Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat ga je dan nu doen? Je kan het natuurlijk uitzingen dit jaar en hopen op een betere leraar of lerares volgend jaar maar als de school de kanjertrainingen zo beroerd aanpakken als jij beweert hoe weet je dan of het beter gaat volgend jaar?

En hoe ga jij het redden tot het eind van het jaar als je zo geobsedeerd bezig bent met de kanjertraining en wat dat allemaal doet met je dochter? 

MoederSterretje

MoederSterretje

01-02-2022 om 08:28 Topicstarter

Jippox schreef op 31-01-2022 om 15:21:

Ik ben zeker geen fan van dat hele kanjertraining gebeuren en vind sowieso niet dat leerkrachten zonder een gedegen opleiding daartoe met dit soort zaken aan de slag zouden moeten gaan.
Zelf geen vervelende ervaringen ermee gehad (ondanks 4 introverte, verlegen kinderen), maar dan nog.

Ik heb bijvoorbeeld wel ervaring met een leerkracht die heel verkeerd omging met de ADHD problematiek bij een van mijn kinderen. Dat heeft uiteindelijk opgespeeld tot het punt dat ik kind thuishield. Toen zijn er alsnog zinvolle gesprekken gekomen en is de situatie verbeterd.

En ook een kind dat door een leerkracht structureel werd genegeerd en gekleineerd. Ook hier pas na thuishouden en gesprekken met de directie tot een oplossing gekomen (overstap naar andere klas).

Mijn punt is dus, dat als er op school dingen spelen (wat dan ook) waar je kind last van heeft en/of ten nadele door verandert dan kaart je dit aan op school. Eerst bij de leerkracht en zo nodig steeds hogerop.
Als daar binnen een school geen enkele ruimte voor is (en dat heeft natuurlijk helemaal niets met kanjertraining te maken!) dan is het een bijzonder slechte school en kun je m.i. beter wegwezen.

En wie je ook verantwoordelijk acht, als het niet goed gaat met je kind pak je die verantwoordelijkheid toch direct zelf?

Kreeg je geen boete voor het thuishouden van je kinderen? Of was dat voor die tijd?

Bij ons op school
lijkt het wel met de Kanjertaining te maken te hebben, want net als
bij de kleintjes wordt naar bepaalde ouders wel geluisterd en naar
andere niet. Het ziet er naar uit dat ook ik ingedeeld ben bij de
gele petjes, want men vroeg daar expliciet naar - van wie mijn kind
de verlegenheid heeft – en ik nietsvermoedend heb verteld dat ik
vroeger ook stil in de klas was. Daarna ben ik geheel volgens de
Kanertraining methode aangepakt. Dus als ik ondersteuning voor de
aandoening van mijn kind vroeg (wat volgens de Kanjermethode zielig
doen en piepen is)en werden wij niet geholpen (zelfs niet toen ik
aangaf al het werk wat daarmee gemoeid is te willen doen). Terwijl de
school wel tegemoetkomend is, hoor. Dat zullen andere ouders (met
andere petten) bij ons op school wel beamen. Dus we waren helemaal in
de war door dit alles. Deden wij iets fout? Lag het aan ons? De
school had zelfs de schoolarts mee, die zei net als de IB-er: “dan
zoeken jullie toch een andere school?”. Maar we hadden toen
eindelijk die lieve juf en mijn dochter ging weer open staan voor
contacten met de juf.

Dus die woorden
waren voor ons onbegrijpelijk. Hoezo een andere school? Mijn kind was
braaf, leerde goed en had nu goed contact met de juf. Dus wat was het
probleem? We kregen er geen vat op. En telkenmale werd er gezegd: je
hebt geen vertrouwen in de school. Hoezo geen vertrouwen? Ik stuur
mijn kind voor onderwijs. De rest zal me een biet wezen. Maar daar
zat het hem in. Dat “geen vertrouwen”, wat als mantra werd
herhaald bij elke vraag van mij. Of eigenlijk was het de
Kanjertraining die over het vertrouwen en het gebrek aan vertrouwen
gaat en dat de gele petjes “geen vertrouwen hebben” en “vijandige
beeld van anderen hebben.” Daarom moesten wij eigenlijk weg, want
ook ik ben introvert. Met de vader van mijn kind wilde de school nog
wel praten (om mij te bewerken zodat ik op zou houden met vragen te
stellen), maar ze weten dan ook niet dat hij (stiekem) ook introvert
is…

En over verantwoordelijkheid pakken, dat heb ik altijd al gedaan. Maar
wellicht iets langzamer en met wat meer vragen dan de mensen hier zouden willen (zie mijn laatste post aan Leene).



