Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

IQ versus prestaties


Oefening baart kunst!

Ik houd moed!

MoederVan3

MoederVan3

05-11-2014 om 12:46

Bottomline

Dat is volgens mij "the bottomline". Ook HB kinderen moeten gewoon door de saaie stof heen en oefenen. En dat kan gecompact en verrijkt, maar al die basisstof moet wel aangeboden en geoefend worden en ik heb het idee nadat ik jarenlang op OO discussies over dit onderwerp heb gevolgd dat dit nog wel eens vergeten wordt door HB-ouders. Als HB-Jan zegt dat iets saai is, dan moet er gelijk ingegrepen worden, want tja HB-Jan mocht toch eens afknappen en gaan onderpresteren en als HB-Jan met een slechte CITO thuis komt, dan wordt de oorzaak niet gezocht in het feit dat Jan wat hiaten heeft opgelopen, maar dan ligt het aan de vraagstelling of dat de CITO-toets te weinig uitdagend is.
Alledrie de kinderen klaagde met regelmaat dat lesstof saai was, zelfs mijn zeer brave middelste en elke keer had dat klagen een andere betekenis.
En ja, ik ontken niet dat er HB-ers met problemen zijn en dat ons onderwijs nu eenmaal afgestemd is op de middelmaat. Maar dat is niet de oorzaak van alle HB-problemen.

Linda K

Linda K

05-11-2014 om 17:13

MoederVan3

Ik lees weliswaar niet heel veel op OO, maar ik heb eerder de indruk dat er veel scholen zijn die ervan uitgaan dat HB-kinderen helderziend zijn. Het is leuk als je het reguliere rekenen tot een half uurtje per week beperkt, maar er zijn genoeg kinderen die op die manier hiaten oplopen doordat ze de boel wel snappen maar niet automatiseren.

Mijn jongste heeft twee jaar op een Leonardoschool gezeten waar inderdaad heel weinig aan de basisstof werd gedaan. Dat wat voor hem juist een verademing aangezien hij al door de stof heen was, maar voor sommige klasgenoten gingen de scores omlaag. School heeft toen zelf moeten vaststellen dat er meer tijd besteed moest worden aan sommen automatiseren, spellingsregels en strategieën bij bijv. begrijpend lezen.

Persoonlijk heb ik altijd pas ingegrepen als een kind depressief was (of dreigde te worden) en zijn eigen pogingen de situatie te verbeteren geen effect hadden.

School is voor ieder kind saai. Of het nu te makkelijk, te moeilijk of gewoon saai is.

MoederVan3

MoederVan3

05-11-2014 om 20:59

Linda

Wij zijn het met elkaar eens dat er problemen bij HB-kinderen ontstaan door een gebrek aan basis-vaardigheden, omdat daar te weinig aandacht voor is in het HB-onderwijs. En het kan heel goed dat dit meer uit de school dan de ouders komt. Ik heb echter zelf geen HB-kinderen (denk ik) en ik reageer op wat ik in mijn kennissenkring zie gebeuren en wat ik hier lees.
Lees de hele draad maar door, er wordt uitgebreid ingegaan op ingewikkeld denken en tuurlijk maakt een HB-er daardoor wel eens onnodige fouten, maar dat is het verschil tussen een 9 en 10 en niet tussen een CITO-A en een CITO-C. Toch heb ik die theorie al zo vaak gehoord en gelezen. Als een HB-er geen A (tegenwoordig is dat geloof ik een I) haalt dan moet je serieus gaan kijken of er hiaten zijn of andere leerproblemen. En pas als die er niet zijn moet je aan andere problemen gaan denken zoals onderpresteren.

Update

Impliceert dat niet ook dat er op school niet genoeg wordt geoefend?
Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.