komen die bevoegde mensen vandaan die met school gaan praten omdat het voor jou te ingewikkeld is om zelf op te lossen omdat het over een ander kind gaat? Welk andere kind? 

Ik snap er niks meer van. Wie heb je er precies bij gehaald en waarom? 

MoederSterretje

MoederSterretje

14-02-2022 om 01:51 Topicstarter

yette schreef op 11-02-2022 om 18:52:

[..]

Volgens mij is dit gewoon hoe je een lesmethode gebruikt.

Als ze er bij jou op school iets anders/groters van maken, hoeft dat niet overal regel te zijn, hè?

En nogmaals mijn vraag: ik kan dat interview met je dochter niet plaatsen omdat ik de reden en de setting niet helemaal snap. Waar komt die deskundige vandaan? Het is volgens mij geen psycholoog of pedagoog, maar wat dan wel?

En naar aanleiding van je laatste bericht, een vergelijkbare vraag: waar komen die bevoegde mensen vandaan die met school gaan praten omdat het voor jou te ingewikkeld is om zelf op te lossen omdat het over een ander kind gaat? Welk andere kind?

Ik snap er niks meer van. Wie heb je er precies bij gehaald en waarom?

Yette, ik kan niet
in detail treden over wie er is ingeschakeld om zowel zowel onze
privacy te beschermen als die van het kind waar het om gaat. Ik denk
dat Flanagan gelijk heeft dat hij ons daarop wijst, vandaar dat ik
mij beperk tot inhoudelijke informatie. Ik hoop dat je het begrijpt.

Over het “iets anders / groters maken" het volgende:

3 jaar geleden zag
ik de Kanjertraining als een pluspunt van de school die ik koos voor
mijn dochter. Pesten tegengaan, dat is toch prachtig? Ik leende van
de juf zelfs het Kanjerboek om kennis te maken met deze geweldige
methode. Nu lees ik het boek opnieuw met heel andere ogen.

In Hoofdstuk 1 staat bijvoorbeeld wat de ouder (en de juf) moet doen: “Gedrag u niet zo
bang, vertrouw uw kind, oefen uzelf in “liefdevolle onverschilligheid” (blz. 18).

(dit is maar één zinnetje uit het boek in een volle aanval op de ouder die de schuld blijkt van het kind met een geel petje).

3 jaar geleden heb ik daar met potlood erbij gezet:
Ha, ha, ha, Volgens deze methode is elk kind extravert en is het de schuld van de ouders als het dat niet is. De ouders hebben het bang of verlegen gemaakt en moeten het kind loslaten, dan wordt het vanzelf extravert. Wat een lariekoek, dat weet elke psycholoog.” Ik
vond het 3 jaar geleden heel grappig.

Yette, ik vind dit nu niet meer grappig. Jij hebt de mazzel dat jouw school het Kanjerboek niet tot op de letter heeft gevolgd.

MoederSterretje

MoederSterretje

14-02-2022 om 02:00 Topicstarter

Yette, moet je eens
zien hoe het Kanjerboek de gele pet ziet. De gele pet dien je
“liefdevol onverschillig” te bejegenen, want:

“dit gedragstype
is een kei in zeuren, klagen, zielig doen, en is gewend dat anderen
bepalen wat er moet gebeuren” (blz. 15).

Ik vond dat 3 jaar
geleden best logisch. Het zeurend-ettertjes-gedrag moet je
geen aandacht geven. Je moet het gedrag op een aardige manier
negeren, dan gaat het kind zich wel gedragen.

Mijn kind doet dat alles niet. Ik maakte mij totaal geen zorgen toen ik dit las.

Nu ik weet wat het
is om “liefdevol onverschillig” te worden bejegend en dat het ook
kinderen betreft welke alleen maar introvert zijn en zich
verder niet misdragen
, maar daarom de gele pet hebben gekregen, besef ik dat “liefdevolle onverschilligheid” ook schadelijk kan uitpakken. Het kan het zelfvertrouwen van een kind afbreken.

MoederSterretje

MoederSterretje

14-02-2022 om 02:04 Topicstarter

Yette, 3 jaar geleden had
ik het niet door dat de petjes aan de kindjes blijven kleven. Maar
het staat er toch echt in het Kanjerboek. Als je de gele pet
“liefdevol onverschillig” behandelt zal het uiteindelijk prettig
geel worden:

“Op die manier
ontwikkelt hij (de gele pet) zich uiteindelijk tot een prettig
bescheiden, maar duidelijke persoonlijkheid.” (blz. 13).

Mijn commentaar 3 jaar geleden hierop was: “Ha, ha, ha, het kind is nog steeds introvert maar heeft geleerd zijn mond te houden.”

Ik vind dit nu niet meer zo grappig, want zo is het echt.

MoederSterretje

MoederSterretje

14-02-2022 om 02:12 Topicstarter

En tot slot het klapstuk:
Het Kanjerboek zegt:

“Een kanjer is feitelijk een stoer kind, dat met beide benen op de grond staat” (blz.10).