MoederSterretje

MoederSterretje

01-02-2022 om 08:31 Topicstarter

Flanagan schreef op 31-01-2022 om 13:06:

Heeft het eigenlijke zin om met de juf hierover te praten? Besef wel dat je dan het beleid van school bekritiseert. Zoals ik al eerder schreef, sommige leerkrachten kijken wel uit hun persoonlijke mening over een onderdeel in het lesprogramma met ouders te delen. Dan krijg je muiterij. Andere leerkrachten zijn idolaat van de training en snappen je niet.
Leene gaf aan dat haar dochter die op school een prima tijd kende, van de hele pettentoestand baalde. Probleem zit hem meer in het gebrek aan vrijheid; anderen bepalen welke pet of dat je überhaupt een pet op dient te zetten. Je blijft daarbij vast aan dat stempeltje terwijl je zelf liever een kleur toe kent waarin je jezelf herkent.

Maar goed, het is aan TO hoeveel waarde ze aan een onderdeel in het programma hecht. Ze zou er beter aan doen haar kind mee te geven dat die training maar twee uurtjes ( of minder) in beslag neemt. Mogelijk dat toneelschool haar kan doen inzien dat een rol niet is wie je bent.

TO, je kind zit nu in groep 3. In groep 6 krijgt ze met rekenen staartdeling op de vernieuwde methode dmv schatten. Zoiets afwijkends met vroeger, heb ik ( en menig ouder) niet eerder meegemaakt. Dan kan je als ouder roepen dat school hun systeem aangaande staartdeling beter volgens de oude methode kan aanbieden. Maar die energie gaat niet helpen. Waarom niet. Omdat je maar een ouder bent, en geen deskundige en al helemaal niet hun salaris betaald zodat ze met jou niet te maken hebben.
Je vraag aan MLavell naar de namen van die deskundige, maakt niet dat school iets met jouw bezorgdheid gaat doen.
Vroeger kende wie hier de uitspraak, pick your battles. Vandaar mijn eerdere opmerking; ‘ als de school verder okee is, ...
Je bent als ouder niet in de positie om veranderingen te kunnen doorvoeren, hoe ongemakkelijk dat ook voelt.
Ik begrijp heus wel hoe je je voelt, maar ik heb ook ervaren waar je als ouder staat ( in ogen van school) en dat het ook belangrijk is dat je kind niet op een schopstoel komt te zitten. Je hebt al meerder reacties gelezen waarin ook werd stil gestaan bij de druk op je kind. Haal aub de druk bij je kind weg door kanjertraining niet meer aan tafel te bespreken.

Jeetje,
Flanagan, staartdelen d.m.v. schatten. Dat lijkt net zo goed als de
globale methode gebruiken om te leren zelen waarbij je woordjes
herkent i.p.v. leest om kinderen te leren lezen (gelukkig was ik
gewaarschuwd door de kennis met de hoogbegaafde kinderen en leerde ik
mijn kind het alfabet voordat ze met lezen begon). En het vervolgens
vreemd vinden dat steeds minder kinderen kunnen rekenen of lezen…
Ik geloof dat wij nog heel wat zullen beleven, Kanjertraining of
niet..

