Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 17:08:

Het rapport van staatssecretaris Dekker laat zien dat de Kanjertrening pestgedrag niet tegengaat. Ik kan er niets aan doen. Kinderen leren eromheen te werken en pesten alsnog. Slachtoffers zijn bang om het te melden omdat ze dan weer worden getraind in Kanjervaardigheden van sterk moeten zijn.

Dat is wat anders dan pestgedrag initiëren en aanwakkeren. En de rest vul je helemaal zelf weer in. 

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 17:25:

[..]

Het is niet mogelijk om iemand die introvert is tot een extrovert om te vormen. Het tegenovergesteld wordt bereikt. Nu mijn dchter "getraind" wordt, meldt ze niets meer en kijkt ze flink uit om niet op te vallen.

Je doet het erom, ga je nu ook mijn woorden verdraaien? Driemaaldrie is negen. 

ruteli9 schreef op 28-01-2022 om 17:42:

Hoi,
ik heb niet alles gelezen maar als leerkracht heb ik deze training net gevolgd, zodat ik hem in de les kan toepassen. In je openingspost vertel je over het bange konijntje.
De Kanjertraining heeft vier petten, de gele pet staat voor het bange konijntje. Maaaar in de lessen leren we de kinderen over de gekleurde petten, altijd in combinatie met de witte pet. Geel met wit is een rustig kind maar ook vaak het kind dat de rust in de groep kan brengen. Alleen de gele pet is bang gedrag, in schulp kruipen en niet altijd iets durven zeggen.
Zwarte pet is pest gedrag, maar zwart met wit is een natuurlijke leider in de groep die vaak het voortouw neemt.
Rode pet is vaak meelopen, lachers op de hand, soms de juf of meester uitdagen met grappen en grollen en doorgaan, maar rood met wit is het kind wat sfeer in de groep brengt en vaak zin heeft in de dag en de groep positief kan meenemen.
Mocht je kind dus gedrag laten zien wat bij een kleur pet hoort dan kan je aangeven dat de witte pet er even bijgepakt mag worden. Dit wordt als het goed is ook zeker benadrukt in de lessen.

Ik waardeer je moeite, maar het is hopeloos hoor. 

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 17:49:

[..]

Zie het Kanjerboek.
Zo moeilijk is het nou ook niet om het te begrijpen wat daarin staat.

De school gebruikt het zoals het er staat, naar de letter.



Blijkbaar is het supermoeilijk, want je snap er geen biet van. 

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 17:25:

[..]

Het is niet mogelijk om iemand die introvert is tot een extrovert om te vormen. Het tegenovergesteld wordt bereikt. Nu mijn dchter "getraind" wordt, meldt ze niets meer en kijkt ze flink uit om niet op te vallen.

Ze kan ook niks meer melden omdat jij haar uit hoort en zij dat heel vervelend vindt. Jij maakt school voor haar een onveilige plek.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 19:00 Topicstarter

Flanagan schreef op 28-01-2022 om 13:57:

MoederSterretje, het is goed mogelijk dat de leerkracht niet volledig achter de training staat maar het achterste van haar tong niet laat zien omdat ze geen gedoe wilt met de directeur.
Als je per se de pettenkwestie wilt aanroeren, praat dan iemand van de MR. Zo hou je je kind en de juf er enigszins buiten.
Of je neemt je verlies, want de school is verder wel okee.

We hebben er nu een
leraar die alles naar de letter volgt en geen millimeter afwijkt
(vorig jaar was het een stuk beter). Met de huidige is dan ook geen
echt overleg mogelijk (de vorige kon ik nog wel wat vragen stellen.
Informeel, want over de mail ook niet, dan kreeg ik de directeur over
me heen). De boodschap is heel duidelijk: bemoei je niet mee met wat
wij met je kind doen. En ga weg als dat je niet bevalt. Zo simpel
ligt het en de MR is niet anders. Maar ik zal trachten het hogerop te
bespreken, wellicht dat daar wat uitkomt.

Ik denk echter dat
ik het systeem niet zal kunnen veranderen, vandaar dat ik hoopte op
wat meer info hoe ermee om te gaan, op een manier om geen schade op te lopen. Want zoals het nu in elkaar zit maakt het mijn dochter
alleen maar onzeker i.p.v. sterker en mondiger. Ik zie de school
alles uit de kast halen, mime-oefeningen, massages, “ik ben de
baas” -lesjes, maar dat werkt niet zo simpel. De ervaring op school
is heel duidelijk: extravert en dominant is goed en introvert moet
veranderd worden. Kwetsbaar komt niet in hun vocabulaire voor (de
school ontkende aanvankelijk zelfs onze chronische aandoening en
kreeg de schoolarts mee om niets te hoeven doen. Pas na een klacht
bij de gemeente werd onze toestand min of meer aanvaard).

De school is echt super voor sterke, extraverte, gezonde kinderen die niet op hun mondje zijn gevallen, het liefst zelfs iets brutaal

Als je school op dezelfde manier benadert als dat je hier doet, snap ik die reactie. Je trekt alles uit verband totdat het past bij jouw waanbeeld. Daar is voor een leerkracht niet tegen uit te leggen, want je laat hier ook zien niet te willen horen wat anders is dan wat jij denkt. Dan is het te begrijpen dat ze de directeur met die doorgeslagen moeder laten praten. 

hè, nu zeg je dat de vorige leerkracht het wel goed deed. Het ligt dus wellicht aan de leerkracht. Wat je kan doen?
1. Praten op school. Over hoe de kanjertraining voor jouw dochter uitpakt. Kan daar iets aan gedaan worden? Zijn er meer groepen? Kan je dochter switchen van groep? 
2. Besluit nemen. Uitzingen en hopen op een betere leerkracht volgend jaar. De kanjertraining thuis gewoon negeren. Of switchen van school. 
 Het belangrijkste is continu praten op school. Zonder gesprek kan je helemaal niks 

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 19:10 Topicstarter

Lollypopje schreef op 28-01-2022 om 17:19:

[..]