Kortom: een kanjer is een extravert (wie dat niet ziet is ziende blind).

Iets wat mijn dochter waarschijnlijk (of vrijwel zeker) als een onbereikbaar ideaal zal houden (want ze is introvert).

3 jaar geleden had ik dit nog niet door, dat men de extraverte kinderen prefereert en als een ideaal ziet (vandaar dat de juf kiert als ze stoere,
zelfverzekerde, extraverte kindjes ziet). Die zijn het ideaal binnen de “Kanjer-theorie” die zich niets aantrekt van de echte psychologie.

De introverte kindjes hebben gewoon pech dat ze in deze theorie als een afwijking van de normale extraverte Nederlander worden gezien.

Ik begrijp je zorgen en kritiek al lang hoor 

Wat ik niet snap, is waarom je dit aanpakt zoals je doet. Eerst schrijf je een brief aan de juf waarbij je jouw grootste zorgen mbt je kind niet noemt en vervolgens betrek je er mensen van buiten bij omdat het ineens over een ander kind gaat? 

Dat je niet wil vertellen wie je in hebt geschakeld, is je goed recht. Maar met je privacy-argument ben je alweer nogal ongeloofwaardig. Je weet zelf ook dat je hier zó idioot veel hebt geschreven dat je zelfs voor vage bekenden herkenbaar bent. 

Consequentie is wel dat hier reageren geen enkele zin heeft omdat er relevante informatie ontbreekt. 

MoederSterretje

MoederSterretje

15-02-2022 om 12:48 Topicstarter

yette schreef op 14-02-2022 om 07:58:

Ik begrijp je zorgen en kritiek al lang hoor

Wat ik niet snap, is waarom je dit aanpakt zoals je doet. Eerst schrijf je een brief aan de juf waarbij je jouw grootste zorgen mbt je kind niet noemt en vervolgens betrek je er mensen van buiten bij omdat het ineens over een ander kind gaat?

Dat je niet wil vertellen wie je in hebt geschakeld, is je goed recht. Maar met je privacy-argument ben je alweer nogal ongeloofwaardig. Je weet zelf ook dat je hier zó idioot veel hebt geschreven dat je zelfs voor vage bekenden herkenbaar bent.

Consequentie is wel dat hier reageren geen enkele zin heeft omdat er relevante informatie ont



Yette, je zou verbaasd zijn hoe weinig mensen lezen
Indien iemand uit
mijn directe omgeving dit herkent, dan ben ik zeker bereid en zelfs
blij om over het onderwerp Kanjertraining te praten. Maar ik zit niet
te wachten op een bredere bekendheid bij mensen die mij niet kennen
(en geneigd zijn te oordelen omdat ze de situatie niet kennen),
vandaar dat ik het advies van Flanagan serieus neem

Je hebt gelijk, ik heb hier veel geschreven
Voornamelijk over de
Kanjertraining en de inhoud daarvan. Ik hoop nog steeds dat er ouders
zullen reageren die ermee hebben leren omgaan (zoals ik dat heb
gedaan met mijn kind te ondersteunen met het leren lezen, omdat de
huidige onderwijsmethode forse nadelen heeft welke met een beetje
werk zijn te ondervangen).

Yette, ik merk dat
je twee dingen door elkaar haalt. Mijn zoektocht naar een manier om
met de Kanjertraining om te leren gaan, zonder dat mijn kind al te
grote nadelen ervan ondervindt, aan de ene kant. En aan de andere
kant het feit dat bij die zoektocht informatie naar boven is gekomen
over een ander kind, waarvoor anderen zijn ingeschakeld omdat het ten
eerste niet mijn kind is en ik daar niet over ga. Het tweede
vraagstuk heeft deskundigen nodig die daarnaar gaan kijken en die
kunnen beoordelen of het vraagstuk ernstig is of niet (wij zijn
daartoe niet in staat).

In Kanjertermen: ik was bezig met het gele pet vraagstuk, toen er opeens het zwarte pet vraagstuk zich aandiende. Ik heb mijn handen al vol aan het gele pet vraagstuk, om die te ontrafelen, en dat is al lastig genoeg

MoederSterretje

MoederSterretje

15-02-2022 om 12:57 Topicstarter

Yette, waar ik nu zo
langzamerhand achter ben is dat de Kanjertraining geen onderscheid
maakt tussen

vijandig-angstige kinderen

angstige maar wel vriendelijke kinderen (die geen overlast veroorzaken)

verlegen / introverte kinderen (die geen overlast veroorzaken en juist goed aangepast zijn)


Al deze kinderen krijgen het predicaat gele pet konijntje en dienen “liefdevol onverschillig” te worden bejegend.
 
Indien de lerares
zich aan deze Kanjerrichtlijnen houdt is dat voor de verlegen /
introverte kinderen
welke goed zijn aangepast, juist het
omgekeerde van wat er zou moeten gebeuren, namelijk het
zelfvertrouwen juist versterken door extra aandacht te geven.