Het
gaat mij niet om de battles met de school maar om de valkuilen voor
je kind op te vangen, zoals mijn voorbeeld met het leren lezen. Ik
leerde mijn kind wat lettergrepen en daarna gewoon meegelezen met het
programma (wat bijna niemand schijnt te doen met zijn kind) en ze
leest als een zonnetje (letterlijk, want ook deze stempel hanteert de
school, ha, ha, ha. Maar eigenlijk is het echt te triest voor
woorden). Dus hoezo “niet in de positie om veranderingen te
bewerkstelligen?” Je moet alleen slimmer zijn dan het systeem en
het systeem verder zo laten. Want inderdaad, in mijn eentje ga ik dat
niet veranderen, zeker niet als mensen niet eens willen weten wat er
aan de hand is.

Ik vraag overigens niet zo zeer naar namen van deskundigen, maar naar een groepje mensen die mij wellicht wat dingen duidelijk kunnen maken, zoals jij dat hier ook doet

MoederSterretje

MoederSterretje

01-02-2022 om 08:33 Topicstarter

Lollypopje schreef op 31-01-2022 om 13:38:

[..]

Hopelijk neemt ze dat van jou wel aan, omdat jullie dezelfde ervaring hebben.

Ik sta er zelf neutraal in. Geen kinderen, geen leerkracht, dus geen ervaring. Dus geen idee wat klopt. Het enige wat ik zie, is dat wat TO doet niet constructief is en haar probleem niet oplost. Dus ik hoop voor haar en haar dochter dat ze in staat is dat los te laten. Want dit obsessieve lijkt me ook voor haar heel zwaar en ongezond.

Ja, de beste stuurlui staan aan wal !

Je schrijft het volgende:
- Juf negeert kind. Vind ik problematisch, ik ben allergisch voor negeren, vind ik het allerergste wat er is, dat iemand net doet alsof ik niet besta. 
- School weigert rekening te houden met een aandoening want dat is 'zielig doen'. Als docent ben je geen arts, dus kun je ook niet beweren dat iemand wel of niet een aandoening heeft. Je kunt hooguit zeggen 'die ondersteuning kunnen wij niet bieden' als het gaat om intensieve zorg, niet over een speciale stoel of zo. Je gaat ook niet tegen iemand met een gebroken been zeggen dat hij toch moet meedoen met gymles want hij doet zielig.
- School stuurt al vanaf moment één aan op weggaan. Wat is dat voor school? Ik heb weinig op met dictatoriale regimes.
- School herhaalt constant dat je geen vertrouwen hebt in hen. Vind ik niet gek. En als iemand dat zo vaak herhaalt, dan gaat dat vertrouwen vanzelf ook wel weg.

Je kunt twee dingen doen;
- Je legt deze problemen bij school neer: Kind voelt zich onveilig, niet gezien, krijgt geen kans om de witte pet op te zetten terwijl ze dat wel wil en heeft het gevoel dat ze het nooit goed genoeg kan doen.
- Je zoekt een andere school. Als het echt allemaal zo schadelijk is daar, had ik dat al eerder gedaan.
- Je accepteert het zoals het daar gaat en legt je er bij neer. Thuis leer je je kind om zich niks aan te trekken van de kanjertraining.

"Dat lijkt net zo goed als de
globale methode gebruiken om te leren zelen waarbij je woordjes
herkent i.p.v. leest om kinderen te leren lezen"

Mooi dat je hiermee goed duidelijk maakt dat je er totaal niks van begrijpt. Fijn. Nu weten we wat de komende 12 jaar van jou kunnen verwachten. Verbazing over van alles. 

Kunnen we nu overgaan tot de optie "negeren"? Waarom moeten we hier zoveel postings aan verspillen? We gaan haar niet overtuigen en zij overtuigt ons niet dat er een juf bestaat die kinderen negeert en ze bang konijntje noemt wat door elke ouder zomaar wordt geaccepteerd (alsof haar dochter het enige verlegen kind is ooit) en waar moeder niet even gewoon vraagt de volgende dag of klopt wat haar dochter haar vertelde.

MoederSterretje schreef op 01-02-2022 om 08:33:

[..]

Ja, de beste stuurlui staan aan wal !

Flauw. 

Lollypopje vat hier samen wat meerdere ouders hier je proberen uit te leggen. Zowel ouders met nare ervaringen met de kanjertraining, als ouders die geen nare ervaringen hebben - een echte voorstander van deze methode, heb ik hier nog niet gezien. 