Jeej, wat fijn je hebt officieel gelijk.

Lost dat ook je probleem op?

Zo nee, ga dan nu eens je aandacht daar naar verleggen.

Ja het is echt feest.
Ik voel me niet meer een wappie die het maar verzint

Wat een leuk poppetje overigens.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 19:12 Topicstarter

Biebel schreef op 28-01-2022 om 17:23:

[..]

De staatssecretaris heeft dat rapport niet laten schrijven om moeders nog verder in een kanjertrainingsfuik te laten belanden. Dat is bedoeld om scholen te helpen de juiste keuzes te maken en daarop eventueel in te grijpen.



En dat doen ze dus niet, want het is verrekte handig om zo de kids in het gareel te houden. Ik geef ze geen ongelijk

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 19:16 Topicstarter

MamaE schreef op 28-01-2022 om 17:32:

Ja, we weten nu wel dat je heel erg veel moeite hebt met alles wat er in dat boek staat en met die training in het algemeen. Je kunt drie dingen doen:
1) leg het op school neer en bespreek je zorgen en de gevolgen ervan voor je dochter
2) zoek een andere school
3) laat die training voor wat die is en laat het hele gebeuren er omheen los

Het valt volgens mij
wel mee. Kanjertraining is best handig voor een school, om de kids in
het gareel te houden. Wat ik alleen mis is een positieve rol die een
niet dominant kind kan spelen. Dat is alles. Zodat mijn kind geen
deuk in haar zelfvertrouwen oploopt door al dat gedram op extravert
gedrag.

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 19:16:

[..]

Het valt volgens mij
wel mee. Kanjertraining is best handig voor een school, om de kids in
het gareel te houden. Wat ik alleen mis is een positieve rol die een
niet dominant kind kan spelen. Dat is alles. Zodat mijn kind geen
deuk in haar zelfvertrouwen oploopt door al dat gedram op extravert
gedrag.

Dat is gewoon die gele hoor, maar dan wel vanuit vertrouwen. En ga alsjeblieft niet weer een lap uit dat handboek plakken, want dat komt me mijn neus uit. 

En stop alsjeblieft met voor jezelf opkomen en grenzen kunnen stellen verwarren met extravert gedrag. 

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 19:10:

[..]

Ja het is echt feest.
Ik voel me niet meer een wappie die het maar verzint

Wat een leuk poppetje overigens.

Je miste duidelijk mijn punt, maar dat verbaasd me niks

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 19:30 Topicstarter

ruteli9 schreef op 28-01-2022 om 17:42:

Hoi,
ik heb niet alles gelezen maar als leerkracht heb ik deze training net gevolgd, zodat ik hem in de les kan toepassen. In je openingspost vertel je over het bange konijntje.
De Kanjertraining heeft vier petten, de gele pet staat voor het bange konijntje. Maaaar in de lessen leren we de kinderen over de gekleurde petten, altijd in combinatie met de witte pet. Geel met wit is een rustig kind maar ook vaak het kind dat de rust in de groep kan brengen. Alleen de gele pet is bang gedrag, in schulp kruipen en niet altijd iets durven zeggen.
Zwarte pet is pest gedrag, maar zwart met wit is een natuurlijke leider in de groep die vaak het voortouw neemt.
Rode pet is vaak meelopen, lachers op de hand, soms de juf of meester uitdagen met grappen en grollen en doorgaan, maar rood met wit is het kind wat sfeer in de groep brengt en vaak zin heeft in de dag en de groep positief kan meenemen.
Mocht je kind dus gedrag laten zien wat bij een kleur pet hoort dan kan je aangeven dat de witte pet er even bijgepakt mag worden. Dit wordt als het goed is ook zeker benadrukt in de lessen.

Ja het is geweldig
dat alles dan gaat werken. Maar bekijk het eens van de kant van het
verlegen konijntje. Het kan nooit de leiderschapsrol ervaren want dat
zijn de Kanjertijgers en de zwart-witte petten. Als het de witte pet
erbij pakt, is het nog liever en rustiger. Ik zie de uitgelaten
kindjes in de klas en ben vol bewondering (net als de juf) en dat is
ook goed. Maar dit goed bedoelde instrument maakt mijn verlegen kind
alleen maar onzeker. Ze zegt inmiddels letterlijk “mama, ik ben
niet goed.” Dat heeft ze nooit thuis gehoord. De theorie is echt
super, maar kinderen voelen haarfijn aan wie er de leiding heeft en
de goedkeuring. En nogmaals, ze is verlegen maar was altijd best
dapper. Ik zie aan haar dat ze zichzelf steeds meer inhoudt. Vandaag
liepen we buiten en ik wilde samen huppelen, maar dat durfde ze niet
meer. Het zijn misschien kleine dingen, maar daaraan merk ik dat het
niet werkt. Hoe goed bedoeld. De Kanjertraining bekrachtigt de
leiders in de groep en iemand moet die bekrachtiging geven.

Mevrouw75 schreef op 28-01-2022 om 19:24:

[..]

En stop alsjeblieft met voor jezelf opkomen en grenzen kunnen stellen verwarren met extravert gedrag.

Precies, ik ken genoeg introverte mensen die prima voor zichzelf opkomen en grenzen stellen. Die trekken 1x  hun mond open en dan is het klaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.