Wij hebben veel
mazzel gehad dat wij voor onze dochter in het verleden zo'n lerares
(met veel moeite) hadden kunnen regelen. Ook de Wereldschool bleek
zeer gunstig voor het zelfvertrouwen (en voor de schoolprestaties)
van ons kind. Maar nu zitten we in een andere situatie en zou het
handig zijn om te weten wat te doen (zonder van school te wisselen of de school aan te spreken op iets wat ze goed proberen te doen (net zoals de leesmethode proberen te veranderen, heeft dat namelijk weinig slagingskans).

Maar je dochter heeft na een gewenningsfase zelf ook een manier gevonden om dat verschil in introvert/ extrovert niet haar probleem meer te maken. Supersterk van haar; reden om meer te vertrouwen dat ze er niet door beschadigd raakt maar dat ze gegroeid is en ze een goede kijk op zaken heeft ontwikkeld. Ook belangrijk in andere facetten tijdens haar kindertijd.

Vertel haar dat ze met elke vraag bij je kan komen, als ze daar behoefte aan heeft. Haal de druk van de Kanjertraining er af.
Je kinderen losser laten gebeurd in meerdere stappen. Zo laat je ze losser, als ze zelfstandig kunnen eten, als ze hun zwemdiploma hebben, als  ze aantonen dingen zelf verder aan te kunnen. Denk hierbij aan het leren spelen met haar vriendin ipv onvriendelijk tegen elkaar doen.
Let op die sprongen en durf als ouder daarop te bouwen. Lastig, maar het went.

MoederSterretje

MoederSterretje

17-02-2022 om 09:10 Topicstarter

Flanagan schreef op 15-02-2022 om 14:40:

Maar je dochter heeft na een gewenningsfase zelf ook een manier gevonden om dat verschil in introvert/ extrovert niet haar probleem meer te maken. Supersterk van haar; reden om meer te vertrouwen dat ze er niet door beschadigd raakt maar dat ze gegroeid is en ze een goede kijk op zaken heeft ontwikkeld. Ook belangrijk in andere facetten tijdens haar kindertijd.

Vertel haar dat ze met elke vraag bij je kan komen, als ze daar behoefte aan heeft. Haal de druk van de Kanjertraining er af.
Je kinderen losser laten gebeurd in meerdere stappen. Zo laat je ze losser, als ze zelfstandig kunnen eten, als ze hun zwemdiploma hebben, als ze aantonen dingen zelf verder aan te kunnen. Denk hierbij aan het leren spelen met haar vriendin ipv onvriendelijk tegen elkaar doen.
Let op die sprongen en durf als ouder daarop te bouwen. Lastig, maar het went.

Leuk dat nog meeleest en fijn dat je meedenkt
Maar als ik mijn dochter niet had losgelaten, dan had ik haar al van de school gehaald

Het gaat mij om de verborgen boodschap in de Kanjertraining lessen. Als je introvert bent ben je minder en zeker geen leider. Dat is geen correcte weergaven van de werkelijkheid. De vraag is in hoeverre en hoe ik dat kan compenseren zodat ze niet blijvend gaat denken dat stoere kinderen beter zijn dan zij. Ik merk dat nu al aan haar uitspraken. Kijk even mee:

Conclusies deskundige:
Er is een sterke
vereenzelviging van mijn dochter met het gele petje (deze noemt zij
bijvoorbeeld als eerst). Het gele petje ziet zij niet als gedrag maar
als eigenschap van het betreffende kind. Het gele petje stelt zij
gelijk aan verlegenheid (wat in principe niet zo is, in principe is
de gele pet een kind dat zich problematisch angstig gedraagt).

Over de gele pet:
De Kanjertraining spreekt van petten als gedrag, maar adresseert de petten als een vast eigenschap van het individu.

In de Kanjertraining wordt angstig zijn / niet aangepast gedrag gelijk gesteld aan voorzichtig zijn / de kat uit de boom kijken met andere woorden introvert gedrag. Dit is een denkfout met potentieel grote gevolgen.
Introverte mensen zijn vaak juist heel goed aangepast en doen wat er
gezegd wordt. Ze worden zelden of nooit gepest. Dit staat ook in de
tekst van het Kanjerboek (“deze kinderen vallen niet op”) maar
dat wordt vervolgens niet opgevolgd.

Kanjertaining gaat er van uit dat juist de kinderen met de gele pet gepest zullen worden en derhalve getraind moeten worden. Het probleem ontstaat doordat de
Kanjertraining introvert gedrag verwart met problematisch angstig /
niet aangepast gedrag. Aan deze categorisatie alleen al is te zien
dat de Kanjertraining de gele pet niet echt als gedrag ziet, maar als
eigenschap van het individu, dat ook nog aangepakt dient te worden
(een dubbele fout dus).

Helemaal scheef gaat het wanneer de Kanjertraining de gele pet gelijk stelt aan geel/zwart en meent dat gele pet konijntjes een vijandig mensbeeld hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.