We constateren dat je op zoek bent naar erkenning. Je wil graag andere negatieve ervaringen horen. Dat mag, is ook enigszins begrijpelijk, maar je lijkt daarin dermate door te schieten dat je andere zaken uit het oog verliest: 

Je kind heeft soms het idee dat ze er op school alleen voor staat, dat ze er niet gehoord wordt. Ze lijkt daardoor niet lekker in haar vel te zitten. Het is heel normaal (ook voor volwassenen) dat dit in eerste instantie zichtbaar wordt in de veilige thuissituatie. Thuis voelen we ons (als het goed is) gehoord èn kunnen we  onze frustratie kwijt. Zelfs door onredelijk negatief gedrag te vertonen. Tegen een volwassene die dit doet, zeg je dan dat hij/zij niks bereikt met grommen thuis en beter kan proberen om iets te doen aan het probleem zelf. Maar een kind van zes, heeft daar hulp bij nodig. Met een kind van zes ga je even samen een praatje maken met degenen die betrokken zijn bij het probleem - of het nou het buurmeisje is, of de juf. Je focust op zo'n moment simpelweg op wat je kind heeft aangegeven als zijn/haar probleem. Niet op wat jij als achterliggende problematiek ziet. Want in eerste instantie gaat het erom dat je de vervelende situatie voor jouw kind oplost. Dus laat haar zien hoe je dat doet. Ga even samen met het buurmeisje praten over waarom het spelen niet gezellig is. Vraag samen aan de juf hoe het zit met die high five. Vertel de juf samen dat je kindje denkt dat ze nooit wordt getroost. 

Dàt is wat we bedoelen met een constructieve aanpak en verantwoordelijkheid nemen.  

Door zo erg te focussen op de achterliggende problematiek, verlies je het belang van je kind uit het oog. Bovendien wordt een oplossingsgericht gesprekje op school erg moeilijk als je er allerlei achterliggende problematiek bij sleept. 

Prima dat je die kanjertraining aan de kaak wil stellen en heel leuk dat je (net?!) met je meisje bent gaan skiën, maar het kost haar probleem nu niet op. Je prioriteit op dit moment moet zijn dat je kind zich op school veilig voelt. Door de juf even die ene vraag te stellen. 

Waarom vind je dat zo moeilijk? 

MoederSterretje schreef op 01-02-2022 om 08:33:

[..]

Ja, de beste stuurlui staan aan wal !

Ja, in sommige gevallen zien mensen buiten de situatie beter wat er aan de hand is dan de mensen die er in zitten. 

Iedereen in dit topic zegt hetzelfde tegen je. Ongeacht hun mening over kanjertraining. Dan kun je gaan roepen dat zij het fout hebben, of je kunt je afvragen of er een kern van waarheid in zit.

Niemand hier wil dat jij of je dochter ongelukkig is. Alle adviezen worden juist gegeven, omdat mensen jullie betet gunnen dan hoe het nu is. Maar daarvoor moet jij wel bereid zijn om echt naar de situatie te kijken.

Ik zie dat Yette je daarbij nog hele mooie en goede adviezen geeft.

En stel dat school inderdaad zo stug is, als dat jij het voelt. Dan heb je twee opties.

- Een andere school zoeken (en nee niet weer beginnen over de wereld school).

- Accepteren dat dit is hoe de school het doet en je kind helpen om daarmee om te gaan.

Jouw kruistocht tegen kanjertraining zal de situatie namelijk niet veranderen. Dat geeft jou en je dochter alleen maar negatieve energie. En niemand wordt gelukkig of beter, van negatieve energie.

MoederSterretje

MoederSterretje

01-02-2022 om 10:10 Topicstarter

Jippox schreef op 31-01-2022 om 15:21:

Ik ben zeker geen fan van dat hele kanjertraining gebeuren en vind sowieso niet dat leerkrachten zonder een gedegen opleiding daartoe met dit soort zaken aan de slag zouden moeten gaan.
Zelf geen vervelende ervaringen ermee gehad (ondanks 4 introverte, verlegen kinderen), maar dan nog.

Ik heb bijvoorbeeld wel ervaring met een leerkracht die heel verkeerd omging met de ADHD problematiek bij een van mijn kinderen. Dat heeft uiteindelijk opgespeeld tot het punt dat ik kind thuishield. Toen zijn er alsnog zinvolle gesprekken gekomen en is de situatie verbeterd.

En ook een kind dat door een leerkracht structureel werd genegeerd en gekleineerd. Ook hier pas na thuishouden en gesprekken met de directie tot een oplossing gekomen (overstap naar andere klas).

Mijn punt is dus, dat als er op school dingen spelen (wat dan ook) waar je kind last van heeft en/of ten nadele door verandert dan kaart je dit aan op school. Eerst bij de leerkracht en zo nodig steeds hogerop.
Als daar binnen een school geen enkele ruimte voor is (en dat heeft natuurlijk helemaal niets met kanjertraining te maken!) dan is het een bijzonder slechte school en kun je m.i. beter wegwezen.

En wie je ook verantwoordelijk acht, als het niet goed gaat met je kind pak je die verantwoordelijkheid toch direct zelf?

Heb je trouwen de
nieuwe leermethoden van woorden flitsen en klokken flitsen al gezien?
Bedoeld om kinderen te bewegen tempo te maken met lezen en
klokkijken. Iedereen die een klein kind wel eens iets heeft
geprobeerd te leren weet dat tijdsdruk opleggen zo ongeveer het
slechtste is wat je kunt doen. Mijn dochter die zich altijd heel goed
kon concentreren kan opeens een verhaal niet uitlezen, zo druk doet
ze. Als je kind al geen ADHD had, dan krijgt het dat nu wel, ha, ha,
ha.

MoederSterretje schreef op 01-02-2022 om 10:10:

[..]

Heb je trouwen de
nieuwe leermethoden van woorden flitsen en klokken flitsen al gezien?
Bedoeld om kinderen te bewegen tempo te maken met lezen en
klokkijken. Iedereen die een klein kind wel eens iets heeft
geprobeerd te leren weet dat tijdsdruk opleggen zo ongeveer het
slechtste is wat je kunt doen. Mijn dochter die zich altijd heel goed
kon concentreren kan opeens een verhaal niet uitlezen, zo druk doet
ze. Als je kind al geen ADHD had, dan krijgt het dat nu wel, ha, ha,
ha.

Tijdens dyslexietraining, doen ze vergelijkbare oefeningen. Het is om woordherkenning te bevorderen. Om van dat spellen af te komen. Ik neem aan dat jij als volwassene ook niet meer letter-voor-letter leest? Ervaren lezers zien zelfs meer dan één woord tegelijk. 

(Wat je als grapje roept over een beperking als ADHD geeft wel een mooie inkijk in hoe jij omgaat met iets dat je niet snapt. Hahaha  )

MoederSterretje schreef op 01-02-2022 om 08:31:

[..]

Je moet alleen slimmer zijn dan het systeem en
het systeem verder zo laten. Want inderdaad, in mijn eentje ga ik dat
niet veranderen, zeker niet als mensen niet eens willen weten wat er
aan de hand is.

Ha, je hebt de boodschap begrepen; slimmer zijn dan systeem en het systeem zo laten.

Mijn kinderen dealen met dyslexie; ik heb jaren met hen gewerkt om de achterstand klein te houden en veranderingen in systeem, zoals stoppen met hulpmateriaal, op te vangen. Zorg aankaarten bij juf if ib’er werkte averecht want dat hield in dat ze extra werk op hun bord kregen en daar werden ze niet voor betaald. Nu bestond er wel een potje voor begeleiding lln met dyslexie maar dat werd gebruikt voor salaris ib’er want die nam de toetsen af. Hoop gesteggel, dus was ik op mijzelf aangewezen als ik  de kinderen wilt helpen.

Jij bent ook in wezen op jezelf aangewezen. Je kind heeft ( of had?) moeite met de uitvoering van de training. Bekijk hoe jij haar onrust kan weghalen. Dat doe je niet door de juf in een negatief daglicht te stellen , maar door je kind mee te geven dat mensen de regels verschillend kunnen interpreteren. Leer haar mensen in hun waarde te laten, ook al ben je het niet met hen eens. Ik lees dat je kind haar juf verdedigt. Je kind heeft ergens een eigen manier gevonden om met dat verschil om te gaan. Haar gesputter in begin was omdat het toen nieuw voor haar was; nu weet ze beter.

Laat je kind weten altijd bij jou vragen te kunnen stellen zodat ze weet hoe jij er tegen aan kijkt, zonder de school onderuit te halen. Maar wakker dat vuur niet aan; als zij het wilt laten rusten, als zij niet herinnert wilt worden aan de tekortkomingen, geef haar dan die ruimte. 
Luister naar je kind.


Eens was ons kind ons heel dankbaar dat wij de gang naar de rechter uiteindelijk niet maakten. Zaak had voor kind geen nut, want toch al van school veranderd. Zaak zou alleen maar leiden tot nog langer gesprekken over school aan de eettafel. Kind wilde kunnen verwerken en herstellen. Wij hebben naar ons kind geluisterd en welzijn kind voorop gesteld. Nu snap je hoe het komt dat ik je gevoel van onrechtvaardigheid of bezorgdheid met oog op komende jaren begrijp, maar je toch adviseer er over heen te stappen zolang je kind er niet te veel onder lijdt.

@MoederSterretje, die laatste regel in reactie op Jippox had je beter niet kunnen plaatsen. Ouders met iadh-lln, of dat nu adhd, ass of dyslexie is, schop je tegen de schenen als je er mee spot. Genoeg reden om diegene in sop te laten gaarkoken.

@ Flanagan - maar vooral voor mee-lezende ouders voor wie dit niet te laat komt: voor kinderen met dyslexie kan je bij specialisten terecht. Specialisten buiten school. Binnen schooltijd. 

Dat geldt voor allerlei problemen. 

Scholen verwijzen als het niet lekker loopt, in eerste instantie naar de eigen IB-er. Vaak is dit genoeg, maar blijf als ouders alert. Als de IB-er het niet voor elkaar krijgt, stuur dan aan op een doorverwijzing of regel het zelf. 

(Ot) 
@yette, klopt. Vaak is gesprek met ib’er genoeg voor goede afstemming met bv een logopedist. Maar daar waar het spaak loopt, is intern vaak meer aan de hand. En daar kan je als ouder weinig aan doen.

Transparantie is de keyword. Als er vragen ontstaan, zijn die om opgehelderd te worden ( communicatie). Alleen dienen beide partijen daar wel open voor te staan.

Flanagan schreef op 01-02-2022 om 12:44:

(Ot)
@yette, klopt. Vaak is gesprek met ib’er genoeg voor goede afstemming met bv een logopedist. Maar daar waar het spaak loopt, is intern vaak meer aan de hand. En daar kan je als ouder weinig aan doen.

Transparantie is de keyword. Als er vragen ontstaan, zijn die om opgehelderd te worden ( communicatie). Alleen dienen beide partijen daar wel open voor te staan.

Eens. 

Maar als een partij al een hele verdedigingswal heeft opgebouwd en je alleen maar bekogelt met geknipte en geplakte onderdelen van een methode, dan is transparantie ver te zoeken. Als je alleen maar foutieve zaken hoort en niet de kans krijgt om die te weerleggen, als er gelachen wordt om dingen die niet grappig zijn… dan kan ik me voorstellen dat school een grens trekt. Tot hier met je aanval over ons systeem.  Of je doet mee, of je gaat. 

Dan komt transparantie pas terug als het echt gaat over Sterretje. Over hoe zij zich voelt en wat daar aan te doen is. Als zij zich niet gehoord en getroost voelt, dan is dat iets om het over te hebben. Misschien moet vadersterretje  dat gesprek voeren, omdat hij zich hopelijk wat minder obsessief bezig houdt met de kanjertrainingsfuik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.